Maria Gardfjell (MP)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Uppsala län
Titel
Biogeovetare/biolog.
Född år
1965
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2018-09-24 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Förste vice ordförande
2019-02-26 – 2022-09-26
Vice ordförande
2018-10-02 – 2019-02-26
Ledamot
2018-10-02 – 2018-10-02

Utrikesutskottet

Suppleant
2019-02-07 – 2021-11-16
Suppleant
2018-10-09 – 2019-02-06

Trafikutskottet

Suppleant
2018-12-05 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2019-02-07 – 2022-09-26

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-09-07 – 2022-09-26
Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-06

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-26 – 2020-09-13

EU-nämnden

Suppleant
2018-12-05 – 2022-09-26

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 18-. Vice ordförande, miljö- och jordbruksutskottet 18-19 och 1:e vice ordförande 19-. Suppleant utrikesutskottet 18-, EU-nämnden 18-, trafikutskottet 18-, näringsutskottet 19- och utrikesutskottet 19-.

Föräldrar

Läraren Curt Gardfjell och sjuksköterskan Ulla Gardfjell, f. Asp

Utbildning

Biologisk geovetenskaplig utbildningslinje, Stockholms universitet 85-88.

Anställningar

Assistent, Naturhistoriska riksmuseet, Vertebratavdelningen 84-85. Florainventerare, Umeå Universitet 88-89. Informatör och projektledare för Handla miljövänligt, Naturskyddsföreningen 89-92. Juniorkonsult, Sida Laos 91. Informationschef, Krav 92-97. Avdelningsdirektör, Konsumentverket 97-99. Projektledare, Coop Sverige 00-05. Egen företagare, Gardfjell Eko 05-07. Pressekreterare, Miljöpartiets riksdagskansli 08-09. Kommunalråd, Uppsala kommun 10-18.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Sakkunnig Miljömålsberedningen 15-17.

Kommunala uppdrag

Ersättare, kommunstyrelsen, Uppsala 06-08, ledamot 10-14 och 1:e vice ordförande 14015018. Ledamot, gatu- och trafiknämnden, Uppsala kommun 05-10. Ledamot, Upplands lokaltrafik 06-10. Styrelsesuppleant, Regionförbundet Uppsala län 10-16. Vice ordförande, Gamla Uppsala Buss, Uppsala kommun 10-12. Ledamot, Gamla Uppsala Buss, Uppsala läns landsting 12-14. Ersättare, Destination Uppsala 10-14. 1:e vice ordförande, Uppsala Stadshus AB 14-18. Ordförande, Uppsala Vatten och Avfall AB 14-19. Ledamot, Destination Uppsala AB 14-18.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ledamot och redaktör för tidningen Fältbiologen, Fältbiologernas riksstyrelse 87-88. Ordförande, Uppsala Naturskyddsförening 94-99. Ordförande, Miljöpartiet Uppsala län 08-12. Ledamot, Naturskyddsföreningen Uppsala län 18-.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om hållbar användning av växtskyddsmedel

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om hållbar användning av växtskyddsmedel

    Utlåtande 2021/22:MJU33

    Riksdagen kritiserar ett förslag på en EU-förordning, det vill säga regler som blir direkt bindande för alla medlemsländer, från EU-kommissionen. Förslaget handlar om hur vi använder bekämpningsmedel. Syftet med förslaget är att minska riskerna med och konsekvenserna av bekämpningsmedel.

    Riksdagen har prövat EU-kommissionens förslag enligt den så kallade subsidiaritetsprincipen. Den säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva. Inom ramen för subsidiaritetsprövningen ingår också en proportionalitetsbedömning, alltså att granska om den föreslagna åtgärden går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå de eftersträvade målen.

    Riksdagen tycker att förordningen som kommissionen har föreslagit är mer detaljerad än vad som är nödvändigt för att nå målen och därmed strider mot proportionalitetsprincipen. Riksdagen menar också att mål för ekologisk produktion redan finns på nationell nivå och att förslaget därför inte är förenligt med subsidiaritetsprincipen.

    Mot bakgrund av bland annat detta beslutade riksdagen att rikta invändningar i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    14, 48 minuter
    Justering
    2022-08-18
    Bordläggning
    2022-09-05
    Debatt
    2022-09-21
    Beslut
    2022-09-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om restaurering av natur

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om restaurering av natur

    Utlåtande 2021/22:MJU32

    Riksdagen har prövat ett förslag från EU-kommissionen som gäller en förordning om restaurering, alltså återställande, av naturområden. Det övergripande målet med förslaget är att bidra till en långsiktig och varaktig återhämtning av biologisk mångfald. Förslaget har prövats enligt den så kallade subsidiaritetsprincipen som säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva.

    Inom ramen för subsidiaritetsprövningen ingår också en proportionalitetsbedömning, alltså att granska om den föreslagna åtgärden går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå de eftersträvade målen.

    Riksdagen anser att förslaget medför en reglering av nationellt skogsbruk som inte är förenlig med subsidiaritetsprincipen. Riksdagen menar att nationellt skogsbruk regleras bäst på nationell nivå. Riksdagen tycker också att kommissionens förslag medför en detaljreglering av i jord- och skogsbruk som inte står i proportion till förslagets mål och syfte.

    Mot bakgrund av detta beslutade riksdagen att lämna invändningar i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    27, 93 minuter
    Justering
    2022-08-18
    Bordläggning
    2022-09-05
    Debatt
    2022-09-21
    Beslut
    2022-09-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Straffbestämmelser till EU:s förordning om fartygsåtervinning och övergripande miljöfrågor

    Straffbestämmelser till EU:s förordning om fartygsåtervinning och övergripande miljöfrågor

    Betänkande 2021/22:MJU29

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om straffbestämmelser till EU:s förordning om fartygsåtervinning. Bestämmelserna innebär att fartygsägare kan få böter om de lämnar vilseledande eller oriktiga uppgifter när fartygets återvinningsplan upprättas. Driftsansvariga för återvinningsanläggningarna kan få böter om ett fartyg återvinns på ett annat sätt än vad som är bestämt enligt fartygets återvinningsplan.

    Lagändringarna ska börja gälla den 1 september 2022.

    Riksdagen har också behandlat cirka 220 förslag om övergripande miljöfrågor i motioner från den allmänna motionstiden 2021. Några av förslagen ligger till grund för uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, som riksdagen beslutade att rikta till regeringen. Tillkännagivandena rör frågor om

    • klassificering av jordbruket
    • proportionalitetsprincipen och rätten till ersättning
    • äganderätten i beslut och ställningstaganden och utbetalning av ersättning vid beslut om formellt skydd
    • arbetet med grön infrastruktur
    • tidsfrist vid miljöprövning
    • djurskydds- och miljökrav vid offentlig upphandling av livsmedel
    • Århuskonventionens talerättsregler.

    Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag.

    Behandlade dokument
    94
    Förslagspunkter
    26
    Reservationer
    49 
    Anföranden och repliker
    24, 106 minuter
    Justering
    2022-06-07
    Bordläggning
    2022-06-10
    Debatt
    2022-06-13
    Beslut
    2022-06-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: En ökad differentiering av strandskyddet

    En ökad differentiering av strandskyddet

    Betänkande 2021/22:MJU27

    Riksdagen sa nej till förslag från regeringen om att lätta på strandskyddet i så kallade strandnära utvecklingsområden. Ett sådant område kännetecknas bland annat av att tillgången till obebyggt strandskyddat område är god, såväl inom området som i den omgivande trakten. I förslaget ingår en minskning av strandskyddsområdet vid små insjöar och smala vattendrag, till 25 meter. Regeringen vill också att det ska bli lättare att få dispens för att kunna upphäva även det återstående strandskyddet vid dessa vatten. Regeringens förslag innebär också att strandskyddet ska stärkas och förtydligas, bland annat i områden som har särskild betydelse för djur- och växtlivet och i områden där bebyggelsetrycket är högt.

    Bakom riksdagens beslut om nej till regeringens förslag står motioner som lämnats in med anledning av regeringens förslag. Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag, inklusive förslag i motioner från allmänna motionstiden 2021.

    Behandlade dokument
    45
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    25, 110 minuter
    Justering
    2022-05-19
    Bordläggning
    2022-05-30
    Debatt
    2022-05-31
    Beslut
    2022-06-01
  • Stillbild från Debatt om förslag: En ny växtskyddslag

    En ny växtskyddslag

    Betänkande 2021/22:MJU25

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till en ny växtskyddslag samt en ändring i skogsvårdslagen. Den nya lagen innebär att svensk rätt anpassas till EU-förordningen om skyddsåtgärder mot växtskadegörare och EU-förordningen om offentlig kontroll och annan offentlig verksamhet i livsmedelskedjan.

    Syftet med såväl EU-förordningarna som den nya växtskyddslagen är att ge ett bättre och effektivare skydd mot växtskadegörare.

    Riksdagen riktar också sju tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen kring och om:

    • utformningen av avgifter för offentlig kontroll enligt den nya växtskyddslagen
    • tillståndsprövningar av växtskyddsmedel
    • det ömsesidiga erkännandet av produktgodkännanden
    • godkännandeprocessen för glyfosat
    • Sveriges beredskapsförsörjning av kritiska kemikalier
    • den europeiska kemikaliemyndighetens (Echas) förslag till förbud mot avsiktligt tillsatt mikroplast i kemiska produkter.
    • verka för att åtgärder vidtas för att långsiktigt fasa ut PFAS ur konsumentprodukter och förpackningsmaterial som är avsedda för livsmedelsändamål inom hela EU.  

    Riksdagen sa nej till övriga motionsyrkanden om kemikaliepolitiska åtgärder. Anledningen är att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.

    Den nya växtskyddslagen och ändringen i skogsvårdslagen börjar gälla den 1 juli 2022.

    Behandlade dokument
    18
    Förslagspunkter
    16
    Reservationer
    17 
    Anföranden och repliker
    11, 70 minuter
    Justering
    2022-05-19
    Bordläggning
    2022-05-30
    Debatt
    2022-05-31
    Beslut
    2022-06-01
  • med anledning av prop. 2021/22:243 Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023

    Motion 2021/22:4741 av Per Bolund m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2021/22:4741 av Per Bolund m.fl. MP med anledning av prop. 2021/22:243 Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår ändringsförslaget i lagen 2017:1201 om reduktion av växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel, som lagts fram till
    Inlämnad
    2022-05-18
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:MJU31
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Nato och arbetet mot kärnvapen (väckt enligt 9 kap. 15 § riksdagsordningen med anledning av händelse av större vikt)

    Motion 2021/22:4740 av Per Bolund m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2021/22:4740 av Per Bolund m.fl. MP Nato och arbetet mot kärnvapen väckt enligt 9 kap. 15 riksdagsordningen med anledning av händelse av större vikt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Sverige bör anta en nationell lagstiftning som förbjuder införsel
    Inlämnad
    2022-05-18
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2021/22:UU20
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Naturvård och biologisk mångfald

    Naturvård och biologisk mångfald

    Betänkande 2021/22:MJU24

    Riksdagen vill se förändringar i det svenska artskyddet och uppmanar regeringen i ett tillkännagivande att vidta flera åtgärder:

    • Fågeldirektivet och art- och habitatdirektivet bör regleras var för sig så att de strikta bestämmelserna för hotade arter i art- och habitatdirektivet inte tillämpas på alla vilda fåglar.
    • Regeringen bör förtydliga att nationella fridlysta arter inte avsevärt ska kunna försvåra skogsbruk.
    • Det ska förtydligas att en markägare ska kunna få ersättning vid ett förbud att bruka marken med hänvisning till artskyddet.
    • Regeringen bör tydligt reglera att det är staten som ansvarar för att utreda om det finns skyddade arter i ett område, inte skogsägaren.

    Tillkännagivandet lades fram som ett utskottsinitiativ från miljö- och jordbruksutskottet, det vill säga att förslaget väcktes i utskottet och inte bygger på ett regeringsförslag eller en riksdagsmotion.

    Riksdagen riktade också tre tillkännagivanden till regeringen som bygger på motioner från den allmänna motionstiden 2021. Två av dem handlar om förvaltning av vargstammen:

    • Det bör finnas regionala förvaltningsplaner för varg, eftersom vargstammen varierar över landet. Riksdagen anser också att referensvärdet för vargstammen - det vill säga hur många vargar som krävs för att vargstammen ska anses ha gynnsam bevarandestatus - bör vara, mellan 170 och 270 vargar. Dock bör det hållas i det nedre spannet om 170 individer, bland annat med tanke på att vargpopulationen förtätats.
    • Regeringen bör undersöka ett samarbete med Norge om förvaltningen av den skandinaviska vargstammen eftersom populationen rör sig i båda länderna.

    Det tredje tillkännagivandet handlar om att anlägga och restaurera ålgräsängar för att gynna den biologiska mångfalden i havsvikar och kustnära havsområden.

    Behandlade dokument
    104
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    27 
    Anföranden och repliker
    24, 112 minuter
    Justering
    2022-05-05
    Bordläggning
    2022-05-11
    Debatt
    2022-05-12
    Beslut
    2022-05-18
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Bekämpningsmedel i naturgödsel

    Bekämpningsmedel i naturgödsel

    Interpellation 2021/22:467 av Maria Gardfjell (MP)

    Interpellation 2021/22:467 Bekämpningsmedel i naturgödsel av Maria Gardfjell MP till Statsrådet Anna-Caren Sätherberg S Under 2021 uppmärksammade Fritidsodlingens riksorganisation, FOR, att rester av bekämpningsmedel, pyralider, fanns i växtnäringsmedel. Journalisten Lena Israelsson bidrog till att öka kunskapen om problemet
    Inlämnad
    2022-04-25
    Svarsdatum
    2022-05-10
    Besvarare
    Statsrådet Anna-Caren Sätherberg (S)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: EU-kommissionens kritik mot Sveriges jordbrukspolitik

    EU-kommissionens kritik mot Sveriges jordbrukspolitik

    Interpellation 2021/22:464 av Maria Gardfjell (MP)

    Interpellation 2021/22:464 EU-kommissionens kritik mot Sveriges jordbrukspolitik av Maria Gardfjell MP till Statsrådet Anna-Caren Sätherberg S Den 1 januari 2023 förnyas den gemensamma jordbrukspolitiken CAP i Sverige och resten av EU. Den nya politiken ska gälla 20232027. I december 2021 överlämnades Sveriges förslag
    Inlämnad
    2022-04-21
    Svarsdatum
    2022-05-10
    Besvarare
    Statsrådet Anna-Caren Sätherberg (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vattenvård

    Vattenvård

    Betänkande 2021/22:MJU23

    EU:s regler för vatten och avlopp bör bli tydligare och mer samstämmiga och vara utformade på ett sätt så att de möjliggör utbyggnad och investeringar i miljövänlig teknik i redan befintliga avloppsreningsverk. Det tycker riksdagen som riktade en uppmaning, ett tillkännagivande, om det till regeringen.

    Enligt riksdagen är det brådskande att dels bygga ut landets reningsverkskapacitet i takt med att befolkningen i Sveriges kommuner växer, dels investera i ny avancerad miljövänlig teknik. Riksdagen konstaterar att det finns EU-regler som innebär utmaningar på dessa områden. Regeringen bör därför aktivt arbeta för att på EU-nivå föra fram behovet av en översyn av EU:s ramdirektiv för vatten. Regeringen bör även arbeta för att EU:s avloppsdirektiv inte försvårar utbyggnaden av reningsverk.

    Tillkännagivandet gjordes i samband med behandlingen av motioner från den allmänna motionstiden 2021 om vattenvård. Riksdagen sa nej till övriga förslag i motioner.

    Behandlade dokument
    36
    Förslagspunkter
    25
    Reservationer
    27 
    Anföranden och repliker
    14, 71 minuter
    Justering
    2022-04-28
    Bordläggning
    2022-05-04
    Debatt
    2022-05-05
    Beslut
    2022-05-11
  • Stillbild från Debatt om förslag: Mineralpolitik

    Mineralpolitik

    Betänkande 2021/22:NU20

    Riksdagen sa nej till cirka 60 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om mineralpolitik, bland annat med hänvisning till att arbete redan pågår inom en del av de områden som motionerna tar upp.

    Motionerna handlar till exempel om tillståndsprocesser, äganderätt, ersättningar, utvinning och vissa miljöfrågor samt strategier för mineralförsörjningen.

    Behandlade dokument
    20
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    31 
    Anföranden och repliker
    19, 88 minuter
    Justering
    2022-04-28
    Bordläggning
    2022-05-03
    Debatt
    2022-05-04
    Beslut
    2022-05-05
  • Stillbild från Debatt om förslag: Handelspolitik

    Handelspolitik

    Betänkande 2021/22:NU19

    Riksdagen sa nej till cirka 190 förslag i motioner om internationell handel, EU:s inre marknad, handels- och investeringsfrämjande och hållbart företagande från den allmänna motionstiden 2021. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår inom en del av de områden som motionerna tar upp.

    Motionerna handlar bland annat om övergripande frågor om frihandel och protektionism, reformering av Världshandelsorganisationen, handelsrelationen med Storbritannien, handelsavtal med Taiwan, exportförbudet för snus, granskning av utländska direktinvesteringar och beräkningar av exportens klimatnytta.

    Behandlade dokument
    64
    Förslagspunkter
    32
    Reservationer
    80 
    Anföranden och repliker
    11, 67 minuter
    Justering
    2022-04-28
    Bordläggning
    2022-05-03
    Debatt
    2022-05-04
    Beslut
    2022-05-05
  • med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2021/22:4723 av Per Bolund m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2021/22:4723 av Per Bolund m.fl. MP med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition Innehållsförteckning 1 Förslag till riksdagsbeslut 2 Inledning 3 Åtgärder mot konsekvenser av krig och pandemi Ett effektivt krisstöd som värnar klimatmålen Bryt beroendet av fossila bränslen
    Inlämnad
    2022-05-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:208 Vägar till hållbara vattentjänster

    Motion 2021/22:4694 av Emma Hult och Maria Gardfjell (båda MP)

    Motion till riksdagen 2021/22:4694 av Emma Hult och Maria Gardfjell båda MP med anledning av prop. 2021/22:208 Vägar till hållbara vattentjänster Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att införliva klimatanpassning i vattentjänstplanerna och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2022-04-27
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2021/22:CU29
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:219 Ordning och reda på avfallet

    Motion 2021/22:4684 av Amanda Palmstierna och Maria Gardfjell (båda MP)

    Motion till riksdagen 2021/22:4684 av Amanda Palmstierna och Maria Gardfjell båda MP med anledning av prop. 2021/22:219 Ordning och reda på avfallet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att det redan vid tillståndsgivningen ska finnas en avfallshanteringsplan och tillkännager
    Inlämnad
    2022-04-22
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2021/22:MJU26
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 4 avslag
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: En artskyddsproposition för stärkt artskydd

    En artskyddsproposition för stärkt artskydd

    Interpellation 2021/22:356 av Maria Gardfjell (MP)

    Interpellation 2021/22:356 En artskyddsproposition för stärkt artskydd av Maria Gardfjell MP till Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll S I dagsläget står vi inför en världsomfattande artkris där uppskattningsvis cirka 1 miljon arter riskerar att utrotas inom de närmsta årtiondena. Trenden i Sverige går åt samma
    Inlämnad
    2022-02-17
    Svarsdatum
    2022-04-19
    Besvarare
    Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S)
  • Bekämpningsmedel i naturgödsel

    Interpellation 2021/22:452 av Maria Gardfjell (MP)

    Interpellation 2021/22:452 Bekämpningsmedel i naturgödsel av Maria Gardfjell MP till Statsrådet Anna-Caren Sätherberg S Under 2021 uppmärksammade Fritidsodlarnas riksorganisation FOR att rester av bekämpningsmedel, pyralider, fanns i växtnäringsmedel. Journalisten Lena Israelsson bidrog till att öka kunskapen om problemet
    Inlämnad
    2022-04-13
    Besvarare
    Statsrådet Anna-Caren Sätherberg (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Jordbrukspolitik

    Jordbrukspolitik

    Betänkande 2021/22:MJU21

    Riksdagen sa nej till ett sjuttiotal förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om jordbruksfrågor. Motionerna handlar bland annat om den gemensamma jordbrukspolitiken, jordbrukets påverkan på miljön och klimatet och biologisk mångfald i odlingslandskapet. Riksdagen anser bland annat att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    76
    Förslagspunkter
    22
    Reservationer
    27 
    Anföranden och repliker
    26, 103 minuter
    Justering
    2022-03-31
    Bordläggning
    2022-04-06
    Debatt
    2022-04-07
    Beslut
    2022-04-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade incitament för naturvården i skogen med frivillighet som grund

    Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade incitament för naturvården i skogen med frivillighet som grund

    Betänkande 2021/22:MJU18

    För att stärka ägande- och brukanderätten och erbjuda skogsägare alternativ när värdefull skog skyddas har regeringen föreslagit nya ersättningsmarker och ett utökat markförsäljningsprogram från Sveaskog. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Riksdagen gav regeringen rätt att överföra en sammanlagd areal om högst 25 000 hektar icke skyddsvärd produktiv skogsmark från det statliga skogsbolaget Sveaskog AB till staten för att sedan användas som ersättningsmark.

    Efter förslag från regeringen beslutade riksdagen också att inriktningen på Sveaskogs nuvarande markförsäljningsprogram ändras. Totalt ska 60 000 hektar icke skyddsvärd produktiv skogsmark kunna erbjudas som alternativ ersättningsform för skyddsvärd skogsmark. Det är en ökning från de kvarvarande 27 300 hektar som i dag finns inom Sveaskogs markförsäljningsprogram.

    Riksdagen riktade också fyra uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen i skogspolitiska frågor. Tillkännagivandena handlar om

    • beräkningsmetoder för skyddad natur vid rapporteringen till Europeiska miljöbyrån
    • en regelbunden översyn av formellt skyddade områden med möjligheter till förändringar
    • en översyn av skogspolitiken i förhållande till hur bioekonomins roll i klimatomställningen kan stärkas
    • ytterligare åtgärder för att bekämpa granbarkborren i skyddade områden samt kompensation till enskilda skogsägare.
    Behandlade dokument
    56
    Förslagspunkter
    59
    Reservationer
    83 
    Anföranden och repliker
    32, 129 minuter
    Justering
    2022-03-17
    Bordläggning
    2022-03-23
    Debatt
    2022-03-24
    Beslut
    2022-03-30

Filter