Leif Jakobsson (S)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Malmö kommun
Titel
Ombudsman
Född år
1955
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ledig
2016-06-15 – 2018-09-24
Ordinarie
2002-10-01 – 2016-06-14

Riksdagsledamot

Ersättare
1998-10-05 – 2002-09-30

Socialdemokraterna

Förste vice gruppledare
2010-10-19 – 2012-02-28
Förste vice gruppledare
2008-06-05 – 2010-10-04

Skatteutskottet

Vice ordförande
2014-10-07 – 2016-06-14
Vice ordförande
2012-02-28 – 2014-09-29
Ledamot
2012-02-24 – 2012-02-27

Trafikutskottet

Suppleant
2010-10-12 – 2012-02-23
Suppleant
1998-10-13 – 2002-09-30

Justitieutskottet

Suppleant
2006-10-10 – 2006-11-10

Bostadsutskottet

Ledamot
2004-10-26 – 2006-10-02
Suppleant
2002-10-08 – 2004-10-25
Suppleant
1998-10-13 – 2002-09-30

Krigsdelegationen

Ledamot
2012-02-24 – 2016-11-09
Ledamot
2002-10-15 – 2006-10-16
Ledamot
2002-02-15 – 2002-10-14

Riksdagsstyrelsen

Ledamot
2002-10-08 – 2016-06-14
Suppleant
2001-11-22 – 2002-10-08

Utrikesnämnden

Suppleant
2006-10-10 – 2012-03-22
Ledamot
2004-11-25 – 2006-10-10
Suppleant
2002-10-08 – 2004-11-24

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 98- (statsrådsersättare 981005-020930). Ledamot bostadsutskottet 04-06 och skatteutskott 12, vice ordförande 12-. Suppleant trafikutskottet 98-02 och 10-12, bostadsutskottet 98-04 och justitieutskottet 06. Suppleant riksdagsstyrelsen 01-02 och Utrikesnämnden 02-04 och 06-. Ledamot krigsdelegationen 02-06 och 12-, riksdagsstyrelsen 02- och Utrikesnämnden 04-06. Suppleant riksdagsstyrelsen 01-02. Vice gruppledare 08-12. Ordförande Svensk-tyska parlamentarikerförbundet.

Föräldrar

Svetsaren Erik Jakobsson och Gudrun Andersson.

Utbildning

Gymnasieskola, teknisk linje, slutår 74.

Anställningar

Lastbilschaufför 75. Flygplansmontör 75-80. Metallarbetare 81-83. Ombudsman 85-98. Politiskt sakkunnig, Finansdepartementet 00-02. Statssekreterare, Finansdepartementet.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Kommittén om allmännyttiga bostadsföretag och bostadssocial utveckling 00-01. Ledamot, Signalspaningskommittén 09-11 och Skatteutjämningskommittén 08-11.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Malmö 79-98. Ledamot, valberedningen 79-85 och 97-98. Ledamot, fritidsnämnden 79-98, vice ordförande 86-88 och 92-94, ordförande 89-91 och 95-98. Ledamot, kulturkommittén 80-82. Styrelseledamot, Malmö Kommunala Bostadsbolag 08-. Ordförande, Sabo 07-. Ombud, Svenska Kommunförbundets länsavdelning, Malmöhus län 85-89. Styrelseledamot, Stiftelsen Friluftsfrämjandet Frostavallen 85-88 och Stiftelsen Spillepengen 85-94. Ledamot, Heleneholms stadsdelsnämnd, ordförande 90-91. Fullmäktig, Sydvästra Skånes kommunalförbund 96-98. Ombud, Kommunförbundet Skåne 97-98. Suppleant, sjukvårdsstyrelsen 76-79.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ledamot, SSU:s förbundsstyrelse 81-84. Styrelseledamot, Söderkulla socialdemokratiska förening 82-, ordförande 82-90. Ledamot, Socialdemokraternas verkställande utskott 84-90. Klubbordförande, Saab Aerokrafts avdelning av Metall 76-80.

Bostadsort

Malmö

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Statsministerns frågestund: Statsministerns frågestund

    Statsministerns frågestund

    Föredragningslista pdf Föredragningslista pdf
    Datum
    2016-04-21
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Öresundspendlares lånemöjligheter

    Öresundspendlares lånemöjligheter

    Interpellation 2015/16:508 av Leif Jakobsson (S)

    Interpellation 2015/16:508 Öresundspendlares lånemöjligheter av Leif Jakobsson S till Statsrådet Per Bolund MP Pendlare nekas nya lån var en rubrik i Sydsvenskan den 10 mars 2016. I artikeln intervjuas pendlaren Frida Hultén, som arbetar som konservator på Nationalmuseet i Köpenhamn, men bor i Malmö. Banken, statligt
    Inlämnad
    2016-03-23
    Besvarare
    Statsrådet Per Bolund (MP)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vissa frågor på området för indirekta skatter

    Vissa frågor på området för indirekta skatter

    Betänkande 2015/16:SkU13

    En del av reglerna som gäller indirekta skatter ändras. Mervärdesskattelagen anpassas till EU:s regler. Ansökningar om återbetalning av moms och punktskatter för utländska diplomater ska skickas direkt till Skatteverket. Förteckningen över varor och tjänster som utländska diplomater får tillbaka momspengar för ska uppdateras.

    Vidare kommer till exempel bestämmelserna om tillfällig omsättning av nya transportmedel, undantag från plikten att betala skatt vid leverans av varor till andra EU-länder, återbetalning vid omsättning av guld och återbetalning till personer som har flyttat till ett annat EU-land att ändras. Den så kallade slussningsregeln i mervärdesskattelagen slopas.

    De ändrade reglerna börjar gälla den 1 januari 2016. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    2, 11 minuter
    Justering
    2015-11-26
    Bordläggning
    2015-12-02
    Debatt
    2015-12-03
    Beslut
    2015-12-09
  • Stillbild från Debatt om förslag: Beskattning av säkerhetsreserv

    Beskattning av säkerhetsreserv

    Betänkande 2015/16:SkU8

    Idag saknas tydliga regler för försäkringsföretags så kallade säkerhetsreserv, som ska täcka förluster som beror på slump eller andra förhållanden som är svåra att bedöma. Men nu införs regler om när säkerhetsreserven ska tas upp till beskattning. Säkerhetsreserven ska tas upp om

    • företaget slutar med att bedriva försäkringsrörelse
    • skattskyldigheten för näringsverksamheten upphör
    • näringsverksamheten inte längre ska beskattas i Sverige på grund av ett skatteavtal med ett land utanför EES-området
    • företaget upplöses
    • företaget försätts i konkurs.

    De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2016 och används första gången det beskattningsår som börjar efter den 31 december 2015. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 16 minuter
    Justering
    2015-11-26
    Bordläggning
    2015-12-02
    Debatt
    2015-12-03
    Beslut
    2015-12-09
  • Stillbild från Debatt om förslag: Statens budget 2016 Rambeslutet

    Statens budget 2016 Rambeslutet

    Betänkande 2015/16:FiU1

    Riksdagen sa ja till riktlinjerna för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken, utgiftsramarna och beräkningen av statens inkomster i regeringens budgetproposition för 2016. Riksdagen sa också ja till de preliminära utgiftsramarna och inkomstberäkningarna för åren 2017 och 2018. Vidare fastslog riksdagen taket för statens utgifter till 1 215 miljarder kronor för 2016, 1 274 miljarder kronor för 2017, och 1 332 miljarder kronor för 2018.

    Riksdagen ställde sig bakom regeringens finanspolitik, som enligt finansutskottet har lagts om i en ansvarsfull riktning som innebär att alla nya reformer är finansierade fullt ut. Satsningarna på bostäder, infrastruktur, näringspolitik och utbildning välkomnades. Finansutskottet, som förberett riksdagens beslut, delar regeringens bedömning att det är nödvändigt med fortsatta investeringar i välfärden och att det är viktigt att värna starka offentliga trygghetssystem.

    Utgifterna i statens budget 2016 uppgår till sammanlagt 934 miljarder kronor och de beräknade inkomsterna till 924 miljarder kronor. Statens budgetsaldo blir därmed -10 miljarder kronor 2016.

    Riksdagens beslut om utgiftsramarna kommer att vara styrande när riksdagen i nästa steg beslutar om anslagen inom de 27 utgiftsområdena i statens budget.

    Behandlade dokument
    43
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    10 
    Anföranden och repliker
    101, 302 minuter
    Justering
    2015-11-19
    Bordläggning
    2015-11-24
    Debatt
    2015-11-25
    Beslut
    2015-11-25
  • Stärkt bevaranderätt för rörligt kulturarv

    Motion 2015/16:2208 av Isak From och Leif Jakobsson (båda S)

    Motion till riksdagen 2015/16:2208 av Isak From och Leif Jakobsson båda S Stärkt bevaranderätt för rörligt kulturarv Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av stärkt bevaranderätt för det rörliga kulturarvet och tillkännager detta för regeringen. Motivering Med
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:KrU9
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Parlamentarismens spelregler

    Motion 2015/16:2146 av Leif Jakobsson och Åsa Westlund (båda S)

    Motion till riksdagen 2015/16:2146 av Leif Jakobsson och Åsa Westlund båda S Parlamentarismens spelregler Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över röstregler och andra processuella regler i riksdagsordningen och tillkännager detta för riksdagsstyrelsen. Riksdagen
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2015/16:KU13 2015/16:KU14 2016/17:KU18
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Redovisning av skatteutgifter 2015

    Redovisning av skatteutgifter 2015

    Betänkande 2014/15:SkU25

    Regeringen har lämnat sin årliga redovisning av de så kallade skatteutgifterna. Skatteutgifter är exempelvis stöd till företag och hushåll som ges via skattesystemet, till exempel i form av förmånliga skatteregler. Redovisningen synliggör och ger en överblick över de indirekta stöd som olika skatteförmånliga regler innebär.

    Skatteutgifterna påverkar statsbudgetens inkomst. Regeringens skrivelse beskriver bland annat skatteutgifter som är kopplade till exempelvis nedsättningen av socialavgifter för unga och nedsatt moms på restaurang- och cateringtjänster samt hur mycket de kan anses vara samhällsekonomiskt motiverade.

    Skatteutskottet har behandlat regeringens skrivelse. Utskottet tycker det är bra att regeringens arbete med att utveckla skatteutgiftsredovisningen har gjort att redovisningen kan bli ett mer aktivt verktyg i budgetarbetet och när beslut ska tas om skatteregler.

    Utskottet anser även att redovisningen av skatteutgifter har ett värde när det gäller att redogöra för avvikelser från enhetlig beskattning.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    10, 38 minuter
    Justering
    2015-05-28
    Bordläggning
    2015-06-15
    Debatt
    2015-06-16
    Beslut
    2015-06-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: Redovisning av skatteutgifter 2014

    Redovisning av skatteutgifter 2014

    Betänkande 2013/14:SkU33

    Regeringen har lämnat sin årliga redogörelse över de så kallade skatteutgifterna. Årsredovisningen ger en överblick över de stöd till företag och hushåll som lämnas på budgetens inkomstsida, till exempel i form av förmånliga skatteregler. Redovisningen av skatteutgifterna är också den enda uppdateringen av de regelavvikelser från enhetlig beskattning som publiceras löpande.

    Skatteutskottet har behandlat regeringens skrivelse. Utskottet tycker det är bra att regeringens arbete med att utveckla skatteutgiftsredovisningen har gjort att redovisningen kan bli ett mer aktivt verktyg i budgetarbetet och när beslut ska tas om skatteregler.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    92, 332 minuter
    Justering
    2014-05-27
    Bordläggning
    2014-06-25
    Debatt
    2014-06-26
    Beslut
    2014-06-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riktlinjer för den ekonomiska politiken

    Riktlinjer för den ekonomiska politiken

    Betänkande 2013/14:FiU20

    Riksdagen sa ja till riktlinjerna för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken som regeringen presenterar i den ekonomiska vårpropositionen.

    Finansutskottet har förberett riksdagens beslut. Utskottet konstaterar att svensk ekonomi tack vare starka offentliga finanser har visat stor motståndskraft när finans- och skuldkrisen drabbade världsekonomin. Viktiga stabiliseringspolitiska åtgärder har genomförts som stöttat tillväxten och stärkt ekonomin. Sveriges offentliga finanser är i dag bland de starkaste i Europa. Bedömningen är att svensk ekonomi nu gradvis kommer att förbättras och därmed avtar behovet av att stötta ekonomin via finanspolitiken. Finansutskottet delar regeringens bedömning att finanspolitiken nu bör inriktas på att vända underskotten i de offentliga finanserna till balans och därefter överskott. Utskottet delar även regeringens och Finanspolitiska rådets bedömning att överskottsmålet bör ligga fast. Överskottsmålet är ett mål för den offentliga sektorns finansiella sparande.

    Inriktningen av politiken bör fortsatt vara att genom långsiktiga reformer föra Sverige mot full sysselsättning genom att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt samt stärka den svenska konkurrenskraften och kunskapen i skolan. Fördelningspolitiken bör även fortsättningsvis vara inriktad på ökad sysselsättning, bättre utbildning och minskat utanförskap. Skolan, sjukvården och äldreomsorgen ska präglas av god kvalitet och tillgänglighet. Det är enligt utskottet bra och nödvändigt att regeringen noga följer utvecklingen av hushållens skuldsättning och kan vidta ytterligare åtgärder om skuldsättningen skulle öka på ett sätt som förstärker obalanserna i ekonomin.

    Regeringen har även lämnat en skrivelse med anledning av en granskning som Riksrevisionen gjort om transparensen i budgetpropositionen för 2014. Riksdagen sa nej till den motion som lämnats med anledning av skrivelsen samt lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    12
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    92, 332 minuter
    Justering
    2014-06-17
    Bordläggning
    2014-06-25
    Debatt
    2014-06-26
    Beslut
    2014-06-26
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Omförhandling av skatteavtalet med Danmark

    Omförhandling av skatteavtalet med Danmark

    Interpellation 2013/14:523 av Leif Jakobsson (S)

    Interpellation 2013/14:523 Omförhandling av skatteavtalet med Danmark av Leif Jakobsson S till Finansminister Anders Borg M Riksrevisionen presenterade den 18 november 2010 en rapport med allvarlig kritik mot regeringens sätt att sköta skatteavtalen. Riksrevisionen hänvisar också till en interpellationsdebatt om nedanstående
    Inlämnad
    2014-05-28
    Besvarare
    Anders Borg (M)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Pensionärsskatten

    Pensionärsskatten

    Interpellation 2013/14:518 av Hillevi Larsson (S)

    Interpellation 2013/14:518 Pensionärsskatten av Hillevi Larsson S till Finansminister Anders Borg M Pension är uppskjuten lön, men trots det beskattas pension högre än lön. Sedan regeringen införde pensionärsskatten har en pensionär i genomsnitt betalat 100 000 kronor mer än en löntagare. Detta är inte rättvist, särskilt
    Inlämnad
    2014-05-28
    Besvarare
    Anders Borg (M)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Redogörelse för behandlingen av riksdagens skrivelser

    Redogörelse för behandlingen av riksdagens skrivelser

    Betänkande 2013/14:KU21

    Regeringen redogör i en skrivelse för hur riksdagens skrivelser till regeringen har behandlats. Konstitutionsutskottet ser positivt på utvecklingen av hur regeringen behandlar riksdagens skrivelser, men anser att det fortfarande går att göra förbättringar.

    Flera utskott i riksdagen påpekar att vissa åtgärder som gäller tillkännagivanden har tagit lång tid eller inte riktigt svarar mot innehållet i tillkännagivandena. Andelen slutbehandlade tillkännagivanden har minskat. Konstitutionsutskottet konstaterar också att det fortfarande händer att tillkännagivanden saknas i regeringens redogörelser.

    Konstitutionsutskottet förutsätter att regeringen tar hänsyn till utskottens synpunkter och ser till så att ärenden inte tar onödigt lång tid och att skrivelsen uppfyller kraven på att vara kontrollerad och korrekt. Riksdagen lade regeringens skrivelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    16, 45 minuter
    Beredning
    2014-04-29
    Justering
    2014-06-03
    Bordläggning
    2014-06-11
    Debatt
    2014-06-12
    Beslut
    2014-06-12
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Utflaggning av flyget

    Utflaggning av flyget

    Interpellation 2013/14:474 av Leif Jakobsson (S)

    Interpellation 2013/14:474 Utflaggning av flyget av Leif Jakobsson S till Statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Fleming-Jensen, direktör för danska SAS, återgav i en artikel i Berlingske Tidene den 6 maj 2014 de problem inom den danska flygverksamheten som vi också ser i Sverige i dag. Han säger: Som situationen är idag,
    Inlämnad
    2014-05-12
    Besvarare
    Catharina Elmsäter-Svärd (M)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Skattekontoren i Åmål och Mora

    Skattekontoren i Åmål och Mora

    Interpellation 2013/14:378 av Jakobsson, Leif (S)

    den 21 mars Interpellation 2013/14:378 Skattekontoren i Åmål och Mora av Leif Jakobsson S till finansminister Anders Borg M Regionskattechefen i Skatteverkets mittregion har beslutat att utreda förutsättningar för och konsekvenser av en ändring av kontorsstrukturen och den handläggande verksamheten gällande skattekontoren
    Inlämnad
    2014-03-21
    Besvarare
    Anders Borg (M)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Beredning av skatteintäktsförslag

    Beredning av skatteintäktsförslag

    Interpellation 2013/14:473 av Leif Jakobsson (S)

    Interpellation 2013/14:473 Beredning av skatteintäktsförslag av Leif Jakobsson S till Finansminister Anders Borg M Jag har i en tidigare interpellation tagit upp finansministerns optimistiska beräkningar av räntesnurreintäkterna. Nu har finansministern lagt fram ett förslag på skatteintäkter av höjda punktskatter och
    Inlämnad
    2014-05-12
    Besvarare
    Anders Borg (M)
  • med anledning av prop. 2013/14:100 2014 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2013/14:Fi13 av Mikael Damberg m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2013/14:Fi13 av Mikael Damberg m.fl. S med anledning av prop. 2013/14:100 2014 års ekonomiska vårproposition 201314S3004 med anledning av 2014 års ekonomiska vårproposition Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Förslag till riksdagsbeslut 2 Inledning 2 Världsekonomin drar Sverige ur lågkonjunkturen 8
    Inlämnad
    2014-05-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2013/14:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av skr. 2013/14:98 Redovisning av skatteutgifterna 2014

    Motion 2013/14:Sk13 av Leif Jakobsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2013/14:Sk13 av Leif Jakobsson m.fl. S med anledning av skr. 2013/14:98 Redovisning av skatteutgifterna 2014 201314S20009 med anledning av regeringens skrivelse 2013 14 98 Redovisning av skatteutgifter 2014 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som
    Inlämnad
    2014-04-29
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2013/14:SkU33
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Statsinkomster av räntesnurrebegränsningar

    Statsinkomster av räntesnurrebegränsningar

    Interpellation 2013/14:249 av Jakobsson, Leif (S)

    den 29 januari Interpellation 2013/14:249 Statsinkomster av räntesnurrebegränsningar av Leif Jakobsson S till finansminister Anders Borg M Finansministern sänkte bolagsskatten från 26,3 procent till 22 procent från och med den 1 januari 2013. Därmed minskade bolagsskatteintäkterna med 16 miljarder. Statsrådet trodde
    Inlämnad
    2014-01-29
    Besvarare
    Anders Borg (M)
  • med anledning av prop. 2013/14:151 Skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el

    Motion 2013/14:Sk11 av Leif Jakobsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2013/14:Sk11 av Leif Jakobsson m.fl. S med anledning av prop. 2013/14:151 Skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el S20010 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2013/14:151 Skattereduktion för mikroproducerad el. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening
    Inlämnad
    2014-03-26
    Förslag
    4

Filter