Ulrik Nilsson (M)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Västra Götalands läns södra, plats 231
Titel
Projektledare.
Född år
1963
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Konstitutionsutskottet

Ledamot

EU-nämnden

Suppleant

Riksdagens delegation till OSSE:s parlamentariska församling

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2022-09-26 – 2026-09-21
Ordinarie
2010-10-04 – 2014-09-29

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Utrikesutskottet

Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Suppleant
2014-04-15 – 2014-06-12
Suppleant
2013-11-26 – 2013-12-17
Suppleant
2013-04-23 – 2013-06-18
Deputerad
2013-02-21 – 2013-03-06
Suppleant
2012-11-27 – 2012-12-19
Suppleant
2011-11-24 – 2011-12-14
Suppleant
2011-09-20 – 2011-09-21
Suppleant
2011-06-16 – 2011-06-17
Suppleant
2011-03-31 – 2011-04-01
Suppleant
2010-11-23 – 2010-12-15

EU-nämnden

Suppleant
2024-11-27 –

Riksdagens delegation till den parlamentariska församlingen för Unionen för Medelhavet

Suppleant
2011-03-16 – 2014-09-29

Riksdagens delegation till OSSE:s parlamentariska församling

Suppleant
2022-10-11 –

Riksdagens delegation till den parlamentariska församlingen för Europa-Medelhavsområdet

Suppleant
2010-11-17 – 2011-03-16

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 10–14 och 22–. Ledamot, sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 13 och konstitutionsutskottet 22–. Suppleant utrikesutskottet 10–14, konstitutionsutskottet 10–14, sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 10, 11, 12, 13 och 14. Suppleant riksdagens delegation till den parlamentariska församlingen för Europa-Medelhavsområdet 10–14 och OSSE-delegationen 22–.

Föräldrar

Rektorn Jan-Olof Nilsson och lågstadieläraren Elsy Nilsson, f. Hagstrand.

Utbildning

Studier på kemiteknisk linje med fysisk begynnelseutbildning, Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg 81–89. Naturvetenskaplig linje, Marks gymnasieskola, Skene 78–81. Reservofficersutbildning KA/Sjökrigsskolan, Näsbypark 84–86.

Anställningar

Ingenjör/sektionschef/projektledare, Statens Provningsanstalt/Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut AB/Sveriges Tekniska Forskningsinstitut 88–98 och 07. Regionråd, Västra Götalandsregionen 98–06. Sektionschef/projektledare, RISE, Research Institutes of Sweden, 14–22.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Insynsråd, Västra Götalands län. Ordförande, institutionsstyrelsen Ingenjörshögskolan, Borås högskola.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Borås 92–10, 14–22 och vice ordförande 16–22. Ledamot, kommunstyrelsen i Borås 94–98 och 06–10. Kommunstyrelsens ordförande 07–10. Ledamot, Borås Energi och Miljö AB (och dess föregångare) 92–07 samt 14–22, ordförande eller vice ordförande från 95.

Bostadsort

Brämhult

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag, Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

    Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

    Betänkande 2024/25:KU11

    Riksdagens ombudsmän (JO) har lämnat sin ämbetsberättelse för tiden 1 januari–31 december 2024 till riksdagen. JO är en del av riksdagens kontrollmakt och granskar om myndigheter och tjänstemän följer lagar och andra författningar.

    Under 2024 nyregistrerades 11 703 ärenden hos JO. Det innebär en ökning med ungefär 1 200 ärenden jämfört med året innan. Som exempel på områden där ökningen varit stor kan särskilt nämnas migration, kriminalvård och barn- och ungdomsvård.

    Konstitutionsutskottet framhåller bland annat värdet av att ombudsmännen informerar om sina iakttagelser och påtalar de behov av lagändringar eller andra åtgärder som de ser genom sina granskningar. Utskottet ser särskilt allvarligt på brister som rör de grundlagsskyddade fri- och rättigheterna när det gäller den personliga integriteten och rätten till privatliv. Myndigheternas respekt för medborgarnas rättigheter och integritet är en självklarhet i en rättsstat och utskottet understryker vikten av att myndigheterna kontinuerligt arbetar med frågor om bemötande.

    Riksdagen lade redogörelsen med JO:s ämbetsberättelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    4, 26 minuter
    Justering
    2025-06-03
    Datum
    2025-06-05
    Bordläggning
    2025-06-13
    Debatt
    2025-06-16
    Beslut
    2025-06-17
  • Stillbild från Debatt om förslag, Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2024/25:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 32 ärenden som innehåller anmälningar från riksdagsledamöter. Anmälningarna handlar om regeringens förhållande till riksdagen, handläggningen av regeringsärenden, regeringens ansvar för förvaltningen och statsråds tjänsteutövning.

    Granskningen debatterades i kammaren och sedan avslutade riksdagen ärendet.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Anföranden och repliker
    34, 238 minuter
    Justering
    2025-06-05
    Datum
    2025-06-10
    Bordläggning
    2025-06-13
    Debatt
    2025-06-16
  • Stillbild från Debatt om förslag, Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner

    Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner

    Betänkande 2024/25:KU19

    Riksdagen sa ja till två ändringar i kommunallagen. Den ena lagändringen innebär att fler åtgärder ska vidtas för att förebygga att förtroendevalda inom kommun- och regionpolitiken utsätts för hot och våld. Den andra ändringen innebär att det ska bli tydligare att det ingår i kommuners och regioners interna kontroll att förebygga fel och oegentligheter som exempelvis korruption.

    Lagändringarna börjar gälla 1 juli 2025.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    3, 19 minuter
    Justering
    2025-04-29
    Datum
    2025-04-29
    Bordläggning
    2025-05-06
    Debatt
    2025-05-07
    Beslut
    2025-05-07
  • Stillbild från Debatt om förslag, Författningsfrågor

    Författningsfrågor

    Betänkande 2024/25:KU16

    Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag i motioner om författningsfrågor.

    Motionerna har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om statsskicket och statschefens uppdrag, ökad insyn i Kungliga hov- och slottsstatens ekonomi samt EU-samarbetet. Några förslag handlar om åtgärder för att vitalisera demokratin. Andra motioner tar upp frågor kring politisk kommunikation, partifinansiering, lobbyister och karensregler för ministrar och höga statstjänstemän.

    Fler ämnen som behandlas i motionsförslagen handlar om grundlagsreglering när det gäller nationella minoriteter, svenskt medborgarskap och public service.

    Riksdagen hänvisar till tidigare ställningstaganden i frågorna.

    Behandlade dokument
    49
    Förslagspunkter
    40
    Reservationer
    35 
    Anföranden och repliker
    12, 69 minuter
    Justering
    2025-04-29
    Datum
    2025-04-30
    Bordläggning
    2025-05-06
    Debatt
    2025-05-07
    Beslut
    2025-05-07
  • Stillbild från Debatt om förslag, Offentlig förvaltning

    Offentlig förvaltning

    Betänkande 2024/25:KU23

    Riksdagen sa nej till cirka 60 förslag om offentlig förvaltning i motioner från den allmänna motionstiden 2024. Anledningen är bland annat att det redan pågår arbete och har vidtagits åtgärder inom de områden som förslagen gäller.

    Förslagen handlar bland annat om främjande av demokrati, statlig anställning, korruption och skydd av beslutsfattare.

    Behandlade dokument
    50
    Förslagspunkter
    18
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    6, 47 minuter
    Justering
    2025-04-03
    Datum
    2025-04-03
    Bordläggning
    2025-04-08
    Debatt
    2025-04-09
    Beslut
    2025-04-09
  • Stillbild från Debatt om förslag, 2024 års rapport om rättsstatsprincipen

    2024 års rapport om rättsstatsprincipen

    Utlåtande 2024/25:KU6

    Riksdagen har granskat EU-kommissionens meddelande om 2024 års rapport om rättsstatsprincipen. I rapporten ger EU-kommissionen en lägesbild över arbetet med att skydda och stärka de demokratiska institutionerna och värdena inom EU. Rapporten innehåller uppgifter om situationen i EU som helhet, och i enskilda medlemsländer. Alla medlemsländer får i rapporten rekommendationer om vad landet kan göra för att bättre efterleva rättsstatens principer.

    Riksdagen understryker vikten av respekten för grundläggande rättigheter och rättsstaten. Riksdagen värdesätter kommissionens arbete med att stärka och försvara rättsstatsprincipen och konstaterar att den årliga rättsstatsrapporten har kommit att spela en central roll i arbetet med att upprätthålla rättsstatsprincipen, inte minst genom att rådets rättsstatsdialog utgår från rapporten.

    Riksdagen ser positivt på att EU, enligt kommissionen, i dag är bättre på att upptäcka, förebygga och ta itu med problem inom rättsstatsprincipens område än vad man var för fem år sedan. Men rapporten visar också att det finns allvarliga brister på samtliga områden som granskats av kommissionen.

    Riksdagen ser med oro på de problem som finns i flera medlemsländer och poängterar vikten av att fortsätta arbetet med att stärka respekten för rättsstatens principer inom hela EU.

    Riksdagen lade rapporten till handlingarna, vilket innebär att ärendet avslutas.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    8, 50 minuter
    Justering
    2025-02-13
    Datum
    2025-02-14
    Bordläggning
    2025-02-25
    Debatt
    2025-02-26
    Beslut
    2025-02-26
  • Stillbild från Debatt om förslag, Riksdagens arbetsformer

    Riksdagens arbetsformer

    Betänkande 2024/25:KU14

    Riksdagen sa ja till ett förslag om att låta en utredning se över förutsättningarna för att säkerställa genomförandet av sammanträden i kammaren och tillkännager detta för riksdagsstyrelsen.

    Riksdagen sa också nej till cirka 40 förslag om riksdagens arbetsformer i motioner från den allmänna motionstiden 2024 och hänvisar bland annat till pågående utredningsarbete.

    Förslagen handlar bland annat om riksmötets öppnande, placeringen i riksdagens plenisal, motionsrätten, en utredning om oppositionens ställning samt riksdagsledamöternas ekonomiska villkor.

    Behandlade dokument
    33
    Förslagspunkter
    17
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 44 minuter
    Justering
    2025-01-30
    Datum
    2025-01-30
    Bordläggning
    2025-02-10
    Debatt
    2025-02-11
    Beslut
    2025-02-13
  • Ökad transparens i tillståndsprocesser

    Motion 2024/25:2022 av Ulrik Nilsson (M)

    Motion till riksdagen 2024/25:2022 av Ulrik Nilsson (M) Ökad transparens i tillståndsprocesser Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga ökad transparens i tillståndsprocesser och tillkännager detta för regeringen. Motivering I Sverige krävs det tillstånd för
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:JuU16
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • AI och rättssäkerheten

    Motion 2024/25:2289 av Ulrik Nilsson (M)

    Motion till riksdagen 2024/25:2289 av Ulrik Nilsson (M) AI och rättssäkerheten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att utreda frågan om AI och rättssäkerheten och tillkännager detta för regeringen. Motivering Artificiell intelligens (AI) används i allt
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:KU23
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag, Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2023/24:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 29 ärenden som innehåller anmälningar från riksdagsledamöter. Anmälningarna handlar om regeringens förhållande till riksdagen, handläggningen av regeringsärenden och statsråds tjänsteutövning.

    Granskningen debatterades i kammaren och sedan avslutade riksdagen ärendet.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Anföranden och repliker
    37, 238 minuter
    Justering
    2024-05-30
    Datum
    2024-05-31
    Bordläggning
    2024-06-07
    Debatt
    2024-06-10
  • Stillbild från Debatt om förslag, Fri- och rättigheter

    Fri- och rättigheter

    Betänkande 2023/24:KU13

    Riksdagen sa nej till ett fyrtiotal förslag i motioner om fri- och rättigheter från den allmänna motionstiden 2023. Riksdagen hänvisar främst till pågående arbete.

    Motionerna handlar bland annat om att grundlagsskydda aborträtten, återkallelse av medborgarskap, diskriminering, skyddet av äganderätten, trossamfunds trygghets- och säkerhetsarbete, en livssynsöppen stat och föreningsfrihet.

    Behandlade dokument
    30
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 52 minuter
    Justering
    2024-03-21
    Bordläggning
    2024-04-02
    Debatt
    2024-04-03
    Beslut
    2024-04-03
  • Stillbild från Debatt om förslag, Rapport om subsidiaritet och proportionalitet och om förbindelserna med de nationella parlamenten

    Rapport om subsidiaritet och proportionalitet och om förbindelserna med de nationella parlamenten

    Utlåtande 2023/24:KU19

    Varje år lämnar EU-kommissionen en rapport om tillämpningen av subsidiaritets- och proportionalitetsprinciperna i EU:s lagstiftningsarbete och om förbindelserna med de nationella parlamenten. Riksdagen har nu granskat kommissionens årsrapport för 2022 och redogör för resultatet i ett utlåtande. Riksdagen välkomnar kommissionens arbete med bättre lagstiftning och de åtgärder som kommissionen vidtar för att stärka subsidiaritetsprincipens tillämpning. Riksdagen noterar att endast ett fåtal parlament har lämnat motiverade yttranden inom ramen för subsidiaritetsmekanismen under senare år medan de flesta nationella parlament har lämnat yttranden inom ramen för den politiska dialogen. Den obalans och de skillnader som tycks finnas mellan de nationella parlamenten när det gäller i vilken utsträckning de använder sig av subsidiaritetsmekanismen, väcker enligt riksdagen en rad frågor. Riksdagen konstaterar att det, utifrån ett demokratiskt perspektiv är bekymmersamt om endast ett begränsat antal nationella parlament använder sig av möjligheten att kontrollera subsidiaritetsprincipen inom ramen för subsidiaritetsmekanismen.

    Riksdagen föreslår att utlåtandet ska läggas till handlingarna, det vill säga att ärendet avslutas.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    4, 24 minuter
    Justering
    2024-03-12
    Bordläggning
    2024-03-19
    Debatt
    2024-03-20
    Beslut
    2024-03-20
  • Stillbild från Interpellationsdebatt, Regeringens syn på yttrandefriheten

    Regeringens syn på yttrandefriheten

    Interpellation 2023/24:534 av Rasmus Ling (MP)

    Interpellation 2023/24:534 Regeringens syn på yttrandefriheten av Rasmus Ling MP till Kulturminister Parisa Liljestrand M Rätten att fritt yttra sina ståndpunkter och tankar, i tal och skrift, är en av demokratins förutsättningar. Yttrandefriheten och tryckfriheten är grundlagsfästa i Sverige, och den svenska tryckfrihetsförordningen
    Inlämnad
    2024-02-19
    Svarsdatum
    2024-03-12
    Besvarare
    Kulturminister Parisa Liljestrand (M)
  • Stillbild från Debatt om förslag, Offentlig förvaltning

    Offentlig förvaltning

    Betänkande 2023/24:KU8

    Riksdagen sa nej till cirka 40 förslag i motioner om offentlig förvaltning från allmänna motionstiden 2023.

    Motionerna handlar bland annat om främjande av demokrati, statlig anställning, korruption och skydd av beslutsfattare.

    Riksdagen hänvisar bland annat till gällande bestämmelser och pågående arbete.

    Behandlade dokument
    32
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 58 minuter
    Justering
    2024-02-29
    Bordläggning
    2024-03-06
    Debatt
    2024-03-07
    Beslut
    2024-03-07
  • Stillbild från Debatt om förslag, Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2023/24:KU10

    Konstitutionsutskottet (KU) har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    Vid granskningen av vissa förvaltningsärenden har utskottet tittat på de ärenden om utlämning för brott från Sverige som handlagts av Justitiedepartementet. Det bör enligt utskottet säkerställas att ärendena hanteras på ett enhetligt sätt och att det inte finns några omotiverade skillnader när det gäller avslut och avskrivningar av ärendena. Det är därför bra att Justitiedepartementet avser att se över sina rutiner kring detta.

    Utskottet har också granskat svarstiden på interpellationer och skriftliga frågor. Trots att det relativt nyligen införts en ordning med schemalagda interpellationssvar är andelen försenade interpellationssvar anmärkningsvärt stor. Det är enligt utskottet viktigt att ministrarna i regeringen följer regler och praxis för att dessa frågeformer ska fylla sin funktion i riksdagens grundlagsstadgade kontroll av regeringen. Utskottet förutsätter att Regeringskansliet fortsätter att arbeta mot målet att alla interpellationer besvaras i tid. Samtidigt ser utskottet positivt på att andelen försenade svar på skriftliga frågor minskat på senare år.

    En annan del i granskningen gäller förordningar om statligt stöd som beslutats under perioden 2009–2022. Granskningen visar att det finns flera förordningar om statligt stöd som gäller trots att det inte anvisats några pengar för det stöd som går att söka. Utskottet menar att detta kan vara missvisande och förutsätter att Regeringskansliet vidtar de åtgärder som bedöms nödvändiga.

    Regeringens planering av lagstiftningsprocessen har också granskats. Detta genom en kartläggning av olika tidsmoment relaterade till propositioner med lagförslag som regeringen beslutat under våren 2007, våren 2015 och våren 2023. De moment som kartlagts är

    • remisstiden
    • tidsåtgången för Lagrådet
    • tiden mellan Lagrådets yttrande och regeringens beslut om proposition
    • tiden mellan regeringens beslut om proposition till dess att lagen börjar gälla.

    Frågor i granskningen har varit hur Regeringskansliet planerar olika moment i lagstiftningsprocessen och vilka förutsättningar som ges för att behandla lagförslagen under processens gång. Utifrån gjorda iakttagelser för utskottet ett resonemang kring de olika tidsmomenten. Utskottet framhåller bland annat vikten av att det avsätts tillräckligt med tid för de olika delarna i lagstiftningsprocessen.

    I granskningen av underlag för samråd med EU-nämnden konstaterar utskottet att EU-nämnden behöver ett så fullständigt skriftligt underlag som möjligt och att regeringen bör överlämna underlaget som fort som det är praktiskt möjligt. Regeringskansliet uppmanas även bland annat att överväga vilken typ av underlag som vore bäst att bifoga i de fall där dokument från ministerrådet inte finns tillgängliga.

    Utskottet har även granskat styrningen av statligt ägda bolag med samhällsuppdrag. Här konstateras bland annat att flera av bolagens kallelser till bolagsstämma saknar ägarens förslag till beslut. Enligt utskottet bör styrelsenomineringsprocessen genomföras på ett sådant sätt att ägarens förslag i normala fall kan finnas med i kallelsen. Mellan bolagsstämmorna följer staten upp bolagens uppdrag vid så kallade ägardialoger. Antalet ägardialoger per år skiljer sig åt mellan bolagen. Även om antalet ägardialoger utgår från en bedömning av vilket behov som finns menar utskottet att en inriktning kan vara att i normalfallet genomföra minst en ägardialog per år med varje bolag. Utskottet understryker också betydelsen av att det förs minnesanteckningar vid ägardialogerna och att dessa arkiveras. Utskottet har även gått igenom hanteringen av bolagens styrdokument. En sammanställning av styrdokumenten för de olika bolagen skulle enligt utskottet kunna öka transparensen och tillgängligheten av dessa för allmänheten.

    Även regeringens handläggning av särskilda regeringsärenden har granskats. Dessa skiljer sig från andra regeringsärenden genom att de kan avgöras av den minister som är chef för det departement som ärendet tillhör, under överinseende av statsministern. Huvudregeln är annars att ett beslut i ett regeringsärende tas gemensamt i regeringen. Utskottet framhåller vikten av att särskilda regeringsärenden endast tillämpas om ärendet brådskar och under förutsättning att det inte finns något som gör beslutsformen olämplig i sammanhanget. Utskottet konstaterar också att hantering för påskrifter i protokoll brustit, och ser positivt på att rutinerna kring detta ska ses över.

    Slutligen har utskottet fortsatt att följa utvecklingen av antalet tjänstgörande i Regeringskansliet samt gått igenom regeringsprotokoll från 2022. Dessa delar av granskningen har inte gett anledning till något uttalande.

    Anföranden och repliker
    10, 70 minuter
    Justering
    2023-12-19
    Bordläggning
    2024-01-16
    Debatt
    2024-01-17
  • Stillbild från Debatt om förslag, Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2023/24:KU1

    Riksdagen sade ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, JO:s och Riksrevisionens förslag om hur anslagen i statens budget för år 2024 inom utgiftsområdet Rikets styrelse ska fördelas.

    I utgiftsområdet Rikets styrelse ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, länsstyrelserna och mediestödet.

    Mest pengar går till Regeringskansliet, totalt cirka 9,5 miljarder kronor. Drygt 3,8 miljarder kronor går till landets länsstyrelser och drygt 1 miljard till mediestödet.

    Totalt ingår 19,1 miljarder kronor i utgiftsområdet rikets styrelse.

    Riksdagen lade även redogörelsen om Riksdagsförvaltningens årsredovisning för 2022 till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    8
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    8, 68 minuter
    Justering
    2023-11-30
    Bordläggning
    2023-12-05
    Debatt
    2023-12-06
    Beslut
    2023-12-06
  • Legitimation eller skyddad yrkestitel för ortoptister

    Motion 2023/24:1584 av Ulrik Nilsson (M)

    Motion till riksdagen 2023/24:1584 av Ulrik Nilsson M Legitimation eller skyddad yrkestitel för ortoptister Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga möjligheten att införa legitimation eller skyddad yrkestitel för ortoptister och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2023-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:SoU21
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Åtgärder för att minska olyckor med nya mobilitetslösningar

    Motion 2023/24:1580 av Ulrik Nilsson (M)

    Motion till riksdagen 2023/24:1580 av Ulrik Nilsson M Åtgärder för att minska olyckor med nya mobilitetslösningar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om åtgärder för att minska olyckor med nya mobilitetslösningar och tillkännager detta för regeringen. Motivering I ljuset
    Inlämnad
    2023-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:TU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag, Riksrevisionens rapport om de statliga servicekontoren i ny regi

    Riksrevisionens rapport om de statliga servicekontoren i ny regi

    Betänkande 2022/23:KU36

    Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen. Den handlar om Riksrevisionens rapport om de statliga servicekontoren. I dag finns 135 servicekontor där privatpersoner, företagare och bolag kan få service av enklare karaktär från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket och Arbetsförmedlingen.

    Statens servicecenter är numera huvudman för servicekontoren. Riksrevisionen har granskat hur effektiv den nya sammanhållna organisationen är.

    Riksdagen delar i huvudsak regeringens bedömningar och förslag på åtgärder som den redovisar i skrivelsen. Men riksdagen vill betona att när nya servicekontor ska etableras ska inte enbart aspekter på effektivitet och kostnader beaktas. Exempelvis kan det finnas skäl att etablera servicekontor på vissa orter som ligger långt ifrån statlig service. Riksdagen tycker att det är viktigt att det görs en politisk bedömning av etableringar och frågan bör därför inte överlämnas helt till Statens servicecenter för beslut.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    5, 31 minuter
    Justering
    2023-06-01
    Bordläggning
    2023-06-13
    Debatt
    2023-06-14
    Beslut
    2023-06-14
  • Stillbild från Debatt om förslag, Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2022/23:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 26 ärenden som innehåller anmälningar från riksdagsledamöter. Anmälningarna handlar om regeringens förhållande till riksdagen, handläggningen av regeringsärenden och statsråds tjänsteutövning.

    Granskningen debatterades i kammaren och sedan avslutade riksdagen ärendet.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Anföranden och repliker
    37, 193 minuter
    Justering
    2023-06-01
    Datum
    2023-06-07
    Bordläggning
    2023-06-09
    Debatt
    2023-06-12

Filter