Lars Hjälmered (M)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Göteborgs kommun
Titel
Civilingenjör.
Född år
1977
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2019-05-11 – 2022-09-26
Ledig
2019-02-25 – 2019-05-10
Ordinarie
2013-01-01 – 2019-02-24
Ledig
2012-09-01 – 2012-12-31
Ordinarie
2006-10-02 – 2012-08-31

Näringsutskottet

Ordförande
2019-05-11 – 2022-01-28
Ledamot
2019-02-26 – 2019-05-10
Ordförande
2018-10-02 – 2019-02-26
Ledamot
2018-10-02 – 2018-10-02
Vice ordförande
2014-12-19 – 2018-09-24
Ledamot
2014-12-18 – 2014-12-18
Ledamot
2013-09-26 – 2014-09-29

Utbildningsutskottet

Andre vice ordförande
2022-02-01 – 2022-09-26
Ledamot
2022-01-28 – 2022-02-01
Suppleant
2020-03-18 – 2022-01-28
Suppleant
2009-10-16 – 2010-10-04
Ledamot
2006-11-15 – 2009-10-16
Suppleant
2006-10-10 – 2006-11-15

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Vice ordförande
2014-10-07 – 2014-12-18
Suppleant
2006-10-10 – 2006-12-01

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Ledamot
2010-10-12 – 2013-09-25
Ledamot
2009-10-16 – 2010-10-04

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Ledamot
2010-10-12 – 2013-09-25

Krigsdelegationen

Ledamot
2018-10-09 – 2022-09-26

Riksdagsstyrelsen

Ersättare
2018-10-02 – 2022-09-26

Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond

Personlig suppleant
2010-11-01 – 2014-10-31
Personlig suppleant
2008-10-14 – 2010-10-31

Nordiska rådets svenska delegation

Suppleant
2013-09-17 – 2014-09-29
Suppleant
2012-10-04 – 2013-09-16
Suppleant
2011-10-12 – 2012-09-18
Suppleant
2010-10-19 – 2011-09-15

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 06-. Ledamot utbildningsutskottet 06-09, miljö- och jordbruksutskottet 09-13, EU-nämnden 10-13 och näringsutskottet 13-14. Ordförande näringsutskottet 18-. Vice ordförande trafikutskottet 14 och näringsutskottet 14-18. Suppleant trafikutskottet 06 och utbildningsutskottet 06 och 09-10. Ledamot krigsdelegationen 18-. Ersättare riksdagsstyrelsen 18-. Suppleant Nordiska rådets svenska delegation 10-14. Suppleant styrelsen för Riksbankens Jubileumsfond 08-14.

Föräldrar

Civilingenjören Jan-Olof Hjälmered och fil.kand. Maud Stunek Hjälmered.

Utbildning

Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, Hvitfeldtska gymnasiet, Göteborg 93-96. Ekonomisk historia, pedagogik och offentlig förvaltning, Göteborgs universitet 97-01. Master of science in Mechanical Engineering, Chalmers tekniska högskola, Göteborg 98-03.

Anställningar

Projektledare, Stiftelsen Sverige i Europa 03. It- och kommunikationssamordnare samt inköpsstrateg, Volvo, Trollhättan 04-.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Miljömålsberedningen. Tidigare ledamot, Energikommissionen och Miljömålsberedningen.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Göteborg 02-06. Ersättare, kommunstyrelsen 00-02. Ledamot, utbildningsnämnden 99-02. Styrelseledamot, Lindholmen Utveckling AB 96-00, Göteborgs Kommunala Förvaltnings AB 07-15, Johanneberg Science Park AB 11-15 och Lindholmen Science Park 19-. Styrelseersättare, SGS Studentbostäder 00-06. Vice ordförande, Stadsdelsnämnd Örgryte 03-06. Styrelseersättare, Göteborgs folkhögskola 99-02.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Distriktsordförande, MUF Göteborg 98-01. Kårfullmäktig, Chalmers studentkår 01-02.

Litteratur

Moderata ungdomsförbundet i Göteborg 100 år, jubileumsskrift (tillsammans med andra).

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Elevhälsa och stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Elevhälsa och stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Betänkande 2021/22:UbU27

    Elevhälsan och utbildningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning ska stärkas. Det är syftet med regeringens förslag till ändringar i skollagen. Riksdagen sa ja till förslaget.

    Bland annat innebär lagändringarna att elevhälsans arbete ska vara en del av skolans systematiska kvalitetsarbete och att det ska finnas tillgång till specialpedagog eller speciallärare för elevhälsans specialpedagogiska insatser. En annan ändring är att en rektor ska få besluta att en elev i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller sameskolan ska gå om en årskurs och att det beslutet ska kunna överklagas. Det ska också införas en garanti för tidiga stödinsatser i svenska, svenska som andraspråk och matematik inom grundsärskolan.

    Några av förändringarna rör benämningar som förekommer i skollagen:

    • Uttrycket utvecklingsstörning ersätts av intellektuell funktionsnedsättning.
    • Grundsärskolan, gymnasiesärskolan och kommunal vuxenutbildning som särskild utbildning på grundläggande nivå respektive gymnasial nivå ska byta namn till anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola och kommunal vuxenutbildning som anpassad utbildning på grundläggande nivå respektive gymnasial nivå.
    • Benämningen träningsskola tas bort.

    Lagändringarna ska börja gälla 2 juli 2023, med undantag för ändringen att en rektor ska få besluta att en elev ska gå om en klass som börjar gälla 1 januari 2024, samt ändringen om en garanti för tidiga stödinsatser som ska börja gälla 1 juli 2024.

    Behandlade dokument
    8
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    16, 68 minuter
    Justering
    2022-06-14
    Bordläggning
    2022-06-17
    Debatt
    2022-06-20
    Beslut
    2022-06-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett mer likvärdigt skolval

    Ett mer likvärdigt skolval

    Betänkande 2021/22:UbU33

    Riksdagen sa nej till merparten av regeringens förslag om ett mer likvärdigt skolval. Förslaget innebär bland annat förändringar i urvalsgrunder för förskoleklass, grundskola och grundsärskola. Exempelvis ska kötid inte få användas som urvalsgrund enligt förslaget. Regeringen föreslår också att huvudmän för skolorna aktivt ska verka för en allsidig social sammansättning av elever.

    Riksdagen menar att regeringens förslag har stora brister. Bland annat är det otydligt för huvudmän och rektorer och skulle begränsa föräldrars möjlighet att välja skola.

    Dock sa riksdagen ja till den del av regeringens förslag som handlar om urvalsgrunden i resursskolor. Förslaget innebär att om det inte finns plats för alla sökande till kommunala resursskolor med förskoleklass eller fristående resursskolor med förskoleklass, grundskola och grundsärskola ska de elever prioriteras som har störst behov av det särskilda stöd som resursskolan erbjuder.

    Riksdagen riktade också en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att återkomma med ett nytt förslag om ett utvecklat skolval.

    Behandlade dokument
    9
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    49, 152 minuter
    Justering
    2022-06-09
    Bordläggning
    2022-06-14
    Debatt
    2022-06-15
    Beslut
    2022-06-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ökad likvärdighet för skolhuvudmän

    Ökad likvärdighet för skolhuvudmän

    Betänkande 2021/22:UbU32

    Regeringen har lagt fram ett förslag om ändringar i skollagen. Det innebär bland annat att ersättning till huvudmän som driver friskolor ska ges med ett grundbelopp i form av en basersättning och en strukturersättning, samt att det ska göras avdrag från basersättningen för merkostnader som kommunerna har som en följd av sitt ansvar att anordna utbildning enligt skollagen.

    Riksdagen sa nej till regeringens förslag. Riksdagen menar att regeringens förslag om att ändra reglerna för fördelningen av resurser till skolorna riskerar att skapa ett otydligare system än dagens och öka skillnaderna i villkor mellan kommunala och fristående skolor.

    Riksdagen beslutade också att rikta två uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen:

    • Regeringen ska återkomma till riksdagen med ett nytt förslag till system för hur resurserna till skolan ska fördelas.
    • Regeringen ska utreda vissa frågor som gäller skolpengen.

    Det andra förslaget om tillkännagivande som rör skolpengen var ett utskottsinitiativ. Det betyder att det var ett utskott som tog initiativ till förslaget och att det inte kom från en regeringsproposition eller en motion från ledamöter, som annars är det vanliga.

    I samband med regeringsförslaget behandlade riksdagen även fem förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021. Riksdagen sa nej till dessa motioner.

    Behandlade dokument
    12
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    46, 158 minuter
    Justering
    2022-05-31
    Bordläggning
    2022-06-03
    Debatt
    2022-06-07
    Beslut
    2022-06-08
  • Stillbild från Debatt om förslag: Resursskolor och tilläggsbelopp för särskilt stöd

    Resursskolor och tilläggsbelopp för särskilt stöd

    Betänkande 2021/22:UbU31

    Det behövs tydligare regler för resursskolor. Riksdagen sade ja till regeringens förslag om nya regler för resursskolor. Beslutet innebär att resursskolornas verksamhet inom grundskolan och grundsärskolan kommer att regleras i skollagen. Det är kommunen som, efter en ansökan från vårdnadshavare eller ibland av elevens rektor, ska besluta om en elev ska placeras i en resursskola. Vid behov av urval ska de elever som har störst behov av att gå en i resursskola prioriteras. Dessutom ska en elev ha rätt att gå kvar i resursskolan så länge som hen behöver det.

    Benämningen resursskola införs i skollagen för kommunala resursskolor inom grundskolan och grundsärskolan. Den införs också för skolorna med enskild huvudman som begränsar sin utbildning till elever som är i behov av särskilt stöd inom förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan och gymnasieskolan.

    Riksdagen vill att regeringen tillsätter en utredning som ska se över hur finansieringen av resursskolorna i Sverige långsiktigt ska se ut.

    Lagändringarna träder i kraft den 2 juli 2022. De nya bestämmelserna om resursskolor kommer att tillämpas för utbildningar som startar efter den 1 juli 2023.

    Behandlade dokument
    9
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 59 minuter
    Justering
    2022-05-19
    Bordläggning
    2022-05-31
    Debatt
    2022-06-01
    Beslut
    2022-06-01
  • Brister i skolor

    Skriftlig fråga 2021/22:1582 av Lars Hjälmered (M)

    Fråga 2021/22:1582 Brister i skolor av Lars Hjälmered M till Statsrådet Lina Axelsson Kihlblom S TV4:s program Kalla fakta har i ett reportage granskat verksamheten vid den kommunala Sorgenfriskolan i Malmö. Enligt TV4 har elever som lämnat ordinarie undervisning för att i stället gå i en särskild undervisningsgrupp
    Inlämnad
    2022-05-12
    Svarsdatum
    2022-05-25
    Besvarare
    Statsrådet Lina Axelsson Kihlblom (S)
  • med anledning av prop. 2021/22:162 Elevhälsa och stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Motion 2021/22:4617 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4617 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:162 Elevhälsa och stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ansvaret för barns hälsa i skollagen behöver utredas
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU27
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:155 In- och utpasseringskontroller vid högskoleprovet

    Motion 2021/22:4616 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4616 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:155 In- och utpasseringskontroller vid högskoleprovet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska utveckla åtgärderna, t.ex. vad gäller teknik och arbetssätt, för att
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU26
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:161 Ökad likvärdighet för skolhuvudmän

    Motion 2021/22:4615 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4615 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:161 Ökad likvärdighet för skolhuvudmän Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår propositionen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med ett nytt och genomarbetat förslag för
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU32
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): , 2 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:158 Ett mer likvärdigt skolval

    Motion 2021/22:4614 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4614 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:158 Ett mer likvärdigt skolval Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår propositionen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med ett nytt förslag på ett utvecklat skolval som
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU33
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): , 2 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:160 Skolans arbete med trygghet och studiero

    Motion 2021/22:4613 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4613 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:160 Skolans arbete med trygghet och studiero Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med förslag för hur det förebyggande arbetet mot hot, våld och kränkningar
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    5
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU28
    Riksdagsbeslut
    (5 yrkanden): 5 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:157 Tydligare krav på fristående förskolor, skolor och fritidshem med konfessionell inriktning

    Motion 2021/22:4612 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4612 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:157 Tydligare krav på fristående förskolor, skolor och fritidshem med konfessionell inriktning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska följa upp ägar- och ledningsprövningen,
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU29
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:159 Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning

    Motion 2021/22:4611 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4611 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:159 Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen måste komma tillbaka med förslag om hur de svenska
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    5
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU25
    Riksdagsbeslut
    (5 yrkanden): 5 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:156 Resursskolor och tilläggsbelopp för särskilt stöd

    Motion 2021/22:4609 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4609 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:156 Resursskolor och tilläggsbelopp för särskilt stöd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att både kommunala och fristående resursskolor ska behandlas lika i avseendet att vid
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU31
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 1 avslag, 1 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Lärare och elever

    Lärare och elever

    Betänkande 2021/22:UbU16

    Riksdagen sa nej till cirka 210 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 som handlar om lärare och elever. Anledningen är att efterfrågade bestämmelser redan finns, pågående arbete och aviserade och vidtagna åtgärder.

    Förslagen handlar bland annat om läraryrket, fortbildning, rektorer och skolledare, grundsärskolan och gymnasiesärskolan, särskilt begåvade elever och elever med särskilda behov, elever med skolfrånvaro, undervisning för nyanlända samt elevers hälsa.

    Behandlade dokument
    88
    Förslagspunkter
    23
    Reservationer
    35 
    Anföranden och repliker
    8, 48 minuter
    Justering
    2022-03-24
    Bordläggning
    2022-03-30
    Debatt
    2022-03-31
    Beslut
    2022-04-06
  • med anledning av prop. 2021/22:132 Förskola för fler barn

    Motion 2021/22:4481 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4481 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:132 Förskola för fler barn Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med ett lagförslag som gör språkförskola obligatorisk för nyanlända barn och för barn
    Inlämnad
    2022-03-29
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU24
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 4 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Övergripande skolfrågor

    Övergripande skolfrågor

    Betänkande 2021/22:UbU14

    Riksdagen riktade en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om riktade statsbidrag. Riksdagen anser att antalet riktade statsbidrag till gymnasieskolorna ska minska. I stället vill riksdagen prioritera de generella bidragen till skolorna.

    Riksdagen anser att de riktade statsbidrag som gymnasieskolorna kan söka innebär mycket administration och vill att skolorna ska fokusera på arbetet med att öka elevernas kunskaper. Det är inte acceptabelt att det arbetet kan bli lidande på grund av de krångliga statsbidragen, poängterar riksdagen.

    Riksdagen sa nej till övriga förslag i motioner om övergripande skolfrågor.

    Behandlade dokument
    70
    Förslagspunkter
    32
    Reservationer
    42 
    Anföranden och repliker
    11, 66 minuter
    Justering
    2022-03-17
    Bordläggning
    2022-03-23
    Debatt
    2022-03-24
    Beslut
    2022-03-24
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Biståndsminister Matilda Ernkrans S Skolminister Lina Axelsson Kihlblom S Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar S Statsrådet Johan Danielsson SBiståndsminister Matilda Ernkrans S besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget ansvarsområde.
    Datum
    2022-03-17
  • med anledning av prop. 2021/22:111 Mer tid till lärande – extra studietid och utökad lovskola

    Motion 2021/22:4459 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4459 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:111 Mer tid till lärande extra studietid och utökad lovskola Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att huvudmännens skyldighet att erbjuda extra studietid eller läxhjälp ska gälla
    Inlämnad
    2022-03-16
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU30
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:123 Validering för kompetensförsörjning och livslångt lärande

    Motion 2021/22:4432 av Lars Hjälmered m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4432 av Lars Hjälmered m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:123 Validering för kompetensförsörjning och livslångt lärande Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om risken för dubbelarbete när både Arbetsförmedlingen och kommunerna ska kartlägga
    Inlämnad
    2022-03-09
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:UbU23
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ämnesbetyg – betygen ska bättre spegla elevers kunskaper

    Ämnesbetyg – betygen ska bättre spegla elevers kunskaper

    Betänkande 2021/22:UbU7

    Efter förslag från regeringen beslutade riksdagen om en rad ändringar i skollagen. Ändringarna syftar till att betygssättningen ska spegla elevernas kunskaper bättre och främja elevernas kunskapsutveckling.

    Ämnesbetyg ska ges istället för kursbetyg när det gäller gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning (komvux) på gymnasial nivå och komvux som särskild utbildning på gymnasial nivå. I gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska det inte längre finnas kurser. Utbildningen inom varje ämne ska istället ges i form av en eller flera nivåer. Betyg ska sättas i ett ämne efter varje avslutad nivå. När ett godkänt betyg sätts på en högre nivå i ett ämne med flera nivåer ska det betyget ersätta betyg som har satts på de lägre nivåerna.

    En ny princip för betygssättning införs också. Den innebär att läraren ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Denna princip ska gälla betygssättning i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå, och kommunal vuxenutbildning som särskild utbildning på gymnasial nivå.

    Ändringarna i skollagen som handlar om den nya principen för betygssättning och att betygskriterier och kriterier för bedömning av kunskaper ska ersätta kunskapskrav och kravnivåer börjar gälla den 1 juli 2022 och tillämpas från och med samma datum. De ändringar som innebär att ämnesbetyg ska införas börjar gälla den 15 juli 2022 och ska tillämpas på utbildning som börjar efter den 30 juni 2025.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    16, 73 minuter
    Justering
    2022-02-03
    Bordläggning
    2022-02-16
    Debatt
    2022-02-17
    Beslut
    2022-02-23

Filter