Roger Richthoff (-)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Södermanlands län
Född år
1948
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2014-09-29 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Ledamot
2018-10-02 – 2022-03-31
Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-03-31

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-03-31

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-03-31

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Suppleant
2021-11-11 – 2021-12-15
Deputerad
2021-03-18 – 2021-04-21
Deputerad
2020-11-10 – 2020-12-15
Suppleant
2020-03-26 – 2020-09-13
Deputerad
2019-11-14 – 2019-12-17
Deputerad
2019-05-09 – 2019-06-12
Deputerad
2018-11-15 – 2018-12-05
Deputerad
2018-05-15 – 2018-06-14
Deputerad
2017-11-14 – 2017-12-15
Deputerad
2017-05-02 – 2017-06-14
Suppleant
2016-11-15 – 2016-12-14
Suppleant
2016-04-12 – 2016-05-25
Deputerad
2015-11-17 – 2015-12-16
Suppleant
2015-04-14 – 2015-06-16
Suppleant
2014-11-20 – 2014-12-17

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-03-31

Valberedningen

Suppleant
2014-09-29 – 2022-03-31

Riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling

Suppleant
2018-10-24 – 2022-04-19

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14-. Ledamot försvarsutskottet 14- och sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 15, 17, 18 och 19. Suppleant sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 14, 15 och 16. Suppleant riksdagens valberedning 14- och riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling 18-.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Aktuell debatt: Aktuell debatt om bekämpningen av skogsbränderna

    Aktuell debatt om bekämpningen av skogsbränderna

    Den 30 augusti klockan 12 hölls en aktuell debatt om bekämpningen av sommarens skogsbränder. Debatten hade begärts av Kristdemokraterna. Deltog från regeringen gjorde justitie- och inrikesminister Morgan Johansson SDebatten går att se i efterhand via webb-tv.
    Datum
    2018-08-30
  • Stillbild från Debatt om förslag: Svenskt deltagande i Förenta nationernas stabiliseringsinsats i Mali

    Svenskt deltagande i Förenta nationernas stabiliseringsinsats i Mali

    Betänkande 2017/18:UFöU4

    Riksdagen sa ja till ett förslag från regeringen om att Sveriges deltagande i den pågående FN-insatsen i Mali ska förlängas ytterligare. Sverige ska fram till halvårsskiftet 2019 delta med en väpnad styrka på högst 470 personer i FN-insatsen i Mali. Förslaget gäller under förutsättning att det finns ett fortsatt mandat för styrkan i FN:s säkerhetsråd.

    FN:s säkerhetsråd slog 2012 fast att situationen i Mali utgjorde ett hot mot internationell fred och säkerhet. Året efter upprättades en FN-ledd stabiliseringsinsats i Mali, en insats som sedan har förlängts. I Sverige fattade regering och riksdag under 2014 beslut om att Sverige skulle delta i FN-insatsen i Mali, efter att ha fått en förfrågan från FN. Sveriges deltagande har sedan förlängts varje år.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    17, 73 minuter
    Justering
    2018-06-07
    Bordläggning
    2018-06-12
    Debatt
    2018-06-13
    Beslut
    2018-06-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om finansieringssystemet för kärnavfallshantering

    Riksrevisionens rapport om finansieringssystemet för kärnavfallshantering

    Betänkande 2017/18:FöU15

    Riksrevisionen har granskat finansieringssystemet för kärnavfallshantering och lämnat sina synpunkter i en rapport till regeringen. Riksrevisionens menar att det finns stora osäkerheter i hur stora de framtida kostnaderna och intäkterna kan bli. Systemet har sannolikt varit underfinansierat. Det saknas också samlade bedömningar av riskerna gjorda av regeringen och myndigheter. Utöver det konstateras också att rapporteringen till riksdagen brister, vilket försvårar insynen.

    Regeringen har svarat i en skrivelse att de avser att utveckla rapporteringen till riksdagen i budgetpropositionen vart tredje år. Regeringen redogör för faktorer som gör att färre aktörer blir inblandade och det blir en bättre helhetssyn.

    Riksdagen instämmer med Riksrevisionen och regeringen om att det är viktigt att det inte finns osäkerheter eller oenigheter när det gäller finansieringssystemet. Riksdagen välkomnar det som regeringen redan gjort åt saken och tycker att de kommande åtgärder som regeringen sagt att de ska göra är relevanta. Riksdagen la skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    3, 12 minuter
    Justering
    2018-05-24
    Bordläggning
    2018-06-08
    Debatt
    2018-06-11
    Beslut
    2018-06-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster

    Informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster

    Betänkande 2017/18:FöU14

    Leverantörer av samhällsviktiga, digitala tjänster får nya krav när det gäller informationssäkerhet. Det införs bland annat krav på att leverantörerna systematiskt ska arbeta med informationssäkerhet och att de ska rapportera incidenter som kan påverka kontinuiteten i tjänsterna. Den nya lagen omfattar bland annat de som levererar digitala tjänster till sjukvården, banker, energi- och transportsektorn.

    Regeringen ansvarar för att utse en tillsynsmyndighet som ska säkerställa att de nya lagkraven följs.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Förslaget bygger på EU-regler och syftet är att uppnå en hög gemensam nivå på säkerhet i nätverk och informationssystem inom EU.

    Den nya lagen börjar gälla den 1 augusti 2018.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 34 minuter
    Justering
    2018-05-31
    Bordläggning
    2018-06-08
    Debatt
    2018-06-11
    Beslut
    2018-06-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: En skärpt straffrättslig reglering av obehörigt tillträde till skyddsobjekt

    En skärpt straffrättslig reglering av obehörigt tillträde till skyddsobjekt

    Betänkande 2017/18:FöU17

    Straffen för obehöriga som tar sig in till skyddsobjekt ska skärpas. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna innebär bland annat att brottet "obehörigt tillträde till skyddsobjekt" delas upp i två svårhetsgrader. För brott av normalgraden ska inte längre böter ingå i straffskalan och straffet höjs från högst ett till högst två års fängelse. För mindre allvarliga brott ska böter eller fängelse i högst sex månader kunna dömas ut.

    Andra ändringar handlar bland annat om att den så kallade subsidiaritetsregeln om olaga intrång i skyddslagen tas bort. Det innebär att brottsbalkens bestämmelser inte längre har företräde framför skyddslagen.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2018.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    4, 7 minuter
    Justering
    2018-05-03
    Bordläggning
    2018-05-15
    Debatt
    2018-05-16
    Beslut
    2018-05-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: En amnesti för explosiva varor

    En amnesti för explosiva varor

    Betänkande 2017/18:FöU13

    Det införs en tidsbegränsad lag om amnesti för explosiva varor, till exempel handgranater och sprängämnen. Syftet med den är att minska antalet illegala explosiva varor i samhället. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    I dag måste en person som hanterar, överför, importerar eller exporterar explosiva varor ha ett tillstånd för att få göra det. Dessutom måste en person som får tillgång till explosiva varor utan att ha tillstånd till det direkt ta kontakt med Polismyndigheten. Förslaget om amnesti innebär att personer som hanterar en explosiv vara utan att ha tillstånd att göra det inte ska kunna dömas för brott. Det gäller under förutsättning att hen frivilligt tar kontakt med polisen och lämnar information som gör att polisen kan ta hand om varan.

    Amnestin ska gälla från den 15 oktober 2018 till den 11 januari 2019.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    4, 14 minuter
    Justering
    2018-04-26
    Bordläggning
    2018-04-27
    Debatt
    2018-05-02
    Beslut
    2018-05-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Militära frågor

    Militära frågor

    Betänkande 2017/18:FöU6

    Ansvaret för Försvarsmaktens materiel bör överföras till Försvarsmakten. ÖB, överbefälhavaren, bör vara den som ansvarar för vidmakthållandet och tillhörande upphandling när det gäller logistikförsörjningen. Det anser riksdagen som riktar ett tillkännagivande till regeringen om detta. Syftet är att Försvarsmakten effektivt ska kunna hantera Sveriges beredskap vid en ändrad beredskapsnivå.

    Riksdagen riktar även en uppmaning till regeringen om att det bör införas ett tillfälligt stopp mot att avveckla befintliga övnings- och skjutfält. Riksdagen sa nej till övriga motioner inom området militära frågor.

    Behandlade dokument
    16
    Förslagspunkter
    17
    Reservationer
    21 
    Anföranden och repliker
    27, 115 minuter
    Justering
    2018-04-26
    Bordläggning
    2018-04-27
    Debatt
    2018-05-02
    Beslut
    2018-05-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Civilt försvar och krisberedskap

    Civilt försvar och krisberedskap

    Betänkande 2017/18:FöU7

    Arbetet med civilt försvar och krisberedskap är viktigt för att Sverige ska stå väl rustat vid en kris eller ett krig. Riksdagen riktade därför tre tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen. Regeringen bör se till att de ökade förvaltningsanslag länsstyrelserna får för en bättre krisberedskap går till det och inte till annan verksamhet. Regeringen bör även se över länsstyrelsernas krisberedskap så att övningsverksamheten och beredskapen kan utvecklas. Till sist bör regeringen snarast också följa upp utredningen Kommunikation för vår gemensamma säkerhet och göra det möjligt att ta fram en säker kommunikationslösning så att exempelvis polis, sjukvård och försvar kan dela sekretessbelagd information med varandra.

    Riksdagen sa nej till de övriga motionsförslagen om civilt försvar och krisberedskap som behandlades samtidigt.

    Behandlade dokument
    60
    Förslagspunkter
    50
    Reservationer
    50 
    Anföranden och repliker
    9, 66 minuter
    Justering
    2018-03-27
    Bordläggning
    2018-04-11
    Debatt
    2018-04-12
    Beslut
    2018-04-18
  • med anledning av prop. 2017/18:180 Svenskt deltagande i Förenta nationernas stabiliseringsinsats i Mali

    Motion 2017/18:4020 av Björn Söder m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:4020 av Björn Söder m.fl. SD med anledning av prop. 2017/18:180 Svenskt deltagande i Förenta nationernas stabiliseringsinsats i Mali Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör öka satsningarna på humanitärt stöd, vatten, sanitet
    Inlämnad
    2018-03-27
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2017/18:UFöU4
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • med anledning av prop. 2017/18:102 En skärpt straffrättslig reglering av obehörigt tillträde till skyddsobjekt

    Motion 2017/18:3994 av Mikael Jansson och Roger Richtoff (båda SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3994 av Mikael Jansson och Roger Richtoff båda SD med anledning av prop. 2017/18:102 En skärpt straffrättslig reglering av obehörigt tillträde till skyddsobjekt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen antar regeringens förslag med de ändringar i förslaget till lag om ändring i skyddslagen
    Inlämnad
    2018-03-13
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2017/18:FöU17
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Försvarspolitik

    Försvarspolitik

    Betänkande 2017/18:FöU3

    Riksdagen sa nej till motionsförslag som bland annat handlar om Sveriges försvarspolitiska inriktning, försvarets förmåga och materialförsörjning. Riksdagen sa nej till förslagen, framförallt på grund av att förslagen angränsar till Försvarsberedningens pågående arbete och nuvarande samt kommande försvarspolitiska inriktningsbeslut.

    Behandlade dokument
    18
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    29, 101 minuter
    Justering
    2018-02-06
    Bordläggning
    2018-02-14
    Debatt
    2018-02-15
    Beslut
    2018-02-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Fortsatt svenskt deltagande i Natos utbildnings- och rådgivningsinsats Resolute Support Mission i Afghanistan

    Fortsatt svenskt deltagande i Natos utbildnings- och rådgivningsinsats Resolute Support Mission i Afghanistan

    Betänkande 2017/18:UFöU1

    Sverige ska även under 2018 delta i Natos utbildnings- och rådgivningsinsats Resolute Support Mission, RSM, i Afghanistan. Det har riksdagen beslutat. Syftet är att bistå de afghanska säkerhetsstyrkorna med utbildning, rådgivning och stöd för att stärka säkerhetsstyrkornas förmåga att självständigt hantera säkerheten i landet.

    Riksdagen godkänner att regeringen ställer en svensk väpnad styrka på högst 200 personer till förfogande i Afghanistan. Detta gäller till och med den 31 december 2018.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    39, 107 minuter
    Justering
    2017-12-07
    Bordläggning
    2017-12-14
    Debatt
    2017-12-15
    Beslut
    2017-12-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap

    Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap

    Betänkande 2017/18:FöU1

    53,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet försvaret och samhällets krisberedskap. Mest pengar går till förbandsverksamhet och beredskap, drygt 34,9 miljarder kronor. Drygt 10,8 miljarder kronor går till anskaffning av materiel och anläggningar. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Därefter bestämmer riksdagen hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde.

    Riksdagen riktade också fyra uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen:

    • Regeringen bör återkomma till riksdagen med ett förslag om att ansvaret för att underhålla och ta hand om Försvarsmaktens materiel och utrustning ska tas över av Försvarsmakten från Försvarets materielverk, FMV.
    • Regeringen bör förankra anskaffningen av ett nytt luftvärnssystem med medellång räckvidd i riksdagen.
    • Regeringen bör återkomma till riksdagen med ett förslag om stöd för civila som gjort en internationell insats.
    • Regeringen bör klargöra för Försvarsmakten att försvarsmusikens uppgift, utöver att medverka i statsceremonier, även är att medverka i förbandsspelningar och konserter för det civila samhället.

    Riksdagen gav regeringen rätt att gå vidare med sitt förslag om att det ska inrättas ett regemente på Gotland, som ska förläggas till Visby. Gotlands regemente blir en egen enhet inom Försvarsmakten som kan börja arbeta från och med 2018.

    Behandlade dokument
    19
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    14 
    Anföranden och repliker
    40, 165 minuter
    Justering
    2017-11-23
    Bordläggning
    2017-12-06
    Debatt
    2017-12-07
    Beslut
    2017-12-12
  • med anledning av prop. 2017/18:44 Sveriges deltagande i det permanenta strukturerade samarbetet inom Europeiska unionen

    Motion 2017/18:3938 av Björn Söder m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3938 av Björn Söder m.fl. SD med anledning av prop. 2017/18:44 Sveriges deltagande i det permanenta strukturerade samarbetet inom Europeiska unionen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår propositionen i sin helhet. Motivering Vi motsätter oss en militarisering av EU. Pesco är i
    Inlämnad
    2017-11-23
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:UFöU3
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2017/18:31 Fortsatt svenskt deltagande i den militära utbildningsinsatsen i Irak

    Motion 2017/18:3931 av Markus Wiechel m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3931 av Markus Wiechel m.fl. SD med anledning av prop. 2017/18:31 Fortsatt svenskt deltagande i den militära utbildningsinsatsen i Irak Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska säkerställa att det svenska militära bidraget genom
    Inlämnad
    2017-11-10
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2017/18:UFöU2
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • med anledning av prop. 2017/18:32 Fortsatt svenskt deltagande i Natos utbildnings- och rådgivningsinsats Resolute Support Mission i Afghanistan

    Motion 2017/18:3929 av Björn Söder m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3929 av Björn Söder m.fl. SD med anledning av prop. 2017/18:32 Fortsatt svenskt deltagande i Natos utbildnings- och rådgivningsinsats Resolute Support Mission i Afghanistan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att avslå förslaget om ett svenskt
    Inlämnad
    2017-11-09
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:UFöU1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Start för Europeiska försvarsfonden

    Start för Europeiska försvarsfonden

    Utlåtande 2017/18:FöU10

    Riksdagen har granskat ett meddelande från EU-kommissionen om start för Europeiska försvarsfonden. Den föreslagna försvarsfonden ingår som en del i EU:s försvarshandlingsplan, som i sin tur är en del i EU:s globala strategi på säkerhets- och försvarsområdet.

    Kommissionen menar att en försvarsfond behövs eftersom den europeiska försvarsindustrin kännetecknas av otillräckliga investeringar i att utveckla och säkerställa framtida försvarskapacitet. Tanken är att fonden ska hjälpa medlemsländerna till ökat samarbete på området, något som ska utveckla och uppnå central, strategisk försvarskapacitet.

    Riksdagen anser bland annat att Sverige bör vara drivande i att utveckla samarbetet på de områden där detta kan höja såväl enskilda medlemsländers försvarskapacitet som den EU-gemensamma kapaciteten men att medlemsländernas befogenhet på området bör värnas. Det bör finnas handlingsfrihet att vidta de åtgärder som är nödvändiga för att främja det nationella försvaret. Riksdagen anser också att Sverige bör verka för en effektiv och återhållsam budgetpolitik inom EU.

    Sammantaget välkomnar riksdagen förslagen i meddelandet. Riksdagen lade utlåtandet till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 47 minuter
    Justering
    2017-10-26
    Bordläggning
    2017-11-07
    Debatt
    2017-11-08
    Beslut
    2017-11-08
  • Stillbild från Debatt om förslag: Diskussionsunderlag om det europeiska försvarets framtid

    Diskussionsunderlag om det europeiska försvarets framtid

    Utlåtande 2017/18:UU5

    EU-samarbetet har en viktig roll i att värna vår gemensamma säkerhet. Det framhåller riksdagen i sin granskning av ett diskussionsunderlag från EU-kommissionen som handlar om framtiden för EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitik. Syftet med underlaget är att starta diskussioner i EU:s medlemsländer om hur de vill att EU ska utvecklas på området.

    Enligt EU-kommissionen är många av de hot vi står inför i dag gränsöverskridande och hanteras bäst genom ökat samarbete. Kommissionen presenterar i diskussionsunderlaget tre olika scenarier på vägen mot en säkerhets- och försvarsunion.

    Riksdagen stöder ambitionen att stärka den gemensamma säkerhets- och försvarspolitiken. Det understryker dock samtidigt att detta område framförallt är medlemsstaternas kompetensområde. Riksdagen lade granskningen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    20, 72 minuter
    Justering
    2017-10-26
    Bordläggning
    2017-11-07
    Debatt
    2017-11-08
    Beslut
    2017-11-08
  • med anledning av prop. 2017/18:23 Skärpt exportkontroll av krigsmateriel

    Motion 2017/18:3926 av Markus Wiechel m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3926 av Markus Wiechel m.fl. SD med anledning av prop. 2017/18:23 Skärpt exportkontroll av krigsmateriel Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att det inte ska införas ett PGU-kriterium politiken för global utveckling som hinder i riktlinjerna
    Inlämnad
    2017-11-08
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2017/18:UU9
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Mynningsladdare

    Motion 2017/18:3780 av Mikael Jansson och Roger Richtoff (båda SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3780 av Mikael Jansson och Roger Richtoff båda SD Mynningsladdare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att mynningsladdade vapen som är kopior på historiska vapen ska befrias från licenskrav och tillkännager detta för regeringen. Gällande
    Inlämnad
    2017-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:JuU13
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag

Filter

Valda filter