Mikael Jansson (-)
Tidigare riksdagsledamot
- Valkrets
- Gävleborgs län
- Titel
- Gymnasieingenjör.
- Född år
- 1965
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2010-10-04 – 2018-09-24
Försvarsutskottet
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2010-10-12 – 2014-09-29
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2010-10-12 – 2014-09-29
Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet
- Suppleant
- 2017-11-14 – 2017-12-15
- Suppleant
- 2017-05-02 – 2017-06-14
- Deputerad
- 2016-11-15 – 2016-12-14
- Deputerad
- 2016-04-12 – 2016-05-25
- Suppleant
- 2015-11-17 – 2015-12-16
- Deputerad
- 2015-04-14 – 2015-06-16
- Deputerad
- 2014-11-20 – 2014-12-17
- Suppleant
- 2014-04-15 – 2014-06-12
- Deputerad
- 2013-11-26 – 2013-12-17
- Deputerad
- 2013-04-23 – 2013-06-18
- Deputerad
- 2013-02-21 – 2013-03-06
- Deputerad
- 2012-11-27 – 2012-12-19
- Deputerad
- 2011-11-24 – 2011-12-14
- Deputerad
- 2011-09-20 – 2011-09-21
- Deputerad
- 2011-06-16 – 2011-06-17
- Deputerad
- 2011-03-31 – 2011-04-01
- Deputerad
- 2010-11-23 – 2010-12-15
EU-nämnden
- Suppleant
- 2014-10-14 – 2018-09-24
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 10-. Ledamot försvarsutskottet 10- och sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 10, 11, 12, 13, 14, 15 och 16. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 10-14, sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 14 och 15 och EU-nämnden 14-.
Utbildning
Gymnasieskola, 4-årig teknisk linje, inriktning el-tele, Lindeskolan i Lindesberg samt Rudbecksskolan i Örebro.
Anställningar
Örebro Kabel, 86-88. ABB Hafo, 88-89. Örebro pappersbruk 89-05. Adecco 05-07.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig 06-. Ledamot, Göteborgs stads valberedning 06-10.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
2:e vice ordförande, Örebrocenterns kommunorganisation 91. Ersättare, Vasa kommundelsnämnd i Örebro för Centern 91. 2:e vice ordförande, Sverigedemokraterna 94, partiordförande 95-05. Distriktsordförande, Sverigedemokraterna i Örebro län 93-05. Distriktsordförande, Sverigedemokraterna Göteborg 05-14.
Litteratur
I eget spår genom obruten terräng (05).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Försvarspolitisk inriktning - Sveriges försvar 2016-2020
Betänkande 2014/15:FöU11
Riksdagen sa ja till förslagen i regeringens proposition om den försvarspolitiska inriktningen för åren 2016-2020. Förslaget innebär följande.
Från och med 2016 ska målet för det militära försvaret vara att enskilt och tillsammans med andra, inom och utom landet, försvara Sverige och främja landets säkerhet. Detta ska ske genom att
- hävda Sveriges suveränitet, värna suveräna rättigheter och nationella intressen
- förebygga och hantera konflikter och krig
- skydda Sveriges handlingsfrihet vid politisk, militär eller annan påtryckning och om det krävs försvara Sverige mot incidenter och väpnat angrepp
- skydda samhället.
Målen för det civila försvaret ska från och med 2016 vara att värna civilbefolkningen, säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna och bidra till Försvarsmaktens förmåga vid ett väpnat angrepp eller krig i vår omvärld.
Krigsförbanden i Försvarsmaktens organisation får en ny inriktning från 2016. Alla delar av organisationen som har uppgifter att lösa vid höjd beredskap organiseras som krigsförband och ges ett krigsduglighetskrav. Krigsförbanden består av stående förband, kontraktsförband, hemvärnsförband och depåförband. Utöver krigsförbanden finns det en förbandsreserv och en personalreserv. Försvarsmaktens operativa förmåga bör utgå från målen för det militära försvaret och kraven på tillgänglighet i fredstid och på beredskap för intagande av höjd beredskap.
I övrigt ser riksdagen positivt på att regeringen har aviserat att den planerar att förstärka försvarsbudgeten under perioden med 10,2 miljarder kronor i de kommande budgetpropositionerna. Riksdagen välkomnar också att regeringen tänker utreda försvarets personal-, materiel- och logistikförsörjning och att den militära närvaron på Gotland ska stärkas.
De säkerhetspolitiska frågorna i regeringens proposition behandlades i försvars- och utrikesutskottets betänkande 2014/15:UFöU5.
- Behandlade dokument
- 9
- Förslagspunkter
- 14
- Reservationer
- 23
- Anföranden och repliker
- 64, 240 minuter
- Justering
- 2015-06-04
- Bordläggning
- 2015-06-12
- Debatt
- 2015-06-15
- Beslut
- 2015-06-16
Säkerhetspolitisk inriktning - Sveriges försvar för perioden 2016-2020
Betänkande 2014/15:UFöU5
Riksdagen har gått igenom och analyserat de säkerhetspolitiska frågorna i regeringens förslag om den försvarspolitiska inriktningen för 2016-2020 (se försvarsutskottets betänkande 2014/15:FöU11).
Riksdagen kan konstatera att den säkerhetspolitiska situationen i Europa har försämrats, bland annat mot bakgrund av den ryska aggressionen mot Ukraina, vilket innebär att kraven på den svenska försvarsförmågan har förändrats.
Riksdagen understryker att i ett vidgat säkerhetsbegrepp inryms även icke-militära hot och icke-statliga aktörer. Utskottet anser att Sveriges försvars- och säkerhetspolitiska samarbeten kompletterar varandra, och ser liksom regeringen stora möjligheter till ett än mer fördjupat nordiskt försvarssamarbete.
Riksdagen välkomnar att regeringen tänker låta en expert göra en analys av olika former av försvars- och säkerhetspolitiska samarbeten med länder och organisationer. Analysen ska inte utvärdera den militära alliansfriheten.
- Behandlade dokument
- 15
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 11
- Anföranden och repliker
- 90, 281 minuter
- Justering
- 2015-06-04
- Bordläggning
- 2015-06-12
- Debatt
- 2015-06-15
- Beslut
- 2015-06-16
Riksrevisionens rapport om informationssäkerhet i den civila statsförvaltningen
Betänkande 2014/15:FöU10
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som tog upp Riksrevisionens rapport om informationssäkerhet i den civila statsförvaltningen. Riksrevisionens slutsats var att arbetet med informationssäkerhet inte är ändamålsenligt och lämnade ett antal rekommendationer till regeringen. Regeringen instämde i stort, men betonade också att ändringar redan gjorts på området och att ytterligare åtgärder övervägdes.
Riksdagen såg allvarligt på Riksrevisionens slutsats men konstaterade också att regeringen har påbörjat ett förändringsarbete. Riksdagen lade regeringens skrivelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Riksdagen sa samtidigt nej till den motion som lämnats med anledning av skrivelsen.
- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 12, 47 minuter
- Justering
- 2015-05-19
- Bordläggning
- 2015-06-02
- Debatt
- 2015-06-03
- Beslut
- 2015-06-03
med anledning av prop. 2014/15:109 Försvarspolitisk inriktning - Sveriges försvar 2016-2020
Motion 2014/15:3095 av Mikael Jansson m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:3095 av Mikael Jansson m.fl. SD med anledning av prop. 2014/15:109 Försvarspolitisk inriktning Sveriges försvar 20162020 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att försvaret i höstbudgeten bör tillföras det anslag som- Inlämnad
- 2015-05-08
- Förslag
- 28
- Utskottsberedning
- 2014/15:FöU11 2014/15:UFöU5
- Riksdagsbeslut
- (28 yrkanden): 28 avslag
med anledning av prop. 2014/15:100 2015 års ekonomiska vårproposition
Motion 2014/15:3090 av Jimmie Åkesson m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:3090 av Jimmie Åkesson m.fl. SD med anledning av prop. 2014/15:100 2015 års ekonomiska vårproposition Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen godkänner de riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken som anförs i motionen. Nyheter och viktiga satsningar Sverigedemokraterna- Inlämnad
- 2015-05-06
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2014/15:FiU20
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av prop. 2014/15:104 Svenskt deltagande i den militära utbildningsinsatsen i norra Irak
Motion 2014/15:3073 av Julia Kronlid m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:3073 av Julia Kronlid m.fl. SD med anledning av prop. 2014/15:104 Svenskt deltagande i den militära utbildningsinsatsen i norra Irak Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen i sina kommande budgetförslag- Inlämnad
- 2015-04-24
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2014/15:UFöU4
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
med anledning av skr. 2014/15:84 Riksrevisionens rapport om informationssäkerhet i den civila statsförvaltningen
Motion 2014/15:3068 av Mikael Jansson m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:3068 av Mikael Jansson m.fl. SD med anledning av skr. 2014/15:84 Riksrevisionens rapport om informationssäkerhet i den civila statsförvaltningen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att en handlingsplan ska tas fram- Inlämnad
- 2015-04-07
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2014/15:FöU10
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Integritetsskydd vid signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet
Betänkande 2014/15:FöU5
Regeringen har redovisat resultatet av den granskning av signalspaning i försvarets underrättelseverksamhet som har gjorts under 2013. Siun, Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten, är den myndighet som kontrollerar och granskar verksamhet som bedrivs enligt den så kallade signalspaningslagen.
Under 2013 genomförde Siun 28 granskningar av försvarsunderrättelseverksamheten som helhet, vilket är 6 fler än under 2012. Av dessa granskningar rörde 14 Försvarets radioanstalt, FRA, varav 7 enligt signalspaningslagen. Enligt signalspaningslagen måste Siun även på en enskild persons begäran kontrollera om hans eller hennes meddelande har inhämtats i samband med signalspaning. Om så är fallet ska myndigheten kontrollera om inhämtningen och behandlingen av uppgifterna har skett lagenligt. Siun genomförde 62 kontroller på enskilda personers begäran under 2013, jämfört med 4 under 2012. Inget otillbörligt framkom vid kontrollerna, enligt regeringens skrivelse.
Granskningen har inte lett till att Siun fört fram några synpunkter eller förslag till åtgärder till varken regeringen eller FRA, den myndighet som sköter signalspaningen.
Riksdagen finner att systemet för att värna den personliga integriteten vid signalspaning fungerar på det sätt som det är tänkt i lagstiftningen. Riksdagen lade regeringens skrivelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 4
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 31, 83 minuter
- Justering
- 2015-02-17
- Bordläggning
- 2015-03-03
- Debatt
- 2015-03-04
- Beslut
- 2015-03-04
med anledning av prop. 2014/15:22 Några ändringar i lagen om disciplinansvar inom totalförsvaret
Motion 2014/15:3022 av Roger Richtoff m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:3022 av Roger Richtoff m.fl. SD med anledning av prop. 2014/15:22 Några ändringar i lagen om disciplinansvar inom totalförsvaret Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen ska ta fram en sammanhållen lag för- Inlämnad
- 2015-01-21
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2014/15:FöU4
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
med anledning av skr. 2014/15:27 Integritetsskydd vid signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet
Motion 2014/15:3020 av Jeff Ahl m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:3020 av Jeff Ahl m.fl. SD med anledning av skr. 2014/15:27 Integritetsskydd vid signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att antalet ledamöter i Siun ska utökas så att samtliga- Inlämnad
- 2015-01-21
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2014/15:FöU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Svenskt deltagande i Natos utbildnings- och rådgivningsinsats RSM i Afghanistan
Betänkande 2014/15:UFöU2
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att en svensk militär styrka ska delta i Natos utbildnings- och rådgivningsinsats RSM (Resolute Support Mission) i Afghanistan. Den väpnade styrkan består av högst 50 personer under 2015. Om det krävs ska det även vara möjligt att högst tillfälligt sätta in en förstärknings- och evakueringsstyrka som består av högst 200 personer.
Insatsen är en icke-stridande insats för utbildning, rådgivning och stöd. Den svenska styrkan får enbart använda våld i de fall då den behöver skydda sig själv. Riksdagen anser att det finns stöd för Nato att utföra denna insats genom SOFA-avtalet som har tecknats mellan den afghanska regeringen och Nato. Afghanistans regering har även samtyckt till att ett antal länder som inte är medlemmar i Nato, däribland Sverige, deltar i insatsen.
- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 13, 64 minuter
- Justering
- 2014-12-11
- Bordläggning
- 2014-12-16
- Debatt
- 2014-12-17
- Beslut
- 2014-12-17
med anledning av prop. 2014/15:13 Svenskt deltagande i Natos utbildnings- och rådgivningsinsats Resolute Support Mission (RSM) i Afghanistan
Motion 2014/15:3008 av Björn Söder och Mikael Jansson (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:3008 av Björn Söder och Mikael Jansson SD med anledning av prop. 2014/15:13 Svenskt deltagande i Natos utbildnings- och rådgivningsinsats Resolute Support Mission RSM i Afghanistan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår förslaget om ett svenskt deltagande i Natos utbildnings- och- Inlämnad
- 2014-11-20
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2014/15:UFöU2
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Budgetpropositionen för 2015
Motion 2014/15:3003 av Mattias Karlsson m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:3003 av Mattias Karlsson m.fl. SD Budgetpropositionen för 2015 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen godkänner de riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken som föreslås i motionen. Riksdagen fastställer utgiftstaket för staten inklusive ålderspensionssystemet vid sidan- Inlämnad
- 2014-11-11
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2014/15:FiU1
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 7 avslag
Redovisning av kostnader för asyl- och anhöriginvandring
Motion 2014/15:2705 av Mikael Jansson och David Lång (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:2705 av Mikael Jansson och David Lång SD Redovisning av kostnader för asyl- och anhöriginvandring Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen måste redovisa hur stora kostnaderna för asyl- och anhöriginvandringen- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2014/15:SfU11
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Översyn av sanktioner mot arbetsgivare
Motion 2014/15:2611 av David Lång och Mikael Jansson (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:2611 av David Lång och Mikael Jansson SD Översyn av sanktioner mot arbetsgivare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om nivån på de ekonomiska sanktionerna. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 13
- Utskottsberedning
- 2014/15:SfU13
- Riksdagsbeslut
- (13 yrkanden): 13 avslag
Ändrat sjuklöneansvar
Motion 2014/15:2610 av David Lång och Mikael Jansson (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:2610 av David Lång och Mikael Jansson SD Ändrat sjuklöneansvar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att staten bör överta sjuklönekostnaden inklusive arbetsgivaravgiften för företag med tio eller färre anställda. Riksdagen- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2014/15:SfU1
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Kaj för lyxkryssningsfartyg i Klippan, intill Älvsborgsbron
Motion 2014/15:2519 av Mikael Jansson och David Lång (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:2519 av Mikael Jansson och David Lång SD Kaj för lyxkryssningsfartyg i Klippan, intill Älvsborgsbron Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att en kaj för lyxkryssningsfartyg i Klippan, intill Älvsborgsbron, bör kostnadsberäknas.- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2014/15:TU9
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Höjt apanage
Motion 2014/15:2494 av Mikael Jansson och David Lång (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:2494 av Mikael Jansson och David Lång SD Höjt apanage Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att Riksrevisionen ska granska slottsstaten men inte kungens apanage, det vill säga hovstaten. Riksdagen tillkännager för regeringen- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2014/15:KU1
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Låt universiteten vara öppna längre / Matematik och fysik för högstadie- och gymnasieelever
Motion 2014/15:2487 av Mikael Jansson och David Lång (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:2487 av Mikael Jansson och David Lång SD Låt universiteten vara öppna längre Matematik och fysik för högstadie- och gymnasieelever Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att möjliggöra för högstadie- och gymnasieelever- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2014/15:UbU11
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
En ny Götaälvbro med kabinbanor
Motion 2014/15:2486 av Mikael Jansson och David Lång (SD)
Motion till riksdagen 2014/15:2486 av Mikael Jansson och David Lång SD En ny Götaälvbro med kabinbanor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att snarast utreda en ny alternativ Götaälvbro med kompletterande kabinbanor. Motivering Götaälvbron mår- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2014/15:TU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag