Gudrun Brunegård (KD)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Kalmar län, plats 293
Titel
Leg. sjuksköterska/Distriktssköterska.
Född år
1957
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Konstitutionsutskottet

Ledamot

Justitieutskottet

Suppleant

Utrikesutskottet

Suppleant

Riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbete

Ledamot

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2019-04-01 – 2026-09-21

Utbildningsutskottet

Suppleant
2021-03-03 – 2022-09-26
Ledamot
2019-04-01 – 2021-03-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21
Ledamot
2022-03-29 – 2022-09-26
Suppleant
2021-03-03 – 2022-03-29
Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Suppleant
2021-11-11 – 2021-12-15

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-10-04

Riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbete

Ledamot
2022-10-27 –

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Suppleant
2022-10-27 –

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 19–. Ledamot utbildningsutskottet 19–21, utrikesutskottet 22 och konstitutionsutskottet 22–. Suppleant utrikesutskottet 21–22 och 22–, utbildningsutskottet 21–22, socialutskottet 21–22, sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 21 och justitieutskottet 22–. Ledamot riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbeten 22–. Suppleant Riksdagens råd för Riksrevisionen 22–.

Föräldrar

Adjunkten Carl-Åke Pettersson och postkassören Svea Pettersson, f. Andersson.

Utbildning

Grundskola, Oskarshamn och Kalmar, slutår 73. Gymnasieskola, humanistisk linje, Kalmar 73–76. Högskoleexamen i engelska, fonetik och psykologi, Lunds universitet 78. Sjuksköterskeutbildning, Södra Sveriges Sjuksköterskehem, Lund 78–81. Medicinsk och kirurgisk sjukvård, Kopparbergs läns sjuksköterskeskola, Falun 82. Tropikmedicin/International Child Health 20 p, Uppsala universitet 90. Engelska 21–40 p, Hermods/Lunds universitet 93. Engelska 41-60 p, Högskolan i Växjö. Fil.kand.-examen 95. Distriktssköterskeutbildning med förskrivningsrätt för vissa läkemedel, Högskolan i Kalmar 97–98. Medicinsk etik, vetenskapsteori, omvårdnadskunskap, Högskolan i Kalmar. Fil. kand.-examen 00.

Anställningar

Leg. sjuksköterska, Mora lasarett och Leksands sjukhem 81–83. Registered Nurse grade A, Nkinga Hospital, Tanzania 84–85. Leg. sjuksköterska, Mora lasarett 85–86. Skolsköterska, Vimmerby kommun 88–90. Leg. sjuksköterska, Vimmerby sjukhus, 88–90. Nursing Officer, Nkinga Nurses Training School, Tanzania 90–91. Matron in charge/Administrator in charge, Mchukwi Hospital, Tanzania, 91–93. Leg. sjuksköterska, Vimmerby sjukhem, Vimmerby kommun 93. Skolsköterska, Vimmerby kommun, 1993–.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot i parlamentarisk referensgrupp till Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet 13. Ledamot i referensgrupp för statlig utredning om planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola 21–22. Ledamot i referensgrupp för den statliga betygsutredningen 21–22.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Vimmerby 98– och 1:e vice ordförande 18–22. Ledamot, kommunstyrelsen och arbetsutskottet 03–09. Ledamot, socialnämnden 98–02. Vice ordförande, barn- och utbildningsnämnden, Vimmerby kommun 06–09. Ordförande, bildningsnämnden, Vimmerby kommun, 03-06. Landstingsfullmäktig, Kalmar län 02–, ersättare 00–02. Ledamot, landstingsstyrelsen/regionstyrelsen och arbetsutskottet, Kalmar län 09–19. Ledamot, Vimmerby folkhögskolas styrelse 00–09. Ledamot, folkhälso- och miljöutskottet, Landstinget i Kalmar län 00–06. Vice ordförande, primärvårds- och folktandvårdsutskottet, Landstinget i Kalmar län 09–19. Ersättare, polisstyrelsen, Kalmar län 00–02. Ledamot, styrgrupp för KY-utbildning i entreprenörskap inom hotell och restaurang 03–09. Ersättare, SKL:s utbildningsberedning 07–10. Ledamot, SKL:s primärvårds- och äldreomsorgsberedning 10–15. Ersättare, SKL:s primärvårds- och äldreomsorgsberedning 15–19.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot, Kristdemokraterna Vimmerby 99–, vice ordförande 00–02 och 22–, ordförande 02–22. Ledamot, distriktsstyrelsen, Kristdemokraterna Kalmar län 01– och 2:e vice ordförande 21–. Ersättare, Kristdemokraternas partistyrelse 17–19 och ledamot 19–. Ledamot, Kristdemokratiska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse 17–19. Ordförande för KDK Kalmar län 16–20. Ledamot distriktsstyrelsen, KDK Kalmar län 17–19.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Migrationsminister Maria Malmer Stenergard M Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje M Kulturminister Parisa Liljestrand M Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin M Migrationsminister
    Datum
    2024-02-08
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Skolminister Lotta Edholm L Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson KD Jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg L Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari L Skolminister
    Datum
    2024-01-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2023/24:KU10

    Konstitutionsutskottet (KU) har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    Vid granskningen av vissa förvaltningsärenden har utskottet tittat på de ärenden om utlämning för brott från Sverige som handlagts av Justitiedepartementet. Det bör enligt utskottet säkerställas att ärendena hanteras på ett enhetligt sätt och att det inte finns några omotiverade skillnader när det gäller avslut och avskrivningar av ärendena. Det är därför bra att Justitiedepartementet avser att se över sina rutiner kring detta.

    Utskottet har också granskat svarstiden på interpellationer och skriftliga frågor. Trots att det relativt nyligen införts en ordning med schemalagda interpellationssvar är andelen försenade interpellationssvar anmärkningsvärt stor. Det är enligt utskottet viktigt att ministrarna i regeringen följer regler och praxis för att dessa frågeformer ska fylla sin funktion i riksdagens grundlagsstadgade kontroll av regeringen. Utskottet förutsätter att Regeringskansliet fortsätter att arbeta mot målet att alla interpellationer besvaras i tid. Samtidigt ser utskottet positivt på att andelen försenade svar på skriftliga frågor minskat på senare år.

    En annan del i granskningen gäller förordningar om statligt stöd som beslutats under perioden 2009–2022. Granskningen visar att det finns flera förordningar om statligt stöd som gäller trots att det inte anvisats några pengar för det stöd som går att söka. Utskottet menar att detta kan vara missvisande och förutsätter att Regeringskansliet vidtar de åtgärder som bedöms nödvändiga.

    Regeringens planering av lagstiftningsprocessen har också granskats. Detta genom en kartläggning av olika tidsmoment relaterade till propositioner med lagförslag som regeringen beslutat under våren 2007, våren 2015 och våren 2023. De moment som kartlagts är

    • remisstiden
    • tidsåtgången för Lagrådet
    • tiden mellan Lagrådets yttrande och regeringens beslut om proposition
    • tiden mellan regeringens beslut om proposition till dess att lagen börjar gälla.

    Frågor i granskningen har varit hur Regeringskansliet planerar olika moment i lagstiftningsprocessen och vilka förutsättningar som ges för att behandla lagförslagen under processens gång. Utifrån gjorda iakttagelser för utskottet ett resonemang kring de olika tidsmomenten. Utskottet framhåller bland annat vikten av att det avsätts tillräckligt med tid för de olika delarna i lagstiftningsprocessen.

    I granskningen av underlag för samråd med EU-nämnden konstaterar utskottet att EU-nämnden behöver ett så fullständigt skriftligt underlag som möjligt och att regeringen bör överlämna underlaget som fort som det är praktiskt möjligt. Regeringskansliet uppmanas även bland annat att överväga vilken typ av underlag som vore bäst att bifoga i de fall där dokument från ministerrådet inte finns tillgängliga.

    Utskottet har även granskat styrningen av statligt ägda bolag med samhällsuppdrag. Här konstateras bland annat att flera av bolagens kallelser till bolagsstämma saknar ägarens förslag till beslut. Enligt utskottet bör styrelsenomineringsprocessen genomföras på ett sådant sätt att ägarens förslag i normala fall kan finnas med i kallelsen. Mellan bolagsstämmorna följer staten upp bolagens uppdrag vid så kallade ägardialoger. Antalet ägardialoger per år skiljer sig åt mellan bolagen. Även om antalet ägardialoger utgår från en bedömning av vilket behov som finns menar utskottet att en inriktning kan vara att i normalfallet genomföra minst en ägardialog per år med varje bolag. Utskottet understryker också betydelsen av att det förs minnesanteckningar vid ägardialogerna och att dessa arkiveras. Utskottet har även gått igenom hanteringen av bolagens styrdokument. En sammanställning av styrdokumenten för de olika bolagen skulle enligt utskottet kunna öka transparensen och tillgängligheten av dessa för allmänheten.

    Även regeringens handläggning av särskilda regeringsärenden har granskats. Dessa skiljer sig från andra regeringsärenden genom att de kan avgöras av den minister som är chef för det departement som ärendet tillhör, under överinseende av statsministern. Huvudregeln är annars att ett beslut i ett regeringsärende tas gemensamt i regeringen. Utskottet framhåller vikten av att särskilda regeringsärenden endast tillämpas om ärendet brådskar och under förutsättning att det inte finns något som gör beslutsformen olämplig i sammanhanget. Utskottet konstaterar också att hantering för påskrifter i protokoll brustit, och ser positivt på att rutinerna kring detta ska ses över.

    Slutligen har utskottet fortsatt att följa utvecklingen av antalet tjänstgörande i Regeringskansliet samt gått igenom regeringsprotokoll från 2022. Dessa delar av granskningen har inte gett anledning till något uttalande.

    Anföranden och repliker
    10, 70 minuter
    Justering
    2023-12-19
    Bordläggning
    2024-01-16
    Debatt
    2024-01-17
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd

    Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd

    Betänkande 2023/24:UU2

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur anslagen i statens budget för år 2024 ska fördelas inom utgiftsområdet Internationellt bistånd.

    Den största delen av pengarna, cirka 46 miljarder kronor, går till biståndsverksamhet. Övriga anslag inom utgiftsområdet är Sidas förvaltningsanslag, utvärdering av internationellt bistånd, Nordiska Afrikainstitutet, Folke Bernadotteakademin samt Riksrevisionen (Internationellt utvecklingssamarbete).

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ekonomiska bemyndiganden. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag i motioner.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    8
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    99, 257 minuter
    Justering
    2023-12-07
    Bordläggning
    2023-12-14
    Debatt
    2023-12-15
    Beslut
    2023-12-19
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Finansminister Elisabeth Svantesson M Försvarsminister Pål Jonson M Socialminister Jakob Forssmed KD Bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell M Finansminister Elisabeth Svantesson M besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget ansvarsområde.
    Datum
    2023-12-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2023/24:KU1

    Riksdagen sade ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, JO:s och Riksrevisionens förslag om hur anslagen i statens budget för år 2024 inom utgiftsområdet Rikets styrelse ska fördelas.

    I utgiftsområdet Rikets styrelse ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, länsstyrelserna och mediestödet.

    Mest pengar går till Regeringskansliet, totalt cirka 9,5 miljarder kronor. Drygt 3,8 miljarder kronor går till landets länsstyrelser och drygt 1 miljard till mediestödet.

    Totalt ingår 19,1 miljarder kronor i utgiftsområdet rikets styrelse.

    Riksdagen lade även redogörelsen om Riksdagsförvaltningens årsredovisning för 2022 till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    8
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    8, 68 minuter
    Justering
    2023-11-30
    Bordläggning
    2023-12-05
    Debatt
    2023-12-06
    Beslut
    2023-12-06
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson KD Utrikesminister Tobias Billström M EU-minister Jessika Roswall M Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin M Infrastruktur- och bostadsminister
    Datum
    2023-11-09
  • Stillbild från Debatt om förslag: Effektiv ekonomistyrning i kommuner och regioner

    Effektiv ekonomistyrning i kommuner och regioner

    Betänkande 2023/24:KU2

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändringar i kommunallagen, lagen om kommunal bokföring och redovisning samt lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser.

    Lagändringarna innebär att de resultatutjämningsreserver som regleras i kommunallagen ska ersättas med resultatreserver. Införandet av resultatreserver innebär att kommuner och regioner ges större möjligheter att planera sitt sparande i syfte att nå en god ekonomisk hushållning. Vidare ska även budgeten innehålla en redogörelse för ekonomin i de kommunala koncernföretagen och revisionsberättelserna ska hållas tillgängliga för allmänheten på kommunens eller regionens webbplats. Kravet på att besluta om särskilda riktlinjer för pensionsmedelsförvaltningen tas bort.

    Syftet med lagändringarna är att främja en effektiv ekonomistyrning i kommuner och regioner.

    Lagändringarna ska börja gälla den 1 januari 2024.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 52 minuter
    Justering
    2023-10-19
    Bordläggning
    2023-10-24
    Debatt
    2023-10-25
    Beslut
    2023-10-25
  • Inrättande av en nationell Astrid Lindgren-dag

    Motion 2023/24:1801 av Gudrun Brunegård (KD)

    Motion till riksdagen 2023/24:1801 av Gudrun Brunegård KD Inrättande av en nationell Astrid Lindgren-dag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att inrätta en Astrid Lindgren-dag då författarens gärning uppmärksammas på ett särskilt sätt, och detta tillkännager riksdagen
    Inlämnad
    2023-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:KrU8
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Utredning av ny fast förbindelse till Öland

    Motion 2023/24:1680 av Gudrun Brunegård (KD)

    Motion till riksdagen 2023/24:1680 av Gudrun Brunegård KD Utredning av ny fast förbindelse till Öland Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda en ny fast förbindelse till Öland och tillkännager detta för regeringen. Motivering Ölandsbron är drygt 50 år gammal och
    Inlämnad
    2023-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:TU18
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Prioritering av Kalmar län vid infrastruktursatsningar

    Motion 2023/24:1373 av Gudrun Brunegård (KD)

    Motion till riksdagen 2023/24:1373 av Gudrun Brunegård KD Prioritering av Kalmar län vid infrastruktursatsningar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att inför den kommande infrastrukturplanen väga in analyser av svensk infrastrukturpolitik och dess betydelse och förutsättningar
    Inlämnad
    2023-10-04
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2023/24:TU18
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Underlättande av strandnära bebyggelse

    Motion 2023/24:223 av Gudrun Brunegård (KD)

    Motion till riksdagen 2023/24:223 av Gudrun Brunegård KD Underlättande av strandnära bebyggelse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att verka för en strandskyddsreform som möjliggör tillvaratagande av tillväxtkraften i ett väl avvägt regelverk och ett decentraliserat
    Inlämnad
    2023-09-28
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:MJU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Tillkännage mottagare av litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (Alma) i Astrid Lindgrens stad Vimmerby

    Motion 2023/24:272 av Gudrun Brunegård (KD)

    Motion till riksdagen 2023/24:272 av Gudrun Brunegård KD Tillkännage mottagare av litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne Alma i Astrid Lindgrens stad Vimmerby Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att riksdagen bör uttala sin uppfattning att tillkännagivandet av mottagare
    Inlämnad
    2023-09-28
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:KrU8
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Förebyggande av viltolyckor i olycksdrabbade Kalmar län

    Motion 2023/24:259 av Gudrun Brunegård (KD)

    Motion till riksdagen 2023/24:259 av Gudrun Brunegård KD Förebyggande av viltolyckor i olycksdrabbade Kalmar län Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att instruera Trafikverket att prioritera särskilt olycksdrabbade regioner och enskilda vägsträckor vid uppsättning av
    Inlämnad
    2023-09-28
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:TU7
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Erkännande av älvdalska som språk

    Motion 2023/24:97 av Gudrun Brunegård och Mathias Bengtsson (båda KD)

    Motion till riksdagen 2023/24:97 av Gudrun Brunegård och Mathias Bengtsson båda KD Erkännande av älvdalska som språk Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att i enlighet med Europarådets ministerråds rekommendation initiera en oberoende granskning gällande älvdalskans ställning
    Inlämnad
    2023-09-26
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2023/24:KU18
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om de statliga servicekontoren i ny regi

    Riksrevisionens rapport om de statliga servicekontoren i ny regi

    Betänkande 2022/23:KU36

    Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen. Den handlar om Riksrevisionens rapport om de statliga servicekontoren. I dag finns 135 servicekontor där privatpersoner, företagare och bolag kan få service av enklare karaktär från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket och Arbetsförmedlingen.

    Statens servicecenter är numera huvudman för servicekontoren. Riksrevisionen har granskat hur effektiv den nya sammanhållna organisationen är.

    Riksdagen delar i huvudsak regeringens bedömningar och förslag på åtgärder som den redovisar i skrivelsen. Men riksdagen vill betona att när nya servicekontor ska etableras ska inte enbart aspekter på effektivitet och kostnader beaktas. Exempelvis kan det finnas skäl att etablera servicekontor på vissa orter som ligger långt ifrån statlig service. Riksdagen tycker att det är viktigt att det görs en politisk bedömning av etableringar och frågan bör därför inte överlämnas helt till Statens servicecenter för beslut.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    5, 31 minuter
    Justering
    2023-06-01
    Bordläggning
    2023-06-13
    Debatt
    2023-06-14
    Beslut
    2023-06-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2022/23:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 26 ärenden som innehåller anmälningar från riksdagsledamöter. Anmälningarna handlar om regeringens förhållande till riksdagen, handläggningen av regeringsärenden och statsråds tjänsteutövning.

    Granskningen debatterades i kammaren och sedan avslutade riksdagen ärendet.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Anföranden och repliker
    37, 193 minuter
    Justering
    2023-06-01
    Bordläggning
    2023-06-09
    Debatt
    2023-06-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Minoritetsfrågor

    Minoritetsfrågor

    Betänkande 2022/23:KU28

    Riksdagen sa nej till cirka 35 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2022 om minoritetsfrågor. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår i de frågor motionerna tar upp.

    Motionerna handlar om judiskt liv i Sverige, romsk inkludering, sanningskommissionen för det samiska folket, samepolitiken och Sametingets konstruktion, rättigheter för nationella minoriteter och urfolk, älvdalskans ställning, teckenspråk som minoritetsspråk, informationscentrum om nationella minoriteter, utvärdering av konsultationslagen, genomförande, tillsyn och uppföljning av minoritetspolitiken, stöd till organisationer och kontaktyta för dialog mellan Sametinget och riksdagen.

    Behandlade dokument
    11
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    21 
    Anföranden och repliker
    8, 58 minuter
    Justering
    2023-05-02
    Bordläggning
    2023-05-09
    Debatt
    2023-05-10
    Beslut
    2023-05-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Fri- och rättigheter m.m.

    Fri- och rättigheter m.m.

    Betänkande 2022/23:KU26

    Riksdagen sa nej till cirka 40 förslag om mänskliga fri- och rättigheter. Motionerna handlar bland annat om grundlagsskyddad aborträtt, skyddet av äganderätten, juridiskt kön och förebyggande åtgärder mot radikalisering.

    Förslagen har inkommit under den allmänna motionstiden 2022. Riksdagen avslår motionerna och hänvisar bland annat till att regeringen aviserat att utredningar ska tillsättas.

    Behandlade dokument
    28
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    8, 46 minuter
    Justering
    2023-05-04
    Bordläggning
    2023-05-09
    Debatt
    2023-05-10
    Beslut
    2023-05-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Valfrågor

    Valfrågor

    Betänkande 2022/23:KU23

    Riksdagen sa nej till cirka 40 motioner om valfrågor som inkommit under allmänna motionstiden 2022.

    Förslagen handlar bland annat om skilda valdagar, rösträtt och valbarhet, sänkt rösträttsålder, utlandssvenskar, valkretsar, personval, röstningsförfarandet, väljare med synnedsättning eller annan funktionsnedsättning, valsystemet, incidentrapportering, publicering av opinionsundersökningar, geografisk representation, kommunala valinformatörer, ökat valdeltagande och överklagande och återföring av mandat.

    Riksdagen hänvisar bland annat till att åtgärder redan är tagna inom de områden som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    22
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 48 minuter
    Justering
    2023-05-04
    Bordläggning
    2023-05-09
    Debatt
    2023-05-10
    Beslut
    2023-05-10

Filter