Gudrun Brunegård (KD)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Kalmar län, plats 293
Titel
Leg. sjuksköterska/Distriktssköterska.
Född år
1957
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Konstitutionsutskottet

Ledamot

Justitieutskottet

Suppleant

Utrikesutskottet

Suppleant

Riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbete

Ledamot

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2019-04-01 – 2026-09-21

Utbildningsutskottet

Suppleant
2021-03-03 – 2022-09-26
Ledamot
2019-04-01 – 2021-03-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21
Ledamot
2022-03-29 – 2022-09-26
Suppleant
2021-03-03 – 2022-03-29
Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Suppleant
2021-11-11 – 2021-12-15

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-10-04

Riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbete

Ledamot
2022-10-27 –

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Suppleant
2022-10-27 –

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 19–. Ledamot utbildningsutskottet 19–21, utrikesutskottet 22 och konstitutionsutskottet 22–. Suppleant utrikesutskottet 21–22 och 22–, utbildningsutskottet 21–22, socialutskottet 21–22, sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 21 och justitieutskottet 22–. Ledamot riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbeten 22–. Suppleant Riksdagens råd för Riksrevisionen 22–.

Föräldrar

Adjunkten Carl-Åke Pettersson och postkassören Svea Pettersson, f. Andersson.

Utbildning

Grundskola, Oskarshamn och Kalmar, slutår 73. Gymnasieskola, humanistisk linje, Kalmar 73–76. Högskoleexamen i engelska, fonetik och psykologi, Lunds universitet 78. Sjuksköterskeutbildning, Södra Sveriges Sjuksköterskehem, Lund 78–81. Medicinsk och kirurgisk sjukvård, Kopparbergs läns sjuksköterskeskola, Falun 82. Tropikmedicin/International Child Health 20 p, Uppsala universitet 90. Engelska 21–40 p, Hermods/Lunds universitet 93. Engelska 41-60 p, Högskolan i Växjö. Fil.kand.-examen 95. Distriktssköterskeutbildning med förskrivningsrätt för vissa läkemedel, Högskolan i Kalmar 97–98. Medicinsk etik, vetenskapsteori, omvårdnadskunskap, Högskolan i Kalmar. Fil. kand.-examen 00.

Anställningar

Leg. sjuksköterska, Mora lasarett och Leksands sjukhem 81–83. Registered Nurse grade A, Nkinga Hospital, Tanzania 84–85. Leg. sjuksköterska, Mora lasarett 85–86. Skolsköterska, Vimmerby kommun 88–90. Leg. sjuksköterska, Vimmerby sjukhus, 88–90. Nursing Officer, Nkinga Nurses Training School, Tanzania 90–91. Matron in charge/Administrator in charge, Mchukwi Hospital, Tanzania, 91–93. Leg. sjuksköterska, Vimmerby sjukhem, Vimmerby kommun 93. Skolsköterska, Vimmerby kommun, 1993–.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot i parlamentarisk referensgrupp till Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet 13. Ledamot i referensgrupp för statlig utredning om planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola 21–22. Ledamot i referensgrupp för den statliga betygsutredningen 21–22.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Vimmerby 98– och 1:e vice ordförande 18–22. Ledamot, kommunstyrelsen och arbetsutskottet 03–09. Ledamot, socialnämnden 98–02. Vice ordförande, barn- och utbildningsnämnden, Vimmerby kommun 06–09. Ordförande, bildningsnämnden, Vimmerby kommun, 03-06. Landstingsfullmäktig, Kalmar län 02–, ersättare 00–02. Ledamot, landstingsstyrelsen/regionstyrelsen och arbetsutskottet, Kalmar län 09–19. Ledamot, Vimmerby folkhögskolas styrelse 00–09. Ledamot, folkhälso- och miljöutskottet, Landstinget i Kalmar län 00–06. Vice ordförande, primärvårds- och folktandvårdsutskottet, Landstinget i Kalmar län 09–19. Ersättare, polisstyrelsen, Kalmar län 00–02. Ledamot, styrgrupp för KY-utbildning i entreprenörskap inom hotell och restaurang 03–09. Ersättare, SKL:s utbildningsberedning 07–10. Ledamot, SKL:s primärvårds- och äldreomsorgsberedning 10–15. Ersättare, SKL:s primärvårds- och äldreomsorgsberedning 15–19.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot, Kristdemokraterna Vimmerby 99–, vice ordförande 00–02 och 22–, ordförande 02–22. Ledamot, distriktsstyrelsen, Kristdemokraterna Kalmar län 01– och 2:e vice ordförande 21–. Ersättare, Kristdemokraternas partistyrelse 17–19 och ledamot 19–. Ledamot, Kristdemokratiska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse 17–19. Ordförande för KDK Kalmar län 16–20. Ledamot distriktsstyrelsen, KDK Kalmar län 17–19.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om svenskt bistånd till multilaterala organisationer

    Riksrevisionens rapport om svenskt bistånd till multilaterala organisationer

    Betänkande 2021/22:UU8

    Riksrevisionen har granskat regeringens och Sidas arbete med bistånd till multilaterala organisationer. Syftet med granskningen har varit att analysera om biståndet är ändamålsenligt utformat. Riksrevisionens övergripande slutsats är att regeringens och Utrikesdepartementets hantering av kärnstöd, det vill säga stöd som går utan öronmärkning till en multilateral organisations verksamhet, kan utformas mer ändamålsenligt. Medan Sidas hantering av det så kallade multi-bi-stödet, det vill säga bilateralt bistånd som kanaliseras genom multilaterala organisationer, i huvudsak är ändamålsenligt utformad. Riksdagsbeslutet innebar att riksdagen lade Riksrevisionens rapport till handlingarna.

    Behandlade dokument
    21
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    24, 100 minuter
    Justering
    2022-06-02
    Bordläggning
    2022-06-16
    Debatt
    2022-06-17
    Beslut
    2022-06-21
  • Stillbild från Statsministerns frågestund: Statsministerns frågestund

    Statsministerns frågestund

    Vid frågestunden svarar statsminister Magdalena Andersson S på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren.
    Datum
    2022-06-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: Strategisk exportkontroll 2021 – krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden

    Strategisk exportkontroll 2021 – krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden

    Betänkande 2021/22:UU9

    Riksdagen lade regeringens skrivelse om strategisk exportkontroll under 2021 till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Sedan 1985 redogör regeringen för sin politik när det gäller svensk export av krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden. Skrivelsen innehåller en redovisning av den export av krigsmateriel som förekommit under 2021. Dessutom beskriver regeringen samarbetet inom EU och i andra internationella forum när det gäller strategisk exportkontroll av krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden.

    Behandlade dokument
    14
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    11, 55 minuter
    Justering
    2022-06-02
    Bordläggning
    2022-06-13
    Debatt
    2022-06-14
    Beslut
    2022-06-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Förstärkt kontroll av produkter med dubbla användningsområden

    Förstärkt kontroll av produkter med dubbla användningsområden

    Betänkande 2021/22:UU18

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om nya regler för kontroll av produkter med dubbla användningsområden. Med produkter med dubbla användningsområden menas produkter eller teknik avsedd för civilt bruk, men som även kan användas för militära ändamål och för att tillverka massförstörelsevapen.

    De nya reglerna ger bland annat regeringen möjligheter att meddela föreskrifter om tillståndskrav och underrättelseskyldighet för export av cyberövervakningsprodukter och tillhandahållande av tekniskt bistånd. Med tekniskt bistånd menas att bidra med kunskap eller information som är nödvändig för att producera eller använda en särskild teknik, produkt eller tjänst.

    Lagändringarna görs på grund av en ny EU-förordning som syftar till att göra kontrollen av produkter med dubbla användningsområden mer effektiv. De nya reglerna börjar gälla den 1 augusti 2022.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    11, 55 minuter
    Justering
    2022-06-02
    Bordläggning
    2022-06-13
    Debatt
    2022-06-14
    Beslut
    2022-06-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Nato och arbetet mot kärnvapen

    Nato och arbetet mot kärnvapen

    Betänkande 2021/22:UU20

    I maj 2022 ansökte Sverige om medlemskap i Nato. Regeringens beslut om att ansöka om Natomedlemskap bygger på den säkerhetspolitiska analys som redovisas i rapporten Ett försämrat säkerhetspolitiskt läge - konsekvenser för Sverige.

    Med anledning av Sveriges Natoansökan har en motion lagts fram i riksdagen om att Sverige exempelvis bör förbjuda införsel av kärnvapen till Sverige, att Sverige inte ska ingå i gruppen för kärnvapenplanering inom Nato och att Sverige inte ska vara en del av det samarbete som innebär att kärnvapen placeras på kärnvapenfria länders territorium. Sverige ska enligt motionen inte heller ha permanenta Natotrupper i landet.

    Riksdagen konstaterade att de frågor som tas upp motionen har diskuterats i den parlamentariska arbetsgrupp som under våren haft överläggningar om det förändrade säkerhetspolitiska läget till följd av Rysslands invasion av Ukraina. Riksdagen sa nej till motionen, med hänvisning till arbete som pågår och tidigare ställningstaganden som riksdagen har gjort.

    Riksdagen avgjorde ärendet trots att det var tillgängligt kortare tid än två vardagar före den dag då det behandlas.

    Enligt riksdagsordningen får motioner väckas med anledning av händelser av större vikt och Sveriges ansökan om medlemskap i Nato anses vara en sådan händelse.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    27, 90 minuter
    Justering
    2022-06-09
    Bordläggning
    2022-06-09
    Debatt
    2022-06-10
    Beslut
    2022-06-14
  • Stillbild från Utrikespolitisk debatt: Utrikespolitisk debatt

    Utrikespolitisk debatt

    Den 10 juni klockan 9 är det utrikespolitisk debatt i riksdagen. Den utrikespolitiska debatten är uppdelad i två delar: först en inledande del med utrikesministern och partiföreträdare, därefter en andra del med övriga talare som i förväg har anmält sig till debatten. Den utrikespolitiska debatten är öppen för allmänhet
    Datum
    2022-06-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa under 2021

    Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa under 2021

    Betänkande 2021/22:UU12

    I en skrivelse om det svenska ordförandeskapet i OSSE konstaterar regeringen att spänningar mellan vissa av länderna har försvårat organisationens arbete, eftersom organisationen huvudsakligen fattar beslut med konsensus, alltså i enighet. Under Sveriges ordförandeskapsår påverkade detta även möjligheterna till framsteg när det gäller såväl organisationens politiska mandat som organisationens funktion.

    Riksdagen konstaterar bland annat att konsensusprincipen på senare tid har missbrukats. Principen har kommit att användas av enskilda deltagarstater, såsom Ryssland, som vill främja sina nationella intressen på bekostnad av OSSE:s målsättningar.

    Riksdagen lägger skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutar ärendet.

    Behandlade dokument
    7
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    28, 109 minuter
    Justering
    2022-05-19
    Bordläggning
    2022-05-30
    Debatt
    2022-05-31
    Beslut
    2022-06-01
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Biståndsminister Matilda Ernkrans S Socialminister Lena Hallengren S Utbildningsminister Anna Ekström S Bostadsminister Johan Danielsson S Biståndsminister Matilda Ernkrans S besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget
    Datum
    2022-05-12
  • med anledning av prop. 2021/22:231 Skärpt syn på våldtäkt och andra sexuella kränkningar

    Motion 2021/22:4712 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4712 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av prop. 2021/22:231 Skärpt syn på våldtäkt och andra sexuella kränkningar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om straffet för mindre grov våldtäkt och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen
    Inlämnad
    2022-05-04
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU41
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Internationellt utvecklingsbistånd

    Internationellt utvecklingsbistånd

    Betänkande 2021/22:UU6

    Riksdagen sa nej till cirka 200 förslag om internationellt utvecklingsbistånd. Förslagen handlar bland annat om övergripande principer för biståndet, biståndet till Afghanistan och prioriteringar inom biståndet.

    Orsaken till att riksdagen sa nej är bland annat att arbete pågår inom biståndsområdet.

    Förslagen om internationellt bistånd har inkommit under de allmänna motionstiderna 2020 och 2021.

    Behandlade dokument
    54
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    19 
    Anföranden och repliker
    24, 97 minuter
    Justering
    2022-04-07
    Bordläggning
    2022-04-27
    Debatt
    2022-04-28
    Beslut
    2022-05-04
  • med anledning av skr. 2021/22:114 Strategisk exportkontroll 2021 – krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden

    Motion 2021/22:4699 av Gudrun Brunegård m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4699 av Gudrun Brunegård m.fl. KD med anledning av skr. 2021/22:114 Strategisk exportkontroll 2021 krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen skyndsamt bör se över möjligheten
    Inlämnad
    2022-04-28
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:UU9
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Mänskliga rättigheter i länder och regioner m.m.

    Mänskliga rättigheter i länder och regioner m.m.

    Betänkande 2021/22:UU15

    Riksdagen beslutade att rikta ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om att svensk närvaro bör förstärkas genom ett "House of Sweden" i Taipei. Detta för att utveckla relationerna med Taiwan.

    Riksdagen sade också nej till ca 70 motioner från allmänna motionstiden 2018, 2019, 2020 och 2021 om mänskliga rättigheter i olika länder och regioner. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    74
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    17, 98 minuter
    Justering
    2022-04-07
    Bordläggning
    2022-04-26
    Debatt
    2022-04-27
    Beslut
    2022-04-28
  • Effektiv sjöfart i Sverige som ett led i att minska godstransporter på väg

    Skriftlig fråga 2021/22:1480 av Gudrun Brunegård (KD)

    Fråga 2021/22:1480 Effektiv sjöfart i Sverige som ett led i att minska godstransporter på väg av Gudrun Brunegård KD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S I regeringens beslut N2018/04482/TS den 23 augusti 2018 beskrivs transportpolitikens övergripande mål att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt
    Inlämnad
    2022-04-20
    Svarsdatum
    2022-04-27
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
  • med anledning av skr. 2021/22:205 Riksrevisionens rapport om Ekobrottsmyndighetens arbete mot den organiserade ekonomiska brottsligheten

    Motion 2021/22:4666 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4666 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av skr. 2021/22:205 Riksrevisionens rapport om Ekobrottsmyndighetens arbete mot den organiserade ekonomiska brottsligheten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en översyn av Ekobrottsmyndighetens
    Inlämnad
    2022-04-20
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU45
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): , 3 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:192 Skärpta straff för knivbrott

    Motion 2021/22:4621 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4621 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av prop. 2021/22:192 Skärpta straff för knivbrott Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om skärpta straff för grova brott och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU38
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:195 Skärpt straff för gravfridsbrott

    Motion 2021/22:4620 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4620 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av prop. 2021/22:195 Skärpt straff för gravfridsbrott Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om skärpta straff för grovt gravfridsbrott och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU43
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 1 avslag, 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:194 Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång

    Motion 2021/22:4619 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4619 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av prop. 2021/22:194 Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att skydd även ska gälla för vägar, stigar och annan mark och
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU40
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:186 En stärkt rättsprocess och en ökad lagföring

    Motion 2021/22:4618 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4618 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av prop. 2021/22:186 En stärkt rättsprocess och en ökad lagföring Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om anonyma vittnen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    5
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU35
    Riksdagsbeslut
    (5 yrkanden): 4 avslag, 1 bifall,
  • med anledning av skr. 2021/22:170 Sveriges ordförandeskap i Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) under 2021

    Motion 2021/22:4564 av Hans Wallmark m.fl. (M, KD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4564 av Hans Wallmark m.fl. M, KD med anledning av skr. 2021/22:170 Sveriges ordförandeskap i Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa OSSE under 2021 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av en utredning av OSSE och dess
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:UU12
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Mänskliga rättigheter ur ett tematiskt perspektiv

    Mänskliga rättigheter ur ett tematiskt perspektiv

    Betänkande 2021/22:UU7

    Riksdagen sa nej till ett 110-tal förslag i motioner om mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer från allmänna motionstiden 2018, 2019, 2020 och 2021.

    Motionerna handlar bland annat om övergripande frågor om folkrätt, mänskliga rättigheter och rättsstatens principer, brott mot mänskligheten samt demokrati och yttrandefrihet. Andra exempel är kvinnors rättigheter samt sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter.

    Anledningen till att riksdagen sa nej till förslagen är bland annat att arbete redan pågår eller har utförts i flera av de frågor som motionerna tar upp. Riksdagen ser även att exempelvis EU, FN och Internationella brottmålsdomstolen (ICC) är centrala aktörer i det globala arbete som rör flera av dessa frågor.

    Behandlade dokument
    45
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    19 
    Anföranden och repliker
    9, 68 minuter
    Justering
    2022-03-24
    Bordläggning
    2022-03-30
    Debatt
    2022-03-31
    Beslut
    2022-04-06

Filter

Valda filter