Matheus Enholm (SD)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Sverigedemokraterna
- Valkrets
- Västra Götalands läns norra, plats 130
- Titel
- Egenföretagare.
- Född år
- 1979
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Sverigedemokraterna
Kvittningsperson
Konstitutionsutskottet
Ledamot
Valberedningen
Ledamot
Krigsdelegationen
Ledamot
Domarnämnden
Ledamot
OSSE-delegationen
Suppleant
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2018-09-24 – 2026-09-21
Sverigedemokraterna
- Kvittningsperson
- 2022-10-04 –
- Kvittningsperson
- 2021-09-27 – 2022-02-13
Konstitutionsutskottet
- Ledamot
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Ledamot
- 2018-10-02 – 2022-09-26
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
- Suppleant
- 2018-10-02 – 2019-06-18
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Kulturutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Trafikutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2020-09-03
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2022-09-26
Civilutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2022-09-26
Finansutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2022-09-26
EU-nämnden
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-10-04
Valberedningen
- Ledamot
- 2022-09-26 –
Krigsdelegationen
- Ledamot
- 2022-10-11 –
Domarnämnden
- Ledamot
- 2023-01-01 –
OSSE-delegationen
- Suppleant
- 2023-05-22 –
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot demokratikommittén 19–22.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Munkedal 14–. Ledamot kommunstyrelsens arbetsutskott 14–18. Samhällsbyggnadsråd, Munkedal 19–.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Distriktsordförande, Sverigedemokraterna Västra Götaland Norra 15–22.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 18–. Ledamot konstitutionsutskottet 18–. Suppleant näringsutskottet 18–19. Kvittningsperson Sverigedemokraterna 21–22 och 22–. Ledamot krigsdelegationen 22–, valberedningen 22– och domarnämnden 23–. Suppleant OSSE-delegationen 23–.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Betänkande 2024/25:KU1
Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, JO:s och Riksrevisionens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet Rikets styrelse ska fördelas på de olika anslagen.
I utgiftsområdet Rikets styrelse ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, länsstyrelserna och mediestödet.
Totalt fördelas drygt 20,1 miljarder kronor inom utgiftsområdet. Mest pengar går till Regeringskansliet, totalt cirka 10,4 miljarder kronor. Drygt 4,2 miljarder kronor går till landets länsstyrelser och cirka 1,1 miljard till riksdagens ledamöter och partier.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
Riksdagen lade även redogörelsen om Riksdagsförvaltningens årsredovisning för 2023 till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 7
- Förslagspunkter
- 2
- Anföranden och repliker
- 8, 67 minuter
- Justering
- 2024-11-28
- Bordläggning
- 2024-12-03
- Debatt
- 2024-12-04
- Beslut
- 2024-12-04
En behövlig myndighetsöversyn
Motion 2024/25:1380 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1380 av Matheus Enholm m.fl. SD En behövlig myndighetsöversyn Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om aktivistiska och opinionsdrivande tjänstemän och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 5
- Utskottsberedning
- KU2024/25:FiU25
Kommunpolitik
Motion 2024/25:1379 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1379 av Matheus Enholm m.fl. SD Kommunpolitik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om kommunal verksamhet och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ett tydligare förbud mot otillbörlig särbehandling- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- KU
Grundlag
Motion 2024/25:1375 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1375 av Matheus Enholm m.fl. SD Grundlag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en ny programskrivning i grundlagen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att reversera sentida grundlagsrevisioners- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 8
- Utskottsberedning
- KU
Granskning
Motion 2024/25:1374 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1374 av Matheus Enholm m.fl. SD Granskning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda hur statsråd som åsidosatt sin tjänsteplikt effektivare kan utkrävas ansvar och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- KU
Språkvård i riksdagen
Motion 2024/25:1378 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1378 av Matheus Enholm m.fl. SD Språkvård i riksdagen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att riksdagsstyrelsen ska arbeta fram riksdagsspecifika styrdokument för riksdagens interna och externa bruk som tydligt bevarar och betonar det svenska- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- KU
Konservativ politik för samtid och framtid
Motion 2024/25:1376 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1376 av Matheus Enholm m.fl. SD Konservativ politik för samtid och framtid Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att återinföra monarkens uppgift att utse regering och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 10
- Utskottsberedning
- KU2024/25:KU8
Några valfrågor
Motion 2024/25:1377 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1377 av Matheus Enholm m.fl. SD Några valfrågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om id-kontroller i anslutning till de allmänna valen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om nationella- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 8
- Utskottsberedning
- 2024/25:KU13
Flytt av fordon
Motion 2024/25:574 av Per Söderlund m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:574 av Per Söderlund m.fl. SD Flytt av fordon Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att underlätta flytt av fordon som någon parkerat på annans mark, och detta tillkännager riksdagen för regeringen. Motivering Idag är det mycket svårt att- Inlämnad
- 2024-09-25
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- TU
Granskningsbetänkande
Betänkande 2023/24:KU20
- Anföranden och repliker
- 37, 238 minuter
- Justering
- 2024-05-30
- Bordläggning
- 2024-06-07
- Debatt
- 2024-06-10
med anledning av prop. 2023/24:93 En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp
Motion 2023/24:2859 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2023/24:2859 av Matheus Enholm m.fl. SD med anledning av prop. 2023/24:93 En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att lagförslagens effekter ska utvärderas fem år efter respektive lags ikraftträdande och- Inlämnad
- 2024-04-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2023/24:KU22
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Granskning och rättssäkerhet
Motion 2023/24:473 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2023/24:473 av Matheus Enholm m.fl. SD Granskning och rättssäkerhet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda hur statsråd som åsidosatt sin tjänsteplikt effektivare kan utkrävas ansvar och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer- Inlämnad
- 2023-09-29
- Förslag
- 5
- Utskottsberedning
- 2023/24:KU16
- Riksdagsbeslut
- (5 yrkanden): 5 avslag
Språkfrågor i riksdagen
Motion 2023/24:472 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2023/24:472 av Matheus Enholm m.fl. SD Språkfrågor i riksdagen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att riksdagsstyrelsen ska arbeta fram riksdagsspecifika styrdokument för riksdagens interna och externa bruk som tydligt bevarar och betonar det svenska- Inlämnad
- 2023-09-29
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2023/24:KU14
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Några valfrågor
Motion 2023/24:471 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2023/24:471 av Matheus Enholm m.fl. SD Några valfrågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om kandidaters valbarhet och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om id-kontroller i anslutning till de allmänna- Inlämnad
- 2023-09-29
- Förslag
- 9
- Utskottsberedning
- 2023/24:KU12 2023/24:KU15 2023/24:KU16
- Riksdagsbeslut
- (9 yrkanden): 8 avslag, 1 bifall,
Några parlamentariska frågor
Motion 2023/24:470 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2023/24:470 av Matheus Enholm m.fl. SD Några parlamentariska frågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att återinföra monarkens uppgift att utse regering och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen- Inlämnad
- 2023-09-29
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2023/24:KU14 2023/24:KU16
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Några kommunala frågor
Motion 2023/24:469 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2023/24:469 av Matheus Enholm m.fl. SD Några kommunala frågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om kommunal verksamhet och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ett tydligare förbud mot otillbörlig- Inlämnad
- 2023-09-29
- Förslag
- 8
- Utskottsberedning
- 2023/24:KU13 2023/24:KU15
- Riksdagsbeslut
- (8 yrkanden): 8 avslag
Offentlig förvaltning
Motion 2023/24:468 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2023/24:468 av Matheus Enholm m.fl. SD Offentlig förvaltning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att inventera de befintliga myndigheterna och göra förvaltningen mer effektiv och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det- Inlämnad
- 2023-09-29
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2023/24:FiU25 2023/24:KU8
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Grundlag
Motion 2023/24:474 av Matheus Enholm m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2023/24:474 av Matheus Enholm m.fl. SD Grundlag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en ny programskrivning i grundlagen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att reversera sentida grundlagsrevisioners- Inlämnad
- 2023-09-29
- Förslag
- 13
- Utskottsberedning
- 2023/24:KU13 2023/24:KU16 2024/25:KU8
- Riksdagsbeslut
- (13 yrkanden): 11 avslag, 2 saknar beslutsinformation
Flytt av fordon
Motion 2023/24:135 av Per Söderlund m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2023/24:135 av Per Söderlund m.fl. SD Flytt av fordon Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att underlätta flytt av fordon som någon parkerat på annans mark och tillkännager detta för regeringen. Motivering Idag är det mycket svårt att få tillstånd- Inlämnad
- 2023-09-26
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2023/24:TU13
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2022/23:KU10
Konstitutionsutskottet (KU) har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.
I granskningen av regeringens remissunderlag har utskottet gått igenom de dokument som regeringskansliet remitterade 2016-2017 och 2020-2021. Vilket underlag som remitteras styrs i första hand av vilken utredningsform som bedöms som lämpligast för de frågor som ska utredas. I ställningstagandet diskuterar utskottet olika omständigheter som kan tänkas ha betydelse vid valet av utredningsform och därmed även remissunderlag. De remissunderlag som gåtts igenom har grupperats på följande sätt:
- Betänkanden från SOU-serien
- departementspromemorior i Ds-serien
- utkast till lagrådsremisser
- underlag från en myndighet
- underlag från EU-kommissionen.
En uppdelning mellan internt respektive externt framtaget remissunderlag visar på en ökning av underlag som tagits fram internt inom Regeringskansliet och en nedgång av underlag som tagits fram externt. Det finns skillnader mellan departementen i detta avseendet. Utskottet ser fördelar med olika typer av remissunderlag. Exempelvis kan utredningsarbetet komma igång snabbare vid framtagandet av departementspromemorior i Ds-serien än vid betänkanden i SOU-serien. Samtidigt konstaterar utskottet att utredningskapaciteten inom Regeringskansliet är begränsad, vilket innebär att internt framtagna remissunderlag därmed inte alltid kan bli lika genomarbetade som exempelvis externt framtagna betänkanden i SOU-serien. Vid internt utredningsarbete inom Regeringskansliet saknas dessutom medverkan från externa experter och en bred representation av olika intressen och eventuella avvikande meningar.
I övrigt ser utskottet positivt på att allt underlag som remitteras och som ligger till grund för regeringens beslut finns publicerat på regeringens webbplats. Materialet är därmed tillgängligt för den som vill ta del av underlaget i efterhand.
En annan granskning omfattade en genomgång av elektroniska kungöranden i Svensk författningssamling (SFS), en ordning som infördes 2018 som innebär att författningar publiceras på en webbplats som Regeringskansliet ansvarar för. Syftet med granskningen har varit att undersöka på vilket sätt reformen har förändrat författningsarbetet. Utskottet konstaterar att reformen har inneburit både tids- och effektiviseringsvinster genom att tiden mellan regeringens beslut om utfärdande och offentliggörandet av författningen, det så kallade kungörandet har förkortats. Utvecklingen är positiv, men utskottet anser att Regeringskansliet bör vara uppmärksamma på omotiverade variationer mellan departementens handläggningstider i författningsarbetet. Utskottet betonar även vikten av säkerhet i det elektroniska kungörandessystemet och att det finns en beredskap om driftstörningar skulle uppstå.
Regeringens styrning av länsstyrelserna har också granskats. Inriktningen har varit att granska hur regeringen styr länsstyrelserna genom dels uppdrag i regleringsbrev, dels uppdrag som beslutats i särskild ordning samt på hur beredningen av dessa uppdrag går till. Utskottet understryker vikten av samordning och helhetssyn vid beredningen av uppdrag till länsstyrelserna, oavsett i vilken form uppdraget ges. De åtgärder som regeringskansliet har tagit kring samordning och helhetssyn ser utskottet positivt på. Utskottet framhåller även betydelsen av att berörda myndigheter samarbetar med länsstyrelserna, vilket utskottet tidigare uttalat sig om. Om det framkommer att andra statliga myndigheter inte samarbetar med länsstyrelserna är det regeringens ansvar att vidta åtgärder som säkerställer att samarbeten inleds.
Slutligen har utskottet även granskat beredningen av förslag till EU-förordningar. Enligt utskottet bör valet av hur man bereder svenska ståndpunkter gällande förslag till EU-förordningar vara grundat på samma överväganden som när det gäller regeringsärenden. Utskottet inser att tidsramarna och övriga förutsättningar för beslutsprocessen i EU kan innebära svårigheter att tillämpa ett traditionellt remissförfarande, men att det ändå är av största vikt att det utförs en gedigen beredning som ger ett underlag av högsta kvalitet. Utskottet noterar att det finns en kombination av olika beredningsåtgärder, bland annat kontinuerlig inhämtning av synpunkter och kontakter mellan regeringskansliet och berörda myndigheter. Svarstiderna kan även vara mycket korta. Regeringskansliet har i granskningen redogjort för sina beredningsåtgärder över förslag till förordningar och arbetssätt, som anpassas efter förutsättningarna i de enskilda förslagen och förhandlingarna. Utskottet har inget att invända mot de arbetssätt som används.
- Anföranden och repliker
- 9, 45 minuter
- Justering
- 2022-12-15
- Bordläggning
- 2023-01-24
- Debatt
- 2023-01-25