Claes Västerteg (C)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Centerpartiet
- Valkrets
- Västra Götalands läns södra
- Titel
- Företagare
- Född år
- 1972
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2007-04-01 – 2010-10-04
- Ledig
- 2007-01-01 – 2007-03-31
- Ordinarie
- 2002-09-30 – 2006-12-31
Miljö- och jordbruksutskottet
- Vice ordförande
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2004-09-20 – 2006-10-02
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2002-10-08 – 2004-09-20
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-08 – 2006-10-02
Finansutskottet
- Suppleant
- 2002-10-15 – 2004-09-20
Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet
- Suppleant
- 2004-05-11 – 2004-05-26
Riksdagens delegation till Interparlamentariska unionen
- Suppleant
- 2004-04-14 – 2006-12-12
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Svenska miljömål
Betänkande 2009/10:MJU25
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ny målstruktur för det svenska miljöarbetet. I fortsättningen ska miljöarbetet struktureras enligt följande: ett generationsmål som anger inriktningen för den samhällsomställning som behöver ske inom en generation för att nå miljökvalitetsmålen miljökvalitetsmål som anger det tillstånd i den svenska miljön som miljöarbetet ska leda till etappmål som anger steg på vägen till miljökvalitetsmålen och generationsmålet. Miljökvalitetsmålen ska fortfarande vara ambitiösa men inte formuleras på ett sätt som gör dem omöjliga att nå. Hänsyn ska tas till att det tar lång tid för naturen att återhämta sig. En parlamentarisk beredning ska ge regeringen råd om hur miljökvalitetsmålen kan nås. Miljömålssystemet ska dessutom bli effektivare genom att uppföljning och utvärdering skiljs från uppgiften att utveckla strategier med nya etappmål, styrmedel och åtgärder. Naturvårdsverket får ett utökat ansvar för att samordna myndigheternas miljömålsuppföljning.- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 14
- Reservationer
- 10
- Anföranden och repliker
- 32, 113 minuter
- Beredning
- 1899-01-01
- Justering
- 2010-06-08
- Debatt
- 2010-06-22
- Beslut
- 2010-06-22
Kärnkraften – förutsättningar för generationsskifte
Betänkande 2009/10:NU26
Med två rösters övervikt sa riksdagen ja till regeringens förslag om att slopa förbudet mot nya kärnkraftsreaktorer. Beslutet innebär att nya kärnkraftsreaktorer ska få ersätta gamla som tas ur drift. Om nya reaktorer byggs får dessa endast uppföras på platser där det redan finns kärnkraftverk i drift, det vill säga i Forsmark, Ringhals och Oskarshamn. Totalt ska det inte få finnas fler än dagens tio reaktorer. Enligt regeringens förslag skulle förbudet mot ny kärnkraft upphävas den 1 augusti 2010. Riksdagen har nu senarelagt detta datum till den 1 januari 2011. Riksdagen tydliggör också att staten inte ska få subventionera nya kärnkraftssatsningar. Regeringen uppmanas därför att återkomma till riksdagen om lagförslag i frågan eller "andra åtgärder med innebörden att direkta eller indirekta statliga subventioner inte kan påräknas".- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 124, 472 minuter
- Justering
- 2010-05-27
- Debatt
- 2010-06-17
- Beslut
- 2010-06-17
Ny gränsälvsöverenskommelse med Finland
Betänkande 2009/10:MJU23
Den tidigare så kallade gränsälvsöverenkommelsen mellan Sverige och Finland ska moderniseras. Gränsälvsöverenskommelsen bygger på en mångårig gemensam reglering av Torne älvs användning och skydd från 1971. Sedan dess har stora förändringar skett och Gränsälvsöverenskommelsen ska förändras för att främja samarbetet mellan länderna i miljö- och vattenfrågor. Gränsöverenskommelsen måste också anpassas till respektive lands nationella lagstiftning och till EU:s bestämmelser. Bland annat ska prövningsverksamhet övergå till nationella domstolar och myndigheter. Förvaltningen av fisket ska utövas av Fiskeriverket och Länstyrelsen i Norrbotten län i samarbete med den finska motsvarigheten.- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 6, 28 minuter
- Justering
- 2010-06-03
- Debatt
- 2010-06-16
- Beslut
- 2010-06-16
Sveriges hantering av utsläppsrätter
Betänkande 2009/10:MJU21
Sverige har ett överskott på utsläppsrätter. Värdet uppgår till 7-8 miljarder kronor, enligt en granskning från Riksrevisionen. Men den exakta summan är osäker. Detsamma gäller vad som ska ske med överskottet. Det kan antingen säljas, sparas eller annulleras. Riksdagen uppmanar därför regeringen att redovisa uppgifterna om överskottet. Det ska också vara riksdagen som fattar beslut om hur överskottet ska användas. Regeringen bör därför komma med ett förslag som riksdagen kan ta ställning till.- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 31, 75 minuter
- Beredning
- 2010-03-04
- Justering
- 2010-03-25
- Debatt
- 2010-04-14
- Beslut
- 2010-04-14
Kretslopp, återvinning m.m.
Betänkande 2009/10:MJU16
Riksdagen sa nej till de motioner som behandlar frågor om kretslopp, återvinning och kemikalier. Totalt rör det sig om 31 förslag som lämnats in av ledamöterna under den allmänna motionstiden 2009. Förslagen handlar bland annat om biologiskt avfall, pant på dryckesförpackningar och export av elavfall.- Behandlade dokument
- 27
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 15, 63 minuter
- Justering
- 2010-03-18
- Debatt
- 2010-04-07
- Beslut
- 2010-04-07
Vatten- och luftvård
Betänkande 2009/10:MJU15
Riksdagen sa nej till samtliga motioner som behandlar frågor om vatten- och luftvård. Totalt rör det sig om 28 förslag som lämnats in av ledamöterna under den allmänna motionstiden 2009. Förslagen tar bland annat upp internationellt samarbete om Östersjön, åtgärder mot övergödning, toalettavfall från båtar och förnybara drivmedel. Riksdagens beslut motiveras med att arbete redan pågår eller att frågorna redan behandlats i riksdagen.- Behandlade dokument
- 17
- Förslagspunkter
- 7
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 19, 71 minuter
- Justering
- 2010-03-18
- Debatt
- 2010-04-07
- Beslut
- 2010-04-07
Nyemission i SAS AB (publ)
Betänkande 2009/10:FiU35
Regeringen vill att svenska staten deltar i flygbolaget SAS nyemission med 1,1 miljarder kronor. Det betyder att staten behåller sin ägarandel på 21,4 procent. Samtidigt vill regeringen ha riksdagens mandat att i framtiden minska ägandet i SAS. Det ska ske vid lämplig affärsmässig tidpunkt och motiveras med att staten inte ska vara storägare på konkurrensutsatta marknader. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 36, 107 minuter
- Justering
- 2010-03-18
- Debatt
- 2010-03-25
- Beslut
- 2010-03-25
Övergripande miljöfrågor
Betänkande 2009/10:MJU14
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2009 om övergripande miljöfrågor. Skälet är i huvudsak att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar om mål och strategier för miljöpolitiken, svensk miljöpåverkan i ett internationellt perspektiv, anpassning av lagar till ekosystemtjänster och klimatmålet med mera. Andra motioner handlar om utbildning om ekosystemtjänster för lokala och regionala beslutsfattare, skydd av jordbruksmark och jämställdhetsintegrering i miljöpolitiken.- Behandlade dokument
- 10
- Förslagspunkter
- 8
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 6, 41 minuter
- Justering
- 2010-02-04
- Debatt
- 2010-02-17
- Beslut
- 2010-02-18
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
Betänkande 2009/10:MJU1
Under nästa år ska drygt 5,2 miljarder kronor gå till allmän miljö- och naturvård, enligt budgetramen för 2010. Regeringen vill lägga drygt 1,7 miljarder på biologiskt mångfald, den enskilt största posten i miljöbudgeten. Pengarna ska bland annat gå till skydd, skötsel och restaurering av värdefulla naturmiljöer. Särskilt prioriterat är också klimat och hav. Här handlar det bland om insatser för att skydda havsmiljön i Östersjön och Västerhavet, cirka 370 miljoner ska gå till det ändamålet. Till miljöforskning ska cirka 633 miljoner avsättas. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.- Behandlade dokument
- 61
- Förslagspunkter
- 22
- Reservationer
- 16
- Anföranden och repliker
- 24, 131 minuter
- Beredning
- 2009-11-12
- Justering
- 2009-11-26
- Debatt
- 2009-12-10
- Beslut
- 2009-12-14
Hållbart skydd av naturområden
Betänkande 2009/10:MJU9
Riksdagen godkände regeringen redovisade åtgärder för att utveckla arbetet med skydd av naturområden. Syftet med åtgärderna är att förbättra uppfyllelsen av miljökvalitetsmålen, bredda naturvårdsarbetet genom att bättre involvera markägare och andra lokala intressenter, stärka den lokala och kommunala naturvården samt arbetet med att sköta skyddade naturområden. Toleransavdraget avskaffas vid bildande av naturreservat och biotopskyddsområden. Detta för att underlätta samarbetet mellan länsstyrelserna respektive Skogsstyrelsen och skogsägare. På så sätt får markägare full ersättning för sin mark och det blir enklare att nå överenskommelser om att skydda värdefulla marker.- Behandlade dokument
- 6
- Förslagspunkter
- 18
- Reservationer
- 23
- Anföranden och repliker
- 19, 82 minuter
- Justering
- 2009-09-24
- Debatt
- 2009-11-04
- Beslut
- 2009-11-12
Miljöbalkens försäkringar och avhjälpande av förorenade områden samt avfall, kretslopp och återvinning
Betänkande 2009/10:MJU6
Miljöskadeförsäkringen och saneringsförsäkringen avskaffas den 1 januari 2010. Bakgrunden är att försäkringarna används i mycket liten utsträckning. Riksdagen menar att det inte är rimligt att verksamhetsutövare ska betala och staten organisera en ersättningsordning som används i så liten utsträckning. Riksdagen sa också nej till motioner från allmänna motionstiden 2008 om sanering av förorenade områden, avfall, återvinning och kretslopp.- Behandlade dokument
- 43
- Förslagspunkter
- 8
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 15, 46 minuter
- Justering
- 2009-09-24
- Debatt
- 2009-11-04
- Beslut
- 2009-11-04
Övergripande miljöfrågor
Betänkande 2009/10:MJU5
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2007 och 2008 om övergripande miljöfrågor. Skälet är främst att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar bland annat om miljöpolitikens mål och genomförande, statens ansvar samt tillsyn och sanktioner enligt miljöbalken.- Behandlade dokument
- 21
- Förslagspunkter
- 13
- Reservationer
- 7
- Anföranden och repliker
- 15, 61 minuter
- Justering
- 2009-09-24
- Debatt
- 2009-11-04
- Beslut
- 2009-11-04
En ny rovdjursförvaltning
Betänkande 2009/10:MJU8
Riksdagen godkänner en förvaltning av rovdjuren som innebär att Naturvårdsverket får delegera beslut om licens- och skyddsjakt till länsstyrelserna. Besluten ska vara grundade på rovdjursstammarnas utveckling i länet. Viltvårdsnämnderna och rovdjursgrupperna tas bort och ersätts av viltförvaltningsdelegationer. Sverige ska ha tre rovdjursförvaltningsområden. Naturvårdverket bestämmer miniminivåer för rovdjursstammarna inom varje förvaltningsområde. Varje område ska ha ett samverkansråd som tar fram riktlinjer och principer för rovdjursförvaltningen. Riksdagen sa också ja till en tillfällig begränsning av vargstammens tillväxttakt liksom till åtgärder för att stärka vargstammens genetiska status. Det kan göras i första hand genom att underlätta för naturligt invandrade vargar, i andra hand genom att högst 20 vargar som inte är påverkade av inavel införlivas i populationen de närmaste fem åren. Jakt på björn och lo ska i huvudsak vara licensjakt medan jakten efter järv och varg är skyddjakt. Licensjakt ska under kontrollerade former kunna förekomma även på järv och varg. Möjligheterna att ansöka om skyddsjakt kommer begränsas samtidigt som reglerna om rätt att döda rovdjur för att skydda tamdjur inte ändras.- Behandlade dokument
- 34
- Förslagspunkter
- 26
- Reservationer
- 28
- Anföranden och repliker
- 50, 165 minuter
- Justering
- 2009-09-24
- Debatt
- 2009-10-21
- Beslut
- 2009-10-21
Naturbruk
Motion 2009/10:Ub495 av Jan Andersson och Claes Västerteg (c)
Motion till riksdagen 2009/10:Ub495 av Jan Andersson och Claes Västerteg c Naturbruk c555 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om vikten av välfungerande naturbruksgymnasier. Motivering Naturbruksgymnasierna utgör en betydelsefull komponent för- Inlämnad
- 2009-10-06
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2009/10:UbU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Götalandsbanan
Motion 2009/10:T342 av Claes Västerteg (c)
Motion till riksdagen 2009/10:T342 av Claes Västerteg c Götalandsbanan c521 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om finansiering av höghastighetsbanor såsom Götalandsbanan. Motivering Sverige står inför ett flertal stora utmaningar. Vi behöver stå- Inlämnad
- 2009-10-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2009/10:TU24
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Reavinst
Motion 2009/10:Sk495 av Jan Andersson och Claes Västerteg (c)
Motion till riksdagen 2009/10:Sk495 av Jan Andersson och Claes Västerteg c Reavinst c363 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att se över möjligheterna att skjuta upp reavinstbeskattningen vid försäljning och köp av en ny lantbruksfastighet. Motivering- Inlämnad
- 2009-10-06
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2009/10:SkU27
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Kommersiella lokaler
Motion 2009/10:Sk367 av Claes Västerteg (c)
Motion till riksdagen 2009/10:Sk367 av Claes Västerteg c Kommersiella lokaler c522 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om en utredning av ett jämställande av fastighetsskatten för industrier och kommersiella lokaler. Motivering Den 1 januari 2008- Inlämnad
- 2009-10-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2009/10:SkU27
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Turordningsregler
Motion 2009/10:A278 av Claes Västerteg och Jan Andersson (c)
Motion till riksdagen 2009/10:A278 av Claes Västerteg och Jan Andersson c Turordningsregler c510 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om reformering av turordningsreglerna. Motivering För att möta en av de värsta kriserna på svensk arbetsmarknad- Inlämnad
- 2009-10-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2009/10:AU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Treterminssystem
Motion 2009/10:Ub328 av Claes Västerteg och Roger Tiefensee (c)
Motion till riksdagen 2009/10:Ub328 av Claes Västerteg och Roger Tiefensee c Treterminssystem c511 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om skyndsam utredning av ett system med tre terminer i grundskolan. Motivering Alla barn ska må bra i skolan- Inlämnad
- 2009-10-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2009/10:UbU8
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Gårdsförsäljning av vin och öl
Motion 2009/10:So425 av Claes Västerteg och Jan Andersson (c)
Motion till riksdagen 2009/10:So425 av Claes Västerteg och Jan Andersson c Gårdsförsäljning av vin och öl c481 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om möjligheterna till gårdsförsäljning av vin och öl. Motivering Landsbygden är grunden till hållbar- Inlämnad
- 2009-10-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2010/11:SoU4
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag