Claes Västerteg (C)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Västra Götalands läns södra
Titel
Företagare
Född år
1972
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2007-04-01 – 2010-10-04
Ledig
2007-01-01 – 2007-03-31
Ordinarie
2002-09-30 – 2006-12-31

Miljö- och jordbruksutskottet

Vice ordförande
2006-10-10 – 2010-10-04
Suppleant
2004-09-20 – 2006-10-02

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2002-10-08 – 2004-09-20

Försvarsutskottet

Suppleant
2006-10-24 – 2010-10-04
Suppleant
2002-10-08 – 2006-10-02

Finansutskottet

Suppleant
2002-10-15 – 2004-09-20

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Suppleant
2004-05-11 – 2004-05-26

Riksdagens delegation till Interparlamentariska unionen

Suppleant
2004-04-14 – 2006-12-12

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Svenska miljömål

    Svenska miljömål

    Betänkande 2009/10:MJU25

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ny målstruktur för det svenska miljöarbetet. I fortsättningen ska miljöarbetet struktureras enligt följande: ett generationsmål som anger inriktningen för den samhällsomställning som behöver ske inom en generation för att nå miljökvalitetsmålen miljökvalitetsmål som anger det tillstånd i den svenska miljön som miljöarbetet ska leda till etappmål som anger steg på vägen till miljökvalitetsmålen och generationsmålet. Miljökvalitetsmålen ska fortfarande vara ambitiösa men inte formuleras på ett sätt som gör dem omöjliga att nå. Hänsyn ska tas till att det tar lång tid för naturen att återhämta sig. En parlamentarisk beredning ska ge regeringen råd om hur miljökvalitetsmålen kan nås. Miljömålssystemet ska dessutom bli effektivare genom att uppföljning och utvärdering skiljs från uppgiften att utveckla strategier med nya etappmål, styrmedel och åtgärder. Naturvårdsverket får ett utökat ansvar för att samordna myndigheternas miljömålsuppföljning.
    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    14
    Reservationer
    10 
    Anföranden och repliker
    32, 113 minuter
    Beredning
    1899-01-01
    Justering
    2010-06-08
    Debatt
    2010-06-22
    Beslut
    2010-06-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kärnkraften – förutsättningar för generationsskifte

    Kärnkraften – förutsättningar för generationsskifte

    Betänkande 2009/10:NU26

    Med två rösters övervikt sa riksdagen ja till regeringens förslag om att slopa förbudet mot nya kärnkraftsreaktorer. Beslutet innebär att nya kärnkraftsreaktorer ska få ersätta gamla som tas ur drift. Om nya reaktorer byggs får dessa endast uppföras på platser där det redan finns kärnkraftverk i drift, det vill säga i Forsmark, Ringhals och Oskarshamn. Totalt ska det inte få finnas fler än dagens tio reaktorer. Enligt regeringens förslag skulle förbudet mot ny kärnkraft upphävas den 1 augusti 2010. Riksdagen har nu senarelagt detta datum till den 1 januari 2011. Riksdagen tydliggör också att staten inte ska få subventionera nya kärnkraftssatsningar. Regeringen uppmanas därför att återkomma till riksdagen om lagförslag i frågan eller "andra åtgärder med innebörden att direkta eller indirekta statliga subventioner inte kan påräknas".
    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    124, 472 minuter
    Justering
    2010-05-27
    Debatt
    2010-06-17
    Beslut
    2010-06-17
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ny gränsälvsöverenskommelse med Finland

    Ny gränsälvsöverenskommelse med Finland

    Betänkande 2009/10:MJU23

    Den tidigare så kallade gränsälvsöverenkommelsen mellan Sverige och Finland ska moderniseras. Gränsälvsöverenskommelsen bygger på en mångårig gemensam reglering av Torne älvs användning och skydd från 1971. Sedan dess har stora förändringar skett och Gränsälvsöverenskommelsen ska förändras för att främja samarbetet mellan länderna i miljö- och vattenfrågor. Gränsöverenskommelsen måste också anpassas till respektive lands nationella lagstiftning och till EU:s bestämmelser. Bland annat ska prövningsverksamhet övergå till nationella domstolar och myndigheter. Förvaltningen av fisket ska utövas av Fiskeriverket och Länstyrelsen i Norrbotten län i samarbete med den finska motsvarigheten.
    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 28 minuter
    Justering
    2010-06-03
    Debatt
    2010-06-16
    Beslut
    2010-06-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: Sveriges hantering av utsläppsrätter

    Sveriges hantering av utsläppsrätter

    Betänkande 2009/10:MJU21

    Sverige har ett överskott på utsläppsrätter. Värdet uppgår till 7-8 miljarder kronor, enligt en granskning från Riksrevisionen. Men den exakta summan är osäker. Detsamma gäller vad som ska ske med överskottet. Det kan antingen säljas, sparas eller annulleras. Riksdagen uppmanar därför regeringen att redovisa uppgifterna om överskottet. Det ska också vara riksdagen som fattar beslut om hur överskottet ska användas. Regeringen bör därför komma med ett förslag som riksdagen kan ta ställning till.
    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    31, 75 minuter
    Beredning
    2010-03-04
    Justering
    2010-03-25
    Debatt
    2010-04-14
    Beslut
    2010-04-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kretslopp, återvinning m.m.

    Kretslopp, återvinning m.m.

    Betänkande 2009/10:MJU16

    Riksdagen sa nej till de motioner som behandlar frågor om kretslopp, återvinning och kemikalier. Totalt rör det sig om 31 förslag som lämnats in av ledamöterna under den allmänna motionstiden 2009. Förslagen handlar bland annat om biologiskt avfall, pant på dryckesförpackningar och export av elavfall.
    Behandlade dokument
    27
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 63 minuter
    Justering
    2010-03-18
    Debatt
    2010-04-07
    Beslut
    2010-04-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vatten- och luftvård

    Vatten- och luftvård

    Betänkande 2009/10:MJU15

    Riksdagen sa nej till samtliga motioner som behandlar frågor om vatten- och luftvård. Totalt rör det sig om 28 förslag som lämnats in av ledamöterna under den allmänna motionstiden 2009. Förslagen tar bland annat upp internationellt samarbete om Östersjön, åtgärder mot övergödning, toalettavfall från båtar och förnybara drivmedel. Riksdagens beslut motiveras med att arbete redan pågår eller att frågorna redan behandlats i riksdagen.
    Behandlade dokument
    17
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    19, 71 minuter
    Justering
    2010-03-18
    Debatt
    2010-04-07
    Beslut
    2010-04-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Nyemission i SAS AB (publ)

    Nyemission i SAS AB (publ)

    Betänkande 2009/10:FiU35

    Regeringen vill att svenska staten deltar i flygbolaget SAS nyemission med 1,1 miljarder kronor. Det betyder att staten behåller sin ägarandel på 21,4 procent. Samtidigt vill regeringen ha riksdagens mandat att i framtiden minska ägandet i SAS. Det ska ske vid lämplig affärsmässig tidpunkt och motiveras med att staten inte ska vara storägare på konkurrensutsatta marknader. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    36, 107 minuter
    Justering
    2010-03-18
    Debatt
    2010-03-25
    Beslut
    2010-03-25
  • Stillbild från Debatt om förslag: Övergripande miljöfrågor

    Övergripande miljöfrågor

    Betänkande 2009/10:MJU14

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2009 om övergripande miljöfrågor. Skälet är i huvudsak att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar om mål och strategier för miljöpolitiken, svensk miljöpåverkan i ett internationellt perspektiv, anpassning av lagar till ekosystemtjänster och klimatmålet med mera. Andra motioner handlar om utbildning om ekosystemtjänster för lokala och regionala beslutsfattare, skydd av jordbruksmark och jämställdhetsintegrering i miljöpolitiken.
    Behandlade dokument
    10
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 41 minuter
    Justering
    2010-02-04
    Debatt
    2010-02-17
    Beslut
    2010-02-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård

    Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård

    Betänkande 2009/10:MJU1

    Under nästa år ska drygt 5,2 miljarder kronor gå till allmän miljö- och naturvård, enligt budgetramen för 2010. Regeringen vill lägga drygt 1,7 miljarder på biologiskt mångfald, den enskilt största posten i miljöbudgeten. Pengarna ska bland annat gå till skydd, skötsel och restaurering av värdefulla naturmiljöer. Särskilt prioriterat är också klimat och hav. Här handlar det bland om insatser för att skydda havsmiljön i Östersjön och Västerhavet, cirka 370 miljoner ska gå till det ändamålet. Till miljöforskning ska cirka 633 miljoner avsättas. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
    Behandlade dokument
    61
    Förslagspunkter
    22
    Reservationer
    16 
    Anföranden och repliker
    24, 131 minuter
    Beredning
    2009-11-12
    Justering
    2009-11-26
    Debatt
    2009-12-10
    Beslut
    2009-12-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Hållbart skydd av naturområden

    Hållbart skydd av naturområden

    Betänkande 2009/10:MJU9

    Riksdagen godkände regeringen redovisade åtgärder för att utveckla arbetet med skydd av naturområden. Syftet med åtgärderna är att förbättra uppfyllelsen av miljökvalitetsmålen, bredda naturvårdsarbetet genom att bättre involvera markägare och andra lokala intressenter, stärka den lokala och kommunala naturvården samt arbetet med att sköta skyddade naturområden. Toleransavdraget avskaffas vid bildande av naturreservat och biotopskyddsområden. Detta för att underlätta samarbetet mellan länsstyrelserna respektive Skogsstyrelsen och skogsägare. På så sätt får markägare full ersättning för sin mark och det blir enklare att nå överenskommelser om att skydda värdefulla marker.
    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    18
    Reservationer
    23 
    Anföranden och repliker
    19, 82 minuter
    Justering
    2009-09-24
    Debatt
    2009-11-04
    Beslut
    2009-11-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Miljöbalkens försäkringar och avhjälpande av förorenade områden samt avfall, kretslopp och återvinning

    Miljöbalkens försäkringar och avhjälpande av förorenade områden samt avfall, kretslopp och återvinning

    Betänkande 2009/10:MJU6

    Miljöskadeförsäkringen och saneringsförsäkringen avskaffas den 1 januari 2010. Bakgrunden är att försäkringarna används i mycket liten utsträckning. Riksdagen menar att det inte är rimligt att verksamhetsutövare ska betala och staten organisera en ersättningsordning som används i så liten utsträckning. Riksdagen sa också nej till motioner från allmänna motionstiden 2008 om sanering av förorenade områden, avfall, återvinning och kretslopp.
    Behandlade dokument
    43
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 46 minuter
    Justering
    2009-09-24
    Debatt
    2009-11-04
    Beslut
    2009-11-04
  • Stillbild från Debatt om förslag: Övergripande miljöfrågor

    Övergripande miljöfrågor

    Betänkande 2009/10:MJU5

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2007 och 2008 om övergripande miljöfrågor. Skälet är främst att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar bland annat om miljöpolitikens mål och genomförande, statens ansvar samt tillsyn och sanktioner enligt miljöbalken.
    Behandlade dokument
    21
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 61 minuter
    Justering
    2009-09-24
    Debatt
    2009-11-04
    Beslut
    2009-11-04
  • Stillbild från Debatt om förslag: En ny rovdjursförvaltning

    En ny rovdjursförvaltning

    Betänkande 2009/10:MJU8

    Riksdagen godkänner en förvaltning av rovdjuren som innebär att Naturvårdsverket får delegera beslut om licens- och skyddsjakt till länsstyrelserna. Besluten ska vara grundade på rovdjursstammarnas utveckling i länet. Viltvårdsnämnderna och rovdjursgrupperna tas bort och ersätts av viltförvaltningsdelegationer. Sverige ska ha tre rovdjursförvaltningsområden. Naturvårdverket bestämmer miniminivåer för rovdjursstammarna inom varje förvaltningsområde. Varje område ska ha ett samverkansråd som tar fram riktlinjer och principer för rovdjursförvaltningen. Riksdagen sa också ja till en tillfällig begränsning av vargstammens tillväxttakt liksom till åtgärder för att stärka vargstammens genetiska status. Det kan göras i första hand genom att underlätta för naturligt invandrade vargar, i andra hand genom att högst 20 vargar som inte är påverkade av inavel införlivas i populationen de närmaste fem åren. Jakt på björn och lo ska i huvudsak vara licensjakt medan jakten efter järv och varg är skyddjakt. Licensjakt ska under kontrollerade former kunna förekomma även på järv och varg. Möjligheterna att ansöka om skyddsjakt kommer begränsas samtidigt som reglerna om rätt att döda rovdjur för att skydda tamdjur inte ändras.
    Behandlade dokument
    34
    Förslagspunkter
    26
    Reservationer
    28 
    Anföranden och repliker
    50, 165 minuter
    Justering
    2009-09-24
    Debatt
    2009-10-21
    Beslut
    2009-10-21
  • Naturbruk

    Motion 2009/10:Ub495 av Jan Andersson och Claes Västerteg (c)

    Motion till riksdagen 2009/10:Ub495 av Jan Andersson och Claes Västerteg c Naturbruk c555 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om vikten av välfungerande naturbruksgymnasier. Motivering Naturbruksgymnasierna utgör en betydelsefull komponent för
    Inlämnad
    2009-10-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2009/10:UbU9
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Götalandsbanan

    Motion 2009/10:T342 av Claes Västerteg (c)

    Motion till riksdagen 2009/10:T342 av Claes Västerteg c Götalandsbanan c521 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om finansiering av höghastighetsbanor såsom Götalandsbanan. Motivering Sverige står inför ett flertal stora utmaningar. Vi behöver stå
    Inlämnad
    2009-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2009/10:TU24
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Reavinst

    Motion 2009/10:Sk495 av Jan Andersson och Claes Västerteg (c)

    Motion till riksdagen 2009/10:Sk495 av Jan Andersson och Claes Västerteg c Reavinst c363 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att se över möjligheterna att skjuta upp reavinstbeskattningen vid försäljning och köp av en ny lantbruksfastighet. Motivering
    Inlämnad
    2009-10-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2009/10:SkU27
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kommersiella lokaler

    Motion 2009/10:Sk367 av Claes Västerteg (c)

    Motion till riksdagen 2009/10:Sk367 av Claes Västerteg c Kommersiella lokaler c522 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om en utredning av ett jämställande av fastighetsskatten för industrier och kommersiella lokaler. Motivering Den 1 januari 2008
    Inlämnad
    2009-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2009/10:SkU27
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Turordningsregler

    Motion 2009/10:A278 av Claes Västerteg och Jan Andersson (c)

    Motion till riksdagen 2009/10:A278 av Claes Västerteg och Jan Andersson c Turordningsregler c510 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om reformering av turordningsreglerna. Motivering För att möta en av de värsta kriserna på svensk arbetsmarknad
    Inlämnad
    2009-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2009/10:AU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Treterminssystem

    Motion 2009/10:Ub328 av Claes Västerteg och Roger Tiefensee (c)

    Motion till riksdagen 2009/10:Ub328 av Claes Västerteg och Roger Tiefensee c Treterminssystem c511 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om skyndsam utredning av ett system med tre terminer i grundskolan. Motivering Alla barn ska må bra i skolan
    Inlämnad
    2009-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2009/10:UbU8
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Gårdsförsäljning av vin och öl

    Motion 2009/10:So425 av Claes Västerteg och Jan Andersson (c)

    Motion till riksdagen 2009/10:So425 av Claes Västerteg och Jan Andersson c Gårdsförsäljning av vin och öl c481 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om möjligheterna till gårdsförsäljning av vin och öl. Motivering Landsbygden är grunden till hållbar
    Inlämnad
    2009-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2010/11:SoU4
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag

Filter