Cecilia Dalman Eek (S)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Socialdemokraterna
- Valkrets
- Göteborgs kommun
- Titel
- Regionsekreterare
- Född år
- 1960
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2012-10-04 – 2014-09-29
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2012-10-04 – 2014-09-29
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Astra Zeneca, akademin och förutsättningarna för enkla forskningssamarbeten inom hälso- och sjukvården
Interpellation 2013/14:536 av Cecilia Dalman Eek (S)
Interpellation 2013/14:536 Astra Zeneca, akademin och förutsättningarna för enkla forskningssamarbeten inom hälso- och sjukvården av Cecilia Dalman Eek S till Socialminister Göran Hägglund KD Sverige har en stark näringslivshistoria inom life science. Företag med stora forskande företag med fokus på läkemedel och medicinsk-teknisk- Inlämnad
- 2014-05-28
- Besvarare
- Göran Hägglund (KD)
Tid för undervisning
Betänkande 2013/14:UbU19
Skollagen ändras för att reglerna om stöd och särskilt stöd för skolelever ska bli tydligare. Dessutom ska lärarnas arbete med åtgärdsprogram och annan dokumentation bli enklare.
Beslutet innebär bland annat:
- Om det finns risk att en elev inte når upp till minimikunskapskraven ska eleven snabbt få stöd i form av extra anpassningar inom ramen för ordinarie undervisning.
- Först när extra anpassningar har gjorts och eleven fortfarande riskerar att inte nå upp till kunskapskraven ska en anmälan göras till rektor. Om det finns särskilda skäl att anta att eleven inte kommer att nå kraven trots extra anpassningar inom ordinarie undervisning ska en anmälan till rektor göras direkt.
- Reglerna om åtgärdsprogram ändras. De behov som ska finnas med i programmet ska vara de behov av särskilt stöd som eleven har. Åtgärdsprogrammet behöver heller inte längre innehålla hur uppföljning och utvärdering ska ske. Det ska vara tillräckligt att ha med när detta ska göras och vem som är ansvarig.
- Om en lärare gör ett åtgärdsprogram för en elev behöver samma information inte tas med i den skriftliga individuella utvecklingsplanen.
- Behandlade dokument
- 6
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 30, 54 minuter
- Justering
- 2014-05-27
- Bordläggning
- 2014-06-03
- Debatt
- 1899-01-01
- Beslut
- 2014-06-04
Astra Zenecas betydelse för svensk life science
Interpellation 2013/14:467 av Ingela Nylund Watz (S)
Interpellation 2013/14:467 Astra Zenecas betydelse för svensk life science av Ingela Nylund Watz S till Näringsminister Annie Lööf C Just nu pågår en intensiv uppvaktning av Pfizer gentemot Astra Zenecas aktieägare i syfte att genomföra ett förvärv. Bakom ambitionerna ligger sannolikt främst ambitioner att skapa en mer- Inlämnad
- 2014-05-07
- Besvarare
- Annie Lööf (C)
Den oroande utvecklingen i Life Science-branschen
Interpellation 2013/14:406 av Nylund Watz, Ingela (S)
den 3 april Interpellation 2013/14:406 Den oroande utvecklingen i Life Science-branschen av Ingela Nylund Watz S till näringsminister Annie Lööf C Den 4 februari i år debatterade jag och näringsministern frågan om och när regeringen anser det lämpligt att starta arbetet med en nationell strategi för Life Science.- Inlämnad
- 2014-04-03
- Besvarare
- Annie Lööf (C)
Kommunala internationella skolor
Skriftlig fråga 2013/14:647 av Cecilia Dalman Eek (S)
Fråga 2013/14:647 Kommunala internationella skolor av Cecilia Dalman Eek S till Utbildningsminister Jan Björklund FP Sveriges internationella skolor är viktiga för att klara ett globaliserat näringsliv. De ger nödvändiga förutsättningar för familjer till utländska anställda och forskare vid internationella företag som- Inlämnad
- 2014-05-28
- Besvarare
- Jan Björklund (FP)
Ändrade regler om introduktionsperiod och legitimation för lärare och förskollärare
Betänkande 2013/14:UbU17
Lärare och förskollärare måste inte längre genomföra en introduktionsperiod för att få legitimation. Den blivande läraren ska kunna få legitimation direkt efter att ha tagit lärar- eller förskollärarexamen. Regeringen anser att bedömningen av lärarens eller förskollärarens lämplighet i första hand bör göras i samband med utbildningen. För att få stöd även i fortsättningen ska dock en nyanställd lärare eller förskollärare som är ny i yrket genomföra en introduktionsperiod.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 14, 59 minuter
- Justering
- 2014-05-08
- Bordläggning
- 2014-05-26
- Debatt
- 2014-05-27
- Beslut
- 2014-05-27
Resursfördelning till skolor
Interpellation 2013/14:444 av Cecilia Dalman Eek (S)
Interpellation 2013/14:444 Resursfördelning till skolor av Cecilia Dalman Eek S till Utbildningsminister Jan Björklund FP Situationen i den svenska skolan är allvarlig. Resultaten faller snabbast i OECD-länderna, och allvarligast är den bristande likvärdigheten mellan elever och mellan skolor. Internationell forskning- Inlämnad
- 2014-04-16
- Besvarare
- Jan Björklund (FP)
med anledning av prop. 2013/14:220 Ändrade regler om introduktionsperiod och legitimation för lärare och förskollärare
Motion 2013/14:Ub20 av Ibrahim Baylan m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2013/14:Ub20 av Ibrahim Baylan m.fl. S med anledning av prop. 2013/14:220 Ändrade regler om introduktionsperiod och legitimation för lärare och förskollärare 201314S37016 med anledning av Regeringens proposition 2013 14 220 Ändrade regler om introduktionsperiod och legitimation för lärare och förskollärare- Inlämnad
- 2014-04-25
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2013/14:UbU17
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av prop. 2013/14:112 Villkor för fristående skolor m.m.
Motion 2013/14:Ub17 av Ibrahim Baylan m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2013/14:Ub17 av Ibrahim Baylan m.fl. S med anledning av prop. 2013/14:112 Villkor för fristående skolor m.m. 201314S37015 med anledning av Regeringens proposition 2013 14 112 Villkor för fristående skolor mm Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som- Inlämnad
- 2014-04-22
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2013/14:UbU22
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Behörighet för sjukhuslärare
Skriftlig fråga 2013/14:563 av Cecilia Dalman Eek (S)
Fråga 2013/14:563 Behörighet för sjukhuslärare av Cecilia Dalman Eek S till Utbildningsminister Jan Björklund FP I samband med lärarlegitimationsreformen har reglerna för sjukhuslärare kommit att ändras. I dag finns inga krav på behörighet för sjukhuslärare. Det är ett problem eftersom elever med behov av sjukhusvård- Inlämnad
- 2014-04-09
- Besvarare
- Jan Björklund (FP)
Behörighetsregler för lärare vid grundsärskola och gymnasiesärskola
Skriftlig fråga 2013/14:562 av Cecilia Dalman Eek (S)
Fråga 2013/14:562 Behörighetsregler för lärare vid grundsärskola och gymnasiesärskola av Cecilia Dalman Eek S till Utbildningsminister Jan Björklund FP Vid landets grundsärskolor och gymnasiesärskolor behövs olika lärarkompetenser. Därför har skolorna anställt lärare och annan personal med olika utbildning. Grundskollärare,- Inlämnad
- 2014-04-09
- Besvarare
- Jan Björklund (FP)
med anledning av skr. 2013/14:200 Riksrevisionens rapport om statens tillsyn över skolan
Motion 2013/14:Ub15 av Ibrahim Baylan m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2013/14:Ub15 av Ibrahim Baylan m.fl. S med anledning av skr. 2013/14:200 Riksrevisionens rapport om statens tillsyn över skolan Riksrevisionens rapport om statens tillsyn över skolan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att- Inlämnad
- 2014-04-09
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2013/14:UbU25
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Behovet av likvärdig digital utbildning i skolan
Interpellation 2013/14:384 av Liljevall, Désirée (S)
den 24 mars Interpellation 2013/14:384 Behovet av likvärdig digital utbildning i skolan av Désirée Liljevall S till utbildningsminister Jan Björklund FP Den digitala ojämlikheten ökar inom skolan. En avgörande faktor är lärarnas it-kompetens. En doktorsavhandling från Högskolan i Jönköping visar att en av orsakerna- Inlämnad
- 2014-03-24
- Besvarare
- Jan Björklund (FP)
Underkänt för skolans digitalisering
Interpellation 2013/14:358 av Dalman Eek, Cecilia (S)
den 13 mars Interpellation 2013/14:358 Underkänt för skolans digitalisering av Cecilia Dalman Eek S till utbildningsminister Jan Björklund FP Sverige är bland de bästa på att dela ut datorer i skolan men bland de sämsta på att använda dem. Det konstaterar Digitaliseringskommissionen i en ny rapport. Till skillnad- Inlämnad
- 2014-03-13
- Besvarare
- Jan Björklund (FP)
med anledning av prop. 2013/14:148 Vissa skollagsfrågor
Motion 2013/14:Ub12 av Ibrahim Baylan m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2013/14:Ub12 av Ibrahim Baylan m.fl. S med anledning av prop. 2013/14:148 Vissa skollagsfrågor S37013 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen bör återkomma till riksdagen med en analys av hur det kommunala utjämningssystemet- Inlämnad
- 2014-04-02
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2013/14:UbU21
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Statsbidrag till karriärsteg för lärare inom upphandlad kommunal vuxenutbildning
Skriftlig fråga 2013/14:532 av Dalman Eek, Cecilia (S)
den 28 mars Fråga 2013/14:532 Statsbidrag till karriärsteg för lärare inom upphandlad kommunal vuxenutbildning av Cecilia Dalman Eek S till utbildningsminister Jan Björklund FP I förordningen om statsbidrag till karriärsteg för lärare framgår att den som är huvudman för kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning- Inlämnad
- 2014-03-28
- Besvarare
- Jan Björklund (FP)
Nedskärningar på Arbetsmiljöverket
Interpellation 2013/14:313 av Dalman Eek, Cecilia (S)
den 27 februari Interpellation 2013/14:313 Nedskärningar på Arbetsmiljöverket av Cecilia Dalman Eek S till arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson M Alliansregeringen har genomfört omfattande nedskärningar på arbetsmiljöarbetet vid Arbetsmiljöverket. Som en följd av det har ett intensivt omorganisationsarbete- Inlämnad
- 2014-02-27
- Besvarare
- Elisabeth Svantesson (M)
Brist på utbildningsplatser för tandsköterskor och tandhygienister
Skriftlig fråga 2013/14:489 av Dalman Eek, Cecilia (S)
den 13 mars Fråga 2013/14:489 Brist på utbildningsplatser för tandsköterskor och tandhygienister av Cecilia Dalman Eek S till statsrådet Maria Arnholm FP Inom de närmaste tio åren kommer varannan tandsköterska i Västra Götaland att gå i pension. Det handlar om mellan 90 och 130 tjänster som ska ersättas varje år.- Inlämnad
- 2014-03-13
- Besvarare
- Maria Arnholm (FP)
It i skolan
Interpellation 2013/14:287 av Green, Monica (S)
den 13 februari Interpellation 2013/14:287 It i skolan av Monica Green S till utbildningsminister Jan Björklund FP Alla elever borde få möjlighet att använda it i skolan. Det är en självklar del av samhället i dag och i det samhälle barnen kommer att växa upp. Med en genomtänkt pedagogisk idé och med fokus på lärandet- Inlämnad
- 2014-02-13
- Besvarare
- Jan Björklund (FP)
It i högskolan
Interpellation 2013/14:280 av Green, Monica (S)
den 11 februari Interpellation 2013/14:280 It i högskolan av Monica Green S till utbildningsminister Jan Björklund FP Arbetsförmedlingen förutspår i dag en ihållande och bred brist på it-specialister åtminstone på tio års sikt. Samtidigt har regeringen minskat antalet högskoleplatser med 16 000 bara de senaste åren.- Inlämnad
- 2014-02-11
- Besvarare
- Jan Björklund (FP)