Jimmy Ståhl (SD)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Göteborgs kommun, plats 41
Född år
1975
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Trafikutskottet

Ledamot

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2014-09-29 – 2026-09-21

Trafikutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21
Ledamot
2018-10-02 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26
Suppleant
2017-02-28 – 2018-09-24

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2022-10-12 – 2022-10-25
Suppleant
2018-10-09 – 2022-10-04

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14–. Ledamot trafikutskottet 18–. Suppleant civilutskottet 14–18, trafikutskottet 14–18, finansutskottet 17–18 och EU-nämnden 18–22.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Cykelfrågor

    Cykelfrågor

    Betänkande 2016/17:TU16

    Riksdagen sa nej till olika motionsförslag om cykelfrågor. Motionerna handlar bland annat om ett nationellt cykelkansli, infrastruktur- och trafiksäkerhetsåtgärder för cyklister och åtgärder för att öka användningen av elcyklar.

    Trafikutskottet, som förberett riksdagens beslut, framhåller att cykling är ett transportsätt som har många fördelar. Bland annat minskar cykling trängseln i tätbebyggda områden och har positiva effekter på folkhälsan. Utskottet betonar även att det är angeläget att stärka cykelns roll som transportmedel och att utformningen och utbyggnaden av cykelinfrastrukturen ska medverka till att göra det attraktivt att cykla.

    Riksdagen sa nej till motionsförslagen bland annat med hänvisning till den nationella cykelstrategi för ökad och säker cykling som regeringen nyligen presenterat.

    Behandlade dokument
    24
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    25, 104 minuter
    Justering
    2017-05-11
    Bordläggning
    2017-05-31
    Debatt
    2017-06-01
    Beslut
    2017-06-07
  • med anledning av skr. 2016/17:164 Riksrevisionens rapport om statliga investeringar i allmänna farleder

    Motion 2016/17:3710 av Jimmy Ståhl och Per Klarberg (båda SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3710 av Jimmy Ståhl och Per Klarberg båda SD med anledning av skr. 2016/17:164 Riksrevisionens rapport om statliga investeringar i allmänna farleder Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska verka för en i allmänhet tydligare
    Inlämnad
    2017-04-20
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2016/17:TU18
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Yrkestrafik och taxi

    Yrkestrafik och taxi

    Betänkande 2016/17:TU13

    Det behövs en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Det anser riksdagen. Riksdagen uppmanar, i ett tillkännagivande, regeringen att tillsätta en sådan utredning.

    Åkerinäringen är av stor betydelse för hela det svenska samhället och dess omsättning stod för nästan fyra procent av Sveriges BNP under 2015. Den svenska åkerinäringen har dock svårt att hävda sig i en internationell konkurrens konstaterar trafikutskottet. Anledningen till det är att lönerna i andra länder ofta är lägre, liksom regelefterlevnaden. Utskottet anser alltså därför att regeringen borde göra mer för att stärka åkerinäringens konkurrenskraft.

    Behandlade dokument
    26
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    15 
    Anföranden och repliker
    35, 120 minuter
    Justering
    2017-03-30
    Bordläggning
    2017-04-18
    Debatt
    2017-04-19
    Beslut
    2017-04-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Trafiksäkerhet

    Trafiksäkerhet

    Betänkande 2016/17:TU11

    En strategi borde tas fram för att säkerhetsställa att vägarna blir säkrare för alla trafikanter, inklusive motorcyklister. Det anser riksdagen och vill därför att regeringen ska ge Trafikverket i uppdrag att ta fram en sådan strategi. Riksdagen uppmanade regeringen till detta i ett tillkännagivande.

    Riksdagen menar att en strategi behövs då det finns behov av åtgärder för att öka motorcykeltrafikens säkerhet. Till exempel bör vägräckens utformning ses över då de i dag kan utgöra en risk för motorcyklister. Riksdagen konstaterar också att antalet cykelolyckor ökar och ser därför ett behov av insatser som höjer trafiksäkerheten för cyklister.

    Riksdagen sa samtidigt ja till regeringens förslag om ändringar i körkortslagen. Förändringarna innebär bland annat att svenskar inte längre kan förnya sina körkort om de bor permanent utanför Sverige. De lagändringarna som nu görs innebär att samma regler gäller oavsett om man bor inom eller utanför EES. Förändringarna innebär att den svenska lagen bättre anpassas till EU-regler.

    Behandlade dokument
    71
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    21 
    Anföranden och repliker
    23, 124 minuter
    Justering
    2017-03-23
    Bordläggning
    2017-04-04
    Debatt
    2017-04-05
    Beslut
    2017-04-05
  • Rederiernas förutsättningar för inlandssjöfart

    Skriftlig fråga 2016/17:1116 av Jimmy Ståhl (SD)

    Fråga 2016/17:1116 Rederiernas förutsättningar för inlandssjöfart av Jimmy Ståhl SD till Statsrådet Anna Johansson S Sedan implementeringen av EU:s regelverk för inre vattenvägar i december 2014 har fortfarande ingen pråmtrafik etablerats inom de utpekade IVV-zonerna: Vänern, Mälaren och Göta älv. Från våra kontakter
    Inlämnad
    2017-03-24
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • Godstransporter

    Skriftlig fråga 2016/17:1117 av Jimmy Ståhl (SD)

    Fråga 2016/17:1117 Godstransporter av Jimmy Ståhl SD till Statsrådet Anna Johansson S Regeringen har tydligt uttalat att man vill minska de stora godsflöden som i dag transporteras på väg och att flytta över dessa på järnväg och sjötransporter. Ur miljösynpunkt och ur ett trängselperspektiv är det mycket positivt att
    Inlämnad
    2017-03-23
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • med anledning av prop. 2016/17:112 Godstrafikfrågor

    Motion 2016/17:3629 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3629 av Per Klarberg m.fl. SD med anledning av prop. 2016/17:112 Godstrafikfrågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att uppdra åt Trafikverket att förutsättningslöst införa den nya bärighetsklassen BK4 på samtliga vägar där nuvarande infrastruktur
    Inlämnad
    2017-03-08
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:TU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur

    Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur

    Betänkande 2016/17:TU9

    Privata aktörer som tjänar på stora infrastruktursatsningar ska kunna ge tillbaka en del av värdeökningen för sina fastigheter till samhället. Det ska i sådana fall ske på frivillig väg och det bygger på att det kan antas att en fastighet ökar i värde till följd av infrastruktursatsningen. Det kan till exempel handla om att det offentliga bygger ut järnvägen i närheten av en fastighet, vilket antas göra att fastigheten stiger i värde.

    Det ska också klargöras i lagen att kommuner får medfinansiera byggande av järnväg, som ingår i ett landstings ansvarsområde, det vill säga tunnelbana och spårväg. Kommuner får redan i dag medfinansiera olika statliga väg- och järnvägsprojekt och med detta utvidgas bestämmelsen i lagen till att även avse landstingens transportinfrastrukturprojekt.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 april 2017.

    Behandlade dokument
    7
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    10 
    Anföranden och repliker
    14, 47 minuter
    Justering
    2017-02-21
    Bordläggning
    2017-02-28
    Debatt
    2017-03-01
    Beslut
    2017-03-01
  • Stillbild från Debatt om förslag: It- och postfrågor

    It- och postfrågor

    Betänkande 2016/17:TU6

    Riksdagen sa nej till motioner som bland annat handlar om tillgången till elektroniska kommunikationer, användningen av 700 MHz-bandet, användningen av it för att minska miljöpåverkan samt olika frågor om postservicen. De huvudsakliga anledningarna är att det redan har utförts åtgärder, att en ny bredbandsstrategi har tagits fram samt att det pågår utredningsarbete gällande vissa frågor.

    Behandlade dokument
    38
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    16 
    Anföranden och repliker
    15, 91 minuter
    Justering
    2017-01-24
    Bordläggning
    2017-02-21
    Debatt
    2017-02-22
    Beslut
    2017-02-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Infrastruktur för framtiden

    Infrastruktur för framtiden

    Betänkande 2016/17:TU4

    622,5 miljarder kronor ska gå till satsningar på den statliga transportinfrastrukturen under perioden 2018- 2029. 125 miljarder kronor av de pengarna ska gå till drift, underhåll och återinvestering i statliga järnvägar, 164 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar och 333,5 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Riksdagen riktade samtidigt fem tillkännagivanden, det vill säga uppmaningar, till regeringen:

    • Regeringen bör jobba för att få till fler globala lösningar där luftfarten och sjöfarten kan bära sina klimatkostnader.
    • Regeringen bör ta fram en nationell strategi för gränsöverskridande järnvägstrafik för att minska sårbarheten i transportsystemet.
    • Regeringen bör verka för att det fortsatta införandet av det EU-gemensamma signalsystemet, ERTMS, sker i nära samarbete med branschen och att det samordnas med våra nordiska grannländer, men även med länder i övriga Europa såsom Tyskland. Dessutom bör driftstörningar minimeras.
    • Riksdagen vill att regeringen i sin kommande flygstrategi ska ta särskild hänsyn till de regionala icke-statliga flygplatserna.
    • När Trafikverket ska ta beslut om investeringar och upphandlingar i väg och järnväg tycker riksdagen att verket bör göra en bred analys av vilken metod som ger störst effektivitet, nytta och produktivitet samt uppmuntrar till innovation. Regeringen borde se till att Trafikverket gör sådana breda analyser.
    Behandlade dokument
    332
    Förslagspunkter
    22
    Reservationer
    40 
    Anföranden och repliker
    48, 226 minuter
    Justering
    2016-12-06
    Bordläggning
    2016-12-09
    Debatt
    2016-12-12
    Beslut
    2016-12-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Betänkande 2016/17:TU1

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet kommunikationer ska fördelas. Totalt handlar det om cirka 55,1 miljarder kronor för 2017. Pengarna ska bland annat användas till drift och underhåll av järnvägen och insatser för förbättrade stadsmiljöer.

    Behandlade dokument
    14
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    77, 189 minuter
    Justering
    2016-12-06
    Bordläggning
    2016-12-09
    Debatt
    2016-12-12
    Beslut
    2016-12-13
  • med anledning av prop. 2016/17:45 Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur

    Motion 2016/17:3549 av Jimmy Ståhl och Per Klarberg (båda SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3549 av Jimmy Ståhl och Per Klarberg båda SD med anledning av prop. 2016/17:45 Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2016/17:45 Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur. Riksdagen ställer sig bakom
    Inlämnad
    2016-12-07
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2016/17:TU9
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av skr. 2016/17:20 Riksrevisionens rapport om erfarenheter av OPS-lösningen för Arlandabanan

    Motion 2016/17:3524 av Per Klarberg och Jimmy Ståhl (båda SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3524 av Per Klarberg och Jimmy Ståhl båda SD med anledning av skr. 2016/17:20 Riksrevisionens rapport om erfarenheter av OPS-lösningen för Arlandabanan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att samhällsekonomiska kalkyler i större utsträckning
    Inlämnad
    2016-11-04
    Förslag
    5
    Utskottsberedning
    2016/17:TU4
    Riksdagsbeslut
    (5 yrkanden): 4 avslag, 1 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Genomförande av EU:s direktiv om arbetstidens förläggning vid transporter på inre vattenvägar

    Genomförande av EU:s direktiv om arbetstidens förläggning vid transporter på inre vattenvägar

    Betänkande 2016/17:TU3

    Besättning på fartyg och andra farkoster ska inte arbeta mer än 31 dagar i följd och alla som jobbar längre än sex timmar ska ha rätt till rast. Riksdagen sa ja till regeringens lagförslag som handlar om arbetstid, viloperioder och raster för arbetstagare inom inlandssjöfart.

    Förslaget innebär också att arbetstagarna inte får jobba längre än 14 timmar under en 24-timmars period och den genomsnittliga arbetstiden inte får vara mer än 48 timmar per vecka. Regeringen ska få bestämma om sanktionsavgifter för arbetsgivare som bryter mot lagen.

    Lagändringarna bygger på EU-regler som medlemsstaterna är skyldiga att genomföra och syftet är att öka skyddet för arbetstagarna. Lagändringarna börjar gälla den 31 december 2016.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    4, 12 minuter
    Justering
    2016-10-18
    Bordläggning
    2016-10-25
    Debatt
    2016-10-26
    Beslut
    2016-10-26
  • med anledning av prop. 2016/17:21 Infrastruktur för framtiden - innovativa lösningar för stärkt konkurrenskraft och hållbar utveckling

    Motion 2016/17:3509 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3509 av Per Klarberg m.fl. SD med anledning av prop. 2016/17:21 Infrastruktur för framtiden innovativa lösningar för stärkt konkurrenskraft och hållbar utveckling 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 Bakgrund 4 Sverigedemokraternas förslag för
    Inlämnad
    2016-10-26
    Förslag
    21
    Utskottsberedning
    2016/17:SkU24 2016/17:TU11 2016/17:TU16 2016/17:TU17 2016/17:TU18 2016/17:TU4
    Riksdagsbeslut
    (21 yrkanden): 19 avslag, 2 bifall,
  • Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Motion 2016/17:2224 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:2224 av Per Klarberg m.fl. SD Utgiftsområde 22 Kommunikationer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2017 inom utgiftsområde 22 Kommunikationer enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Motivering Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk
    Inlämnad
    2016-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:TU1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Nya slussar i Trollhättan

    Motion 2016/17:1824 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:1824 av Jimmy Ståhl m.fl. SD Nya slussar i Trollhättan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att påbörja byggandet av nya slussar i Trollhättan och tillkännager detta för regeringen. Motivering Trollhätte kanal mellan Vänern och Göteborg bjuder
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:TU4
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Jordskredssäkring av Göta älv

    Motion 2016/17:1820 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:1820 av Jimmy Ståhl m.fl. SD Jordskredssäkring av Göta älv Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att påbörja jordskredssäkring av Göta älv omgående och tillkännager detta för regeringen. Motivering Göta älv är 93 kilometer lång och rinner
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:FöU7
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Obligatoriska läkarkontroller av körkortsinnehavare

    Motion 2016/17:1816 av Carina Herrstedt m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:1816 av Carina Herrstedt m.fl. SD Obligatoriska läkarkontroller av körkortsinnehavare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att införa obligatoriska läkarkontroller av körkortsinnehavare och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:TU11
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kustsjöfart

    Motion 2016/17:1813 av Jimmy Ståhl och Per Klarberg (båda SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:1813 av Jimmy Ståhl och Per Klarberg båda SD Kustsjöfart Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda lättnader i eller borttagande av farledsavgifterna för kustsjöfart och tillkännager detta för regeringen. Motivering Sjöfarten är en
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:TU18
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag

Filter

Valda filter