Cecilia Brinck (M)
Tidigare ersättare
- Parti
- Moderaterna
- Valkrets
- Stockholms kommun
- Titel
- Redaktör
- Född år
- 1962
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Statsrådsersättare
- 2010-10-26 – 2014-09-29
- Statsrådsersättare
- 2010-10-19 – 2010-10-25
- Ersättare
- 2010-10-05 – 2010-10-18
Civilutskottet
- Suppleant
- 2012-04-20 – 2014-09-29
- Suppleant
- 2010-10-12 – 2012-04-19
Konstitutionsutskottet
- Suppleant
- 2012-12-14 – 2014-09-29
- Suppleant
- 2010-10-12 – 2012-12-13
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
En politik för en levande demokrati
Betänkande 2013/14:KU34
Regeringen har lämnat en skrivelse till riksdagen om sin demokratipolitik. Målet för politiken är en levande demokrati där individens möjligheter till inflytande stärks och de mänskliga rättigheterna respekteras. I skrivelsen redogör regeringen för vilken inriktning demokratipolitiken bör ha och vilka utmaningar som är viktiga att fokusera på. Inriktningen för regeringens arbete har fem utgångspunkter: Ett högt och mer jämlikt valdeltagande, ett breddat och jämlikt deltagande i de folkvalda församlingarna, stärkta möjligheter till inflytande, insyn och delaktighet mellan valen, en ökad demokratisk medvetenhet samt värnande av demokratin mot våldsbejakande extremism.
Konstitutionsutskottet, KU, har behandlat regeringens skrivelse. Samtidigt har KU även behandlat motioner inom området demokratipolitik. Motionerna handlar om demokratiambassadörer, ökat valdeltagande genom stöd till fackliga organisationer, riktlinjer för rektorers beslut om medverkan av riksdagspartier på skolor, universitetens och högskolornas ansvar för att främja ungas engagemang för grundläggande demokratiska värderingar, utredning om demokratisk delaktighet och inflytande, att värna demokratin mot våldsbejakande extremism, en mer aktiv svensk demokratipolitik i EU, öppen redovisning av bidrag till partierna samt en ny bred maktutredning.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Riksdagen sa nej till motionerna.
- Behandlade dokument
- 8
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 6, 43 minuter
- Beredning
- 2014-05-13
- Justering
- 2014-06-05
- Bordläggning
- 2014-06-11
- Debatt
- 2014-06-12
- Beslut
- 2014-06-12
Tidningen Riksdag & Departement
Betänkande 2013/14:KU33
Riksdagsförvaltningen upphör att ge ut tidningen Riksdag & Departement. Tidningen skildrar den politiska processen och beslutsfattandet i riksdagen, regeringen och EU.
Riksdagsstyrelsen har lämnat ett förslag som konstitutionsutskottet har behandlat. I förslaget framhåller styrelsen att medievanorna och medielandskapet har förändrats sedan tidningen Riksdag & Departement grundades 1975 och att det i dag finns fler vägar att hitta information. Den tekniska utvecklingen har också påverkat tidningens ekonomiska förutsättningar genom att antalet prenumeranter och annonsförsäljningen har minskat. Riksdagsstyrelsen anser också att granskningen och analysen av riksdagens beslut i första hand bör göras av medier som är oberoende från riksdagen. Därför föreslår riksdagsstyrelsen att Riksdagsförvaltningen ska upphöra att ge ut tidningen Riksdag & Departement. Riksdagen sa ja till riksdagsstyrelsens förslag.
- Behandlade dokument
- 6
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 13, 39 minuter
- Beredning
- 2014-03-25
- Justering
- 2014-04-29
- Bordläggning
- 2014-05-06
- Debatt
- 2014-05-07
- Beslut
- 2014-05-07
Fri- och rättigheter
Betänkande 2013/14:KU14
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 och 2013 som rör frågor om fri- och rättigheter. Motionerna handlar bland annat om etniska, språkliga och religiösa minoriteter, böneutrop, förbud mot slöja i offentliga verksamheter, ett stärkt skydd för äganderätten, rätten till liv, en värdekommission, återkallande av medborgarskap och att lägga till fler konventioner om mänskliga rättigheter i svensk rätt.
- Behandlade dokument
- 60
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 10, 55 minuter
- Beredning
- 2014-03-06
- Justering
- 2014-04-01
- Bordläggning
- 2014-04-09
- Debatt
- 2014-04-10
- Beslut
- 2014-04-10
Tryck- och yttrandefrihetsfrågor
Betänkande 2013/14:KU23
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2011, 2012 och 2013 om olika tryck- och yttrandefrihetsfrågor. Motionerna handlar bland annat om meddelarskydd, hets mot transpersoner, kränkningar på internet, en internetombudsman, blockering eller filtrering av internet, skadestånd vid ärekränkningsbrott, självmordssajter och mediekoncentration.
- Behandlade dokument
- 28
- Förslagspunkter
- 8
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 5, 27 minuter
- Beredning
- 2014-02-06
- Justering
- 2014-03-06
- Debatt
- 2014-03-20
- Beslut
- 2014-03-26
Justitieombudsmännens ämbetsberättelse
Betänkande 2013/14:KU11
Justitieombudsmännen, JO, har lämnat sin årliga rapport om verksamheten till riksdagen. JO registrerade 7 097 nya ärenden under verksamhetsåret 2012/13, vilket är något fler än året dessförinnan. Riksdagen lade JO:s redogörelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 3, 17 minuter
- Beredning
- 2013-12-05
- Justering
- 2014-01-21
- Debatt
- 2014-01-29
- Beslut
- 2014-01-29
Studiemedlets sammansättning och villkor
Motion 2013/14:Ub278 av Cecilia Brinck (M)
Motion till riksdagen 2013/14:Ub278 av Cecilia Brinck M Studiemedlets sammansättning och villkor M1323 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att överväga att se över fribeloppet för studiemedel. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening- Inlämnad
- 2013-10-02
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2013/14:UbU16
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Redogörelser för behandlingen av riksdagens skrivelser
Betänkande 2012/13:KU21
Varje år redovisar regeringen för riksdagen hur den har genomfört riksdagens beslut och tillkännagivanden. Årets redovisning visar att andelen beslut och tillkännagivanden som slutbehandlats är större än tidigare. Den genomsnittliga tiden för slutbehandling av tillkännagivanden har minskat och är nu strax under två och ett halvt år.
Konstitutionsutskottet, KU, konstaterar att regeringens åtgärder i ett antal tillkännagivanden har fördröjts, och KU förutsätter att regeringen vidtar de åtgärder som krävs. KU och näringsutskottet avvisar regeringens slutbehandling av två tillkännagivanden. Det ena tillkännagivandet gäller sammanslagningar av myndigheter. Det andra gäller en gemensam myndighetsportal för bland annat rådgivning till personer som vill starta företag.
KU konstatera att två tillkännagivanden saknas i regeringens redogörelse. Ett av dessa två har gått helt förlorat i regeringens korrespondens med riksdagen, vilket KU tycker är anmärkningsvärt. Utskottet förutsätter att brister i Regeringskansliets rutiner åtgärdas.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 2, 12 minuter
- Beredning
- 2013-05-02
- Justering
- 2013-06-04
- Debatt
- 2013-06-18
- Beslut
- 2013-06-19
Granskningsbetänkande
Betänkande 2012/13:KU20
Konstitutionsutskottet, KU, är klart med sin årliga granskning av regeringen. I år har KU behandlat 21 anmälningar från riksdagsledamöterna. En anmälning handlar om militärt samarbete med Saudiarabien. Enligt KU finns det ingenting som styrker att någon i regeringen eller Regeringskansliet skulle ha varit delaktig i eller godkänt beslutet om att bilda bolaget STTI, om dess finansiering eller roll i projektet med att bygga en vapenfabrik i Saudiarabien. Dock har det sedan åtminstone våren 2009 funnits information i Regeringskansliet om förekomsten av bolaget SSTI och dess roll i projektet. KU menar att Försvarsdepartementet borde ha följt händelseutvecklingen noga, men att departementet i stället sköt frågan ifrån sig och gav de inblandade myndigheterna i uppgift att lösa situationen. Granskningen visar enligt KU på allvarliga brister som i förlängningen har skadat Sveriges internationella relationer.
KU kritiserar också Näringsdepartementets hantering av en begäran om att ta del av allmänna handlingar. Att en myndighet under pågående beredning på eget initiativ lämnar ut en begärd handling till andra än den som begärt ut handlingen kan enligt KU starkt ifrågasättas. Näringsminister Annie Lööf (C) är ytterst ansvarig för hur ärendet hanterades. Utskottet påpekar också att statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har ett övergripande ansvar. Utskottet är även kritiskt till att näringsministern lämnat felaktiga uppgifter till KU under en utfrågning.
I övriga granskningsärenden har KU bland annat kommit fram till följande:
- Regeringens beredning av besparingar inom försvarets materielförsörjning uppvisar brister. Bland annat har vissa handlingar inte diarieförts i Regeringskansliet och uppgifter från Försvarsmakten har lagts till i ärendet utan att det har dokumenterats.
- Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) hade inte haft för avsikt att försöka påverka länsstyrelsen i Skåne genom det brev hon skickade till landshövdingen. Men den opinionsyttring som skickades vidare av kulturministern hanterades i en annan ordning än den ordinarie. Utskottet anser att alla inkommande brev och skrivelse med samma typ av innehåll bör behandlas på ett likartat sätt oavsett vem som är avsändare.
- Det råder olika meningar om landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C) i ett telefonsamtal har avrått Skogsstyrelsens generaldirektör från att delta i en konferens. Informella kontakter mellan regeringen och de statliga myndigheterna är viktiga men de bör vara inriktade på information, inte styrning.
- Regeringen har inte brutit mot Sveriges folkrättsliga åtaganden genom att Sveriges bidrag till det internationella klimatarbetet tas från biståndsbudgeten. Regeringen bör dock överväga att förtydliga detta för riksdagen, till exempel i budgetpropositionen.
- I hanteringen av två svenska medborgare som lämnats ut från Djibouti till USA har regeringen och Utrikesdepartementet uppfyllt de krav som kan ställas.
- När det gäller utrikesminister Carl Bildts (M) agerande med anledning av ett ärende hos Kronofogden om att genomföra ett beslut om försäljning av utländsk egendom påminner KU om att en minister bör vara försiktig med uttalanden som rör myndighetsutövning. Samtidigt kan utrikesministern och Utrikesdepartementet i viss utsträckning, som ett led i informationen, lämna sin bedömning av en aktuell sakfråga.
- Under förhandlingarna om ett EU-direktiv om administrativt samarbete på skatteområdet har Finansdepartementet inte fullt ut förutsett vilka konsekvenser bestämmelserna skulle få för den svenska meddelarfriheten. Det är viktigt att de som företräder Sverige i EU-förhandlingar har tillräcklig kompetens i de konstitutionella frågorna.
Riksdagen lade KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 124, 113 minuter
- Beredning
- 2012-09-20
- Justering
- 2013-06-04
- Debatt
- 2013-06-18
- Beslut
- 2013-06-19
Kommunala och regionala frågor
Betänkande 2012/13:KU22
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiderna 2011 och 2012 om kommunala och regionala frågor. Motionerna handlar bland annat om kommunalt partistöd, återkallelse av uppdrag i nämnder och styrelser, tjänstledighet från förtroendeuppdrag, titeln borgmästare, representation i nämnder, utskott och styrelser samt direktvalda stadsdelsnämnder. Andra motioner tar upp kommunernas plikt att följa domstolsbeslut samt konsekvenser när besluten inte följs, kommunala folkomröstningar, kommunala pensionärsråd, begreppet stad, jäv vid tillsyn enligt plan- och bygglagen, tidpunkt för tillträde för kommunala bolags styrelser, kommunindelning, kommunal samverkan och en regionaliseringsreform.
- Behandlade dokument
- 44
- Förslagspunkter
- 16
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 5, 24 minuter
- Beredning
- 2013-03-07
- Justering
- 2013-03-21
- Debatt
- 2013-04-17
- Beslut
- 2013-04-18
Vallagsfrågor m.m.
Betänkande 2012/13:KU18
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2011 och 2012 om frågor som har med vallagen att göra. Skälet är främst att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar om proportionalitet och valkretsindelning, samtycke till kandidatur i val, valsedlar, elektroniskt röstningsförfarande, snabbare omval, granskning av rösträkning samt dubbla medborgarskap.
- Behandlade dokument
- 45
- Förslagspunkter
- 8
- Anföranden och repliker
- 4, 24 minuter
- Beredning
- 2013-03-14
- Justering
- 2013-03-21
- Debatt
- 2013-04-10
- Beslut
- 2013-04-10
Justitieombudsmännens ämbetsberättelse
Betänkande 2012/13:KU12
Justitieombudsmännen, JO, har lämnat sin årliga rapport om verksamheten till riksdagen. JO registrerade 7 013 nya ärenden under verksamhetsåret 2011/2012, vilket är något fler än året dessförinnan. Riksdagen lade JO:s redogörelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 2, 12 minuter
- Beredning
- 2012-12-06
- Justering
- 2013-01-15
- Debatt
- 2013-01-30
- Beslut
- 2013-01-30
Granskningsbetänkande
Betänkande 2011/12:KU20 Del 1
Konstitutionsutskottet, KU, är klart med sin årliga granskning av regeringen. Totalt har KU behandlat 21 anmälningar från riksdagsledamöterna. Här följer ett urval av resultaten.
- Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström får kritik av KU för sina uttalande och sitt agerande i en EU-fråga. Regeringen följde inte riksdagens råd och synpunkter med tillräckligt eftertryck. Arbetsmarknadsministern har även gjort missvisande uttalanden vid regeringens samråd med riksdagens EU-nämnd.
- Regeringens agerande i samband med den amerikanska ambassadens övervakning av svenska medborgare i Sverige var alltför passivt, menar KU. När regeringen fick kännedom om övervakningen inledde den ett arbete med att ta reda på sakförhållandena, men arbetet avbröts när åklagaren beslutade om förundersökningar. Inom polisen i Stockholms län, Säpo och Regeringskansliet har det funnits viss, om än fragmentarisk, information som kan kopplas till övervakningen. Vissa uppgifter borde även ha nått regeringen långt tidigare.
- Regeringens åtgärder vid lämplighetsbedömning av en utländsk affärsmans ägande i Saab får också kritik av KU. Enligt utskottet visste dåvarande näringsminister Maud Olofsson på ett tidigt stadium att General Motors inte hade för avsikt att godkänna den aktuella affärsmannen som ägare till Saab. Dessa uppgifter vidarebefordrades aldrig till Riksgäldskontoret.
- I regeringens arbete med att förbereda den nya lärarlegitimationen har viktiga delar av innehållet inte hållit tillräckligt hög kvalitet, enligt KU. Regeringen borde även ha hört berörda myndigheter i större utsträckning innan man fattade beslut om den så kallade behörighetsförordningen. Sammantaget har bristerna bidragit till att reformen blev försenad. Regeringen har ett ansvar för att beredningsarbetet resulterar i ett fullgott beslutsunderlag, och här har regeringen brustit.
- KU kritiserar även Näringsdepartementets hantering av en fråga om bristande järnvägsunderhåll. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fick inte tillräcklig information av Trafikverket om att verket hade tecknat ett så kallat upphörandeavtal med en entreprenör som ger företaget rätt till en viss ersättning. Regeringen och ansvariga ministrar har ett övergripande ansvar för att försäkra sig om att myndigheter informerar regeringen på sina respektive områden.
- Dåvarande forskningsminister Tobias Krantz får kritik av KU för hantering av en överläkare som tidigare utsetts till ledamot i en etikprövningsnämnd. När Utbildningsdepartementet fick information om att överläkaren var misstänkt för brott kontaktade man överläkaren för att framföra att det var lämpligt för henne att ta en timeout. Detta borde ha varit en fråga för nämnden och dess ordförande att hantera, menar KU. Departementet borde endast ha haft kontakt med ordföranden.
Riksdagen lade KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 89, 46 minuter
- Beredning
- 2011-10-13
- Justering
- 2012-05-31
- Debatt
- 2012-06-14
- Beslut
- 2012-06-14
Handlingsplan för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism
Betänkande 2011/12:KU18
Regeringen har i en skrivelse redovisat en handlingsplan för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism. Syftet med handlingsplanen är att:
- Stärka medvetenheten om de demokratiska värderingarna.
- Öka kunskapen om våldsbejakande extremism.
- Stärka strukturerna för samverkan.
- Förebygga att individer ansluter sig till våldsbejakande extremistgrupper och stödja avhopp från sådana grupper.
- Motverka grogrunderna för det ideologiskt motiverade våldet.
- Fördjupa det internationella samarbetet.
Planen innehåller 15 åtgärder som utgör den strategiska inriktningen för regeringens fortsatta arbete på området. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 8
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 11, 44 minuter
- Beredning
- 2012-02-02
- Justering
- 2012-04-12
- Debatt
- 2012-05-02
- Beslut
- 2012-05-02
Fri- och rättigheter
Betänkande 2011/12:KU14
Riksdagen sa nej till motioner om fri- och rättigheter som lämnades in under den allmänna motionstiden 2011. Motionerna handlar om samvetsfrihet, religionsfrihet, skydd för privat- och familjeliv, diskriminering, en kommission för mänskliga rättigheter, rätten till fria samtal på arbetsplatser och yttrandefrihet på offentliga platser. De tar även upp frågor som självmordssajter på Internet, värdedebatt, föreningsfrihet, niqab och burka på allmän plats, västförbud, ett tredje kön och återkallande av medborgarskap.
- Behandlade dokument
- 24
- Förslagspunkter
- 13
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 18, 50 minuter
- Beredning
- 2012-02-21
- Justering
- 2012-03-15
- Debatt
- 2012-04-12
- Beslut
- 2012-04-12
Justitieombudsmännens ämbetsberättelse
Betänkande 2011/12:KU6
Riksdagen beslutade att uppmana regeringen att utreda hur en ordinarie tillsyn över handläggningen av ärenden inom Migrationsverkets och socialförsäkringsområdets verksamhet ska organiseras och utformas. Orsaken är att Justitieombudsmännen, JO, måste använda en stor del av sina resurser åt dessa ärenden och att mängden klagomål på myndigheten ökat.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 4, 21 minuter
- Beredning
- 2011-11-24
- Justering
- 2012-03-01
- Debatt
- 2012-03-15
- Beslut
- 2012-03-21
Skatteutjämningssystemet
Motion 2011/12:Fi282 av Isabella Jernbeck m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2011/12:Fi282 av Isabella Jernbeck m.fl. M Skatteutjämningssystemet M0738 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om förändring av skatteutjämningssystemet. Motivering Skatteutjämningssystemet finns för att utjämna skillnader- Inlämnad
- 2011-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2011/12:FiU3
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Värnskatten
Motion 2011/12:Sk388 av Isabella Jernbeck m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2011/12:Sk388 av Isabella Jernbeck m.fl. M Värnskatten M0138 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om värnskatten. Motivering I en tid som präglas av stor ekonomisk oro i både eurozonen och USA är det av stor vikt att Sverige- Inlämnad
- 2011-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2011/12:SkU13
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Lag om trossamfundet Svenska kyrkan samt församlingstillhörighet
Motion 2011/12:K380 av Hans Wallmark m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2011/12:K380 av Hans Wallmark m.fl. M Lag om trossamfundet Svenska kyrkan samt församlingstillhörighet M0463 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om fri församlingstillhörighet inom Svenska kyrkan och därmed behovet av nödvändiga- Inlämnad
- 2011-10-05
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2011/12:KU12
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Granskningsbetänkande
Betänkande 2010/11:KU20
Konstitutionsutskottet, KU, är klar med sin årliga granskning om hur regeringen skött sitt arbete. I år har KU behandlat 26 anmälningar från riksdagens ledamöter. En anmälan handlar om jordbruksminister Eskil Erlandssons styrning av Jordbruksverket. KU anser att tydliga fel har begåtts. De uppgifter som förekommit om att jordbruksministern lämnat ett uppdrag till Jordbruksverket stämmer inte. Verket hade redan påbörjat sitt arbete i frågan. Felaktiga uppgifter har därmed kommunicerats på regeringens webbplats och av jordbruksministern, bland annat i frågesvar till riksdagen. Utskottet förutsätter att det inträffade inte kommer att upprepas. En annan anmälan tar upp förhandsprövning av nya programtjänster inom public service. Regeringens beslut om förhandsprövning av nya programtjänster hos public service-företagen strider inte mot yttrandefrihetsgrundlagens censurförbud, menar KU. Det ekonomiska stödet som public service-företagen får kan förenas med vissa villkor, så kallade anslagsvillkor, som regeringen beslutar om. Men villkoren måste samtidigt ha stöd i de allmänna riktlinjer som har beslutats av riksdagen. KU ifrågasätter om så har varit fallet när det gäller förhandsprövningen. Det faktum att förhandsprövningen ska innehålla en bedömning av tjänstens påverkan på marknaden nämndes inte i regeringens proposition eller i den bakomliggande utredningen. Utskottet anser även att det kan ifrågasättas om det villkoret går att kombinera med public service-företagens oberoende ställning- Anföranden och repliker
- 87, 286 minuter
- Beredning
- 2010-11-02
- Justering
- 2011-05-31
- Debatt
- 2011-06-13
- Beslut
- 2011-06-15
Kommunala och regionala frågor
Betänkande 2010/11:KU24
En kommun eller ett landsting får verkställa ett beslut som har överklagats även om den rättsliga prövningen inte är ännu klar och beslutet inte har trätt i kraft. Enligt kommunallagen kan beslutet verkställas om det inte finns särskilda skäl att vänta. När ett beslut verkställs kan det innebära att kommunen binds civilrättsligt. Även om en domstol häver ett beslut kan det vara svårt att häva ett avtal som ingåtts när beslutet verkställdes. Risken att sådana situationer uppstår bör minimeras, anser riksdagen. Riksdagen gav därför regeringen i uppdrag att se över regelverket kring verkställandet av beslut. Syftet är att utforma reglerna så att de så långt som möjligt förhindrar att besluten verkställs innan de har trätt i kraft, när det gäller beslut som resulterar i civilrättsliga avtal och när det finns risk för att besluten kommer att upphävas. I uppdraget till regeringen ingår också att se över möjligheten att införa sanktioner mot kommuner och landsting som bryter mot reglerna. Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2010 om kommunala och regionala frågor. Orsaken är bland annat att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp.- Behandlade dokument
- 31
- Förslagspunkter
- 13
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 9, 29 minuter
- Beredning
- 2011-01-18
- Justering
- 2011-02-01
- Debatt
- 2011-02-16
- Beslut
- 2011-03-02