Crister Carlsson (M)
Tjänstgörande statsrådsersättare
- Parti
- Moderaterna
- Valkrets
- Dalarnas län, plats 46
- Född år
- 1963
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Statsrådsersättare
Skatteutskottet
Suppleant
Socialutskottet
Suppleant
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Statsrådsersättare
- 2022-10-18 – 2026-09-21
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2022-10-27 – 2026-09-21
Socialutskottet
- Suppleant
- 2022-11-29 – 2026-09-21
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 22– (statsrådsersättare 221018–). Suppleant skatteutskottet 22– och socialutskottet 22–.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Investera mer i Dalabanan
Motion 2024/25:2373 av Malin Höglund och Crister Carlsson (båda M)
Motion till riksdagen 2024/25:2373 av Malin Höglund och Crister Carlsson båda M Investera mer i Dalabanan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda möjligheterna att investera mer i Dalabanan och tillkännager detta för regeringen. Motivering Dalarna är ett stort- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
Tillsyn inom servicenäringen
Motion 2024/25:2371 av Malin Höglund och Crister Carlsson (båda M)
Motion till riksdagen 2024/25:2371 av Malin Höglund och Crister Carlsson båda M Tillsyn inom servicenäringen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över en differentiering av tillsynskostnader för butiker så att inte servicenäringen på landsbygden och obemannade butiker- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
Lantmäteriets handläggningstider
Motion 2024/25:2370 av Malin Höglund m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2024/25:2370 av Malin Höglund m.fl. M Lantmäteriets handläggningstider Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att förkorta de långa handläggningstiderna hos Lantmäteriet och tillkännager detta för regeringen. Motivering Lantmäteriet ansvarar för myndighetsutövning- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
Samordning av samhällets flygande resurser
Motion 2024/25:2366 av Thomas Ragnarsson och Crister Carlsson (båda M)
Motion till riksdagen 2024/25:2366 av Thomas Ragnarsson och Crister Carlsson båda M Samordning av samhällets flygande resurser Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda möjligheten att samordna de flygande resurser som samhället idag förfogar över och tillkännager- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
Stärk markägarnas rättigheter och värna allemansrätten
Motion 2024/25:2117 av Lars Beckman och Crister Carlsson (båda M)
Motion till riksdagen 2024/25:2117 av Lars Beckman och Crister Carlsson båda M Stärk markägarnas rättigheter och värna allemansrätten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att stärka markägarnas rättigheter i förhållande till rennäringen och tillkännager detta- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
En ny älgförvaltning
Motion 2024/25:2610 av Crister Carlsson och Malin Höglund (båda M)
Motion till riksdagen 2024/25:2610 av Crister Carlsson och Malin Höglund båda M En ny älgförvaltning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att se över och förändra systemet för att säkerställa en långsiktigt livskraftig älgstam och tillkännager detta för regeringen.- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
Tåg till Dalarna
Motion 2024/25:2586 av Crister Carlsson (M)
Motion till riksdagen 2024/25:2586 av Crister Carlsson M Tåg till Dalarna Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att utreda hur en snabbare och mer robust järnväg till och från Dalarna ska möjliggöras och tillkännager detta för regeringen. Motivering Dalarna- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
Tydliggörande av bestämmelser för återkallande av vapenlicens
Motion 2024/25:2584 av Crister Carlsson och Malin Höglund (båda M)
Motion till riksdagen 2024/25:2584 av Crister Carlsson och Malin Höglund båda M Tydliggörande av bestämmelser för återkallande av vapenlicens Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att utreda hur en vapenlicensinnehavare ska känna sig trygg i att kunna söka- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
Infrastruktursatsningar på vägar till Sälen/Idreområdet
Motion 2024/25:2538 av Crister Carlsson och Malin Höglund (båda M)
Motion till riksdagen 2024/25:2538 av Crister Carlsson och Malin Höglund båda M Infrastruktursatsningar på vägar till Sälen/Idreområdet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att i infrastrukturplaneringen se över möjligheterna till större satsningar när det gäller infrastruktur- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
Körkortskrav på skotrar
Motion 2024/25:2037 av Kjell Jansson och Crister Carlsson (båda M)
Motion till riksdagen 2024/25:2037 av Kjell Jansson och Crister Carlsson båda M Körkortskrav på skotrar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda förutsättningarna för att ta bort kravet på motorcykelkörkort för skotrar om max 125 kubik och tillkännager detta för- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
Riksrevisionens rapport Svart på vitt – rotavdragets kostnader och effekter
Betänkande 2023/24:SkU28
Riksrevisionen har granskat om regeringen har utformat rotavdraget så att det på ett varaktigt och effektivt sätt ökar arbetsutbudet och minskar svartarbetet. I sin rapport bedömer Riksrevisionen att rotavdraget har haft en relativt stor betydelse för att minska hushållens efterfrågan på svarta hantverkartjänster, men däremot haft en mycket begränsad effekt när det gäller att öka köparnas arbetsutbud och inkomster.
Riksrevisionens övergripande slutsats är att rotavdraget i sin nuvarande utformning inte skapar tillräckligt stora skatteintäkter, genom minskat svartarbete och ökat arbetsutbud, för att motivera statens kostnader för rotavdrag.
I en skrivelse instämmer regeringen delvis i Riksrevisionens iakttagelser men anser att värdet av minskat svartarbete underskattas i rapporten. Regeringen planerar i dagsläget inte att göra några förändringar av rotavdraget med anledning av Riksrevisionens rapport.
Riksdagen la regeringens skrivelse om Riksrevisionens rapport till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 29, 71 minuter
- Justering
- 2024-05-30
- Bordläggning
- 2024-06-12
- Debatt
- 2024-06-13
- Beslut
- 2024-06-13
Tillfälligt höjt tak för rotavdraget
Betänkande 2023/24:SkU24
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att tillfälligt höja taket för rotavdraget. Det innebär att taket för rotavdraget tillfälligt ska höjas och att det tillfälligt ska införas separata tak för rot- respektive rutavdraget.
Under beskattningsåret 2024 ska taket för rotavdraget vara 75 000 kronor per person och 75 000 kronor per person för rutavdraget. Fram till den 30 juni 2024 får dock högst 50 000 kronor användas för rotavdrag och högst 75 000 kronor sammanlagt för rot- och rutavdrag.
Det tillfälligt höjda taket syftar till att temporärt främja sysselsättningen i byggsektorn under lågkonjunkturen i svensk ekonomi. Bestämmelserna får tillämpas på hushållsarbete som har betalats, förmån av hushållsarbete som har tillhandahållits och hushållsarbete som har redovisats i en förenklad arbetsgivardeklaration under beskattningsåret 2024.
De nya reglerna börja att gälla den 1 juli 2024 och upphöra att gälla vid årsskiftet.
- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 10, 31 minuter
- Justering
- 2024-05-21
- Bordläggning
- 2024-05-28
- Debatt
- 2024-05-29
- Beslut
- 2024-05-29
Vissa förslag om kompensation m.m. till personer födda 1957 och 1959 på grund av höjd åldersgräns för förhöjt grundavdrag
Betänkande 2023/24:SkU23
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att personer födda 1957 ska kompenseras för höjd åldersgräns för förhöjt grundavdrag. Förslaget innebär dels att kompensationen ska vara skattefri, dels vilka regler som ska gälla kring handläggningen för kompensationen.
Höjningen av åldersgränserna i pensionssystemet och i skattelagstiftningen har inneburit att personer födda 1957 hamnar i en situation där de inte omfattas av dessa förändringar och därmed inte kunnat ta del av det förhöjda grundavdraget om man exempelvis redan har gått i pension.
Förslaget innebär också förändringar i inkomstskattelagen i form av att det beslut som riksdagen redan tagit om att höja åldersgränsen för rätt till det förhöjda grundavdraget skjuts upp från 1 januari 2026 till den 1 januari 2027.
Samtliga lagändringar ska börja gälla den 1 juli 2024.
- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 27, 58 minuter
- Justering
- 2024-05-21
- Bordläggning
- 2024-05-28
- Debatt
- 2024-05-29
- Beslut
- 2024-05-29
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari L Skolminister Lotta Edholm L Justitieminister Gunnar Strömmer M Utbildningsminister Mats Persson L Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari L besvarar- Datum
- 2024-04-18
Riksrevisionens rapport om förändrade inkomstskatteregler 2011–2023
Betänkande 2023/24:SkU18
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen, som handlar om Riksrevisionens rapport om förändrade inkomstskatteregler 2011–2023.
Riksrevisionen har granskat om regeringen har gett en bra bild av hur föreslagna ändringar av jobbskatteavdraget och andra skatteregler för inkomst skapar förutsättningar för en hög sysselsättning, fler arbetade timmar och ett rättvist fördelat välstånd.
Riksrevisionens övergripande slutsats är att regeringen har gett en ofullständig och delvis förskönad bild och lämnar rekommendationer om hur exempelvis konsekvensanalyserna i propositioner med skatteförslag kan förbättras. Bland annat rekommenderas regeringen att redovisa effekter på sysselsättning och antal arbetade timmar oavsett i vilken riktning effekterna pekar. En annan rekommendation är att redovisa kvalitativa effektbedömningar i de fall det inte är möjligt med kvantitativa beräkningar.
Regeringen instämmer delvis i Riksrevisionens iakttagelser och anser att de rekommendationer som lämnas är rimliga och viktiga.
Riksdagen lägger regeringens skrivelse till handlingarna, det vill säga avslutar ärendet.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 8, 33 minuter
- Justering
- 2024-03-21
- Bordläggning
- 2024-04-02
- Debatt
- 2024-04-03
- Beslut
- 2024-04-04
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Finansmarknadsminister Niklas Wykman M Energi- och näringsminister Ebba Busch KD Finansminister Elisabeth Svantesson M Migrationsminister Maria Malmer Stenergard M Finansmarknadsminister Niklas Wykman- Datum
- 2024-03-14
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson L Utrikesminister Tobias Billström M EU-minister Jessika Roswall M Socialminister Jakob Forssmed KD Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan- Datum
- 2024-01-25
Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till direktiv om inrättande av ett huvudkontorsbaserat skattesystem för mikroföretag samt små och medelstora företag och om ändring av direktiv 2011/16/EU
Utlåtande 2023/24:SkU10
EU-kommissionen vill inrätta ett skattesystem för små och medelstora företag som baserar sig på var huvudkontoret ligger. Det innebär bland annat att företag som bedriver verksamhet i en annan medlemsstat, än där de har sin hemvist, ska kunna välja att beräkna sitt beskattningsunderlag för hela företaget genom att tillämpa de beskattningsregler som gäller i den medlemsstat där de har sitt huvudkontor.
Syftet är att förenkla för dessa företag att bedriva verksamhet i flera medlemsstater genom att de inte behöver sätta sig in i olika länders skatteregler.
Riksdagen har prövat förslaget utifrån den så kallade subsidiaritetsprincipen. Enligt den principen ska beslut i EU fattas så nära medborgarna som möjligt. EU ska därför bara vidta åtgärder om det är effektivare än om de enskilda länderna agerar på egen hand. Principen värnar medlemsländernas rätt att ta egna beslut på nationell nivå.
Riksdagen betonar inledningsvis att frågor gällande direktbeskattningen faller inom ramen för varje medlemsstats kompetens och befogenheter. Vidare konstaterar riksdagen att förslaget innebär ett avsteg från principen inom internationell beskattning som innebär att företag som bedriver verksamhet i en annan medlemsstat bör beskattas enligt samma skatteregler, oavsett var företagen har sin skatterättsliga hemvist.
Förslaget innebär enligt riksdagen att det finns en risk för att företagen kommer att välja att etablera sig där de mest förmånliga bolagsskattesystemen finns och att det i sin tur kan leda till ökade möjligheter till skatteplanering och en snedvridning av konkurrensen
Riksdagen anser därmed att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen, och beslutade att lämna sina synpunkter i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentets, rådets och kommissionens ordförande.
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 2, 15 minuter
- Justering
- 2023-12-14
- Bordläggning
- 2023-12-19
- Debatt
- 2023-12-20
- Beslut
- 2023-12-20
Pausad uppräkning av skiktgränsen för statlig inkomstskatt för beskattningsåret 2024
Betänkande 2023/24:SkU8
Det blir ingen uppräkning av gränsen för uttag av statlig inkomstskatt på beskattningsbara förvärvsinkomster för beskattningsåret 2024. Skiktgränsen föreslås uppgå till 598 500 kronor.
Riksdagen säger ja till regeringens förslag.
- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 16, 41 minuter
- Justering
- 2023-11-23
- Bordläggning
- 2023-11-28
- Debatt
- 2023-11-29
- Beslut
- 2023-11-29
Nya krav på betaltjänstleverantörer att lämna uppgifter
Betänkande 2023/24:SkU2
Riksdagen sa ja till regeringens förslag att införa en uppgifts- och dokumentationsskyldighet för betaltjänstleverantörer. Syftet är att bekämpa bedrägerier med mervärdesskatt (även kallat moms). Förslagen innebär att betaltjänstleverantörer blir skyldiga att redovisa uppgifter om vissa betalningstransaktioner till Skatteverket.
Skatteverket ska sända uppgifterna vidare till Europeiska kommissionen som samlar uppgifterna i ett centralt elektroniskt system för betalningsinformation för bekämpning av mervärdesskattebedrägeri. Medlemsstaterna får under vissa förutsättningar åtkomst till uppgifterna i systemet.
De nya bestämmelserna börja gälla den 1 januari 2024.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 2, 11 minuter
- Justering
- 2023-10-19
- Bordläggning
- 2023-10-24
- Debatt
- 2023-10-25
- Beslut
- 2023-10-25