Ida Karkiainen (SocDem)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Constituency
- Norrbotten County, seat 108
- Title
- Strateg.
- Birth year
- 1988
- Address
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Current assignments
Member of Parliament
Ordinary member
Committee on the Constitution
Chair
The War Delegation
Member
All assignments
Member of Parliament
- Ordinary member
- 2022-10-18 – 2026-9-21
- Off duty
- 2021-11-30 – 2022-10-18
- Ordinary member
- 2018-9-24 – 2021-11-30
Member of Parliament
- Alternate member
- 2016-4-5 – 2018-9-24
- Alternate member
- 2014-10-3 – 2015-8-31
- Chair
- 2021-9-30 – 2021-11-30
- Member
- 2021-9-29 – 2021-9-30
- Deputy member
- 2019-4-1 – 2021-9-29
- Extra deputy member
- 2018-3-13 – 2018-5-24
- Off duty
- 2015-9-1 – 2016-4-4
Committee on the Constitution
- Chair
- 2022-10-20 – 2026-9-21
- Member
- 2022-10-19 – 2022-10-20
- Member
- 2018-10-2 – 2021-11-30
- Deputy member
- 2015-5-5 – 2018-9-24
Committee on Cultural Affairs
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
- Member
- 2017-10-13 – 2018-9-24
- Deputy member
- 2014-10-7 – 2017-10-13
Committee on Education
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
- Deputy member
- 2014-11-25 – 2018-9-24
Committee on Industry and Trade
- Deputy member
- 2019-4-3 – 2021-11-30
Committee on Defence
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2020-9-3
Committee on Foreign Affairs
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2020-9-3
Committee on the Labour Market
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Committee on Civil Affairs
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Committee on Finance
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Committee on Justice
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Committee on Environment and Agriculture
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Committee on Social Insurance
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Committee on Taxation
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Committee on Health and Welfare
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Committee on Transport and Communications
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Committee on European Union Affairs
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2021-11-30
Election Review Board
- Member
- 2019-3-13 – 2022-1-11
The War Delegation
- Member
- 2022-10-11 –
The Ministry of Finance
- Minister
- 2022-10-7 – 2022-10-18
- Minister
- 2021-11-30 – 2022-10-6
Biography
The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 14– (statsrådsersättare 141003–180924). Ledamot kulturutskottet 17–18 och konstitutionsutskottet 18–21 och ordförande 22–. Suppleant kulturutskottet 14–17, utbildningsutskottet 14–18, konstitutionsutskottet 15–18 och näringsutskottet 19–21. Extra suppleant sammansatta civil- och kulturutskottet 18. Ledamot valprövningsnämnden 19–21 och krigsdelegationen 22–. Suppleant riksdagens råd för Riksrevisionen 19–21. Statsråd (civilminister), Finansdepartementet 211130–221018.
Föräldrar
Vårdaren Nils Karkiainen och administrativa chefen Kerstin Hedlund.
Utbildning
Gymnasieskola, naturvetenskapliga programmet med inriktning miljövetenskap, Tornedalsskolan, Haparanda 03–06. Studier på pol. mag-programmet, Luleå tekniska universitet 06–10.
Anställningar
Butiksbiträde, Ica Supermarket samt Ica Maxi 05–10. Fritidsledare, Station – Ungdomens Hus, Haparanda stad 07–10. Projektledare, kommunledningen, Haparanda 10–11. Strateg, Norrbottens läns landsting 11–.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, insynsrådet, Länsstyrelsen i Norrbotten 15–21. Styrelseledamot, Stiftelsen arbetarrörelsens arkiv och bibliotek 16–19. Ungdomsdelegat, Världshälsoorganisationen, Socialstyrelsen 06–10. Ledamot, parlamentariska public servicekommittén 17–19. Ledamot, 2018 års tryck- och yttrandefrihetskommitté. Ledamot, kommittén om det offentliga belöningssystemet, de allmänna flaggdagarna och utformningen av anslaget till hovet 19–21. Ledamot, kommittén om förbud mot rasistiska organisationer 20–21. Ledamot, parlamentariska referensgruppen, utredningen om en väl fungerande ordning för val och beslutsfattande i kommuner och regioner 21. Ledamot, Renmarkskommittén 21.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Haparanda 10–. Kommunstyrelsen, Haparanda 11–14. Vice ordförande, barn- och ungdomsnämnden, Haparanda 11–14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Vice ordförande, Rädda Barnen, Haparanda 09–12. Styrelseledamot, Rädda Barnen, Norrbottens distrikt 10–12. Ordförande, Haparanda arbetarekommun 16–22 och vice ordförande 10–12 och 22–. Styrelseledamot, FN-föreningen, Haparanda 16–19.
Said and done
Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This includes motions and speeches in the Chamber, as well as interpellations and written questions to the Government. Here you will also find what government ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to search among the documents.
med anledning av prop. 2024/25:80 Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner
Motion 2024/25:3328 av Ida Karkiainen m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:3328 av Ida Karkiainen m.fl. S med anledning av prop. 2024/25:80 Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen antar regeringens förslag till ändringar i kommunallagen med de ändringar i 4 kap. 18 a som- Inlämnad
- 2025-02-05
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2024/25:KU19
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2024/25:KU10
Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.
Som en del i granskningen har utskottet gått igenom regeringsprotokoll från 2023. Utskottet framhåller vikten av att författningar meddelas i god tid innan de börjar gälla för att både enskilda och myndigheter som berörs ska få möjlighet att anpassa sig efter de kommande förändringarna. Utskottet konstaterar att myndigheternas behov visserligen också delvis kan tillgodoses genom att de deltar i beredningen och hålls underrättade underhand av Regeringskansliet. Utskottet framhåller samtidigt vikten av att detta sker i de fall en författning som påverkar en myndighet börjar gälla nära inpå att beslutet har fattats.
Granskningen av vissa förvaltningsärenden har omfattat överklaganden av beslut om att bilda eller utvidga naturreservat. Granskningen har rört handläggningstid och andra förvaltningsrättsliga aspekter av handläggningen. Handläggningstiderna är långa i flera av ärendena i granskningen. Utskottet har förståelse för att flera ärenden har krävt omfattande utredningsåtgärder och svåra avvägningar. Det finns dock ärenden som har lång handläggningstid utan att de synbara utredningsåtgärderna har varit särskilt omfattande. Utskottet anser att handläggningstiden borde kunnat vara kortare i några ärenden. Långa handläggningstider medför inte bara osäkerhet för de inblandade utan kan även leda till personliga och ekonomiska förluster.
Utskottet har också på nytt granskat utnämningsmakten. Granskningen är som tidigare inriktad på politisk bakgrund respektive kön. Även så kallade öppna rekryteringsförfaranden och förekomsten av förflyttningar av myndighetschefer uppmärksammas. Granskningen visar att andelen utnämnda myndighetschefer i Sverige med politisk bakgrund har legat mer eller mindre konstant sedan 2006 (omkring en femtedel eller lägre). Även bland utnämnda chefer för utlandsmyndigheterna har andelen med politisk bakgrund varit i stort sett densamma (omkring 10 procent eller lägre). Utskottet står fast vid sin tidigare uppfattning, att politisk bakgrund inte ska vara diskvalificerande vid tillsättningen så länge beslutet bygger på sakliga grunder såsom förtjänst och skicklighet. När det gäller kön konstaterar utskottet att andelen kvinnor sedan flera år har legat omkring eller strax under hälften. Utskottet ser positivt på att andelen kvinnor har ökat över tid så att könsfördelningen numera är mer jämn. Granskningen visar också att öppna rekryteringsförfaranden tillämpas i stor utsträckning. I fråga om omförordnande och förflyttningar framhåller utskottet i likhet med tidigare vikten av att beakta vilken dokumentation som kan behövas i dialogen med myndighetschefen.
En annan granskning har gällt propositionsavlämnandet. I granskningen uppmärksammas tiden mellan bordläggningen av en proposition och datumet för lagförslagets ikraftträdande samt förekomsten av förkortad motionstid under riksmötena 2011/12–2023/24. Utskottet noterar en ökning vid tiden för covid-19-pandemin och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, av både antalet propositioner som bordlagts kortare tid än 85 dagar före föreslaget ikraftträdande och antalet propositioner som behandlats med förkortad motionstid. Efter pandemin är antalet propositioner som lämnas sent inte påtagligt större än före pandemin men de lämnas senare än före pandemiutbrottet. Utskottet har förståelse för att det i vissa fall kan finnas skäl för brådskande beredning men vill på nytt understryka att det behovet åtminstone i viss utsträckning bör kunna undvikas genom kontinuerlig omvärldsbevakning och god framförhållning och beredskap. Utskottet tar även upp vikten av goda kunskaper i Regeringskansliet om tidsåtgång för riksdagens arbetsprocesser.
Även politiska samordningsfunktioner inom Regeringskansliet över tid har granskats. Utskottet konstaterar att den nu aktuella perioden (2014–2024) kännetecknas av en högre grad av kontinuitet jämfört med tidigare. Samordningen är förlagd till Statsrådsberedningen, och dess arbetsformer framgår av en promemoria som har uppdaterats under varje statsminister. Vidare uppmärksammas systemet med kollektivt fattade regeringsbeslut, som enligt utskottet har stora fördelar. Inom Regeringskansliet tillämpas både delning och gemensam beredning. Granskningen visar att den gemensamma beredningen av ett ärende ska vara slutförd innan det samordnas och det anses viktigt att den politiska samordningen hålls skild från sakberedningen av ett ärende. Utskottet anser att detta är en god ordning.
Statsråds användande av sociala medier har också granskats. Statsrådens kommunikation sker i dag genom sociala medier i större utsträckning än tidigare. Att använda egna konton i rollen som statsråd kan enligt utskottet innebära särskilda utmaningar när det gäller att bedöma i vilken utsträckning det utgör ett led i tjänsteutövningen. Utskottet framhåller vikten av att statsråden i så stor utsträckning som det är möjligt tydliggör detta vid användandet av egna konton i sociala medier. Utskottet uttalar också bland annat att det bör säkerställas att officiell information från regeringen regelmässigt kommuniceras i regeringens kommunikationskanaler och att statsrådens egna konton i sociala medier används som komplement.
Utskottet har också genomfört en övergripande granskning av det konsulära stödet till frihetsberövade utomlands. Antalet inkomna ärenden har sedan 2010 varierat mellan cirka 210 och 460 per år. Regeringskansliets bedömning är att antalet komplicerade ärenden har ökat och att det beror på omvärldsläget och att fler svenskar reser utomlands. Utskottet konstaterar att ärenden om konsulärt stöd till frihetsberövade utomlands är av rättslig natur, men det kan även finnas en utrikespolitisk dimension som påverkar hur de hanteras. Vissa ärenden bedöms utifrån omständigheter vara särskilt komplicerade och av dem behöver vissa tas upp på politisk nivå. Enligt utskottet är det angeläget att utrikesförvaltningens organisation är rustad för att med kort varsel kunna involvera den politiska nivån.
Slutligen har utskottet granskat myndigheters underrättelser om införlivande av EU-rättsakter. Granskningen visar att regeringen får denna information på olika sätt. Det kan ske enligt förordningen om vissa skyldigheter för myndigheter vid ett medlemskap i Europeiska unionen. Ett annat sätt är att informationen ges i den årliga förteckningen över föreskrifter som myndigheterna ska lämna till regeringen enligt författningssamlingsförordningen. Ytterligare ett sätt är att departementen följer myndigheternas författningsarbete och därigenom får informella underrättelser om de myndighetsföreskrifter som beslutas. Granskningen visar dock att förutsättningarna är olika mellan departementen genom att mängden EU-rättsakter som införlivas eller kompletteras genom myndighetsföreskrifter varierar. På grund av detta framstår det som naturligt att vissa skillnader i hur myndigheterna informerar regeringen kan uppkomma.
- Anföranden och repliker
- 8, 68 minuter
- Justering
- 2024-12-12
- Bordläggning
- 2025-01-21
- Debatt
- 2025-01-22
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Betänkande 2024/25:KU1
Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, JO:s och Riksrevisionens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet Rikets styrelse ska fördelas på de olika anslagen.
I utgiftsområdet Rikets styrelse ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, länsstyrelserna och mediestödet.
Totalt fördelas drygt 20,1 miljarder kronor inom utgiftsområdet. Mest pengar går till Regeringskansliet, totalt cirka 10,4 miljarder kronor. Drygt 4,2 miljarder kronor går till landets länsstyrelser och cirka 1,1 miljard till riksdagens ledamöter och partier.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
Riksdagen lade även redogörelsen om Riksdagsförvaltningens årsredovisning för 2023 till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 7
- Förslagspunkter
- 2
- Anföranden och repliker
- 8, 67 minuter
- Justering
- 2024-11-28
- Bordläggning
- 2024-12-03
- Debatt
- 2024-12-04
- Beslut
- 2024-12-04
Stöd för näringslivsutveckling i glest befolkade kommuner
Interpellation 2024/25:50 av Ida Karkiainen (S)
Interpellation 2024/25:50 Stöd för näringslivsutveckling i glest befolkade kommuner av Ida Karkiainen S till Landsbygdsminister Peter Kullgren KD I små och glest befolkade kommuner kan det vara svårt att prioritera näringslivsutveckling. Näringslivet i dessa kommuner har särskilda utmaningar som påverkar deras möjligheter- Inlämnad
- 2024-09-25
- Svarsdatum
- 2024-11-14
- Besvarare
- Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD)
Beslut om mer vindkraft
Interpellation 2024/25:118 av Linus Sköld (S)
Interpellation 2024/25:118 Beslut om mer vindkraft av Linus Sköld S till Energi- och näringsminister Ebba Busch KD Norra Europas största landbaserade vindkraftspark byggs i Markbygden i Piteå kommun. Även om tillåtligheten prövades för många år sedan sker bygget i etapper. Under tiden har teknikutvecklingen sprungit ifrån- Inlämnad
- 2024-10-17
- Svarsdatum
- 2024-11-05
- Besvarare
- Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD)
Ett rikare och rättvisare Sverige
Motion 2024/25:3199 av Magdalena Andersson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:3199 av Magdalena Andersson m.fl. S Ett rikare och rättvisare Sverige Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Sverige förtjänar bättre 1 Sverige blir fattigare 1.1 Ekonomiska kriser kräver ett starkt politiskt ledarskap 1.2 Sverige och omvärlden 1.2.1 Osäker global ekonomi- Inlämnad
- 2024-10-04
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2024/25:FiU1
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 6 avslag
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Motion 2024/25:3193 av Ida Karkiainen m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:3193 av Ida Karkiainen m.fl. S Utgiftsområde 1 Rikets styrelse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2025 inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse enligt förslaget i tabellen i motionen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ta fram en plan för ökat- Inlämnad
- 2024-10-04
- Förslag
- 25
- Utskottsberedning
- 2024/25:KrU5 2024/25:KrU7 2024/25:KU1 2024/25:KU13 2024/25:KU16 2024/25:KU23 2024/25:KU24 2024/25:KU25 2024/25:KU28 2024/25:NU10
- Riksdagsbeslut
- (25 yrkanden): 6 avslag, 19 saknar beslutsinformation
Kommunkliv för den gröna omställningen
Motion 2024/25:2202 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2202 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. S Kommunkliv för den gröna omställningen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att minska kommunernas risker i den gröna omställningen genom införandet av gröna krediter och tillkännager detta för regeringen.- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2024/25:FiU26
Stark besöksnäring stärker Sverige
Motion 2024/25:2444 av Anna-Caren Sätherberg m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2444 av Anna-Caren Sätherberg m.fl. S Stark besöksnäring stärker Sverige Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att stärka besöksnäringen för ett starkare Sverige och tillkännager detta för regeringen. Motivering Sverige har fantastiskt mycket- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2024/25:NU17
Bankernas närvaro i hela landet
Motion 2024/25:2209 av Ida Karkiainen m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2209 av Ida Karkiainen m.fl. S Bankernas närvaro i hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att säkra tillgången till bankservice i hela landet och tillkännager detta för regeringen. Motivering Tillgången till kapital i hela landet- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2024/25:FiU22
Återinförande av arbetsprövning vid arbetskraftsinvandring
Motion 2024/25:2183 av Zara Leghissa m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2183 av Zara Leghissa m.fl. S Återinförande av arbetsprövning vid arbetskraftsinvandring Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att införa arbetsmarknadsprövning vid arbetskraftsinvandring och tillkännager detta för regeringen. Motivering Sverige- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2024/25:SfU15
Arbetsmarknadsåtgärder för hela landet
Motion 2024/25:2210 av Ida Karkiainen m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2210 av Ida Karkiainen m.fl. S Arbetsmarknadsåtgärder för hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga åtgärder för att underlätta arbetskraftens rörlighet mellan regioner och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2024/25:AU6
Statens engagemang för alla barns tillgång till en likvärdig kulturskola
Motion 2024/25:2206 av Linus Sköld och Ida Karkiainen (båda S)
Motion till riksdagen 2024/25:2206 av Linus Sköld och Ida Karkiainen båda S Statens engagemang för alla barns tillgång till en likvärdig kulturskola Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga statligt engagemang för nationell likvärdighet i kulturskolan och tillkännager- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2024/25:KrU6
Avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter
Motion 2024/25:2299 av Aida Birinxhiku m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2299 av Aida Birinxhiku m.fl. S Avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna att införa avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter och tillkännager- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2024/25:TU6
Säkring av rätten till ledsagarinsatser
Motion 2024/25:2239 av Ida Karkiainen (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2239 av Ida Karkiainen S Säkring av rätten till ledsagarinsatser Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att säkra rätten till ledsagarinsatser och tillkännager detta för regeringen. Motivering För att fullt ut kunna åtnjuta rörelsefrihet och- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2024/25:SoU15
Införande av heltid som norm på svensk arbetsmarknad
Motion 2024/25:2184 av Zara Leghissa m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2184 av Zara Leghissa m.fl. S Införande av heltid som norm på svensk arbetsmarknad Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att heltid ska vara norm på svensk arbetsmarknad och tillkännager detta för regeringen. Motivering Den svenska modellen- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2024/25:AU7
Bättre vård efter förlossning
Motion 2024/25:2208 av Åsa Westlund m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2208 av Åsa Westlund m.fl. S Bättre vård efter förlossning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att vård och stöd till kvinnor efter förlossning måste prioriteras högre och tillkännager detta för regeringen. Motivering Efter förlossning får- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2024/25:SoU17
Åtgärder mot bostadsbristen
Motion 2024/25:2205 av Linus Sköld m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2205 av Linus Sköld m.fl. S Åtgärder mot bostadsbristen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att underlätta lånefinansieringen av bostadsbyggande i de delar av landet där marknadsvärdena i bostadsbeståndet är låga och tillkännager detta för- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2024/25:CU13
Förenkling av ersättningssystemen för att söka tandvård och vård i våra nordiska grannländer
Motion 2024/25:2238 av Ida Karkiainen m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2238 av Ida Karkiainen m.fl. S Förenkling av ersättningssystemen för att söka tandvård och vård i våra nordiska grannländer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över och förenkla ersättningssystemen för att söka tandvård och vård i- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2024/25:SoU14
Snabbare bygge av Norrbotniabanan
Motion 2024/25:2203 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2024/25:2203 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. S Snabbare bygge av Norrbotniabanan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att skyndsamt ge startbesked för etappen DåvaSkellefteå på Norrbotniabanan och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2024/25:TU5
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag