Ida Karkiainen (SocDem)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Constituency
Norrbotten County, seat 108
Title
Strateg.
Birth year
1988
Address
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Current assignments

Member of Parliament

Ordinary member

Committee on the Constitution

Chair

The War Delegation

Member

All assignments

Member of Parliament

Ordinary member
2022-10-18 – 2026-9-21
Off duty
2021-11-30 – 2022-10-18
Ordinary member
2018-9-24 – 2021-11-30

Member of Parliament

Alternate member
2016-4-5 – 2018-9-24
Alternate member
2014-10-3 – 2015-8-31

Chair
2021-9-30 – 2021-11-30
Member
2021-9-29 – 2021-9-30
Deputy member
2019-4-1 – 2021-9-29
Extra deputy member
2018-3-13 – 2018-5-24
Off duty
2015-9-1 – 2016-4-4

Committee on the Constitution

Chair
2022-10-20 – 2026-9-21
Member
2022-10-19 – 2022-10-20
Member
2018-10-2 – 2021-11-30
Deputy member
2015-5-5 – 2018-9-24

Committee on Cultural Affairs

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30
Member
2017-10-13 – 2018-9-24
Deputy member
2014-10-7 – 2017-10-13

Committee on Education

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30
Deputy member
2014-11-25 – 2018-9-24

Committee on Industry and Trade

Deputy member
2019-4-3 – 2021-11-30

Committee on Defence

Deputy member
2020-3-18 – 2020-9-3

Committee on Foreign Affairs

Deputy member
2020-3-18 – 2020-9-3

Committee on the Labour Market

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Committee on Civil Affairs

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Committee on Finance

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Committee on Justice

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Committee on Environment and Agriculture

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Committee on Social Insurance

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Committee on Taxation

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Committee on Health and Welfare

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Committee on Transport and Communications

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Committee on European Union Affairs

Deputy member
2020-3-18 – 2021-11-30

Election Review Board

Member
2019-3-13 – 2022-1-11

The War Delegation

Member
2022-10-11 –

The Ministry of Finance

Minister
2022-10-7 – 2022-10-18
Minister
2021-11-30 – 2022-10-6

Biography

The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14– (statsrådsersättare 141003–180924). Ledamot kulturutskottet 17–18 och konstitutionsutskottet 18–21 och ordförande 22–. Suppleant kulturutskottet 14–17, utbildningsutskottet 14–18, konstitutionsutskottet 15–18 och näringsutskottet 19–21. Extra suppleant sammansatta civil- och kulturutskottet 18. Ledamot valprövningsnämnden 19–21 och krigsdelegationen 22–. Suppleant riksdagens råd för Riksrevisionen 19–21. Statsråd (civilminister), Finansdepartementet 211130–221018.

Föräldrar

Vårdaren Nils Karkiainen och administrativa chefen Kerstin Hedlund.

Utbildning

Gymnasieskola, naturvetenskapliga programmet med inriktning miljövetenskap, Tornedalsskolan, Haparanda 03–06. Studier på pol. mag-programmet, Luleå tekniska universitet 06–10.

Anställningar

Butiksbiträde, Ica Supermarket samt Ica Maxi 05–10. Fritidsledare, Station – Ungdomens Hus, Haparanda stad 07–10. Projektledare, kommunledningen, Haparanda 10–11. Strateg, Norrbottens läns landsting 11–.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, insynsrådet, Länsstyrelsen i Norrbotten 15–21. Styrelseledamot, Stiftelsen arbetarrörelsens arkiv och bibliotek 16–19. Ungdomsdelegat, Världshälsoorganisationen, Socialstyrelsen 06–10. Ledamot, parlamentariska public servicekommittén 17–19. Ledamot, 2018 års tryck- och yttrandefrihetskommitté. Ledamot, kommittén om det offentliga belöningssystemet, de allmänna flaggdagarna och utformningen av anslaget till hovet 19–21. Ledamot, kommittén om förbud mot rasistiska organisationer 20–21. Ledamot, parlamentariska referensgruppen, utredningen om en väl fungerande ordning för val och beslutsfattande i kommuner och regioner 21. Ledamot, Renmarkskommittén 21.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Haparanda 10–. Kommunstyrelsen, Haparanda 11–14. Vice ordförande, barn- och ungdomsnämnden, Haparanda 11–14.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Vice ordförande, Rädda Barnen, Haparanda 09–12. Styrelseledamot, Rädda Barnen, Norrbottens distrikt 10–12. Ordförande, Haparanda arbetarekommun 16–22 och vice ordförande 10–12 och 22–. Styrelseledamot, FN-föreningen, Haparanda 16–19.

Said and done

Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This includes motions and speeches in the Chamber, as well as interpellations and written questions to the Government. Here you will also find what government ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to search among the documents.

  • med anledning av prop. 2024/25:80 Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner

    Motion 2024/25:3328 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:3328 av Ida Karkiainen m.fl. S med anledning av prop. 2024/25:80 Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen antar regeringens förslag till ändringar i kommunallagen med de ändringar i 4 kap. 18 a som
    Inlämnad
    2025-02-05
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2024/25:KU19
  • Still from Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2024/25:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    Som en del i granskningen har utskottet gått igenom regeringsprotokoll från 2023. Utskottet framhåller vikten av att författningar meddelas i god tid innan de börjar gälla för att både enskilda och myndigheter som berörs ska få möjlighet att anpassa sig efter de kommande förändringarna. Utskottet konstaterar att myndigheternas behov visserligen också delvis kan tillgodoses genom att de deltar i beredningen och hålls underrättade underhand av Regeringskansliet. Utskottet framhåller samtidigt vikten av att detta sker i de fall en författning som påverkar en myndighet börjar gälla nära inpå att beslutet har fattats.

    Granskningen av vissa förvaltningsärenden har omfattat överklaganden av beslut om att bilda eller utvidga naturreservat. Granskningen har rört handläggningstid och andra förvaltningsrättsliga aspekter av handläggningen. Handläggningstiderna är långa i flera av ärendena i granskningen. Utskottet har förståelse för att flera ärenden har krävt omfattande utredningsåtgärder och svåra avvägningar. Det finns dock ärenden som har lång handläggningstid utan att de synbara utredningsåtgärderna har varit särskilt omfattande. Utskottet anser att handläggningstiden borde kunnat vara kortare i några ärenden. Långa handläggningstider medför inte bara osäkerhet för de inblandade utan kan även leda till personliga och ekonomiska förluster.

    Utskottet har också på nytt granskat utnämningsmakten. Granskningen är som tidigare inriktad på politisk bakgrund respektive kön. Även så kallade öppna rekryteringsförfaranden och förekomsten av förflyttningar av myndighetschefer uppmärksammas. Granskningen visar att andelen utnämnda myndighetschefer i Sverige med politisk bakgrund har legat mer eller mindre konstant sedan 2006 (omkring en femtedel eller lägre). Även bland utnämnda chefer för utlandsmyndigheterna har andelen med politisk bakgrund varit i stort sett densamma (omkring 10 procent eller lägre). Utskottet står fast vid sin tidigare uppfattning, att politisk bakgrund inte ska vara diskvalificerande vid tillsättningen så länge beslutet bygger på sakliga grunder såsom förtjänst och skicklighet. När det gäller kön konstaterar utskottet att andelen kvinnor sedan flera år har legat omkring eller strax under hälften. Utskottet ser positivt på att andelen kvinnor har ökat över tid så att könsfördelningen numera är mer jämn. Granskningen visar också att öppna rekryteringsförfaranden tillämpas i stor utsträckning. I fråga om omförordnande och förflyttningar framhåller utskottet i likhet med tidigare vikten av att beakta vilken dokumentation som kan behövas i dialogen med myndighetschefen.

    En annan granskning har gällt propositionsavlämnandet. I granskningen uppmärksammas tiden mellan bordläggningen av en proposition och datumet för lagförslagets ikraftträdande samt förekomsten av förkortad motionstid under riksmötena 2011/12–2023/24. Utskottet noterar en ökning vid tiden för covid-19-pandemin och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, av både antalet propositioner som bordlagts kortare tid än 85 dagar före föreslaget ikraftträdande och antalet propositioner som behandlats med förkortad motionstid. Efter pandemin är antalet propositioner som lämnas sent inte påtagligt större än före pandemin men de lämnas senare än före pandemiutbrottet. Utskottet har förståelse för att det i vissa fall kan finnas skäl för brådskande beredning men vill på nytt understryka att det behovet åtminstone i viss utsträckning bör kunna undvikas genom kontinuerlig omvärldsbevakning och god framförhållning och beredskap. Utskottet tar även upp vikten av goda kunskaper i Regeringskansliet om tidsåtgång för riksdagens arbetsprocesser.

    Även politiska samordningsfunktioner inom Regeringskansliet över tid har granskats. Utskottet konstaterar att den nu aktuella perioden (2014–2024) kännetecknas av en högre grad av kontinuitet jämfört med tidigare. Samordningen är förlagd till Statsrådsberedningen, och dess arbetsformer framgår av en promemoria som har uppdaterats under varje statsminister. Vidare uppmärksammas systemet med kollektivt fattade regeringsbeslut, som enligt utskottet har stora fördelar. Inom Regeringskansliet tillämpas både delning och gemensam beredning. Granskningen visar att den gemensamma beredningen av ett ärende ska vara slutförd innan det samordnas och det anses viktigt att den politiska samordningen hålls skild från sakberedningen av ett ärende. Utskottet anser att detta är en god ordning.

    Statsråds användande av sociala medier har också granskats. Statsrådens kommunikation sker i dag genom sociala medier i större utsträckning än tidigare. Att använda egna konton i rollen som statsråd kan enligt utskottet innebära särskilda utmaningar när det gäller att bedöma i vilken utsträckning det utgör ett led i tjänsteutövningen. Utskottet framhåller vikten av att statsråden i så stor utsträckning som det är möjligt tydliggör detta vid användandet av egna konton i sociala medier. Utskottet uttalar också bland annat att det bör säkerställas att officiell information från regeringen regelmässigt kommuniceras i regeringens kommunikationskanaler och att statsrådens egna konton i sociala medier används som komplement.

    Utskottet har också genomfört en övergripande granskning av det konsulära stödet till frihetsberövade utomlands. Antalet inkomna ärenden har sedan 2010 varierat mellan cirka 210 och 460 per år. Regeringskansliets bedömning är att antalet komplicerade ärenden har ökat och att det beror på omvärldsläget och att fler svenskar reser utomlands. Utskottet konstaterar att ärenden om konsulärt stöd till frihetsberövade utomlands är av rättslig natur, men det kan även finnas en utrikespolitisk dimension som påverkar hur de hanteras. Vissa ärenden bedöms utifrån omständigheter vara särskilt komplicerade och av dem behöver vissa tas upp på politisk nivå. Enligt utskottet är det angeläget att utrikesförvaltningens organisation är rustad för att med kort varsel kunna involvera den politiska nivån.

    Slutligen har utskottet granskat myndigheters underrättelser om införlivande av EU-rättsakter. Granskningen visar att regeringen får denna information på olika sätt. Det kan ske enligt förordningen om vissa skyldigheter för myndigheter vid ett medlemskap i Europeiska unionen. Ett annat sätt är att informationen ges i den årliga förteckningen över föreskrifter som myndigheterna ska lämna till regeringen enligt författningssamlingsförordningen. Ytterligare ett sätt är att departementen följer myndigheternas författningsarbete och därigenom får informella underrättelser om de myndighetsföreskrifter som beslutas. Granskningen visar dock att förutsättningarna är olika mellan departementen genom att mängden EU-rättsakter som införlivas eller kompletteras genom myndighetsföreskrifter varierar. På grund av detta framstår det som naturligt att vissa skillnader i hur myndigheterna informerar regeringen kan uppkomma.

    Anföranden och repliker
    8, 68 minuter
    Justering
    2024-12-12
    Bordläggning
    2025-01-21
    Debatt
    2025-01-22
  • Still from Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2024/25:KU1

    Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, JO:s och Riksrevisionens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet Rikets styrelse ska fördelas på de olika anslagen.

    I utgiftsområdet Rikets styrelse ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, länsstyrelserna och mediestödet.

    Totalt fördelas drygt 20,1 miljarder kronor inom utgiftsområdet. Mest pengar går till Regeringskansliet, totalt cirka 10,4 miljarder kronor. Drygt 4,2 miljarder kronor går till landets länsstyrelser och cirka 1,1 miljard till riksdagens ledamöter och partier.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Riksdagen lade även redogörelsen om Riksdagsförvaltningens årsredovisning för 2023 till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    7
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    8, 67 minuter
    Justering
    2024-11-28
    Bordläggning
    2024-12-03
    Debatt
    2024-12-04
    Beslut
    2024-12-04
  • Still from Interpellationsdebatt: Stöd för näringslivsutveckling i glest befolkade kommuner

    Stöd för näringslivsutveckling i glest befolkade kommuner

    Interpellation 2024/25:50 av Ida Karkiainen (S)

    Interpellation 2024/25:50 Stöd för näringslivsutveckling i glest befolkade kommuner av Ida Karkiainen S till Landsbygdsminister Peter Kullgren KD I små och glest befolkade kommuner kan det vara svårt att prioritera näringslivsutveckling. Näringslivet i dessa kommuner har särskilda utmaningar som påverkar deras möjligheter
    Inlämnad
    2024-09-25
    Svarsdatum
    2024-11-14
    Besvarare
    Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD)
  • Still from Interpellationsdebatt: Beslut om mer vindkraft

    Beslut om mer vindkraft

    Interpellation 2024/25:118 av Linus Sköld (S)

    Interpellation 2024/25:118 Beslut om mer vindkraft av Linus Sköld S till Energi- och näringsminister Ebba Busch KD Norra Europas största landbaserade vindkraftspark byggs i Markbygden i Piteå kommun. Även om tillåtligheten prövades för många år sedan sker bygget i etapper. Under tiden har teknikutvecklingen sprungit ifrån
    Inlämnad
    2024-10-17
    Svarsdatum
    2024-11-05
    Besvarare
    Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD)
  • Ett rikare och rättvisare Sverige

    Motion 2024/25:3199 av Magdalena Andersson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:3199 av Magdalena Andersson m.fl. S Ett rikare och rättvisare Sverige Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Sverige förtjänar bättre 1 Sverige blir fattigare 1.1 Ekonomiska kriser kräver ett starkt politiskt ledarskap 1.2 Sverige och omvärlden 1.2.1 Osäker global ekonomi
    Inlämnad
    2024-10-04
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2024/25:FiU1
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Motion 2024/25:3193 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:3193 av Ida Karkiainen m.fl. S Utgiftsområde 1 Rikets styrelse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2025 inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse enligt förslaget i tabellen i motionen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ta fram en plan för ökat
    Inlämnad
    2024-10-04
    Förslag
    25
    Utskottsberedning
    2024/25:KrU5 2024/25:KrU7 2024/25:KU1 2024/25:KU13 2024/25:KU16 2024/25:KU23 2024/25:KU24 2024/25:KU25 2024/25:KU28 2024/25:NU10
    Riksdagsbeslut
    (25 yrkanden): 6 avslag, 19 saknar beslutsinformation
  • Kommunkliv för den gröna omställningen

    Motion 2024/25:2202 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2202 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. S Kommunkliv för den gröna omställningen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att minska kommunernas risker i den gröna omställningen genom införandet av gröna krediter och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2024/25:FiU26
  • Stark besöksnäring stärker Sverige

    Motion 2024/25:2444 av Anna-Caren Sätherberg m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2444 av Anna-Caren Sätherberg m.fl. S Stark besöksnäring stärker Sverige Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att stärka besöksnäringen för ett starkare Sverige och tillkännager detta för regeringen. Motivering Sverige har fantastiskt mycket
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:NU17
  • Bankernas närvaro i hela landet

    Motion 2024/25:2209 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2209 av Ida Karkiainen m.fl. S Bankernas närvaro i hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att säkra tillgången till bankservice i hela landet och tillkännager detta för regeringen. Motivering Tillgången till kapital i hela landet
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:FiU22
  • Återinförande av arbetsprövning vid arbetskraftsinvandring

    Motion 2024/25:2183 av Zara Leghissa m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2183 av Zara Leghissa m.fl. S Återinförande av arbetsprövning vid arbetskraftsinvandring Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att införa arbetsmarknadsprövning vid arbetskraftsinvandring och tillkännager detta för regeringen. Motivering Sverige
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:SfU15
  • Arbetsmarknadsåtgärder för hela landet

    Motion 2024/25:2210 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2210 av Ida Karkiainen m.fl. S Arbetsmarknadsåtgärder för hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga åtgärder för att underlätta arbetskraftens rörlighet mellan regioner och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2024/25:AU6
  • Statens engagemang för alla barns tillgång till en likvärdig kulturskola

    Motion 2024/25:2206 av Linus Sköld och Ida Karkiainen (båda S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2206 av Linus Sköld och Ida Karkiainen båda S Statens engagemang för alla barns tillgång till en likvärdig kulturskola Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga statligt engagemang för nationell likvärdighet i kulturskolan och tillkännager
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2024/25:KrU6
  • Avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter

    Motion 2024/25:2299 av Aida Birinxhiku m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2299 av Aida Birinxhiku m.fl. S Avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna att införa avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter och tillkännager
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:TU6
  • Säkring av rätten till ledsagarinsatser

    Motion 2024/25:2239 av Ida Karkiainen (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2239 av Ida Karkiainen S Säkring av rätten till ledsagarinsatser Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att säkra rätten till ledsagarinsatser och tillkännager detta för regeringen. Motivering För att fullt ut kunna åtnjuta rörelsefrihet och
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:SoU15
  • Införande av heltid som norm på svensk arbetsmarknad

    Motion 2024/25:2184 av Zara Leghissa m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2184 av Zara Leghissa m.fl. S Införande av heltid som norm på svensk arbetsmarknad Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att heltid ska vara norm på svensk arbetsmarknad och tillkännager detta för regeringen. Motivering Den svenska modellen
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:AU7
  • Bättre vård efter förlossning

    Motion 2024/25:2208 av Åsa Westlund m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2208 av Åsa Westlund m.fl. S Bättre vård efter förlossning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att vård och stöd till kvinnor efter förlossning måste prioriteras högre och tillkännager detta för regeringen. Motivering Efter förlossning får
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:SoU17
  • Åtgärder mot bostadsbristen

    Motion 2024/25:2205 av Linus Sköld m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2205 av Linus Sköld m.fl. S Åtgärder mot bostadsbristen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att underlätta lånefinansieringen av bostadsbyggande i de delar av landet där marknadsvärdena i bostadsbeståndet är låga och tillkännager detta för
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2024/25:CU13
  • Förenkling av ersättningssystemen för att söka tandvård och vård i våra nordiska grannländer

    Motion 2024/25:2238 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2238 av Ida Karkiainen m.fl. S Förenkling av ersättningssystemen för att söka tandvård och vård i våra nordiska grannländer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över och förenkla ersättningssystemen för att söka tandvård och vård i
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:SoU14
  • Snabbare bygge av Norrbotniabanan

    Motion 2024/25:2203 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2203 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. S Snabbare bygge av Norrbotniabanan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att skyndsamt ge startbesked för etappen DåvaSkellefteå på Norrbotniabanan och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2024/25:TU5
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag

Filter