Lars Tysklind (L)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Liberalerna
- Valkrets
- Västra Götalands läns västra
- Titel
- Distriktstandläkare
- Född år
- 1953
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2002-09-30 – 2018-09-24
Folkpartiet liberalerna
- Kvittningsperson
- 2014-09-29 – 2015-11-24
Liberalerna
- Kvittningsperson
- 2015-11-24 – 2018-09-24
Civilutskottet
- Suppleant
- 2014-11-05 – 2018-09-24
- Suppleant
- 2010-10-12 – 2014-09-29
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
Trafikutskottet
- Suppleant
- 2015-03-06 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2015-03-05
- Ledamot
- 2010-10-12 – 2014-09-29
- Suppleant
- 2006-10-10 – 2007-10-03
Miljö- och jordbruksutskottet
- Ledamot
- 2015-03-06 – 2018-09-24
- Suppleant
- 2014-10-07 – 2015-03-05
- Suppleant
- 2010-10-19 – 2014-09-29
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2006-03-10 – 2006-10-02
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2012-10-01 – 2014-09-29
- Suppleant
- 2004-12-16 – 2005-01-17
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2012-05-03 – 2014-09-29
- Suppleant
- 2010-10-19 – 2012-05-02
- Suppleant
- 2007-10-04 – 2010-10-04
Socialutskottet
- Suppleant
- 2014-11-05 – 2015-04-22
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2014-11-05 – 2018-09-24
Bostadsutskottet
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2006-10-02
Lagutskottet
- Suppleant
- 2002-10-08 – 2006-10-02
EU-nämnden
- Suppleant
- 2014-11-05 – 2018-09-24
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-12
Nordiska rådets svenska delegation
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2018-09-24
Valberedningen
- Suppleant
- 2010-10-04 – 2014-09-29
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 02-. Ledamot bostadsutskottet 02-06, civilutskottet 06-10, trafikutskottet 10-15 och miljö- och jordbruksutskottet 15-. Suppleant lagutskottet 02-06, näringsutskottet 04-05 och 12-14, trafikutskottet 06-07 och 15-, miljö- och jordbruksutskottet 06-15, EU-nämnden 06-10 och 14-, skatteutskottet 07-14, civilutskottet 10-, försvarsutskottet 14- och socialutskottet 14-15. Suppleant riksdagens valberedning 10.
Föräldrar
Folkskolläraren och kantorn Einar Tysklind och kontoristen Kerstin Tysklind, f. Ådahl.
Utbildning
Realexamen 69. Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, slutår 72. Tandläkarexamen 77. Universitetsstudier i historia 78.
Anställningar
Distriktstandläkare, Kungsbacka 77-81. 1:e distriktstandläkare, Fjärås 81-87. Distriktstandläkare, Tanumshede 87-89 och Strömstad 89-.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Socialstyrelsens råd för vissa rättsliga sociala och medicinska frågor 05-. Ledamot, Gentekniknämnden 06-, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd 07-16 och Transportinfrastrukturkommittén 09-10. Miljömålsberedningen 15-16.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Strömstad 88-. Ledamot, kommunstyrelsen 89-02, arbetsutskottet 89-94 och 99-02. Ledamot, byggnadsnämnden 92-94, 2:e vice ordförande 92-94, miljönämnden 95-02, ordförande 95-02, handikapprådet 99-02 och pensionärsrådet 99-02. Ordförande, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Kungsbacka kommun 85-87. Styrelseledamot, AB Strömstadsbyggen 92-94.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, Tjänstetandläkarföreningen i Halland 80-84. Ordförande, Folkpartiet liberalerna/Liberalerna 15-), Bohuslän 08-. Styrelseledamot, Liberalerna Västsverige 16-.
Bostadsort
Strömstad
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Aktuell debatt om bristen på studentbostäder
Aktuell debatt om bristen på- Datum
- 2011-09-08
Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde
Utlåtande 2010/11:TU22
Trafikutskottet har granskat EU-kommissionens vitbok om en färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde. Färdplanen innehåller visioner och målsättningar för att åstadkomma ett konkurrenskraftigt och hållbart transportsystem. Utskottet instämmer i huvudsak i de mål och initiativ som kommissionen redovisar. Utskottet betonar vikten av miljö- och klimatrelaterade frågor liksom behovet av att skapa ett mer enhetligt transportsystem i Europa med bland annat väl fungerande transportflöden över nationsgränserna. Utskottet understryker också att särskild hänsyn måste tas till de förhållanden som råder i länder som Sverige med stora avstånd och låg befolkningstäthet i stora områden. Kommissionen föreslår ett procentuellt mål för överflyttning av transporter från väg till andra transportslag. Utskottet ifrågasätter detta. En överflyttning från ett transportslag till ett annat inte kan vara ett mål i sig, menar utskottet. Det är bättre, tycker utskottet, att fokusera på att förbättra förutsättningarna för konkurrenskraftiga transporter inom de övriga transportslagen. Kommissionens tycker att det bör bli obligatoriskt att införa vägavgifter och skatter genom kilometerskatt för tunga lastbilar. Utskottet håller inte med. Utskottet stöder inte heller något generellt initiativ till att öronmärka inkomster från transportsektorn. Riksdagen avslutade ärendet. Därefter skickades utlåtandet för kännedom till EU-kommissionen och till Regeringskansliet.- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 20, 74 minuter
- Beredning
- 2011-05-12
- Justering
- 2011-05-31
- Debatt
- 2011-06-13
- Beslut
- 2011-06-15
Behörighet för lokförare
Betänkande 2010/11:TU19
Behörighetskraven för lokförare anpassas till ett EU-direktiv. Syftet med direktivet är att skapa enhetliga regler för hela EU. Ändringarna innebär följande: Ett nytt förarbevis för lokförare införs. Förarbeviset utfärdas av Transportstyrelsen och styrker att föraren uppfyller vissa minimikrav när det gäller bland annat lämplighet och utbildning. Alla lokförare ska dessutom ha kompletterande intyg som anger vilken typ av tåg de har rätt att köra och på vilken järnvägsinfrastruktur. Intygen utfärdas av arbetsgivaren. Alla förarbevis och intyg samlas i ett register. Utbildningssamordnarna och de lärare som beslutar om betygen, så kallade examinatorer, ska godkännas av Transportstyrelsen. Detsamma gäller för de läkare och psykologer som bedömer lokförarnas fysiska och psykiska lämplighet. Den nya lagen gäller från den 1 juli 2011. De nya behörighetskraven gäller inte fristående lokala och regionala järnvägsnät, tunnelbana eller spårvägar. Riksdagen sa ja till regeringens förslag med ett förtydligande. Riksdagen vill inte att reglerna för registrering av järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon ska gälla för museijärnvägar. Riksdagen gav regeringen i uppdrag att återkomma med förslag på hur ett sådant undantag kan regleras. Därmed sa riksdagen delvis ja till en motion från Socialdemokraterna.- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 2
- Anföranden och repliker
- 4, 20 minuter
- Beredning
- 2011-04-28
- Justering
- 2011-05-19
- Debatt
- 2011-06-01
- Beslut
- 2011-06-01
Havs- och vattenmyndigheten
Betänkande 2010/11:MJU25
Naturvårdsverket och Fiskeriverket har i dag ansvar för verksamheter som rör havs- och vattenmiljön. Riksdagen har beslutat att en ny havs- och vattenmyndighet tar över dessa verksamheter. Fiskeriverket ska samtidigt avvecklas. Verkets verksamhetsområden tas över av Havs- och vattenmyndigheten eller Jordbruksverket. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2011. Den nya myndigheten kan då inleda sin verksamhet.- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 4
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 17, 50 minuter
- Justering
- 2011-05-05
- Debatt
- 2011-05-18
- Beslut
- 2011-05-18
Ändrade regler för elektroniska kommunikationer och andra IT-politiska frågor
Betänkande 2010/11:TU20
EU har uppdaterat två direktiv på området för elektronisk kommunikation. För att genomföra förändringarna i svensk lagstiftning har riksdagen bland annat beslutat: att kraven skärps på innehållet i de avtal som leverantörer av allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster, till exempel bredbandsoperatörer, upprättar med konsumenter. att den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster måste erbjuda konsumenter att ingå avtal med en längsta giltighetstid om 12 månader. Den längsta tillåtna inledande bindningstiden i avtal med konsumenter begränsas också till 24 månader. att bestämmelserna om nummerportabilitet, genom vilken en abonnent kan behålla sitt nummer vid byte av operatör, skärps genom att mottagande operatör åläggs en tidsfrist på en arbetsdag för att genomföra bytet. att operatörer ska kunna förpliktas att göra tjänster kompatibla med andra operatörers tjänster. att allmänna kommunikationsnät i byggnader ska kunna utnyttjas gemensamt av flera operatörer. att tillvägagångssätt för att hantera företag med betydande inflytande på en marknad förnyas. Tillsynsmyndigheter ska som huvudregel göra marknadsanalyser minst vart tredje år. att så kallade cookie-filer bara får sparas på datorn om användaren informeras om ändamålet med dem och samtycker. En cookie-fil är en fil med information som läggs in och sparas på den egna datorns hårddisk när man besöker vissa webbplatser. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2011. Riksdagen sa samtidigt nej till motioner från allmänna motionstiden 2010 om IT-politiska frågor. Skälet är bland annat redan genomförda insatser och att det redan pågår arbete i flera av de frågor som motionerna behandlar. Motionerna tar bland annat upp integritetsskyddet inom elektroniska kommunikationer, internationell roaming för datakommunikationstjänster och öppen källkod och öppna standarder.- Behandlade dokument
- 24
- Förslagspunkter
- 9
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 33, 91 minuter
- Justering
- 2011-05-05
- Debatt
- 2011-05-18
- Beslut
- 2011-05-18
Regeringens tågsatsning
Interpellation 2010/11:351 av Bergström, Stina (MP)
den 6 maj Interpellation 2010/11:351 Regeringens tågsatsning av Stina Bergström MP till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M De senaste två åren har tågresenärer och företag upplevt kaosartade vintrar med förseningar och inställda tåg. Trafikverket konstaterar i sin rapport Situationen i det svenska järnvägsnätet- Inlämnad
- 2011-05-06
- Besvarare
- Catharina Elmsäter-Svärd (M)
Luftfartsfrågor
Betänkande 2010/11:TU24
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2010 om luftfartsfrågor. Skälet är att det redan pågår arbete i flera av de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar om flygplatser och om miljö- och säkerhetsfrågor inom flyget.- Behandlade dokument
- 8
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 26, 79 minuter
- Justering
- 2011-04-28
- Debatt
- 2011-05-11
- Beslut
- 2011-05-11
Cykelfrågor
Betänkande 2010/11:TU21
Riksdagen har sagt nej till motioner från allmänna motionstiden 2010 om cykelfrågor. Skälet är främst att regeringen har tillkallat en särskild utredare som ska göra en översyn av regler ur ett cyklingsperspektiv. Motionerna handlar bland annat om mål för cykelpolitiken samt infrastrukturåtgärder och trafikregler för cykling.- Behandlade dokument
- 7
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 10
- Anföranden och repliker
- 22, 83 minuter
- Justering
- 2011-04-14
- Debatt
- 2011-04-28
- Beslut
- 2011-04-28
Trafiksäkerhet
Betänkande 2010/11:TU18
En av de viktigaste faktorerna för att undvika olyckor vid bilkörning är förarens koncentration. Samtal i mobilen under bilkörning är enligt många undersökningar en riskfaktor. Riksdagen har därför beslutat att regeringen ska granska aktuell forskning om mobiltelefoni och trafiksäkerhet. Regeringen ska sedan, senast under 2012, återkomma till riksdagen med förslag på vilka åtgärder som krävs, eller redovisa vidtagna åtgärder när det gäller användandet av mobiler vid bilkörning. Den snabba tekniska utvecklingen gör det viktigt att ha ett teknikneutralt perspektiv. Av den orsaken är det viktigt att alla distraherande faktorer, till exempel SMS, uppmärksammas. I övrigt säger riksdagen nej till motioner från allmänna motionstiden 2010 om trafiksäkerhet. Ett av de främsta skälen är att det redan pågår arbete i flera av de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar bland annat om viltstängsel, arbetsmiljön för vägarbetare och trötta bilförare. Andra motioner handlar om stopplikten vid övergångsställe, körkortsutbildningen och dubbdäck.- Behandlade dokument
- 54
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 10
- Anföranden och repliker
- 28, 95 minuter
- Justering
- 2011-04-05
- Debatt
- 2011-04-13
- Beslut
- 2011-04-14
Sjöfart
Betänkande 2010/11:TU16
Riksdagen sa nej till motioner om sjöfart från den allmänna motionstiden 2010. Motionerna handlar bland annat om sjöfartens utveckling, säkerhets- och miljörelaterade sjöfartsfrågor samt fritidsbåtsverksamheten. En anledning är att regeringen just nu arbetar med ett omfattande utrednings- och utvecklingsarbete för att stärka den svenska sjöfarten och konkurrenskraften för sjöfartsnäringen. En annan anledning är att det redan bedrivs ett omfattande arbete både nationellt och internationellt då det gäller miljöanpassad och säker sjöfart.- Behandlade dokument
- 28
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 32, 104 minuter
- Justering
- 2011-03-03
- Debatt
- 2011-04-07
- Beslut
- 2011-04-13
Plan- och byggfrågor
Betänkande 2010/11:CU22
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2010 om plan- och byggfrågor. Orsakerna är bland annat att det redan pågår arbete i flera av de frågor som motionerna tar upp och att en ny plan- och bygglag träder i kraft den 2 maj. Motionerna handlar bland annat om medborgarinflytande i samhällsplaneringen, näringsverksamhet i bostadsområden och planering för cykeltrafik. Andra motioner handlar om planering för grönområden och platser för lek, inventering av tillgängligheten och nya tekniska lösningar i byggandet.- Behandlade dokument
- 37
- Förslagspunkter
- 24
- Reservationer
- 17
- Anföranden och repliker
- 20, 95 minuter
- Justering
- 2011-03-29
- Debatt
- 2011-04-06
- Beslut
- 2011-04-06
Strandskyddsfrågor
Betänkande 2010/11:MJU18
Riksdagen beslutade om två ändringar i reglerna om strandskydd. Kommunerna får rätt att upphäva eller besluta om dispens från strandskyddet också i de fall då strandskyddsområdet är ett statligt vattenskyddsområde eller ett så kallat miljöskyddsområde. Tidigare har dessa beslut fattats av länsstyrelserna. Den andra ändringen innebär att kommunen får peka ut en del av Ångermanälvens mynningsvik som ett område för landsbygdsutveckling. Förslaget gäller områden nära stranden där vissa lättnader i strandskyddet kan medges. Ändringen i reglerna påverkar inte det område vid mynningsviken som ingår i världsarvet Höga kusten. Den nya lagen gäller från den 2 maj 2011. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.- Behandlade dokument
- 13
- Förslagspunkter
- 7
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 15, 59 minuter
- Beredning
- 2011-03-08
- Justering
- 2011-03-17
- Debatt
- 2011-03-30
- Beslut
- 2011-03-30
Kostnadskontroll i stora väginvesteringar
Betänkande 2010/11:TU14
Riksrevisionen har granskat kostnadskontrollen i stora väginvesteringar mellan 2005 och 2009. Granskningen visar att regeringen och Trafikverket (tidigare Vägverket) inte har gjort tillräckligt för att garantera en bra kontroll av kostnader vid genomförandet av stora väginvesteringar. Satsningar inom infrastruktur blir ofta betydligt dyrare än vad som har planerats från början. Riksdagen har inte heller fått en rättvis bild av de verkliga kostnadsökningarna i beslutade väginvesteringar. Riksdagen ser allvarligt på de brister som Riksrevisionen identifierat men konstaterar att flera åtgärder vidtagits för att komma till rätta med problemen. En omfattande översyn av planeringsprocessen för byggande av transportinfrastruktur pågår också. Riksdagen avslutar därför ärendet utan några åtgärder.- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 4
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 18, 70 minuter
- Justering
- 2011-03-03
- Debatt
- 2011-03-16
- Beslut
- 2011-03-17
Hyresrätt m.m
Betänkande 2010/11:CU13
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2010 om hyresrätt. Motionerna handlar om hyresrätten som upplåtelseform, kooperativ hyresrätt och ombildning till bostadsrätt, kooperativ hyresrätt och ägarlägenheter.- Behandlade dokument
- 14
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 12
- Anföranden och repliker
- 20, 108 minuter
- Justering
- 2011-03-03
- Debatt
- 2011-03-16
- Beslut
- 2011-03-17
Naturresursfrågor och vattenrätt
Betänkande 2010/11:CU17
Riksdagen gav våren 2006 regeringen ett uppdrag som rörde laxens vandringsvägar (se 2005/06:BoU11 ). Regeringen skulle undersöka om det går att ändra reglerna så att kraftverksföretagen blir skyldiga att bygga till exempel laxtrappor. Regeringen har inte återkommit i sakfrågan. Riksdagen gav därför regeringen i uppdrag att omgående redovisa vad den hittills har gjort och vilka åtgärder som den planerar att vidta med anledning av uppdraget. Nu gäller det inte bara lax utan även ål och annan fisk som vandrar. Riksdagen gjorde sitt ställningstagande med anledning av tre motioner. Riksdagen sa också nej till andra motioner från allmänna motionstiden 2010 om naturresursfrågor och vattenrätt. Motionerna handlar bland annat om åtgärder till förmån för fiske, åtgärder mot stranderosion, skydd av riksintressen och en ny nationalstadspark.- Behandlade dokument
- 9
- Förslagspunkter
- 4
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 7, 42 minuter
- Justering
- 2011-02-17
- Debatt
- 2011-03-03
- Beslut
- 2011-03-09
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning, byggande samt konsumentpolitik
Betänkande 2010/11:CU1
Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2011 om cirka 1,3 miljarder kronor till samhällsplanering, bostadsförsörjning, byggande samt konsumentpolitik. Mest pengar inom utgiftsområdet går till Lantmäteriet (cirka 489 miljoner kronor) och räntebidrag (drygt 190 miljoner kronor).- Behandlade dokument
- 27
- Förslagspunkter
- 15
- Reservationer
- 10
- Anföranden och repliker
- 45, 176 minuter
- Justering
- 2010-12-09
- Debatt
- 2010-12-20
- Beslut
- 2010-12-20
Åtgärder för att höja kvaliteten i järnvägssystemet
Betänkande 2010/11:TU5
Järnvägsföretag och de som är ansvarig för själva järnvägsnätet ingår redan i dag avtal om hur trafiken ska organiseras. I framtiden ska den av parterna som orsakar en avvikelse från avtalet betala en så kallad kvalitetsavgift till den andra parten. Syftet är att öka punktligheten, minska driftstörningar och höja kvaliteten i järnvägssystemet. Det blir möjligt att göra vissa undantag från regeln om kvalitetsavgifter, till exempel för lågt trafikerade järnvägsnät eller under sådana tider på dygnet då risken för driftstörningar är obetydlig.- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 15, 51 minuter
- Justering
- 2010-11-30
- Debatt
- 2010-12-08
- Beslut
- 2010-12-09
Åtgärder för levande hav
Betänkande 2010/11:MJU5
Regeringen har lämnat en redogörelse för det fortsatta arbetet för att förbättra, bevara och skydda havsmiljön i Östersjön och Västerhavet. Fokus ligger på att uppfylla åtagandena i Helcoms aktionsplan för Östersjön och att nå de miljökvalitetsmål som är av betydelse för havsmiljön. Helcom är en kommission som ska övervaka tillämpningen av Östersjökonventionen, en miljökonvention om skydd av östersjöområdets marina miljö. Regeringen presenterar en svensk handlingsplan för det internationella havsmiljösamarbetet. Dessutom presenteras åtgärder för minskad övergödning, ett rent och giftfritt hav och bevarande och hållbart nyttjande av havet och dess biologiska resurser. Riksdagen avslutade ärendet med detta.- Behandlade dokument
- 25
- Förslagspunkter
- 39
- Reservationer
- 40
- Anföranden och repliker
- 36, 107 minuter
- Beredning
- 2010-10-19
- Justering
- 2010-11-16
- Debatt
- 2010-12-01
- Beslut
- 2010-12-01
En strategi mot försurning
Motion 2010/11:MJ376 av Karin Granbom Ellison och Lars Tysklind (FP)
Motion till riksdagen 2010/11:MJ376 av Karin Granbom Ellison och Lars Tysklind FP En strategi mot försurning fp1233 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om en ambitiös strategi mot försurning. Motivering I sjöar och vattendrag som är kraftigt försurade- Inlämnad
- 2010-10-27
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2010/11:MJU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag