Karin Svensson Smith (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1956
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinarie
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Trafikutskottet
- Ordförande
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Avregleringen och Östgötatrafikens tidtabeller
Skriftlig fråga 2009/10:1017 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 9 september Fråga 2009/10:1017 Avregleringen och Östgötatrafikens tidtabeller av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I dag den 8 september rapporterar Östgöta Correspondenten om att pendlarna i Östgötatrafiken drabbas genom regeringens avreglering av järnvägen. Trots protester från 7 800- Inlämnad
- 2010-09-09
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Investering i biogasproduktion för fordonsdrivmedel
Skriftlig fråga 2009/10:1014 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 3 september Fråga 2009/10:1014 Investering i biogasproduktion för fordonsdrivmedel av Karin Svensson Smith mp till näringsminister Maud Olofsson c Biogas är det bästa av de fordonsdrivmedel som finns och kan i dag ersätta delar av den stora volym bensin och diesel som används i vägtrafiken. Eftersom det trots- Inlämnad
- 2010-09-03
- Besvarare
- Maud Olofsson (C)
Biogas och landsbygdsstöd
Skriftlig fråga 2009/10:1013 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 3 september Fråga 2009/10:1013 Biogas och landsbygdsstöd av Karin Svensson Smith mp till jordbruksminister Eskil Erlandsson c I dagsläget är det stora mängder råvara som lämpar sig för produktion av biogas som går till spillo. En av orsakerna är att lantbrukare inte får tillräckliga ekonomiska incitament för- Inlämnad
- 2010-09-03
- Besvarare
- Eskil Erlandsson (C)
Höjning av banavgifter
Skriftlig fråga 2009/10:1005 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 31 augusti Fråga 2009/10:1005 Höjning av banavgifter av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Regeringen talar ofta om behovet av smarta kombinationer av järnväg, väg och sjöfart. Där är vi helt överens. Mot bakgrund av detta ter sig regeringens strategi att höja priserna för tågtransporter- Inlämnad
- 2010-08-31
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Stöd för teknikutveckling i bussbranschen
Skriftlig fråga 2009/10:996 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 20 augusti Fråga 2009/10:996 Stöd för teknikutveckling i bussbranschen av Karin Svensson Smith mp till näringsminister Maud Olofsson c Att fordonsindustrin i Sverige står inför en kris är de flesta medvetna om. Men hur den ska lösas råder det olika meningar om. I Miljöpartiet vill vi se en större satsning på- Inlämnad
- 2010-08-20
- Besvarare
- Maud Olofsson (C)
Förebyggande åtgärder för klimatsäkring av Sveriges vägnät
Skriftlig fråga 2009/10:990 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 17 augusti Fråga 2009/10:990 Förebyggande åtgärder för klimatsäkring av Sveriges vägnät av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c För att klimatsäkra infrastrukturen inför kommande klimatförändringar krävs investeringar, till exempel för att minska sårbarheten vid ras, skred, storm och översvämningar.- Inlämnad
- 2010-08-17
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Anslag till förebyggande åtgärder mot naturolyckor
Skriftlig fråga 2009/10:992 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 17 augusti Fråga 2009/10:992 Anslag till förebyggande åtgärder mot naturolyckor av Karin Svensson Smith mp till försvarsminister Sten Tolgfors m Under de senaste dygnen har det regnat mer i Skåne än vad det brukar göra på en hel månad. Många har redan drabbats av översvämningar och i samband med kraftiga regn- Inlämnad
- 2010-08-17
- Besvarare
- Sten Tolgfors (M)
Obligatoriska klimat- och sårbarhetsplaner
Skriftlig fråga 2009/10:991 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 17 augusti Fråga 2009/10:991 Obligatoriska klimat- och sårbarhetsplaner av Karin Svensson Smith mp till miljöminister Andreas Carlgren c Många kommuner har inte insett allvaret i de kommande klimatförändringarna. Trots ökad sårbarhet fortsätter många kommuner att bevilja bygglov på tomter som riskerar att översvämmas.- Inlämnad
- 2010-08-17
- Besvarare
- Andreas Carlgren (C)
Att säkra Östersjön mot oljekatastrofer
Skriftlig fråga 2009/10:959 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 9 juli Fråga 2009/10:959 Att säkra Östersjön mot oljekatastrofer av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Varje dag passerar fartyg nära Gotlands kuster med oljelaster som innehåller lika stor mängd olja som totalt släppts ut i Mexikanska golfen efter den katastrofala explosionen på en oljerigg.- Inlämnad
- 2010-07-09
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Ny postlag m.m.
Betänkande 2009/10:TU19
Den 1 september 2010 ersätts den nuvarande postlagen med en ny postlag. Syftet är att genomföra EU:s postdirektiv från 2008 i svensk lag. Den samhällsomfattande posttjänsten ska ha samma omfattning och kvalitet som hittills. I dag är det Post- och telestyrelsen, PTS, som utser den eller de som ska tillhandahålla tjänsten. Med den nya postlagen behöver inte PTS peka ut någon postoperatör om marknaden kan tillhandahålla tjänsten fullt ut. Om det skulle visa sig att det blir för ekonomiskt belastande för en postoperatör att tillhandahålla den ska en offentlig upphandling kunna genomföras. Prissättningen ska vara icke-diskriminerande och öppen för insyn oavsett upphandling eller inte. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.- Behandlade dokument
- 22
- Förslagspunkter
- 7
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 19, 84 minuter
- Beredning
- 2010-06-03
- Justering
- 2010-06-15
- Debatt
- 2010-06-22
- Beslut
- 2010-06-22
Förbud mot mopeder på cykelbanor
Skriftlig fråga 2009/10:913 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 18 juni Fråga 2009/10:913 Förbud mot mopeder på cykelbanor av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I takt med att allt fler upptäcker det hälsosamma och miljövänliga i att cykla börjar det bli trängselproblem på cykelbanorna, speciellt i Stockholm och andra storstäder. Därför behövs det- Inlämnad
- 2010-06-18
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Kärnkraften – förutsättningar för generationsskifte
Betänkande 2009/10:NU26
Med två rösters övervikt sa riksdagen ja till regeringens förslag om att slopa förbudet mot nya kärnkraftsreaktorer. Beslutet innebär att nya kärnkraftsreaktorer ska få ersätta gamla som tas ur drift. Om nya reaktorer byggs får dessa endast uppföras på platser där det redan finns kärnkraftverk i drift, det vill säga i Forsmark, Ringhals och Oskarshamn. Totalt ska det inte få finnas fler än dagens tio reaktorer. Enligt regeringens förslag skulle förbudet mot ny kärnkraft upphävas den 1 augusti 2010. Riksdagen har nu senarelagt detta datum till den 1 januari 2011. Riksdagen tydliggör också att staten inte ska få subventionera nya kärnkraftssatsningar. Regeringen uppmanas därför att återkomma till riksdagen om lagförslag i frågan eller "andra åtgärder med innebörden att direkta eller indirekta statliga subventioner inte kan påräknas".- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 124, 472 minuter
- Justering
- 2010-05-27
- Debatt
- 2010-06-17
- Beslut
- 2010-06-17
Några körkorts- och fordonsfrågor
Betänkande 2009/10:TU22
Riksdagen har beslutat att det ska bli lättare för läkare att anmäla olämpliga körkortsinnehavare till Transportstyrelsen. I stället för att enbart anmäla förare som är "uppenbart olämpliga" ska läkare i fortsättning kunna anmäla förare som är "olämpliga". Anmälningen resulterar i en utredning av körkortsinnehavarens lämplighet som förare. Samtidigt slopas kravet på att introduktionsutbildning vid privat övningskörning måste genomföras av körkortsaspiranten och handledaren samtidigt. Ändringarna börjar gälla den 1 september 2010. För att komma i kapp med den tekniska utvecklingen behöver definition av begreppet cykel också breddas. Små eldrivna fordon, exempelvis tvåhjulingen "Segway", som inte kan överstiga 20 km/tim ska nu kunna betraktas som cyklar. När fordonet framförs i högre hastighet än gångfart ska förarna därför följa de regler som gäller för cyklande. Eftersom frågan även kommer att behandlas på EU-nivå har riksdagen beslutat att lagen om vägtrafikdefinitioner ändras den dag regeringen bestämmer.- Behandlade dokument
- 30
- Förslagspunkter
- 14
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 13, 51 minuter
- Justering
- 2010-05-20
- Debatt
- 2010-06-16
- Beslut
- 2010-06-17
Ökat cyklande till skolan
Skriftlig fråga 2009/10:839 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 27 maj Fråga 2009/10:839 Ökat cyklande till skolan av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Svenska barn behöver röra på sig mer. Länge var cykling till och från skolan ett naturligt sätt för barn att få en daglig dos motion. Men något oroväckande har skett. Slentrianmässigt skjutsas barn- Inlämnad
- 2010-05-27
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
med anledning av prop. 2009/10:216 Ny postlag
Motion 2009/10:T10 av Lena Hallengren m.fl. (s, v, mp)
Motion till riksdagen 2009/10:T10 av Lena Hallengren m.fl. s, v, mp med anledning av prop. 2009/10:216 Ny postlag s20009 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att utse Posten Norden som ansvarig för den samhällsomfattande posttjänsten. Riksdagen- Inlämnad
- 2010-05-26
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2009/10:TU19
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 4 avslag
med anledning av prop. 2009/10:200 Ny kollektivtrafiklag
Motion 2009/10:T9 av Lena Hallengren m.fl. (s, v, mp)
Motion till riksdagen 2009/10:T9 av Lena Hallengren m.fl. s, v, mp med anledning av prop. 2009/10:200 Ny kollektivtrafiklag s20008 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2009/10:200 Ny kollektivtrafiklag. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om ökade statliga- Inlämnad
- 2010-04-28
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2009/10:TU21
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
med anledning av skr. 2009/10:197 Åtgärdsplanering för transportsystemet 2010–2021
Motion 2009/10:T8 av Lena Hallengren m.fl. (s, v, mp)
Motion till riksdagen 2009/10:T8 av Lena Hallengren m.fl. s, v, mp med anledning av skr. 2009/10:197 Åtgärdsplanering för transportsystemet 20102021 s20006 Sammanfattning I det rödgröna samarbetet är vi överens om att göra en historisk satsning på järnväg och kollektivtrafik. De kraftigt ökade satsningarna på järnväg- Inlämnad
- 2010-04-21
- Förslag
- 8
- Utskottsberedning
- 2009/10:TU24
- Riksdagsbeslut
- (8 yrkanden): 8 avslag
med anledning av prop. 2009/10:198 Några körkorts- och fordonsfrågor
Motion 2009/10:T7 av Peter Pedersen m.fl. (v, s, mp)
Motion till riksdagen 2009/10:T7 av Peter Pedersen m.fl. v, s, mp med anledning av prop. 2009/10:198 Några körkorts- och fordonsfrågor v045 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att det ska utredas hur trafikmedicinska centrum ska kunna etableras- Inlämnad
- 2010-04-21
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2009/10:TU22
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av prop. 2009/10:193 Tillgängliga elektroniska kommunikationer
Motion 2009/10:T6 av Lena Hallengren m.fl. (s, v, mp)
Motion till riksdagen 2009/10:T6 av Lena Hallengren m.fl. s, v, mp med anledning av prop. 2009/10:193 Tillgängliga elektroniska kommunikationer s20007 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om strukturell separation. Riksdagen avslår regeringens förslag- Inlämnad
- 2010-04-21
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2009/10:TU18
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag