Gudrun Brunegård (ChrDem)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Constituency
- Kalmar County, seat 293
- Title
- Leg. sjuksköterska/Distriktssköterska.
- Birth year
- 1957
- Address
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Current assignments
Member of Parliament
Ordinary member
Committee on the Constitution
Member
Committee on Justice
Deputy member
Committee on Foreign Affairs
Deputy member
Member
Deputy member
All assignments
Member of Parliament
- Ordinary member
- 2019-04-01 – 2026-09-21
Committee on Education
- Deputy member
- 2021-03-03 – 2022-09-26
- Member
- 2019-04-01 – 2021-03-03
Committee on Foreign Affairs
- Deputy member
- 2022-10-12 – 2026-09-21
- Member
- 2022-03-29 – 2022-09-26
- Deputy member
- 2021-03-03 – 2022-03-29
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Committee on the Constitution
- Member
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Committee on Defence
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Committee on Health and Welfare
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on the Labour Market
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Civil Affairs
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Finance
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Justice
- Deputy member
- 2022-10-12 – 2026-09-21
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Cultural Affairs
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Environment and Agriculture
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Industry and Trade
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Social Insurance
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Taxation
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Transport and Communications
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Joint Committee on Foreign Affairs and Defence
- Deputy member
- 2021-11-11 – 2021-12-15
Committee on European Union Affairs
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-10-04
- Member
- 2022-10-27 –
- Deputy member
- 2022-10-27 –
Biography
The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 19–. Ledamot utbildningsutskottet 19–21, utrikesutskottet 22 och konstitutionsutskottet 22–. Suppleant utrikesutskottet 21–22 och 22–, utbildningsutskottet 21–22, socialutskottet 21–22, sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 21 och justitieutskottet 22–. Ledamot riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbeten 22–. Suppleant Riksdagens råd för Riksrevisionen 22–.
Föräldrar
Adjunkten Carl-Åke Pettersson och postkassören Svea Pettersson, f. Andersson.
Utbildning
Grundskola, Oskarshamn och Kalmar, slutår 73. Gymnasieskola, humanistisk linje, Kalmar 73–76. Högskoleexamen i engelska, fonetik och psykologi, Lunds universitet 78. Sjuksköterskeutbildning, Södra Sveriges Sjuksköterskehem, Lund 78–81. Medicinsk och kirurgisk sjukvård, Kopparbergs läns sjuksköterskeskola, Falun 82. Tropikmedicin/International Child Health 20 p, Uppsala universitet 90. Engelska 21–40 p, Hermods/Lunds universitet 93. Engelska 41-60 p, Högskolan i Växjö. Fil.kand.-examen 95. Distriktssköterskeutbildning med förskrivningsrätt för vissa läkemedel, Högskolan i Kalmar 97–98. Medicinsk etik, vetenskapsteori, omvårdnadskunskap, Högskolan i Kalmar. Fil. kand.-examen 00.
Anställningar
Leg. sjuksköterska, Mora lasarett och Leksands sjukhem 81–83. Registered Nurse grade A, Nkinga Hospital, Tanzania 84–85. Leg. sjuksköterska, Mora lasarett 85–86. Skolsköterska, Vimmerby kommun 88–90. Leg. sjuksköterska, Vimmerby sjukhus, 88–90. Nursing Officer, Nkinga Nurses Training School, Tanzania 90–91. Matron in charge/Administrator in charge, Mchukwi Hospital, Tanzania, 91–93. Leg. sjuksköterska, Vimmerby sjukhem, Vimmerby kommun 93. Skolsköterska, Vimmerby kommun, 1993–.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot i parlamentarisk referensgrupp till Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet 13. Ledamot i referensgrupp för statlig utredning om planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola 21–22. Ledamot i referensgrupp för den statliga betygsutredningen 21–22.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Vimmerby 98– och 1:e vice ordförande 18–22. Ledamot, kommunstyrelsen och arbetsutskottet 03–09. Ledamot, socialnämnden 98–02. Vice ordförande, barn- och utbildningsnämnden, Vimmerby kommun 06–09. Ordförande, bildningsnämnden, Vimmerby kommun, 03-06. Landstingsfullmäktig, Kalmar län 02–, ersättare 00–02. Ledamot, landstingsstyrelsen/regionstyrelsen och arbetsutskottet, Kalmar län 09–19. Ledamot, Vimmerby folkhögskolas styrelse 00–09. Ledamot, folkhälso- och miljöutskottet, Landstinget i Kalmar län 00–06. Vice ordförande, primärvårds- och folktandvårdsutskottet, Landstinget i Kalmar län 09–19. Ersättare, polisstyrelsen, Kalmar län 00–02. Ledamot, styrgrupp för KY-utbildning i entreprenörskap inom hotell och restaurang 03–09. Ersättare, SKL:s utbildningsberedning 07–10. Ledamot, SKL:s primärvårds- och äldreomsorgsberedning 10–15. Ersättare, SKL:s primärvårds- och äldreomsorgsberedning 15–19.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, Kristdemokraterna Vimmerby 99–, vice ordförande 00–02 och 22–, ordförande 02–22. Ledamot, distriktsstyrelsen, Kristdemokraterna Kalmar län 01– och 2:e vice ordförande 21–. Ersättare, Kristdemokraternas partistyrelse 17–19 och ledamot 19–. Ledamot, Kristdemokratiska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse 17–19. Ordförande för KDK Kalmar län 16–20. Ledamot distriktsstyrelsen, KDK Kalmar län 17–19.
Said and done
Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This includes motions and speeches in the Chamber, as well as interpellations and written questions to the Government. Here you will also find what government ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to search among the documents. The contents are sorted by date, with the most recent contents at the top.
Minoritetsfrågor
Betänkande 2024/25:KU28
Riksdagen sa nej till ett sextiotal förslag om minoritetsfrågor i motioner som lämnats in under den allmänna motionstiden 2024. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår i flera av de frågor som motionerna tar upp.
Förslagen handlar exempelvis om urfolksstatus för tornedalingar, kväner och lantalaiset, samepolitiken, judiskt liv i Sverige, romsk inkludering och sverigefinnarnas rätt till språk och kultur.
- Behandlade dokument
- 18
- Förslagspunkter
- 22
- Reservationer
- 31
- Anföranden och repliker
- 7, 64 minuter
- Justering
- 2025-04-29
- Datum
- 2025-04-30
- Bordläggning
- 2025-05-06
- Debatt
- 2025-05-07
- Beslut
- 2025-05-07
Författningsfrågor
Betänkande 2024/25:KU16
Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag i motioner om författningsfrågor.
Motionerna har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om statsskicket och statschefens uppdrag, ökad insyn i Kungliga hov- och slottsstatens ekonomi samt EU-samarbetet. Några förslag handlar om åtgärder för att vitalisera demokratin. Andra motioner tar upp frågor kring politisk kommunikation, partifinansiering, lobbyister och karensregler för ministrar och höga statstjänstemän.
Fler ämnen som behandlas i motionsförslagen handlar om grundlagsreglering när det gäller nationella minoriteter, svenskt medborgarskap och public service.
Riksdagen hänvisar till tidigare ställningstaganden i frågorna.
- Behandlade dokument
- 49
- Förslagspunkter
- 40
- Reservationer
- 35
- Anföranden och repliker
- 12, 69 minuter
- Justering
- 2025-04-29
- Datum
- 2025-04-30
- Bordläggning
- 2025-05-06
- Debatt
- 2025-05-07
- Beslut
- 2025-05-07
Internationellt bistånd genom multilaterala organisationer
Betänkande 2024/25:UU11
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Sveriges internationella bistånd genom multilaterala organisationer med fokus på år 2023.
I skrivelsen framgår det att utbetalningar genom multilaterala organisationer, det vill säga internationella organisationer som till exempel olika FN-organ, uppgick till 31,8 miljarder kronor 2023. Det motsvarar 59 procent av Sveriges totala biståndsutbetalningar.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Riksdagen sa även nej till två följdmotioner som lämnats med anledning av skrivelsen samt tio motionsyrkanden från den allmänna motionstiden 2024 inom samma område.
- Behandlade dokument
- 11
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 29, 91 minuter
- Justering
- 2025-04-03
- Datum
- 2025-04-04
- Bordläggning
- 2025-04-08
- Debatt
- 2025-04-09
- Beslut
- 2025-04-10
Fri- och rättigheter
Betänkande 2024/25:KU25
Riksdagen sa nej till cirka 50 förslag om och fri- och rättigheter som inkom i motioner under den allmänna motionstiden 2024. Riksdagen hänvisar bland annat till tidigare och pågående arbete inom de frågor som förslagen handlar om.
Förslagen handlar bland annat om rätten till domstolsprövning, grundlagsskydd av aborträtten, återkallelse av medborgarskap, diskriminering och trossamfunds trygghets- och säkerhetsarbete.
- Behandlade dokument
- 44
- Förslagspunkter
- 18
- Reservationer
- 14
- Anföranden och repliker
- 8, 72 minuter
- Justering
- 2025-04-01
- Datum
- 2025-04-03
- Bordläggning
- 2025-04-08
- Debatt
- 2025-04-09
- Beslut
- 2025-04-09
Internationellt bistånd
Betänkande 2024/25:UU8
Riksdagen sa nej till cirka 100 förslag om internationellt bistånd i motioner från den allmänna motionstiden 2024.
Förslagen handlar bland annat om civilsamhällets roll i biståndet, regeringens reformagenda för biståndet, biståndsnivåer, och prioriteringar inom biståndet.
- Behandlade dokument
- 25
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 36, 112 minuter
- Justering
- 2025-03-13
- Datum
- 2025-03-18
- Bordläggning
- 2025-03-26
- Debatt
- 2025-03-27
- Beslut
- 2025-03-27
Tryck- och yttrandefrihet, massmediefrågor
Betänkande 2024/25:KU24
Riksdagen sa nej till cirka 70 förslag om tryck- och yttrandefrihetsfrågor samt massmediefrågor.
Förslagen inkom i motioner under den allmänna motionstiden 2024 och handlar exempelvis om personuppgifter och digitala söktjänster, yttrandefrihet på internet och reglering av techjättarna.
Riksdagen hänvisar bland annat till att arbete redan pågår i flera av de frågor som förslagen gäller.
- Behandlade dokument
- 31
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 16
- Anföranden och repliker
- 8, 61 minuter
- Justering
- 2025-03-20
- Datum
- 2025-03-21
- Bordläggning
- 2025-03-25
- Debatt
- 2025-03-26
- Beslut
- 2025-03-26
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) Migrationsminister Johan Forssell (M) Arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson (L) Kulturminister Parisa Liljestrand (M) Infrastruktur-- Datum
- 2025-03-13
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD) Skolminister Lotta Edholm (L) Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall (M) EU-minister Jessica Rosencrantz (M) Sjukvårdsminister Acko Ankarberg- Datum
- 2025-02-27
Valfrågor
Betänkande 2024/25:KU13
Riksdagen säger nej till cirka 40 motionsförslag som rör frågor om val. Motionerna har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om valsedelsystemet, åtgärder för ökat valdeltagande, sänkt rösträttsålder och personröster.
Riksdagen hänvisar dels till tidigare ställningstaganden i riksdagen, dels att arbete redan pågår inom de områden som förslagen tar upp.
- Behandlade dokument
- 26
- Förslagspunkter
- 15
- Reservationer
- 7
- Anföranden och repliker
- 7, 40 minuter
- Justering
- 2025-02-20
- Datum
- 2025-02-20
- Bordläggning
- 2025-02-25
- Debatt
- 2025-02-26
- Beslut
- 2025-02-26
2024 års rapport om rättsstatsprincipen
Utlåtande 2024/25:KU6
Riksdagen har granskat EU-kommissionens meddelande om 2024 års rapport om rättsstatsprincipen. I rapporten ger EU-kommissionen en lägesbild över arbetet med att skydda och stärka de demokratiska institutionerna och värdena inom EU. Rapporten innehåller uppgifter om situationen i EU som helhet, och i enskilda medlemsländer. Alla medlemsländer får i rapporten rekommendationer om vad landet kan göra för att bättre efterleva rättsstatens principer.
Riksdagen understryker vikten av respekten för grundläggande rättigheter och rättsstaten. Riksdagen värdesätter kommissionens arbete med att stärka och försvara rättsstatsprincipen och konstaterar att den årliga rättsstatsrapporten har kommit att spela en central roll i arbetet med att upprätthålla rättsstatsprincipen, inte minst genom att rådets rättsstatsdialog utgår från rapporten.
Riksdagen ser positivt på att EU, enligt kommissionen, i dag är bättre på att upptäcka, förebygga och ta itu med problem inom rättsstatsprincipens område än vad man var för fem år sedan. Men rapporten visar också att det finns allvarliga brister på samtliga områden som granskats av kommissionen.
Riksdagen ser med oro på de problem som finns i flera medlemsländer och poängterar vikten av att fortsätta arbetet med att stärka respekten för rättsstatens principer inom hela EU.
Riksdagen lade rapporten till handlingarna, vilket innebär att ärendet avslutas.
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 8, 50 minuter
- Justering
- 2025-02-13
- Datum
- 2025-02-14
- Bordläggning
- 2025-02-25
- Debatt
- 2025-02-26
- Beslut
- 2025-02-26
Utrikespolitisk debatt
Den 12 februari är det utrikespolitisk debatt i riksdagen. Utrikesminister Maria Malmer Stenegard M inleder debatten med att presentera regeringens utrikesdeklaration, det vill säga regeringens mål och prioriteringar för utrikespolitiken. Den utrikespolitiska debatten äger rum en gång om året i februari varje år. Då presenterar- Datum
- 2025-02-12
Riksdagens arbetsformer
Betänkande 2024/25:KU14
Riksdagen sa ja till ett förslag om att låta en utredning se över förutsättningarna för att säkerställa genomförandet av sammanträden i kammaren och tillkännager detta för riksdagsstyrelsen.
Riksdagen sa också nej till cirka 40 förslag om riksdagens arbetsformer i motioner från den allmänna motionstiden 2024 och hänvisar bland annat till pågående utredningsarbete.
Förslagen handlar bland annat om riksmötets öppnande, placeringen i riksdagens plenisal, motionsrätten, en utredning om oppositionens ställning samt riksdagsledamöternas ekonomiska villkor.
- Behandlade dokument
- 33
- Förslagspunkter
- 17
- Reservationer
- 7
- Anföranden och repliker
- 8, 44 minuter
- Justering
- 2025-01-30
- Datum
- 2025-01-30
- Bordläggning
- 2025-02-10
- Debatt
- 2025-02-11
- Beslut
- 2025-02-13
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD) Civilminister Erik Slottner (KD) Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) Landsbygdsminister Peter Kullgren- Datum
- 2025-01-23
Offentlighet, sekretess och integritet
Betänkande 2024/25:KU7
Riksdagen sa nej till 25 förslag i motioner om offentlighet, sekretess och integritet från den allmänna motionstiden 2023 och 2024. Förslagen handlar till exempel om informationsutbyte mellan myndigheter och kommuner, handel med personuppgifter, personlig integritet och digital marknadsföring.
Riksdagen hänvisar bland annat till att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.
- Behandlade dokument
- 20
- Förslagspunkter
- 9
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 8, 49 minuter
- Justering
- 2025-01-16
- Datum
- 2025-01-16
- Bordläggning
- 2025-01-21
- Debatt
- 2025-01-22
- Beslut
- 2025-01-22
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2024/25:KU10
Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.
Som en del i granskningen har utskottet gått igenom regeringsprotokoll från 2023. Utskottet framhåller vikten av att författningar meddelas i god tid innan de börjar gälla för att både enskilda och myndigheter som berörs ska få möjlighet att anpassa sig efter de kommande förändringarna. Utskottet konstaterar att myndigheternas behov visserligen också delvis kan tillgodoses genom att de deltar i beredningen och hålls underrättade underhand av Regeringskansliet. Utskottet framhåller samtidigt vikten av att detta sker i de fall en författning som påverkar en myndighet börjar gälla nära inpå att beslutet har fattats.
Granskningen av vissa förvaltningsärenden har omfattat överklaganden av beslut om att bilda eller utvidga naturreservat. Granskningen har rört handläggningstid och andra förvaltningsrättsliga aspekter av handläggningen. Handläggningstiderna är långa i flera av ärendena i granskningen. Utskottet har förståelse för att flera ärenden har krävt omfattande utredningsåtgärder och svåra avvägningar. Det finns dock ärenden som har lång handläggningstid utan att de synbara utredningsåtgärderna har varit särskilt omfattande. Utskottet anser att handläggningstiden borde kunnat vara kortare i några ärenden. Långa handläggningstider medför inte bara osäkerhet för de inblandade utan kan även leda till personliga och ekonomiska förluster.
Utskottet har också på nytt granskat utnämningsmakten. Granskningen är som tidigare inriktad på politisk bakgrund respektive kön. Även så kallade öppna rekryteringsförfaranden och förekomsten av förflyttningar av myndighetschefer uppmärksammas. Granskningen visar att andelen utnämnda myndighetschefer i Sverige med politisk bakgrund har legat mer eller mindre konstant sedan 2006 (omkring en femtedel eller lägre). Även bland utnämnda chefer för utlandsmyndigheterna har andelen med politisk bakgrund varit i stort sett densamma (omkring 10 procent eller lägre). Utskottet står fast vid sin tidigare uppfattning, att politisk bakgrund inte ska vara diskvalificerande vid tillsättningen så länge beslutet bygger på sakliga grunder såsom förtjänst och skicklighet. När det gäller kön konstaterar utskottet att andelen kvinnor sedan flera år har legat omkring eller strax under hälften. Utskottet ser positivt på att andelen kvinnor har ökat över tid så att könsfördelningen numera är mer jämn. Granskningen visar också att öppna rekryteringsförfaranden tillämpas i stor utsträckning. I fråga om omförordnande och förflyttningar framhåller utskottet i likhet med tidigare vikten av att beakta vilken dokumentation som kan behövas i dialogen med myndighetschefen.
En annan granskning har gällt propositionsavlämnandet. I granskningen uppmärksammas tiden mellan bordläggningen av en proposition och datumet för lagförslagets ikraftträdande samt förekomsten av förkortad motionstid under riksmötena 2011/12–2023/24. Utskottet noterar en ökning vid tiden för covid-19-pandemin och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, av både antalet propositioner som bordlagts kortare tid än 85 dagar före föreslaget ikraftträdande och antalet propositioner som behandlats med förkortad motionstid. Efter pandemin är antalet propositioner som lämnas sent inte påtagligt större än före pandemin men de lämnas senare än före pandemiutbrottet. Utskottet har förståelse för att det i vissa fall kan finnas skäl för brådskande beredning men vill på nytt understryka att det behovet åtminstone i viss utsträckning bör kunna undvikas genom kontinuerlig omvärldsbevakning och god framförhållning och beredskap. Utskottet tar även upp vikten av goda kunskaper i Regeringskansliet om tidsåtgång för riksdagens arbetsprocesser.
Även politiska samordningsfunktioner inom Regeringskansliet över tid har granskats. Utskottet konstaterar att den nu aktuella perioden (2014–2024) kännetecknas av en högre grad av kontinuitet jämfört med tidigare. Samordningen är förlagd till Statsrådsberedningen, och dess arbetsformer framgår av en promemoria som har uppdaterats under varje statsminister. Vidare uppmärksammas systemet med kollektivt fattade regeringsbeslut, som enligt utskottet har stora fördelar. Inom Regeringskansliet tillämpas både delning och gemensam beredning. Granskningen visar att den gemensamma beredningen av ett ärende ska vara slutförd innan det samordnas och det anses viktigt att den politiska samordningen hålls skild från sakberedningen av ett ärende. Utskottet anser att detta är en god ordning.
Statsråds användande av sociala medier har också granskats. Statsrådens kommunikation sker i dag genom sociala medier i större utsträckning än tidigare. Att använda egna konton i rollen som statsråd kan enligt utskottet innebära särskilda utmaningar när det gäller att bedöma i vilken utsträckning det utgör ett led i tjänsteutövningen. Utskottet framhåller vikten av att statsråden i så stor utsträckning som det är möjligt tydliggör detta vid användandet av egna konton i sociala medier. Utskottet uttalar också bland annat att det bör säkerställas att officiell information från regeringen regelmässigt kommuniceras i regeringens kommunikationskanaler och att statsrådens egna konton i sociala medier används som komplement.
Utskottet har också genomfört en övergripande granskning av det konsulära stödet till frihetsberövade utomlands. Antalet inkomna ärenden har sedan 2010 varierat mellan cirka 210 och 460 per år. Regeringskansliets bedömning är att antalet komplicerade ärenden har ökat och att det beror på omvärldsläget och att fler svenskar reser utomlands. Utskottet konstaterar att ärenden om konsulärt stöd till frihetsberövade utomlands är av rättslig natur, men det kan även finnas en utrikespolitisk dimension som påverkar hur de hanteras. Vissa ärenden bedöms utifrån omständigheter vara särskilt komplicerade och av dem behöver vissa tas upp på politisk nivå. Enligt utskottet är det angeläget att utrikesförvaltningens organisation är rustad för att med kort varsel kunna involvera den politiska nivån.
Slutligen har utskottet granskat myndigheters underrättelser om införlivande av EU-rättsakter. Granskningen visar att regeringen får denna information på olika sätt. Det kan ske enligt förordningen om vissa skyldigheter för myndigheter vid ett medlemskap i Europeiska unionen. Ett annat sätt är att informationen ges i den årliga förteckningen över föreskrifter som myndigheterna ska lämna till regeringen enligt författningssamlingsförordningen. Ytterligare ett sätt är att departementen följer myndigheternas författningsarbete och därigenom får informella underrättelser om de myndighetsföreskrifter som beslutas. Granskningen visar dock att förutsättningarna är olika mellan departementen genom att mängden EU-rättsakter som införlivas eller kompletteras genom myndighetsföreskrifter varierar. På grund av detta framstår det som naturligt att vissa skillnader i hur myndigheterna informerar regeringen kan uppkomma.
- Anföranden och repliker
- 8, 68 minuter
- Justering
- 2024-12-12
- Datum
- 2024-11-29
- Bordläggning
- 2025-01-21
- Debatt
- 2025-01-22
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Betänkande 2024/25:UU2
Totalt cirka 44,5 miljarder kronor ur statens budget för 2025 går till utgiftsområdet Internationellt bistånd. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Den största delen av pengarna, drygt 42,4 miljarder kronor, går till biståndsverksamhet. Bland övriga anslag inom utgiftsområdet finns exempelvis Sidas förvaltningsanslag och Folke Bernadotteakademin.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om bemyndiganden om ekonomiska åtaganden och om att upphäva vissa riksdagsbindningar när det gäller politiken för global utveckling. Samtidigt sa riksdagen nej förslag i motioner från allmänna motionstiden 2024, bland annat alternativa budgetförslag.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 10
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 43, 138 minuter
- Justering
- 2024-12-05
- Datum
- 2024-12-10
- Bordläggning
- 2024-12-13
- Debatt
- 2024-12-16
- Beslut
- 2024-12-17
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje M Arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson L Kulturminister Parisa Liljestrand M Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson KD Äldre-- Datum
- 2024-11-07
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Kulturminister Parisa Liljestrand M Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall M Finansmarknadsminister Niklas Wykman M Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa M Kulturminister Parisa- Datum
- 2024-10-03
Nya fynd kring Dag Hammarskjölds död
Motion 2024/25:1739 av Gudrun Brunegård (KD)
Motion till riksdagen 2024/25:1739 av Gudrun Brunegård (KD) Nya fynd kring Dag Hammarskjölds död Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att tillsätta en utredning i syfte att klargöra vilka avvägningar Sveriges regering gjorde i samband med utredningarna 1961–62 rörande- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 3
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:UU7
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Fotboja som tydligt värnar brottsoffret
Motion 2024/25:1167 av Gudrun Brunegård (KD)
Motion till riksdagen 2024/25:1167 av Gudrun Brunegård (KD) Fotboja som tydligt värnar brottsoffret Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda utökade möjligheter att använda fotboja med gps-teknik för att säkerställa skyddet av brottsoffret och tillkännager detta- Inlämnad
- 2024-10-01
- Förslag
- 1
- Datum
- 2024-10-01
- Utskottsberedning
- 2024/25:JuU31