Magnus Jacobsson (ChrDem)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Constituency
- Västra Götaland County North, seat 71
- Title
- Security Officer
- Birth year
- 1968
- Address
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Current assignments
Member of Parliament
Ordinary member
Committee on Transport and Communications
Member
Committee on Cultural Affairs
Deputy member
Committee on Education
Deputy member
Committee on the Labour Market
Deputy member
All assignments
Member of Parliament
- Ordinary member
- 2018-09-24 – 2026-09-21
- Ordinary member
- 1998-10-05 – 2002-09-30
Committee on Transport and Communications
- Member
- 2024-09-13 – 2026-09-21
- Second Deputy Chair
- 2019-03-07 – 2022-09-26
- Member
- 2018-10-02 – 2019-03-07
- Deputy member
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Committee on the Labour Market
- Deputy member
- 2024-09-13 – 2026-09-21
- Member
- 2022-10-04 – 2024-09-13
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
- Deputy member
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Committee on Environment and Agriculture
- Deputy member
- 2018-10-16 – 2022-09-26
Committee on Taxation
- Deputy member
- 2018-10-16 – 2022-09-26
Committee on Defence
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Committee on the Constitution
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Committee on Foreign Affairs
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Committee on Civil Affairs
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Finance
- Deputy member
- 2022-10-12 – 2022-11-09
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Justice
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Cultural Affairs
- Deputy member
- 2022-10-12 – 2026-09-21
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Industry and Trade
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Social Insurance
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Health and Welfare
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on Education
- Deputy member
- 2022-10-12 – 2026-09-21
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Committee on European Union Affairs
- Deputy member
- 2020-03-18 – 2022-10-04
The Swedish Delegation to the Nordic Council
- Deputy member
- 2018-10-09 – 2023-10-19
Biography
The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98–02 och 18–. 2:e vice ordförande trafikutskottet 19–22. Ledamot trafikutskottet 18–19 och 22– samt arbetsmarknadsutskottet 22–. Suppleant trafikutskottet 98–02, arbetsmarknadsutskottet 98–02, miljö- och jordbruksutskottet 18–22, skatteutskottet 18–22, kulturutskottet 22–, utbildningsutskottet 22– och finansutskottet 22–. Suppleant Nordiska rådets svenska delegation 18–.
Föräldrar
Socialarbetaren Liliane Jacobsson.
Utbildning
Gymnasieskola, social linje, slutår 86. Studier i historia, internationella relationer och ekonomisk historia, Göteborgs universitet. Kyrkohistoria vid Newmaninstitutet.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Förbundsordförande KDU 97–99. Styrelseledamot, Kristdemokratiska samhällspartiet/Kristdemokraterna Uddevalla och ordförande 97–. Styrelseledamot, Bohusläns distrikt av KDS/KD 92–97. Ledamot partistyrelsen, Kristdemokraterna, 96–99.
Litteratur
Tankar inför drakens tid (97, tillsammans med andra).
Anställningar
Städare, Akademiska sjukhuset, 86–87. Terminalarbetare 87–88. Anställd, Securitas 88–96. Förbundsordförande, KDU 96–99. Kommunalråd, Uddevalla 06–14.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Uddevalla, 98–. Ledamot, kommunstyrelsen 06–14. Ersättare Bohuslandstinget 94–98. Regionfullmäktig, Västra Götaland 10–18. Ledamot, regionala utvecklingsnämnden 10–18.
Said and done
Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This includes motions and speeches in the Chamber, as well as interpellations and written questions to the Government. Here you will also find what government ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to search among the documents. The contents are sorted by date, with the most recent contents at the top.
Civila samhället, trossamfund och folkbildning
Betänkande 2024/25:KrU8
Riksdagen sa nej till cirka 70 förslag som berör civilsamhället, trossamfund och folkhögskolor i motioner från den allmänna motionstiden 2024.
Förslagen handlar bland annat om statliga stöd, utvärdering av demokrativillkoren, en central databas över statsbidrag till civilsamhället, ett nationellt företrädarregister för föreningar och sammanslagning av myndigheter.
Riksdagen hänvisar bland annat till att arbete redan pågår i många av de områden som förslagen handlar om.
- Behandlade dokument
- 40
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 12
- Anföranden och repliker
- 13, 81 minuter
- Justering
- 2025-04-10
- Datum
- 2025-04-17
- Bordläggning
- 2025-04-23
- Debatt
- 2025-04-24
- Beslut
- 2025-04-29
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) Skolminister Lotta Edholm (L) Civilminister Erik Slottner (KD) EU-minister Jessica Rosencrantz (M) Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) besvarar- Datum
- 2025-04-24
Vägtrafik- och fordonsfrågor
Betänkande 2024/25:TU11
Riksdagen säger nej till cirka 110 förslag i motioner om vägtrafik- och fordonsfrågor. Förslagen har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om arbetet för en fossilfri fordonsflotta, laddinfrastruktur för elfordon, parkeringsfrågor och vinterunderhåll av vägar.
Riksdagen hänvisar främst till att arbete redan pågår eller har genomförts inom de områden som förslagen tar upp.
- Behandlade dokument
- 61
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 26
- Anföranden och repliker
- 21, 103 minuter
- Justering
- 2025-03-27
- Datum
- 2025-03-27
- Bordläggning
- 2025-04-01
- Debatt
- 2025-04-02
- Beslut
- 2025-04-09
Yrkestrafik och taxi
Betänkande 2024/25:TU9
Riksdagen sa nej till cirka 30 förslag som rör yrkestrafik och taxi i motioner från den allmänna motionstiden 2024. Förslagen handlar till exempel om tillsyn och kontroll samt genomförande av översyner inom olika delar av området.
Riksdagen hänvisar bland annat till planerade och vidtagna åtgärder samt pågående utrednings- och beredningsarbete.
- Behandlade dokument
- 18
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 11
- Anföranden och repliker
- 35, 100 minuter
- Justering
- 2025-03-18
- Datum
- 2025-03-25
- Bordläggning
- 2025-04-01
- Debatt
- 2025-04-02
- Beslut
- 2025-04-02
Cykelfrågor
Betänkande 2024/25:TU10
Riksdagen sa nej till 64 förslag om olika cykelfrågor. De handlar bland annat om infrastruktur och regler för ökad säkerhet, insatser för cykling bland barn och unga samt kombinerade resor med cykel.
Merparten av förslagen inkom i motioner under den allmänna motionstiden 2024. Fyra förslag inkom i följdmotioner till en proposition från regeringen.
Riksdagen hänvisar till planerade och redan vidtagna åtgärder samt till pågående arbete.
- Behandlade dokument
- 24
- Förslagspunkter
- 10
- Reservationer
- 22
- Anföranden och repliker
- 16, 74 minuter
- Justering
- 2025-02-27
- Datum
- 2025-03-04
- Bordläggning
- 2025-03-18
- Debatt
- 2025-03-19
- Beslut
- 2025-03-19
Arbetsmarknadspolitik och arbetslöshetsförsäkringen
Betänkande 2024/25:AU6
Riksdagen sa nej till cirka 80 förslag om arbetsmarknadspolitik och arbetslöshetsförsäkringen i motioner från den allmänna motionstiden 2024.
Förslagen handlar bland annat om Arbetsförmedlingen, det arbetsmarknadspolitiska insatsutbudet, Samhall samt arbetslöshetsförsäkringen.
Riksdagen hänvisar bland annat till pågående arbete inom området.
- Behandlade dokument
- 35
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 21
- Anföranden och repliker
- 42, 145 minuter
- Justering
- 2025-02-27
- Datum
- 2025-03-03
- Bordläggning
- 2025-03-11
- Debatt
- 2025-03-12
- Beslut
- 2025-03-12
Riksrevisionens rapport om bildandet av Svevia och Infranord
Betänkande 2024/25:TU7
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Riksrevisionens rapport om bildandet av de statliga infrastrukturföretagen Svevia och Infranord.
Riksrevisionen lämnar flera rekommendationer till regeringen, bland annat att de systematiskt ska följa upp och utvärdera Svevias och Infranords åtgärder för att uppnå sina ekonomiska mål.
Regeringen menar i sin skrivelse att de genom befintliga ägardialoger kan följa bolagens måluppfyllelse, och att ägaren kan begära en åtgärdsplan om målen inte nås. Regeringen skriver också att de inte kommer att göra några andra insatser med anledning av Riksrevisionens iakttagelser och att rapporten därmed anses vara slutbehandlad.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 24, 73 minuter
- Justering
- 2025-02-18
- Datum
- 2025-02-20
- Bordläggning
- 2025-02-25
- Debatt
- 2025-02-26
- Beslut
- 2025-02-27
Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor
Betänkande 2024/25:TU6
Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag som rör järnvägs- och kollektivtrafikfrågor i motioner från den allmänna motionstiden 2024. Förslagen handlar till exempel om organiseringen av järnvägsunderhållet, järnvägens signalsystem, banavgifter, biljettsystem för järnvägs- och kollektivtrafik, färdtjänst och Arlandabanan.
Riksdagen hänvisar bland annat till att det redan pågår arbete inom de områden som förslagen gäller.
- Behandlade dokument
- 45
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 34
- Anföranden och repliker
- 50, 165 minuter
- Justering
- 2025-02-18
- Datum
- 2025-02-20
- Bordläggning
- 2025-02-25
- Debatt
- 2025-02-26
- Beslut
- 2025-02-26
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Civilminister Erik Slottner (KD) Finansminister Elisabeth Svantesson (M) Försvarsminister Pål Jonson (M) Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) Civilminister Erik Slottner (KD) besvarar såväl- Datum
- 2025-02-20
Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport
Betänkande 2024/25:TU8
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en komplettering till EU-förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport, som började gälla den 1 januari 2025. I och med förordningen infördes ett gränsvärde för hur mycket växthusgas som får släppas ut i genomsnitt per år av de drivmedel som fartyg inom den kommersiella sjöfarten använder.
Regeringens förslag innehåller bland annat bestämmelser om när och hur svenska myndigheter kan besluta om straffavgifter för rederier som bryter mot EU-förordningen. Förslaget anger även vilka befogenheter svenska tillsynsmyndigheter ska ha vid tillsyn av att förordningen följs.
Den nya lagen börjar gälla den 1 mars 2025.
- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 8, 27 minuter
- Justering
- 2025-02-11
- Datum
- 2025-02-11
- Bordläggning
- 2025-02-18
- Debatt
- 2025-02-19
- Beslut
- 2025-02-19
Utrikespolitisk debatt
Den 12 februari är det utrikespolitisk debatt i riksdagen. Utrikesminister Maria Malmer Stenegard M inleder debatten med att presentera regeringens utrikesdeklaration, det vill säga regeringens mål och prioriteringar för utrikespolitiken. Den utrikespolitiska debatten äger rum en gång om året i februari varje år. Då presenterar- Datum
- 2025-02-12
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Skolminister Lotta Edholm (L) Socialminister Jakob Forssmed (KD) Jämställdhets- och arbetslivsminister Paulina Brandberg (L) Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) Skolminister- Datum
- 2025-01-30
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) Försvarsminister Pål Jonson (M) Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) Energi-- Datum
- 2024-12-12
Infrastrukturfrågor
Betänkande 2024/25:TU5
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ekonomisk ram, på totalt 1 171 miljarder kronor, som under tolv år ska användas för att rusta upp Sveriges transportinfrastruktur. Summan räknas i 2025 års priser.
Under perioden 2026–2037 ska medlen användas till både upprätthållande och utveckling av bland annat vägar och järnvägar.
354 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga vägar och 210 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga järnvägar. 607 miljarder ska användas till att utveckla transportsystemet. Bland annat gäller det utveckling av statliga järnvägar och vägar, trimnings- och miljöåtgärder i befintlig infrastruktur samt statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar.
- Behandlade dokument
- 190
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 51
- Anföranden och repliker
- 53, 196 minuter
- Justering
- 2024-12-03
- Datum
- 2024-12-06
- Bordläggning
- 2024-12-10
- Debatt
- 2024-12-11
- Beslut
- 2024-12-12
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Betänkande 2024/25:TU1
Totalt cirka 94 miljarder kronor ur statens budget för 2025 går till utgiftsområdet Kommunikationer. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Mest pengar, drygt 41 miljarder kronor, går till utveckling av statens transportinfrastruktur, bland annat vägar och järnvägar. Cirka 40 miljarder kronor går till att underhålla och upprätthålla den befintliga transportinfrastrukturen och drygt 2,6 miljarder kronor går till Transportstyrelsen.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ekonomiska bemyndiganden och investeringsplaner. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag i motioner.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 6
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 57, 172 minuter
- Justering
- 2024-12-03
- Datum
- 2024-12-04
- Bordläggning
- 2024-12-10
- Debatt
- 2024-12-11
- Beslut
- 2024-12-11
En effektivare och mer rättssäker klampning
Betänkande 2024/25:TU4
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om bland annat en ny klampningslag. Klampning innebär att fordonet låses fast och inte kan köra vidare.
Syftet med förslaget är bland annat att förbättra förutsättningarna för att regler inom transportbranschen efterlevs, och att öka trafiksäkerheten för vägtrafikanter genom att exempelvis hindra trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon. Förslaget ska även förbättra möjligheten att verkställa sanktionsavgifter, som är en icke straffbelagd avgift för den som bryter mot reglerna inom yrkestrafikområdet. Den tidigare fasta tidsgränsen för hur länge ett förbud eller åtgärd som exempelvis klampning får gälla tas bort.
Lagen och övriga lagändringar ska börja gälla den 1 januari 2025.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 13, 38 minuter
- Justering
- 2024-10-24
- Bordläggning
- 2024-11-12
- Debatt
- 2024-11-13
- Beslut
- 2024-11-13
Två frågor om taxi – prisuppgiftsskyldigheten och ålderskravet för taxiförarlegitimation
Betänkande 2024/25:TU2
Beloppsgränsen då föraren är skyldig att lämna en särskild prisuppgift vid taxifärd ska höjas och knytas till prisbasbeloppet i stället för att anges med ett nominellt belopp. Dessutom ska ålderskravet för taxiförarlegitimation sänkas från 21 år till 20 år.
De nya reglerna innebär att beloppsgränsen för när en taxiförare är skyldig att lämna en särskild prisuppgift ska vara 1,2 procent av prisbasbeloppet. Det innebär en höjning från 500 kronor till 680 kronor, med 2024 års prisbasbelopp. Bakgrunden till lagändringarna är framförallt inflationstakten och att taxibranschen har ett behov av att nyrekrytera förare.
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändringar i taxitrafiklagen.
Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2025.
- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 15, 49 minuter
- Justering
- 2024-10-15
- Bordläggning
- 2024-10-22
- Debatt
- 2024-10-23
- Beslut
- 2024-10-23
Etanolen till hjälp för att fordonsflottan ska bli fossilfri
Motion 2024/25:2293 av Kjell-Arne Ottosson och Magnus Jacobsson (båda KD)
Motion till riksdagen 2024/25:2293 av Kjell-Arne Ottosson och Magnus Jacobsson (båda KD) Etanolen till hjälp för att fordonsflottan ska bli fossilfri Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ta ett samlat grepp om etanolens potential som ett fossilfritt alternativ för- Inlämnad
- 2024-10-03
- Förslag
- 1
- Datum
- 2024-10-03
- Utskottsberedning
- 2024/25:TU11
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Uppmärksamma antisemitiska hatbrott
Motion 2024/25:1724 av Magnus Jacobsson (KD)
Motion till riksdagen 2024/25:1724 av Magnus Jacobsson (KD) Uppmärksamma antisemitiska hatbrott Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör vidta ytterligare åtgärder för att bekämpa antisemitism i Sverige och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 2
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:JuU15
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Översyn av infrastrukturen i Västsverige utifrån ett säkerhetspolitiskt perspektiv
Motion 2024/25:1162 av Magnus Jacobsson (KD)
Motion till riksdagen 2024/25:1162 av Magnus Jacobsson KD Översyn av infrastrukturen i Västsverige utifrån ett säkerhetspolitiskt perspektiv Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör se över vad som behöver åtgärdas i Västsverige för att Sverige ska klara- Inlämnad
- 2024-10-01
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2024/25:FöU2
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag