Anders Åkesson (Cen)

Tidigare riksdagsledamot

Constituency
Kalmar County
Birth year
1958
Address
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

All assignments

Member of Parliament

Ordinary member
2006-10-2 – 2022-9-26

Committee on Transport and Communications

First Deputy Chair
2019-3-7 – 2022-9-26
Deputy Chair
2018-10-2 – 2019-3-7
Member
2018-10-2 – 2018-10-2
Member
2014-10-7 – 2018-9-24
Member
2010-10-12 – 2014-9-29

Committee on Cultural Affairs

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26
Deputy member
2014-10-14 – 2018-9-24
Deputy member
2011-4-15 – 2012-9-12
Member
2006-10-10 – 2010-10-4

Committee on Foreign Affairs

Deputy member
2020-3-18 – 2020-9-3
Deputy member
2006-10-10 – 2010-10-4

Committee on Civil Affairs

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26
Deputy member
2012-9-19 – 2014-9-29

Committee on Defence

Deputy member
2020-3-18 – 2020-9-3

Committee on the Constitution

Deputy member
2020-3-18 – 2020-9-3

Committee on the Labour Market

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

Committee on Finance

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

Committee on Justice

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

Committee on Environment and Agriculture

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

Committee on Industry and Trade

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

Committee on Social Insurance

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

Committee on Taxation

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

Committee on Health and Welfare

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

Committee on Education

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

Committee on European Union Affairs

Deputy member
2020-3-18 – 2022-9-26

The War Delegation

Member
2010-10-19 – 2014-9-29

Nominations Committee

Member
2018-9-24 – 2022-9-26
Deputy member
2010-10-4 – 2018-9-24

Council for Members' Affairs

Deputy member
2014-10-15 – 2018-10-10

Biography

The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 06-. Ledamot kulturutskottet 06-10 och trafikutskottet 10-. Vice ordförande trafikutskottet 18-19 och 1:e vice ordförande 19-. Suppleant utrikesutskottet 06-10, kulturutskottet 11-12 och 14-18 och civilutskottet 12-14. Ledamot krigsdelegationen 10-14. Ledamot, riksdagens valberedning 18-. Suppleant riksdagens valberedning 10-18 och ledamotsrådet 14-18.

Föräldrar

Kyrkovaktmästaren Åke Johansson och kyrkovaktmästaren Ulla-Britt Johansson, f. Karlsson.

Utbildning

Gymnasieskola, Kalmar, slutår 79. Massmedia/kommunikation, Högskolan i Kalmar, slutår 01.

Anställningar

Ombudsman, CUF 80-82. Kyrkovaktmästare 82-89. Ombudsman, Centerpartiet 89-00. Ombudsman, Företagarnas Riksorganisation 00. Utbildningsledare, Studieförbundet Vuxenskolan 00-.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, insynsrådet, Länsstyrelsen i Kalmar län 06-. Styrelsen för Medieinstitutet Fojo, Linnéuniversitetet 07-12, ordförande 11-12.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Kalmar 85-02. Ledamot, kommunstyrelsen 91-94, fritidsnämnden 85-88 och byggnadsnämnden 88-02. Landstingsfullmäktig, Kalmar läns landsting 02-10. Ledamot, Regionförbundet i Kalmar län, fullmäktig 97-02, ledamot, regionstyrelsen 97-06 och arbetsutskottet 97-06. Vice ordförande, Regionförbundet i Kalmar län 98-02, ordförande 02-06. Ledamot, lokalt kyrkoråd, samfällighetsfullmäktige, Svenska kyrkan i Kalmar. Ordförande, kyrkogårds- och fastighetsnämnden, Kalmar kyrkliga samfällighet 82-13. Ordförande i samfällighetens fastighetsutskott 13-17. Stiftsfullmäktig, Växjö stift 13-.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ledamot, kyrkoråd och samfällighetsfullmäktige, Svenska kyrkan i Kalmar. Ordförande, kyrkogårds- och fastighetsnämnden, Kalmar kyrkliga samfällighet 82-13. Ordförande, Centerpartiets lokalavdelning i Kalmar 85-12. Styrelseledamot, Centerpartiets kommunkrets 82-14. Ledamot, distriktsstyrelsen 97- och partistyrelsen 04-19. Styrelseledamot, Företagarna i Kalmar 01-06. Styrelseledamot, Studieförbundet Vuxenskolan 05-12. Ordförande, Bygdegårdarnas Riksförbund 06-11. Styrelseledamot, Eccocom AB 13-19. Ordförande, fastighetsutskottet, Kalmar kyrkliga samfällighet 13-17. Stiftsfullmäktig, Växjö stift 13-.

Bostadsort

Kalmar

Said and done

Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.

  • Infrastruktur för laddstolpar

    Skriftlig fråga 2014/15:773 av Anders Åkesson (C)

    Fråga 2014/15:773 Infrastruktur för laddstolpar av Anders Åkesson C till Klimat- och miljöminister Åsa Romson MP Alliansen öronmärkte 300 miljoner kronor till utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon i hela landet. Regeringen har oroväckande nog slopat denna satsning och hävdar att dessa pengar i stället ingår i det
    Inlämnad
    2015-08-24
    Besvarare
    Klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP)
  • Swedavias miljöarbete och klimatpåverkan

    Interpellation 2014/15:749 av Anders Åkesson (C)

    Interpellation 2014/15:749 Swedavias miljöarbete och klimatpåverkan av Anders Åkesson C till Närings- och innovationsminister Mikael Damberg S Swedavia är ett av staten helägt bolag som under föregående år tog emot 36 miljoner passagerare på sina flygplatser. Om tio år räknar Swedavia med att antalet uppgår till ca 40
    Inlämnad
    2015-08-24
    Besvarare
    Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S)
  • Utvidgat undantag från trängselskatt

    Skriftlig fråga 2014/15:691 av Anders Åkesson (C)

    Fråga 2014/15:691 Utvidgat undantag från trängselskatt av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Trängselskatten är ett effektivt verktyg för att minska trängseln i storstäder. I dag förekommer dock undantag för vissa fordonskategorier som bidrar till samhällsnytta, till exempel bussar i kollektivtrafik. Det
    Inlämnad
    2015-06-22
    Besvarare
    Finansminister Magdalena Andersson (S)
  • Swedavias miljöarbete och klimatpåverkan

    Interpellation 2014/15:707 av Anders Åkesson (C)

    Interpellation 2014/15:707 Swedavias miljöarbete och klimatpåverkan av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Swedavia är ett av staten helägt bolag som under föregående år tog emot 36 miljoner passagerare på sina flygplatser. Om tio år räknar Swedavia med att antalet uppgår till ca 40 miljoner passagerare.
    Inlämnad
    2015-06-11
    Besvarare
    Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S)
  • Still from Interpellationsdebatt: Utredningen om Bromma flygplats

    Utredningen om Bromma flygplats

    Interpellation 2014/15:600 av Anders Åkesson (C)

    Interpellation 2014/15:600 Utredningen om Bromma flygplats av Anders Åkesson C till Statsrådet Mehmet Kaplan MP Bromma flygplats är en viktig flygplats för hela landet, inte enbart för Stockholm. Flygplatsen trafikeras i dagsläget framför allt av inrikesflygen vilket gör att flygplatsen är av störst betydelse för mindre
    Inlämnad
    2015-05-18
    Besvarare
    Statsrådet Mehmet Kaplan (MP)
  • Still from Interpellationsdebatt: Finansiering av transportinfrastruktur

    Finansiering av transportinfrastruktur

    Interpellation 2014/15:591 av Anders Åkesson (C)

    Interpellation 2014/15:591 Finansiering av transportinfrastruktur av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Under Alliansens åtta regeringsår ökades satsningarna på transportinfrastruktur kraftigt. Då dubblerades till exempel satsningarna på järnvägens drift och underhåll jämfört med föregående socialdemokratiska
    Inlämnad
    2015-05-13
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • Still from Debatt om förslag: Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor

    Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor

    Betänkande 2014/15:TU13

    Den svenska kollektivtrafikbranschen satte 2008 upp ett mål om att fördubbla antalet resor med kollektivtrafiken till 2020. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om statens roll i att bidra till att skapa rätt förutsättningar för att målet ska kunna nås. Trafikutskottet, som har förberett riksdagens beslut, menar att beslut om kollektivtrafik i första hand tas på regional nivå, men poängterar att även staten kan vidta åtgärder, till exempel när det gäller infrastruktur.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om vissa lagändringar för att genomföra EU:s direktiv om att inrätta ett gemensamt europeiskt järnvägsområde.

    Behandlade dokument
    31
    Förslagspunkter
    16
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    35, 117 minuter
    Justering
    2015-05-21
    Bordläggning
    2015-05-27
    Debatt
    2015-05-28
    Beslut
    2015-06-03
  • Still from Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Datum
    2015-05-28
  • Still from Debatt om förslag: Yrkestrafik och taxi

    Yrkestrafik och taxi

    Betänkande 2014/15:TU12

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att komplettera lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd.

    Riksdagen har även behandlat motioner om yrkestrafik och taxi. Riksdagen gav tre uppdrag, så kallade tillkännagivanden, till regeringen.

    Riksdagen uppmanade regeringen att snabbt behandla frågan om åtgärder för att kunna stoppa ett fordon i mer än 24 timmar och sedan återkomma med förslag. Regeringen bör också snabbt utarbeta regler så att lastbilar med en bruttovikt på upp till 74 ton kan tillåtas på de delar av det allmänna vägnätet som har tillräcklig bärighet. I detta tillkännagivande ingick också att det ska vara lättare att få dispens samt att regeringen bör fortsätta att utreda frågan om att tillåta fordon upp till 30 meter. Riksdagen ville även att regeringen ska se över möjligheten att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotidsreglerna för yrkesmässig trafik.

    Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    23
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    25, 108 minuter
    Justering
    2015-05-21
    Bordläggning
    2015-05-27
    Debatt
    2015-05-28
    Beslut
    2015-05-28
  • med anledning av prop. 2014/15:100 2015 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2014/15:3091 av Annie Lööf m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2014/15:3091 av Annie Lööf m.fl. C med anledning av prop. 2014/15:100 2015 års ekonomiska vårproposition Innehållsförteckning Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1.Inledning: Ett bra Sverige som kan bli ännu bättre 2.Utsikter för svensk ekonomi 2.1 Global återhämtning i sikte
    Inlämnad
    2015-05-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2014/15:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Regional tillväxt och förutsättningar för jobb på norra Gotland

    Interpellation 2014/15:469 av Anders Åkesson (C)

    Interpellation 2014/15:469 Regional tillväxt och förutsättningar för jobb på norra Gotland av Anders Åkesson C till Närings- och innovationsminister Mikael Damberg S Gotland har på många sätt unika förutsättningar för både natur och människor. Genom samspelet mellan dem som bott och verkat där och naturen har ön formats
    Inlämnad
    2015-03-30
    Besvarare
    Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S)
  • Still from Interpellationsdebatt: Modern och marksnål teknik vid utbyggnad av stamnätet för el

    Modern och marksnål teknik vid utbyggnad av stamnätet för el

    Interpellation 2014/15:379 av Anders Åkesson (C)

    Interpellation 2014/15:379 Modern och marksnål teknik vid utbyggnad av stamnätet för el av Anders Åkesson C till Statsrådet Ibrahim Baylan S Ett modernt samhälle med hög tillgänglighet för elström, datatrafik, vägar och järnvägar kräver en modern och väl utbyggd transportinfrastruktur. Ett modernt samhälle och dess invånare
    Inlämnad
    2015-03-11
    Besvarare
    Ibrahim Baylan (S)
  • Still from Debatt om förslag: Trafiksäkerhet

    Trafiksäkerhet

    Betänkande 2014/15:TU8

    Riksdagen vill att regeringen skyndsamt undersöker möjligheterna att införa så kallade alkobommar i gränshamnarna. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om detta.

    De senaste åren har det gjorts försök med alkobommar i svenska hamnar, där förare som körde av färjorna fick testa sin nykterhet innan de fick köra vidare. Uppföljningar har visat att alkobommarna har fungerat väl och att informationen om automatisk nykterhetskontroll har minskat antalet onyktra förare betydligt. Riksdagen gav regeringen i uppdrag att skyndsamt undersöka hur permanenta alkobommar skulle kunna införas i gränshamnarna. 

    Riksdagen sa nej till övriga motioner från allmänna motionstiden 2014 om trafiksäkerhet.

    Behandlade dokument
    49
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    23, 92 minuter
    Justering
    2015-03-17
    Bordläggning
    2015-03-24
    Debatt
    2015-03-25
    Beslut
    2015-03-25
  • Still from Debatt om förslag: It- och postfrågor

    It- och postfrågor

    Betänkande 2014/15:TU6

    Riksdagen sa nej till motioner från den allmänna motionstiden 2014 om it- och postfrågor. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår inom en del av de områden som motionerna tar upp. Motionerna handlar bland annat om delaktighet i informationssamhället, tillgång till elektroniska kommunikationer, regleringsfrågor på bredbandsmarknaden, robusta och tillförlitliga kommunikationer, statens innehav av digital infrastruktur och postservice.

    Behandlade dokument
    34
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    16, 51 minuter
    Justering
    2015-02-10
    Bordläggning
    2015-03-03
    Debatt
    2015-03-04
    Beslut
    2015-03-05
  • Still from Debatt om förslag: Cykelfrågor

    Cykelfrågor

    Betänkande 2014/15:TU5

    Riksdagen har behandlat motioner från allmänna motionstiden 2014 som handlar om cykelfrågor. I samband med det ger riksdagen två uppmaningar till regeringen i syfte att främja cykling:

    • En nationell cykelstrategi bör tas fram.
    • Regler kan behöva ändras för att det ska bli enklare och säkrare att cykla i städer.

    Cykeln ses som ett eget transportsätt. Det är ett transportsätt med många fördelar, både ur ett miljö- och klimatperspektiv - men även ur hälsosynpunkt. Därför ska cykling i högre grad beaktas när man planerar transportsystem - även ur ett nationellt perspektiv.

    En viktig utgångspunkt är att skapa en sammanhängande och säker infrastruktur för cyklister. Exempel på det är att gång- och cykelvägar separeras i de fall det är möjligt. Cykelpendling kan också underlättas genom att planera in snabbcykelvägar i tätort. Man bör också se över trafikregler när det gäller att pröva om cyklister över 15 år ska kunna välja att cykla på körbanan istället för cykelbanan.

    Riksdagen säger nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    16
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    9, 60 minuter
    Justering
    2015-02-19
    Bordläggning
    2015-03-03
    Debatt
    2015-03-04
    Beslut
    2015-03-05
  • Still from Interpellationsdebatt: Möjlighet för tyngre och längre fordon att färdas på det svenska vägnätet

    Möjlighet för tyngre och längre fordon att färdas på det svenska vägnätet

    Interpellation 2014/15:235 av Anders Åkesson (C)

    Interpellation 2014/15:235 Möjlighet för tyngre och längre fordon att färdas på det svenska vägnätet av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Det finns stora samhällsnyttor att tillvarata genom att möjliggöra transport av tyngre och längre fordon på delar av det svenska vägnätet. Samtidigt som ledig kapacitet
    Inlämnad
    2015-01-29
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • med anledning av prop. 2014/15:40 Beskattning av flygbränsle och fartygsbränsle

    Motion 2014/15:3033 av Lena Ek och Anders Åkesson (C)

    Motion till riksdagen 2014/15:3033 av Lena Ek och Anders Åkesson C med anledning av prop. 2014/15:40 Beskattning av flygbränsle och fartygsbränsle Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen snarast, och innan förslaget träder i kraft,
    Inlämnad
    2015-01-27
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2014/15:SkU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Still from Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Datum
    2014-12-18
  • Still from Debatt om förslag: Sanktionsavgift för överträdelse av cabotagebestämmelserna

    Sanktionsavgift för överträdelse av cabotagebestämmelserna

    Betänkande 2014/15:TU2

    Den som bryter mot EU-reglerna om cabotagetransporter på vägarna ska i framtiden få en sanktionsavgift i stället för böter, som i dag. Sanktionsavgifter anses vara ett effektivare styrmedel än böter vid brott mot cabotageregler som görs i affärsverksamhet.

    De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2015. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Samtidigt riktade riksdagen tre uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen. Det handlar om att sanktionsavgiften vid brott mot cabotagereglerna bör vara högre, att det ska ställas krav på att lastbilar har internationella frakthandlingar samt att det behövs en översyn av ansvaret för den som beställer transporter.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    13, 62 minuter
    Justering
    2014-11-04
    Bordläggning
    2014-11-25
    Debatt
    2014-11-26
    Beslut
    2014-11-26
  • Utveckla hela landet

    Motion 2014/15:2587 av Annie Lööf m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2014/15:2587 av Annie Lööf m.fl. C Utveckla hela landet Sammanfattning Centerpartiet vill skapa världens modernaste landsbygd och världens grönaste städer. Hela landet ska kunna utvecklas. Det handlar om möjligheterna till jobb, god välfärd och grön tillväxt var i landet man än bor. Centerpartiet

Filter

Active filter