Anders Åkesson (Cen)
Tidigare riksdagsledamot
- Party
- The Centre Party
- Constituency
- Kalmar County
- Birth year
- 1958
- Address
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
All assignments
Member of Parliament
- Ordinary member
- 2006-10-2 – 2022-9-26
Committee on Transport and Communications
- First Deputy Chair
- 2019-3-7 – 2022-9-26
- Deputy Chair
- 2018-10-2 – 2019-3-7
- Member
- 2018-10-2 – 2018-10-2
- Member
- 2014-10-7 – 2018-9-24
- Member
- 2010-10-12 – 2014-9-29
Committee on Cultural Affairs
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
- Deputy member
- 2014-10-14 – 2018-9-24
- Deputy member
- 2011-4-15 – 2012-9-12
- Member
- 2006-10-10 – 2010-10-4
Committee on Foreign Affairs
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2020-9-3
- Deputy member
- 2006-10-10 – 2010-10-4
Committee on Civil Affairs
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
- Deputy member
- 2012-9-19 – 2014-9-29
Committee on Defence
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2020-9-3
Committee on the Constitution
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2020-9-3
Committee on the Labour Market
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
Committee on Finance
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
Committee on Justice
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
Committee on Environment and Agriculture
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
Committee on Industry and Trade
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
Committee on Social Insurance
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
Committee on Taxation
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
Committee on Health and Welfare
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
Committee on Education
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
Committee on European Union Affairs
- Deputy member
- 2020-3-18 – 2022-9-26
The War Delegation
- Member
- 2010-10-19 – 2014-9-29
Nominations Committee
- Member
- 2018-9-24 – 2022-9-26
- Deputy member
- 2010-10-4 – 2018-9-24
Council for Members' Affairs
- Deputy member
- 2014-10-15 – 2018-10-10
Biography
The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 06-. Ledamot kulturutskottet 06-10 och trafikutskottet 10-. Vice ordförande trafikutskottet 18-19 och 1:e vice ordförande 19-. Suppleant utrikesutskottet 06-10, kulturutskottet 11-12 och 14-18 och civilutskottet 12-14. Ledamot krigsdelegationen 10-14. Ledamot, riksdagens valberedning 18-. Suppleant riksdagens valberedning 10-18 och ledamotsrådet 14-18.
Föräldrar
Kyrkovaktmästaren Åke Johansson och kyrkovaktmästaren Ulla-Britt Johansson, f. Karlsson.
Utbildning
Gymnasieskola, Kalmar, slutår 79. Massmedia/kommunikation, Högskolan i Kalmar, slutår 01.
Anställningar
Ombudsman, CUF 80-82. Kyrkovaktmästare 82-89. Ombudsman, Centerpartiet 89-00. Ombudsman, Företagarnas Riksorganisation 00. Utbildningsledare, Studieförbundet Vuxenskolan 00-.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, insynsrådet, Länsstyrelsen i Kalmar län 06-. Styrelsen för Medieinstitutet Fojo, Linnéuniversitetet 07-12, ordförande 11-12.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Kalmar 85-02. Ledamot, kommunstyrelsen 91-94, fritidsnämnden 85-88 och byggnadsnämnden 88-02. Landstingsfullmäktig, Kalmar läns landsting 02-10. Ledamot, Regionförbundet i Kalmar län, fullmäktig 97-02, ledamot, regionstyrelsen 97-06 och arbetsutskottet 97-06. Vice ordförande, Regionförbundet i Kalmar län 98-02, ordförande 02-06. Ledamot, lokalt kyrkoråd, samfällighetsfullmäktige, Svenska kyrkan i Kalmar. Ordförande, kyrkogårds- och fastighetsnämnden, Kalmar kyrkliga samfällighet 82-13. Ordförande i samfällighetens fastighetsutskott 13-17. Stiftsfullmäktig, Växjö stift 13-.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ledamot, kyrkoråd och samfällighetsfullmäktige, Svenska kyrkan i Kalmar. Ordförande, kyrkogårds- och fastighetsnämnden, Kalmar kyrkliga samfällighet 82-13. Ordförande, Centerpartiets lokalavdelning i Kalmar 85-12. Styrelseledamot, Centerpartiets kommunkrets 82-14. Ledamot, distriktsstyrelsen 97- och partistyrelsen 04-19. Styrelseledamot, Företagarna i Kalmar 01-06. Styrelseledamot, Studieförbundet Vuxenskolan 05-12. Ordförande, Bygdegårdarnas Riksförbund 06-11. Styrelseledamot, Eccocom AB 13-19. Ordförande, fastighetsutskottet, Kalmar kyrkliga samfällighet 13-17. Stiftsfullmäktig, Växjö stift 13-.
Bostadsort
Kalmar
Said and done
Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.
Infrastruktur för laddstolpar
Skriftlig fråga 2014/15:773 av Anders Åkesson (C)
Fråga 2014/15:773 Infrastruktur för laddstolpar av Anders Åkesson C till Klimat- och miljöminister Åsa Romson MP Alliansen öronmärkte 300 miljoner kronor till utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon i hela landet. Regeringen har oroväckande nog slopat denna satsning och hävdar att dessa pengar i stället ingår i det- Inlämnad
- 2015-08-24
- Besvarare
- Klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP)
Swedavias miljöarbete och klimatpåverkan
Interpellation 2014/15:749 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:749 Swedavias miljöarbete och klimatpåverkan av Anders Åkesson C till Närings- och innovationsminister Mikael Damberg S Swedavia är ett av staten helägt bolag som under föregående år tog emot 36 miljoner passagerare på sina flygplatser. Om tio år räknar Swedavia med att antalet uppgår till ca 40- Inlämnad
- 2015-08-24
- Besvarare
- Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S)
Utvidgat undantag från trängselskatt
Skriftlig fråga 2014/15:691 av Anders Åkesson (C)
Fråga 2014/15:691 Utvidgat undantag från trängselskatt av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Trängselskatten är ett effektivt verktyg för att minska trängseln i storstäder. I dag förekommer dock undantag för vissa fordonskategorier som bidrar till samhällsnytta, till exempel bussar i kollektivtrafik. Det- Inlämnad
- 2015-06-22
- Besvarare
- Finansminister Magdalena Andersson (S)
Swedavias miljöarbete och klimatpåverkan
Interpellation 2014/15:707 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:707 Swedavias miljöarbete och klimatpåverkan av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Swedavia är ett av staten helägt bolag som under föregående år tog emot 36 miljoner passagerare på sina flygplatser. Om tio år räknar Swedavia med att antalet uppgår till ca 40 miljoner passagerare.- Inlämnad
- 2015-06-11
- Besvarare
- Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S)
Utredningen om Bromma flygplats
Interpellation 2014/15:600 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:600 Utredningen om Bromma flygplats av Anders Åkesson C till Statsrådet Mehmet Kaplan MP Bromma flygplats är en viktig flygplats för hela landet, inte enbart för Stockholm. Flygplatsen trafikeras i dagsläget framför allt av inrikesflygen vilket gör att flygplatsen är av störst betydelse för mindre- Inlämnad
- 2015-05-18
- Besvarare
- Statsrådet Mehmet Kaplan (MP)
Finansiering av transportinfrastruktur
Interpellation 2014/15:591 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:591 Finansiering av transportinfrastruktur av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Under Alliansens åtta regeringsår ökades satsningarna på transportinfrastruktur kraftigt. Då dubblerades till exempel satsningarna på järnvägens drift och underhåll jämfört med föregående socialdemokratiska- Inlämnad
- 2015-05-13
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor
Betänkande 2014/15:TU13
Den svenska kollektivtrafikbranschen satte 2008 upp ett mål om att fördubbla antalet resor med kollektivtrafiken till 2020. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om statens roll i att bidra till att skapa rätt förutsättningar för att målet ska kunna nås. Trafikutskottet, som har förberett riksdagens beslut, menar att beslut om kollektivtrafik i första hand tas på regional nivå, men poängterar att även staten kan vidta åtgärder, till exempel när det gäller infrastruktur.
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om vissa lagändringar för att genomföra EU:s direktiv om att inrätta ett gemensamt europeiskt järnvägsområde.
- Behandlade dokument
- 31
- Förslagspunkter
- 16
- Reservationer
- 9
- Anföranden och repliker
- 35, 117 minuter
- Justering
- 2015-05-21
- Bordläggning
- 2015-05-27
- Debatt
- 2015-05-28
- Beslut
- 2015-06-03
Yrkestrafik och taxi
Betänkande 2014/15:TU12
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att komplettera lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd.
Riksdagen har även behandlat motioner om yrkestrafik och taxi. Riksdagen gav tre uppdrag, så kallade tillkännagivanden, till regeringen.
Riksdagen uppmanade regeringen att snabbt behandla frågan om åtgärder för att kunna stoppa ett fordon i mer än 24 timmar och sedan återkomma med förslag. Regeringen bör också snabbt utarbeta regler så att lastbilar med en bruttovikt på upp till 74 ton kan tillåtas på de delar av det allmänna vägnätet som har tillräcklig bärighet. I detta tillkännagivande ingick också att det ska vara lättare att få dispens samt att regeringen bör fortsätta att utreda frågan om att tillåta fordon upp till 30 meter. Riksdagen ville även att regeringen ska se över möjligheten att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotidsreglerna för yrkesmässig trafik.
Riksdagen sa nej till övriga motioner.
- Behandlade dokument
- 23
- Förslagspunkter
- 9
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 25, 108 minuter
- Justering
- 2015-05-21
- Bordläggning
- 2015-05-27
- Debatt
- 2015-05-28
- Beslut
- 2015-05-28
med anledning av prop. 2014/15:100 2015 års ekonomiska vårproposition
Motion 2014/15:3091 av Annie Lööf m.fl. (C)
Motion till riksdagen 2014/15:3091 av Annie Lööf m.fl. C med anledning av prop. 2014/15:100 2015 års ekonomiska vårproposition Innehållsförteckning Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1.Inledning: Ett bra Sverige som kan bli ännu bättre 2.Utsikter för svensk ekonomi 2.1 Global återhämtning i sikte- Inlämnad
- 2015-05-06
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2014/15:FiU20
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Regional tillväxt och förutsättningar för jobb på norra Gotland
Interpellation 2014/15:469 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:469 Regional tillväxt och förutsättningar för jobb på norra Gotland av Anders Åkesson C till Närings- och innovationsminister Mikael Damberg S Gotland har på många sätt unika förutsättningar för både natur och människor. Genom samspelet mellan dem som bott och verkat där och naturen har ön formats- Inlämnad
- 2015-03-30
- Besvarare
- Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S)
Modern och marksnål teknik vid utbyggnad av stamnätet för el
Interpellation 2014/15:379 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:379 Modern och marksnål teknik vid utbyggnad av stamnätet för el av Anders Åkesson C till Statsrådet Ibrahim Baylan S Ett modernt samhälle med hög tillgänglighet för elström, datatrafik, vägar och järnvägar kräver en modern och väl utbyggd transportinfrastruktur. Ett modernt samhälle och dess invånare- Inlämnad
- 2015-03-11
- Besvarare
- Ibrahim Baylan (S)
Trafiksäkerhet
Betänkande 2014/15:TU8
Riksdagen vill att regeringen skyndsamt undersöker möjligheterna att införa så kallade alkobommar i gränshamnarna. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om detta.
De senaste åren har det gjorts försök med alkobommar i svenska hamnar, där förare som körde av färjorna fick testa sin nykterhet innan de fick köra vidare. Uppföljningar har visat att alkobommarna har fungerat väl och att informationen om automatisk nykterhetskontroll har minskat antalet onyktra förare betydligt. Riksdagen gav regeringen i uppdrag att skyndsamt undersöka hur permanenta alkobommar skulle kunna införas i gränshamnarna.
Riksdagen sa nej till övriga motioner från allmänna motionstiden 2014 om trafiksäkerhet.
- Behandlade dokument
- 49
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 23, 92 minuter
- Justering
- 2015-03-17
- Bordläggning
- 2015-03-24
- Debatt
- 2015-03-25
- Beslut
- 2015-03-25
It- och postfrågor
Betänkande 2014/15:TU6
Riksdagen sa nej till motioner från den allmänna motionstiden 2014 om it- och postfrågor. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår inom en del av de områden som motionerna tar upp. Motionerna handlar bland annat om delaktighet i informationssamhället, tillgång till elektroniska kommunikationer, regleringsfrågor på bredbandsmarknaden, robusta och tillförlitliga kommunikationer, statens innehav av digital infrastruktur och postservice.
- Behandlade dokument
- 34
- Förslagspunkter
- 9
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 16, 51 minuter
- Justering
- 2015-02-10
- Bordläggning
- 2015-03-03
- Debatt
- 2015-03-04
- Beslut
- 2015-03-05
Cykelfrågor
Betänkande 2014/15:TU5
Riksdagen har behandlat motioner från allmänna motionstiden 2014 som handlar om cykelfrågor. I samband med det ger riksdagen två uppmaningar till regeringen i syfte att främja cykling:
- En nationell cykelstrategi bör tas fram.
- Regler kan behöva ändras för att det ska bli enklare och säkrare att cykla i städer.
Cykeln ses som ett eget transportsätt. Det är ett transportsätt med många fördelar, både ur ett miljö- och klimatperspektiv - men även ur hälsosynpunkt. Därför ska cykling i högre grad beaktas när man planerar transportsystem - även ur ett nationellt perspektiv.
En viktig utgångspunkt är att skapa en sammanhängande och säker infrastruktur för cyklister. Exempel på det är att gång- och cykelvägar separeras i de fall det är möjligt. Cykelpendling kan också underlättas genom att planera in snabbcykelvägar i tätort. Man bör också se över trafikregler när det gäller att pröva om cyklister över 15 år ska kunna välja att cykla på körbanan istället för cykelbanan.
Riksdagen säger nej till övriga motioner.
- Behandlade dokument
- 16
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 9, 60 minuter
- Justering
- 2015-02-19
- Bordläggning
- 2015-03-03
- Debatt
- 2015-03-04
- Beslut
- 2015-03-05
Möjlighet för tyngre och längre fordon att färdas på det svenska vägnätet
Interpellation 2014/15:235 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:235 Möjlighet för tyngre och längre fordon att färdas på det svenska vägnätet av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Det finns stora samhällsnyttor att tillvarata genom att möjliggöra transport av tyngre och längre fordon på delar av det svenska vägnätet. Samtidigt som ledig kapacitet- Inlämnad
- 2015-01-29
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
med anledning av prop. 2014/15:40 Beskattning av flygbränsle och fartygsbränsle
Motion 2014/15:3033 av Lena Ek och Anders Åkesson (C)
Motion till riksdagen 2014/15:3033 av Lena Ek och Anders Åkesson C med anledning av prop. 2014/15:40 Beskattning av flygbränsle och fartygsbränsle Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen snarast, och innan förslaget träder i kraft,- Inlämnad
- 2015-01-27
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2014/15:SkU12
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Sanktionsavgift för överträdelse av cabotagebestämmelserna
Betänkande 2014/15:TU2
Den som bryter mot EU-reglerna om cabotagetransporter på vägarna ska i framtiden få en sanktionsavgift i stället för böter, som i dag. Sanktionsavgifter anses vara ett effektivare styrmedel än böter vid brott mot cabotageregler som görs i affärsverksamhet.
De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2015. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Samtidigt riktade riksdagen tre uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen. Det handlar om att sanktionsavgiften vid brott mot cabotagereglerna bör vara högre, att det ska ställas krav på att lastbilar har internationella frakthandlingar samt att det behövs en översyn av ansvaret för den som beställer transporter.
- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 13, 62 minuter
- Justering
- 2014-11-04
- Bordläggning
- 2014-11-25
- Debatt
- 2014-11-26
- Beslut
- 2014-11-26
Utveckla hela landet
Motion 2014/15:2587 av Annie Lööf m.fl. (C)
Motion till riksdagen 2014/15:2587 av Annie Lööf m.fl. C Utveckla hela landet Sammanfattning Centerpartiet vill skapa världens modernaste landsbygd och världens grönaste städer. Hela landet ska kunna utvecklas. Det handlar om möjligheterna till jobb, god välfärd och grön tillväxt var i landet man än bor. Centerpartiet- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 19
- Utskottsberedning
- 2014/15:CU10 2014/15:KrU7 2014/15:MJU11,2014/15:MJU2 2014/15:MJU12 2014/15:MJU13 2014/15:MJU2 2014/15:MJU5 2014/15:NU7 2014/15:SkU18 2014/15:TU5 2014/15:TU6 2014/15:TU9 2015/16:CU14 2015/16:UbU15
- Riksdagsbeslut
- (19 yrkanden): 18 avslag, 1 bifall,