Leif Pettersson (SocDem)
Tidigare riksdagsledamot
- Constituency
- Norrbotten County
- Birth year
- 1954
- Address
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
All assignments
Member of Parliament
- Ordinary member
- 2009-1-1 – 2018-9-24
- Off duty
- 2008-11-3 – 2008-12-31
- Ordinary member
- 2006-10-2 – 2008-11-2
Committee on Transport and Communications
- Member
- 2014-10-7 – 2018-9-24
- Member
- 2010-10-12 – 2014-9-29
Committee on Civil Affairs
- Deputy member
- 2006-10-10 – 2010-10-4
Committee on Cultural Affairs
- Deputy member
- 2010-10-12 – 2014-9-29
- Deputy member
- 2006-10-10 – 2010-10-4
Committee on Defence
- Deputy member
- 2014-11-5 – 2018-9-24
- Deputy member
- 2010-10-19 – 2014-9-29
- Deputy member
- 2007-1-17 – 2010-10-4
Committee on Finance
- Deputy member
- 2014-10-7 – 2018-9-24
Committee on European Union Affairs
- Deputy member
- 2018-1-1 – 2018-9-24
Election Review Board
- Member
- 2015-2-18 – 2019-3-13
- Deputy member
- 2011-4-6 – 2015-2-18
Board of the National Audit Office
- Deputy member
- 2006-10-17 – 2010-12-31
Biography
The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 06-. Ledamot trafikutskottet 10-. Suppleant civilutskottet 06-10, kulturutskottet 06-14, försvarsutskottet 07- och finansutskottet 14-. Ledamot Valprövningsnämnden 15-. Suppleant Riksrevisionens styrelse 06-10 och Valprövningsnämnden 11-15.
Föräldrar
Järnverksarbetaren Thure Pettersson och handelsanställda Astrid Pettersson, f. Renberg.
Utbildning
Gymnasieskola, Luleå, slutår 73.
Anställningar
Järnverksarbetare 73-76. Ombudsman, SSU Norrbotten och SSU Stockholms län 76-81. Ombudsman, Socialdemokraterna i Huddinge, Stockholms län, Boden och Norrbotten 81-06.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, E-offentlighetskommittén 08-10. Ledamot, referensgruppen till utredningen om översyn av filmcensuren för vuxna 08-09. Suppleant, Presstödsnämnden 08-14.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Boden 06-. Ledamot, kommunstyrelsen, Huddinge 88-90. Styrelseledamot, Stiftelsen Boden Bo 98-06.
Bostadsort
Boden
Said and done
Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.
Yrkestrafik och taxi
Betänkande 2014/15:TU12
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att komplettera lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd.
Riksdagen har även behandlat motioner om yrkestrafik och taxi. Riksdagen gav tre uppdrag, så kallade tillkännagivanden, till regeringen.
Riksdagen uppmanade regeringen att snabbt behandla frågan om åtgärder för att kunna stoppa ett fordon i mer än 24 timmar och sedan återkomma med förslag. Regeringen bör också snabbt utarbeta regler så att lastbilar med en bruttovikt på upp till 74 ton kan tillåtas på de delar av det allmänna vägnätet som har tillräcklig bärighet. I detta tillkännagivande ingick också att det ska vara lättare att få dispens samt att regeringen bör fortsätta att utreda frågan om att tillåta fordon upp till 30 meter. Riksdagen ville även att regeringen ska se över möjligheten att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotidsreglerna för yrkesmässig trafik.
Riksdagen sa nej till övriga motioner.
- Behandlade dokument
- 23
- Förslagspunkter
- 9
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 25, 108 minuter
- Justering
- 2015-05-21
- Bordläggning
- 2015-05-27
- Debatt
- 2015-05-28
- Beslut
- 2015-05-28
Trafiksäkerhet
Betänkande 2014/15:TU8
Riksdagen vill att regeringen skyndsamt undersöker möjligheterna att införa så kallade alkobommar i gränshamnarna. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om detta.
De senaste åren har det gjorts försök med alkobommar i svenska hamnar, där förare som körde av färjorna fick testa sin nykterhet innan de fick köra vidare. Uppföljningar har visat att alkobommarna har fungerat väl och att informationen om automatisk nykterhetskontroll har minskat antalet onyktra förare betydligt. Riksdagen gav regeringen i uppdrag att skyndsamt undersöka hur permanenta alkobommar skulle kunna införas i gränshamnarna.
Riksdagen sa nej till övriga motioner från allmänna motionstiden 2014 om trafiksäkerhet.
- Behandlade dokument
- 49
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 23, 92 minuter
- Justering
- 2015-03-17
- Bordläggning
- 2015-03-24
- Debatt
- 2015-03-25
- Beslut
- 2015-03-25
Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige
Interpellation 2014/15:197 av Sten Bergheden (M)
Interpellation 2014/15:197 Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige av Sten Bergheden M till Statsrådet Anna Johansson S Den 23 april fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna att tillåta högre bruttovikt och längre lastbilar. Utredningen är klar och- Inlämnad
- 2014-12-19
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Åtgärder vid hindrande av fortsatt färd
Betänkande 2014/15:TU3
Från den 1 mars 2015 ska en polis eller tulltjänsteman tillfälligt kunna stoppa ett fordon från att fortsätta att köras. Beslutet innebär att det exempelvis ska vara möjligt att tillfälligt låsa fast fordonets hjul genom så kallad klampning. Polismyndigheten eller Tullverket ska kunna besluta om klampning. Det ska även vara möjligt för en polis eller en tulltjänsteman att kunna ta fordonets nycklar, registreringsskyltar eller andra föremål som behövs för att köra. Åtgärderna ska i normalfallet högst få vara i 24 timmar.
Riksdagen säger ja till regeringens förslag. Riksdagen uppmanar samtidigt regeringen att utreda om ett fordon ska kunna stoppas i mer än 24 timmar och om en polis eller tulltjänsteman ska kunna besluta om klampning. Regeringen ska återkomma till riksdagen om detta.
Den nya lagen gäller från och med den 1 mars 2015.
- Behandlade dokument
- 6
- Förslagspunkter
- 2
- Anföranden och repliker
- 9, 33 minuter
- Justering
- 2014-11-11
- Bordläggning
- 2014-11-25
- Debatt
- 2014-11-26
- Beslut
- 2014-11-26
Sanktionsavgift för överträdelse av cabotagebestämmelserna
Betänkande 2014/15:TU2
Den som bryter mot EU-reglerna om cabotagetransporter på vägarna ska i framtiden få en sanktionsavgift i stället för böter, som i dag. Sanktionsavgifter anses vara ett effektivare styrmedel än böter vid brott mot cabotageregler som görs i affärsverksamhet.
De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2015. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Samtidigt riktade riksdagen tre uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen. Det handlar om att sanktionsavgiften vid brott mot cabotagereglerna bör vara högre, att det ska ställas krav på att lastbilar har internationella frakthandlingar samt att det behövs en översyn av ansvaret för den som beställer transporter.
- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 13, 62 minuter
- Justering
- 2014-11-04
- Bordläggning
- 2014-11-25
- Debatt
- 2014-11-26
- Beslut
- 2014-11-26
Grundläggande samhällsservice - en rättighet
Motion 2014/15:2251 av Fredrik Lundh Sammeli och Leif Pettersson (S)
Motion till riksdagen 2014/15:2251 av Fredrik Lundh Sammeli och Leif Pettersson S Grundläggande samhällsservice en rättighet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om samhällsservice. Motivering I åtta år har vi haft en borgerlig regering vars politik- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2014/15:NU7
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Företagande
Motion 2014/15:2208 av Isak From m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2014/15:2208 av Isak From m.fl. S Företagande Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att staten bör förbättra tillgången till finansiering för företag i tidiga skeden. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2014/15:NU10
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Körkort ger jobb
Motion 2014/15:2206 av Isak From m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2014/15:2206 av Isak From m.fl. S Körkort ger jobb Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av körkortsbehörighet BCE i anläggningsbranschen. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen- Inlämnad
- 2014-11-10
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2014/15:UbU10
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
med anledning av prop. 2013/14:256 Åtgärder vid hindrande av fortsatt färd
Motion 2014/15:48 av Pia Nilsson m.fl. (S, MP)
Motion till riksdagen 2014/15:48 av Pia Nilsson m.fl. S, MP med anledning av prop. 2013/14:256 Åtgärder vid hindrande av fortsatt färd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att åtgärder vid hindrande av fortsatt färd ska få bestå längre än 24 timmar,- Inlämnad
- 2014-10-14
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2014/15:TU3
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 bifall,
Resultat av utförsäljningen av Bilprovningen
Interpellation 2013/14:535 av Leif Pettersson (S)
Interpellation 2013/14:535 Resultat av utförsäljningen av Bilprovningen av Leif Pettersson S till Statsrådet Peter Norman M Efter att marknaden för fordonsbesiktning öppnades upp för konkurrens 2010 valde få nya aktörer att etablera sig i Sverige. Regeringen valde därför 2012 att dela upp Svensk Bilprovnings stationsnät- Inlämnad
- 2014-05-28
- Besvarare
- Peter Norman (M)
Taxifrågor
Betänkande 2013/14:TU18
Det blir en ny lag som innebär att den som har taxitillstånd måste överföra taxameteruppgifter till så kallade redovisningscentraler. Redovisningscentralerna måste i sin tur lämna ut uppgifterna till Skatteverket. Det ska krävas tillstånd för att få driva en redovisningscentral. Syftet är främst att underlätta för Skatteverket att göra skattekontroller.
Trafikutskottet har förberett riksdagens beslut. Utskottet konstaterar att redovisningscentralerna för taxi kommer att innebära att kontrollerna av taxibranschen kan göras på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Till skillnad från regeringen anser dock utskottet att överföringen av taxameteruppgifter ska ske trådlöst. Detta för att undvika manipulering av uppgifter och fusk vid inrapportering. Riksdagen säger ja till regeringens förslag med den ändringen.
Trafikutskottet anser också att alla taxibilar ska ha taxameter. Detta för att resenärerna inte ska bli lurade och för att taxiföretagen inte ska kunna låta bli att betala skatt. Möjligheten till taxameterundantag som finns i dag bör tas bort. Riksdagen riktade en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om detta.
- Behandlade dokument
- 26
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 15, 74 minuter
- Justering
- 2014-06-05
- Bordläggning
- 2014-06-23
- Debatt
- 2014-06-24
- Beslut
- 2014-06-24
med anledning av prop. 2013/14:234 Sanktionsavgift för överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransport på väg
Motion 2013/14:T18 av Anders Ygeman m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2013/14:T18 av Anders Ygeman m.fl. S med anledning av prop. 2013/14:234 Sanktionsavgift för överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransport på väg 201314S9009 med anledning av regeringens proposition 2013 14 234 Sanktionsavgift för överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransport på väg- Inlämnad
- 2014-06-11
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2014/15:TU2 2014/15:TU3
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 3 avslag, 4 bifall,
Vissa vägtrafikfrågor
Betänkande 2013/14:TU13
Riksdagen uppmanade regeringen att skyndsamt göra en utredning om hur utförsäljningen av AB Svensk Bilprovnings besiktningsstationer har påverkat priser och tillgänglighet på besiktningsmarknaden. Utredningen ska också visa hur möjligheten till besiktning för alla typer av fordon i hela landet ska garanteras. Några fler besiktningsstationer bör inte säljas förrän utredningen är klar.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ändringar i den så kallade pumplagen. Ändringarna innebär att bara de bensinstationer som varje år säljer över 1 500 kubikmeter av bensin och diesel även måste ha förnybara drivmedel till försäljning. Det kan till exempel vara etanol och biogas. Det är fortfarande möjligt att få dispens för att slippa kravet på att kunna sälja förnybara drivmedel. Dispensen kommer inte längre att vara tidsbegränsad i ett år.
Riksdagen sa även nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 och 2013 om bland annat främjande av en fossiloberoende fordonsflotta, miljözoner, bilpooler samt längd och vikt för lastbilar.
- Behandlade dokument
- 94
- Förslagspunkter
- 16
- Reservationer
- 13
- Anföranden och repliker
- 42, 86 minuter
- Beredning
- 2014-04-10
- Justering
- 2014-05-13
- Bordläggning
- 2014-06-03
- Debatt
- 2014-06-04
- Beslut
- 2014-06-04
med anledning av skr. 2013/14:233 Åtgärdsplanering för transportsystemet 2014–2025
Motion 2013/14:T16 av Anders Ygeman m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2013/14:T16 av Anders Ygeman m.fl. S med anledning av skr. 2013/14:233 Åtgärdsplanering för transportsystemet 20142025 201314S9008 med anledning av Skr 2013 14 233 åtgärdsplanering för transportsystemet 2014 2025 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening- Inlämnad
- 2014-06-04
- Förslag
- 11
- Utskottsberedning
- 2013/14:TU20
- Riksdagsbeslut
- (11 yrkanden): 9 avslag, 2 bifall,
med anledning av prop. 2013/14:223 Redovisningscentraler för taxi
Motion 2013/14:T13 av Anders Ygeman m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2013/14:T13 av Anders Ygeman m.fl. S med anledning av prop. 2013/14:223 Redovisningscentraler för taxi 201314S9006 med anledning av Regeringens proposition 2013 14 223 redovisningscentraler för taxi Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs- Inlämnad
- 2014-05-12
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2013/14:TU18
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , 2 bifall,
med anledning av skr. 2013/14:201 Riksrevisionens rapport om tågförseningar
Motion 2013/14:T9 av Anders Ygeman m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2013/14:T9 av Anders Ygeman m.fl. S med anledning av skr. 2013/14:201 Riksrevisionens rapport om tågförseningar Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att Trafikverket snabbt bör bygga upp en egen- Inlämnad
- 2014-04-11
- Förslag
- 9
- Utskottsberedning
- 2013/14:TU19 2013/14:TU20
- Riksdagsbeslut
- (9 yrkanden): 3 avslag, 6 bifall,
Trafiksäkerhet
Betänkande 2013/14:TU9
Riksdagen uppmanade regeringen att så snart som möjligt lämna förslag på skärpta regler mot viss mobilanvändning vid bilkörning. Dagens bestämmelser om användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning vid bilkörning är inte tillräckligt tydliga. Bakgrunden är att många trafikolyckor orsakas av att bilförare varit ouppmärksamma på grund av mobilanvändning. Det är inte acceptabelt att till exempel skicka sms, ägna sig åt sociala medier eller surfa på webben samtidigt som man kör bil, anser trafikutskottet, som förberett riksdagens beslut. Till grund för riksdagens beslut om tillkännagivande ligger motioner från bland annat Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna.
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2011 och 2013 om andra frågor som rör trafiksäkerhet.
- Behandlade dokument
- 65
- Förslagspunkter
- 26
- Reservationer
- 21
- Anföranden och repliker
- 34, 134 minuter
- Beredning
- 2014-02-06
- Justering
- 2014-03-06
- Debatt
- 2014-03-19
- Beslut
- 2014-03-26
Botniska korridoren
Interpellation 2013/14:296 av Pettersson, Leif (S)
den 20 februari Interpellation 2013/14:296 Botniska korridoren av Leif Pettersson S till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Projektet Botniska korridoren har nu slutförts. Projektet har visat på nyttan av korridoren som en av de mest samhällsekonomiskt lönsamma investeringar i infrastruktur som kan göras i vårt- Inlämnad
- 2014-02-20
- Besvarare
- Catharina Elmsäter-Svärd (M)
Green Cargo och den olagliga lastbilstrafiken
Interpellation 2013/14:295 av Pettersson, Leif (S)
den 20 februari Interpellation 2013/14:295 Green Cargo och den olagliga lastbilstrafiken av Leif Pettersson S till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Green Cargo håller just nu på med att minska sin personalstyrka. Orsaken företaget självt anger är att man inte klarar konkurrensen med den olagliga inrikestrafiken- Inlämnad
- 2014-02-20
- Besvarare
- Catharina Elmsäter-Svärd (M)
Väg E10
Interpellation 2013/14:294 av Pettersson, Leif (S)
den 20 februari Interpellation 2013/14:294 Väg E10 av Leif Pettersson S till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Väg E10 är en av de farligaste vägarna i vårt land. Särskilt gäller det sträckorna GällivareKiruna och MorjärvGyljen. I Trafikverkets planering ligger trafiksäkerhetsåtgärder och därav följande ombyggnader- Inlämnad
- 2014-02-20
- Besvarare
- Catharina Elmsäter-Svärd (M)