Fredrik Eriksson (SweDem)

Tidigare riksdagsledamot

Constituency
Västra Götaland County West
Birth year
1975
Address
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

All assignments

Member of Parliament

Ordinary member
2014-12-22 – 2018-9-24

Member of Parliament

Ersättare
2014-10-22 – 2014-12-21

Committee on the Constitution

Member
2015-1-22 – 2018-9-24

Biography

The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14- (ersättare 141022-141221). Ledamot konstitutionsutskottet 15-.

Utbildning

Förvaltningsprogrammet, Göteborgs universitet.

Anställningar

Projektledare, Västra Götalandsregionen.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Partille.

Said and done

Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.

  • Still from Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2015/16:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 48 anmälningar från riksdagsledamöterna.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Efter debatten i kammaren lade riksdagen KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Anföranden och repliker
    53, 46 minuter
    Justering
    2016-06-07
    Bordläggning
    2016-06-10
    Debatt
    2016-06-13
    Beslut
    2016-06-15
  • Still from Debatt om förslag: Verksamhetsredogörelser för riksdagens nämnder

    Verksamhetsredogörelser för riksdagens nämnder

    Betänkande 2015/16:KU28

    Riksdagens nämnder har lämnat redogörelser för verksamhetsåret 2015 till riksdagen.

    Konstitutionsutskottet, som har behandlat redogörelserna, konstaterar att alla verksamhetsredogörelser innehåller uppgifter om ledamöter och om hur verksamheten bedrivs.

    I redogörelserna har nämnderna också lämnat uppgifter om sina arbetsuppgifter, med undantag för Valprövningsnämnden, som i likhet med förra året inte redogjort för arbetsuppgifterna.

    Alla redogörelser innehåller uppgifter om beslut som fattades under verksamhetsåret 2015. Här noterar dock utskottet att det inte framgår av redogörelsen från Riksdagens överklagandenämnd hur många överklagandeärenden som nämnden prövade under 2015.

    Utskottet konstaterar också att en majoritet av redogörelserna innehåller uppgifter om kostnaderna för nämndernas verksamhet. Det framgår dock inte av redogörelserna för Riksdagens ansvarsnämnd och Riksdagens överklagandenämnd om nämnderna hade några kostnader för sina verksamheter under 2015, och om så är fallet, storleken på dessa kostnader.

    Enligt utskottet vore det önskvärt om berörda nämnder i fortsättningen redovisar de angivna uppgifterna. Detta för att utskottet ska få en så heltäckande och rättvisande bild som möjligt av nämndernas verksamhet.

    Riksdagen lade redogörelserna till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    7
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    2, 9 minuter
    Justering
    2016-05-24
    Bordläggning
    2016-06-08
    Debatt
    2016-06-09
    Beslut
    2016-06-09
  • Still from Debatt om förslag: Redogörelse för behandlingen av riksdagens skrivelser

    Redogörelse för behandlingen av riksdagens skrivelser

    Betänkande 2015/16:KU21

    Regeringen har redogjort för hur riksdagens skrivelser till regeringen har tagits om hand under 2015. Dessutom har riksdagsstyrelsen redovisat hur riksdagens skrivelser till riksdagsstyrelsen behandlats under samma år. Konstitutionsutskottet, KU, har granskat de här redogörelserna.

    Några utskott tar i sina yttranden till KU upp att det är viktigt att regeringen anstränger sig för att det inte ska gå onödigt lång tid att hantera tillkännagivanden. KU delar de bedömningarna. Om det trots allt blir en fördröjning är det angeläget att regeringen informerar om orsakerna till det. Regeringens redogörelse är viktig för att riksdagen ska kunna avgöra om regeringen har genomfört de beslut som riksdagen har fattat. KU tar också upp vissa frågor om tillkännagivanden och relationen mellan riksdagen och regeringen.

    Riksdagen lade regeringens och riksdagsstyrelsens redogörelser till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    8, 35 minuter
    Justering
    2016-05-24
    Bordläggning
    2016-06-08
    Debatt
    2016-06-09
    Beslut
    2016-06-09
  • Statsministerns ställningstagande i den amerikanska valrörelsen

    Skriftlig fråga 2015/16:1247 av Fredrik Eriksson (SD)

    Fråga 2015/16:1247 Statsministerns ställningstagande i den amerikanska valrörelsen av Fredrik Eriksson SD till Statsminister Stefan Löfven S I en intervju med TV4, som publicerades den 12 maj 2016 på tv-kanalens hemsida, låter statsministern meddela vilken presidentkandidat han helst skulle vilja se vinna det amerikanska
    Inlämnad
    2016-05-19
    Besvarare
    Utrikesminister Margot Wallström (S)
  • med anledning av prop. 2015/16:100 2016 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2015/16:3397 av Jimmie Åkesson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:3397 av Jimmie Åkesson m.fl. SD med anledning av prop. 2015/16:100 2016 års ekonomiska vårproposition Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen godkänner de riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken som anförs i motionen. Innehåll Förslag till riksdagsbeslut 1INLEDNING
    Inlämnad
    2016-04-27
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Tryck- och yttrandefrihetsfrågor

    Tryck- och yttrandefrihetsfrågor

    Betänkande 2015/16:KU18

    Anställda på privata skolor, sjukhus och äldreboenden borde ha samma meddelarskydd som offentligt anställd personal om verksamheten finansieras med skattemedel.
    Det anser riksdagen.

    En utredning som redan föreslagit detta är under arbete på Regeringskansliet och riksdagen tycker nu att regeringen bör snabba på det arbetet. Riksdagen riktar därför ett tillkännagivande till regeringen där den uppmanas att så snart som möjligt återkomma med ett lagförslag om det här.

    En anställd på exempelvis en kommunal skola eller ett äldreboende har rätt att berätta för media om missförhållanden på arbetsplatsen utan att straffas för det. Hon eller han har också rätt att vara anonym och chefen på arbetsplatsen får inte efterforska vem som har berättat om missförhållandet. Det är vad det så kallade meddelarskyddet innebär och det här skyddet regleras i våra grundlagar.

    De som jobbar på privata företag har dock inte samma rätt, även om företaget finansieras genom skattemedel. Det är alltså det här som riksdagen tycker borde förändras skyndsamt.

    Riksdagen sa samtidigt nej till andra motionsförslag som behandlats samtidigt. Förslagen handlar bland annat om hets mot transpersoner, pressetik och skydd för journalister.

    Behandlade dokument
    12
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 28 minuter
    Justering
    2016-04-12
    Bordläggning
    2016-04-19
    Debatt
    2016-04-20
    Beslut
    2016-04-21
  • Still from Debatt om förslag: Offentlig förvaltning

    Offentlig förvaltning

    Betänkande 2015/16:KU17

    Riksdagen sa nej till motioner inom området offentlig förvaltning. Motionerna handlar bland annat om handläggningstiden hos myndigheter, tillgång till myndighetsinformation, integritetsskydd på myndigheters webbplatser, kundbegreppet och kundnöjdhet samt tolkning vid myndighetskontakter. Andra motioner rör regelförenkling, återinförande av tjänstemannaansvar, statliga och kommunala servicekontor, tidsbegränsade förordnanden samt representation i myndigheternas styrelser och insynsråd.
    Skälet är att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp, samt att riksdagen har tagit ställning i frågan tidigare.

    Behandlade dokument
    50
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 27 minuter
    Justering
    2016-03-22
    Bordläggning
    2016-04-06
    Debatt
    2016-04-07
    Beslut
    2016-04-14
  • Still from Debatt om förslag: Granskning av kommissionsrapporter om subsidiaritet och proportionalitet m.m.

    Granskning av kommissionsrapporter om subsidiaritet och proportionalitet m.m.

    Utlåtande 2015/16:KU11

    Riksdagen har behandlat två årsrapporter från EU-kommissionen om subsidiaritet och proportionalitet samt om förhållandet mellan de nationella parlamenten och kommissionen. Politisk dialog mellan EU-kommissionen och Sverige sker genom regeringen. Det är bara vid subsidiaritetsprövningar som riksdagen kan kommunicera direkt med kommissionen. Konstitutionsutskottet betonade därför att det är viktigt att de nationella parlament som inte kan delta i den politiska dialogen inte missgynnas.

    Konstitutionsutskottet konstaterade att det saknades motiveringar utifrån subsidiaritetsprincipen i 15 procent av EU-kommissionens förslag under 2014. Enligt utskottet är det en svaghet i EU:s lagstiftningsprocess. Utskottet framhöll att det är viktigt att de nationella parlamentens subsidiaritetsprövningar görs innan förhandlingar om förslag påbörjas, annars kan prövningarna förlora i betydelse. Riksdagen lade utlåtandet till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Subsidiaritetsprincipen säger att beslut ska fattas på den politiska nivå som kan fatta det mest effektiva beslutet, så nära medborgarna som möjligt, antingen i medlemslandet eller på EU-nivå.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    3, 22 minuter
    Justering
    2016-03-17
    Bordläggning
    2016-03-22
    Debatt
    2016-03-23
    Beslut
    2016-04-06
  • Still from Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2015/16:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    KU förordar att en tillträdande minister åtar sig att medverka i KU:s granskning också efter att han eller hon har slutat som minister. Utskottet förväntar sig att statsministern ställer sådana krav vid en regeringsbildning, och att kraven och åtagandena formuleras skriftligt. Utskottet kommer att löpande följa upp detta.

    KU har granskat ärenden om konsulärt stöd till frihetsberövade personer utomlands. Enligt KU kan det övervägas om det av UD:s vägledning inte bättre bör framgå vilken ordning som bör gälla för utlandsmyndigheternas kontakt med departementet i de fall det är fråga om utlänningar som är bosatta i Sverige, men som inte är flyktingar eller statslösa.

    KU har kartlagt samordnare inom olika politikområden som tillsatts under perioden september 2002-juni 2015. KU konstaterar inledningsvis att det ligger på regeringen att avgöra sådana frågor som utredningsform och att ange riktlinjer för arbetet. Granskningen berör dock enligt KU en rad frågeställningar av konstitutionellt intresse. Utskottet noterar att i drygt en handfull fall har en enskild minister beslutat om samordningsuppdraget. Det kan från konstitutionell synvinkel diskuteras om inte dessa beslut borde ha fattats av regeringen i stället. Vidare uppmärksammar utskottet samordnarnas koppling till Regeringskansliet under pågående uppdrag. Särskilt i de fall en samordnare arbetar utåtriktat och pådrivande kan det diskuteras om uppdraget bör utföras inom Regeringskansliets ram. Det är också viktigt att allmänheten kan hitta information om uppdragen eftersom samordnarna i regel har kontakter med olika delar av samhället. Det är även viktigt att berörda myndigheter får information om beslutade samordningsuppdrag och möjlighet att tycka till inför beslut om uppdrag.

    När det gäller styrningen av vissa myndigheter under Försvarsdepartementet framhåller KU att det är väsentligt att informella kontakter inriktas mer på information än styrning. Sådana kontakter får inte gå utöver den formella ramen för myndigheternas verksamhet. Utskottet inskärper också vikten av dokumentation.

    Granskningen visar också att det har funnits brister i myndigheternas återrapportering från internationella möten. Utskottet menar att det är betydelsefullt att en enhetlig svensk hållning i olika internationella fora säkerställs. KU förutsätter att regeringen genomför åtgärder som behövs gentemot myndigheterna.

    KU har även granskat regeringens utnämningar under perioden oktober 2013-september 2015. Av det som framkommit kan KU inte göra någon annan bedömning än att utnämningarna har skett på saklig grund. Utskottet förutsätter dock att regeringen följer upp och utvärderar nya tillvägagångssätt för rekrytering av myndighetschefer liksom beslut om förflyttningar av myndighetschefer. KU vill också framhålla den positiva utvecklingen när det gäller andelen kvinnor som utnämns.

    Slutligen har utskottet granskat regeringens information till och överläggning med Utrikesnämnden de senaste 25 åren. Utskottet har iakttagit en viss tendens över tid som innebär att olika ämnen snarare än att vissa situationer i sig behandlas i Utrikesnämnden. Det regelbundna samrådet mellan regeringen och EU-nämnden kan ha bidragit till en viss minskning av antalet sammanträden med Utrikesnämnden. Utskottet anser att det är angeläget att strategiska diskussioner om viktiga utrikespolitiska frågor och händelser äger rum på en konstitutionellt och politiskt sett hög nivå och pekar på bland annat Utrikesnämndens sammansättning.

    Riksdagen lade ärendet till handlingarna, det vi säga avslutade ärendet.

    Anföranden och repliker
    14, 80 minuter
    Justering
    2016-01-28
    Bordläggning
    2016-02-09
    Debatt
    2016-02-10
    Beslut
    2016-02-25
  • Handlingsplan till följd av migrationskrisen (väckt enligt 9 kap. 15 § riksdagsordningen med anledning av händelse av större vikt)

    Motion 2015/16:3279 av Jimmie Åkesson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:3279 av Jimmie Åkesson m.fl. SD Handlingsplan till följd av migrationskrisen väckt enligt 9 kap. 15 riksdagsordningen med anledning av händelse av större vikt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen offentligt ska tydliggöra för
    Inlämnad
    2015-12-01
    Förslag
    8
    Utskottsberedning
    2015/16:SfU14
    Riksdagsbeslut
    (8 yrkanden): 8 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Bättre lagstiftning för bättre resultat - en EU-agenda

    Bättre lagstiftning för bättre resultat - en EU-agenda

    Utlåtande 2015/16:KU3

    Riksdagen har behandlat ett meddelande från EU-kommissionen om EU:s agenda för bättre lagstiftning. I meddelandet lyfter kommissionen bland annat fram arbetet för öppenhet och samråd, bättre motiveringar till förslag, nya riktlinjer för bättre lagstiftning och en ny nämnd för lagstiftningskontroll.

    Konstitutionsutskottet, som förberett riksdagens beslut, välkomnade kommissionens arbete för bättre lagstiftning och ambitionen att införa mer öppenhet i lagstiftningsarbetet. Utskottet uppmärksammade att kommissionen framhåller att varje förslag ska innehålla mer ingående förklaringar av hur de förhåller sig till principerna om subsidiaritet och proportionalitet. Riksdagen lade meddelandet till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    3, 16 minuter
    Justering
    2015-11-10
    Bordläggning
    2015-11-25
    Debatt
    2015-11-26
    Beslut
    2015-11-26
  • Vattenfall AB

    Motion 2015/16:2893 av Mattias Bäckström Johansson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:2893 av Mattias Bäckström Johansson m.fl. SD Vattenfall AB Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en översyn av uppdraget för statligt ägda Vattenfall AB och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2015/16:NU7
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Export av svenskt snus

    Motion 2015/16:2853 av Johan Nissinen m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:2853 av Johan Nissinen m.fl. SD Export av svenskt snus Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska verka för att avskaffa Europeiska unionens totalförbud mot export av svenskt snus och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:NU9
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Medborgarskapskrav för rösträtt i lokala val

    Motion 2015/16:2832 av Kent Ekeroth m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:2832 av Kent Ekeroth m.fl. SD Medborgarskapskrav för rösträtt i lokala val Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen beslutar om ändring i lagen 1994:692 om kommunala folkomröstningar enligt förslaget i motionen. Riksdagen beslutar om ändring i kommunallagen 1991:900 enligt förslaget i motionen.
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2016/17:KU17
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Motion 2015/16:2227 av Jonas Millard och Fredrik Eriksson (båda SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:2227 av Jonas Millard och Fredrik Eriksson båda SD Utgiftsområde 1 Rikets styrelse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2016 inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Motivering Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:KU1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Integritet på internet

    Motion 2015/16:2066 av Jonas Millard och Fredrik Eriksson (båda SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:2066 av Jonas Millard och Fredrik Eriksson båda SD Integritet på internet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att uppdra åt Datainspektionen att starta en internetportal där de löpande informerar om nya upptäckta hot mot den personliga integriteten
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:KU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Den skandinaviska 8-miljonersstaden

    Motion 2015/16:1803 av Fredrik Eriksson (SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:1803 av Fredrik Eriksson SD Den skandinaviska 8-miljonersstaden Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att projektet Den skandinaviska 8-miljonersstaden bör genomföras alternativt att motsvarande likvärdiga åtgärder vidtas och tillkännager detta
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:TU4
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Den statliga ersättningen till kommunerna för mottagande av nyanlända och asylsökande ungdomar

    Motion 2015/16:1802 av Fredrik Eriksson (SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:1802 av Fredrik Eriksson SD Den statliga ersättningen till kommunerna för mottagande av nyanlända och asylsökande ungdomar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att avskaffa de statliga ersättningarna till kommunerna för mottagande av nyanlända
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:AU6
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Underhållsstöd

    Motion 2015/16:1801 av Fredrik Eriksson (SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:1801 av Fredrik Eriksson SD Underhållsstöd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att anpassa samhällets ekonomiska stödinsatser så att de bättre motsvarar föräldrars lagstadgade försörjningsplikt och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2015-10-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:SfU3
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Bygg Sverige! En Sverigedemokratisk budget - 2016

    Motion 2015/16:761 av Jimmie Åkesson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2015/16:761 av Jimmie Åkesson m.fl. SD Bygg Sverige En Sverigedemokratisk budget 2016 1. Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen godkänner de riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken som föreslås i motionen. Riksdagen fastställer utgiftstaket för staten inklusive ålderspensionssystemet
    Inlämnad
    2015-10-02
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2015/16:FiU1
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag

Filter

Active filter