Stina Bergström (Grn)
Tidigare riksdagsledamot
- Party
- The Green Party
- Constituency
- Värmland County
- Birth year
- 1958
- Address
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
All assignments
Member of Parliament
- Ordinary member
- 2010-10-4 – 2018-9-24
Committee on Transport and Communications
- Deputy member
- 2014-10-14 – 2018-9-24
- Member
- 2010-10-12 – 2014-9-29
Committee on Environment and Agriculture
- Member
- 2014-10-7 – 2018-9-24
Committee on European Union Affairs
- Deputy member
- 2016-6-28 – 2018-9-24
The Swedish Delegation to the Nordic Council
- Deputy member
- 2017-9-28 – 2018-9-24
Biography
The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Kils kommun 07-10. 1:e vice ordförande, kommunstyrelsen 07-10. Ledamot, kollektivtrafiknämnden, Karlstads kommun 98-99. Ersättare, barn- och utbildningsnämnden, Kils kommun 03-06. Ledamot, miljö- och byggnadsnämnden 05-06 och samverkansnämnden 09-10.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, Svenska freds- och skiljedomsföreningen, Göteborg och Karlstad 70-80-tal. Styrelseledamot, Miljöförbundet Jordens Vänner, Karlstad och riksnivå 90-tal. Styrelseledamot, Mp Kil 00-11. Styrelseledamot, Mp Värmland 00-05, 08-11.
Bostadsort
Högboda
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 10-. Ledamot trafikutskottet 10-14 och ledamot miljö-och jordbruksutskottet 14-. Suppleant trafikutskottet 14- och EU-nämnden 16-.
Föräldrar
Juristen Svante Bergström och läraren Margareta Bergström, f. Kähr.
Utbildning
Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, Katedralskolan i Uppsala, slutår 77. Studier i filosofi och juridik, Uppsala universitet 77-79. Kulturvetarlinjen, Göteborgs universitet 79-83. Journalisthögskolan, Göteborg 86. Studier i litteraturvetenskap, Karlstads universitet 01-02.
Anställningar
Affärsbiträde, Studentlivs i Uppsala 77. Assistent, Uppsala universitet 79. Korrekturläsare, Göteborgs-Posten 80. Assistent, Göteborgs universitet 80. Hemsamarit, Göteborgs kommun 81. Museiamanuens, Göteborgs universitet 81-82. Assistent, ABF 83-84. Arkivarie och kopist, Värmlands Folkblad 84-86. Journalist, Värmlands Folkblad 84-86. Journalist, Bohusläningen 86. Kulturassistent, Forshaga kommun 87-92. Teaterproducent, Teaterkooperativet Draken 92-95. Teaterproducent, Studiefrämjandet 96. Frilansjournalist, Värmlands Folkblad, Kyrknytt m.fl. 86-05. Informatör och rekryterare, Karlstads universitet 96-02. Studievägledare och informatör, Karlstads universitet 02-10.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, Miljömålsberedningen 14- och ledamot, SMHI:s insynsråd 15-.
Said and done
Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.
Höginblandade biodrivmedel
Skriftlig fråga 2012/13:549 av Bergström, Stina (MP)
den 30 maj Fråga 2012/13:549 Höginblandade biodrivmedel av Stina Bergström MP till finansminister Anders Borg M I tidigare svar på skriftlig fråga om beskattning av höginblandade biodrivmedel 2012/13:451 gav Anders Borg exempel på vilka biodrivmedel som kan få skattebefrielse vid höginblandning. Där nämndes inte- Inlämnad
- 2013-05-30
- Besvarare
- Anders Borg (M)
Tågtrafiken mellan Värmland och Norge
Skriftlig fråga 2012/13:550 av Bergström, Stina (MP)
den 30 maj Fråga 2012/13:550 Tågtrafiken mellan Värmland och Norge av Stina Bergström MP till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Järnvägsförbindelserna till våra grannländer blir allt viktigare, inte minst för arbetspendlingen. I gränstrakterna mot Danmark och Norge är det många som dag- och veckopendlar till- Inlämnad
- 2013-05-30
- Besvarare
- Catharina Elmsäter-Svärd (M)
med anledning av prop. 2012/13:99 Vårändringsbudget för 2013
Motion 2012/13:Fi11 av Gustav Fridolin m.fl. (MP)
Förslag till riksdagsbeslut 1.Riksdagen beslutar om ändrade ramar enligt tabellen i motionen. 2.Riksdagen avslår propositionen i fråga om anslaget 4:1 och ger regeringen till känna vad som anförs i motionen om behovet av en konsekvensbeskrivning innan ett nytt förslag läggs fram. Anslagsfördelning Utg.omr. Anslag Regeringens- Inlämnad
- 2013-04-29
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2012/13:FiU21
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
med anledning av prop. 2012/13:100 2013 års ekonomiska vårproposition
Motion 2012/13:Fi15 av Gustav Fridolin m.fl. (MP)
Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 3 Vårbudget för en ny arbetslinje.4 1 Det ekonomiska läget 8 1.1 Finanskrisens svallvågor känns ännu av i Europa och USA 8 1.2Försvagning av de offentliga finanserna under de kommande åren 8 1.3 Arbetslösheten fortsatt hög, unga hårdast drabbade 9 1.4 Ökade inkomstklyftor- Inlämnad
- 2013-04-29
- Förslag
- 12
- Utskottsberedning
- 2012/13:FiU20
- Riksdagsbeslut
- (12 yrkanden): 12 avslag
med anledning av skr. 2012/13:131 Riksrevisionens rapport om statens satsningar på transportinfrastruktur
Motion 2012/13:T18 av Stina Bergström m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2012/13:T18 av Stina Bergström m.fl. MP med anledning av skr. 2012/13:131 Riksrevisionens rapport om statens satsningar på transportinfrastruktur MP041 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att upphöja fyrstegsprincipen till- Inlämnad
- 2013-04-23
- Förslag
- 5
- Utskottsberedning
- 2013/14:TU20
- Riksdagsbeslut
- (5 yrkanden): 5 avslag
Skattebefrielse för höginblandade förnybara drivmedel
Skriftlig fråga 2012/13:451 av Bergström, Stina (MP)
den 18 april Fråga 2012/13:451 Skattebefrielse för höginblandade förnybara drivmedel av Stina Bergström MP till finansminister Anders Borg M I vårpropositionen för 2013 framgår att skattebefrielsen för höginblandade förnybara drivmedel förlängs. Det är ett positivt besked och går i linje med Miljöpartiets politik.- Inlämnad
- 2013-04-18
- Besvarare
- Anders Borg (M)
Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag i fjärde järnvägspaketet
Utlåtande 2012/13:TU13
För att järnvägen ska kunna öka sin marknadsandel i Europa har EU-kommissionen lagt fram ett fjärde järnvägspaket. Riksdagen anser att delar av förslagen i det fjärde järnvägspaketet strider mot den så kallade subsidiaritetsprincipen och beslutade att skicka ett motiverat yttrande till EU.
EU-kommissionen föreslår att Europeiska järnvägsbyrån ska ges utökade befogenheter att till exempel godkänna järnvägsfordon och för att utfärda och återkalla säkerhetsintyg för järnvägsföretag. Syftet är bland annat att få bort administrativa och tekniska hinder. Riksdagen ifrågasätter om det är en proportionerlig åtgärd för att nå syftet med förslagen. Det finns i stället en risk för mer utdragna processer och ökade kostnader, menar riksdagen.
EU-kommissionen föreslår att järnvägsföretag ska ha tillgång till järnvägsinfrastruktur i alla EU-länder för att utföra persontransporter. Riksdagen konstaterar att järnvägsmarknaden i Sverige är helt öppen för konkurrens sedan 2010. Förslaget har i den delen därför ingen effekt på svenska lagar. Riksdagen är ändå tveksamt till förslaget och menar att det kan vara en alltför långtgående åtgärd som minskar utrymmet för nationella välfungerande särlösningar.
EU-kommissionen föreslår dessutom att det ska bli obligatoriskt för EU-ländernas myndigheter att konkurrensutsätta tilldelningen av järnvägsavtal genom upphandling i stället för att kunna ge avtalen till vissa leverantörer när de själva inte bedriver trafiken. Enligt riksdagen överskrider förslaget den nödvändiga nivå som krävs för att nå målen om konkurrens. Det måste vara det enskilda EU-landet som bäst kan avgöra hur myndigheterna ska tilldela avtal om allmännyttig järnvägstrafik, anser riksdagen.
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 23, 68 minuter
- Justering
- 2013-03-21
- Debatt
- 2013-03-27
- Beslut
- 2013-03-27
Trafikverkets upphandling av vägar och järnvägar
Betänkande 2012/13:TU9
Riksrevisionen har granskat Trafikverkets upphandling av vägar och järnvägar. Granskningen pekar bland annat på att det saknas stöd för att totalentreprenader leder till högre produktivitet, utan att det tvärtom på längre sikt kan leda till ineffektivitet.
Regeringen har redovisat sin bedömning av granskningen. Riksdagen tycket att det är anmärkningsvärt att regeringen inte tänker vidta några ytterligare åtgärder med anledning av granskningen. Regeringens passivitet kan enligt riksdagen leda till mindre väg och järnväg för pengarna. Samtidigt kan möjligheten för järnvägarna att fylla nödvändig samhälls- och klimatnytta minska. Riksdagen gjorde därför ett tillkännagivande till regeringen:
- Regeringen bör ge Trafikverket i uppdrag att ta fram empiriskt underlag som motiverar strategier och beslut om upphandling.
- Regeringen bör informera riksdagen om uppnådd effektivitet med olika upphandlings- och kontraktsformer inom Trafikverket.
- Regeringen bör ge Trafikverket i uppdrag att utveckla de system för återföring av erfarenheter som används och som är tillgängliga även för externa forskare och extern revision.
- Regeringen bör ge Trafikverket i uppdrag att genomföra resultatmätning av hur upphandlingarnas produktivitet och effektivitet påverkas av olika entreprenadformer. Mätningarna ska genomföras systematiskt och objektivt samt kompletteras med extern utvärdering och uppföljning.
Ställningstagandet gjordes med anledning av en motion från Vänsterpartiet.
Riksdagen lade vidare regeringens skrivelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 17, 54 minuter
- Beredning
- 2013-01-31
- Justering
- 2013-02-21
- Debatt
- 2013-03-06
- Beslut
- 2013-03-07
med anledning av prop. 2012/13:78 Bevakning ombord på svenska fartyg
Motion 2012/13:T16 av Annika Lillemets m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2012/13:T16 av Annika Lillemets m.fl. MP med anledning av prop. 2012/13:78 Bevakning ombord på svenska fartyg Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens proposition. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet- Inlämnad
- 2013-03-06
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2012/13:TU10
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Brister i punktlighetsstatistiken för tågtrafiken
Skriftlig fråga 2012/13:347 av Bergström, Stina (MP)
den 27 februari Fråga 2012/13:347 Brister i punktlighetsstatistiken för tågtrafiken av Stina Bergström MP till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M I söndagens Kaliber den 24 februari 2013 presenteras fakta som visar att Sverige är ganska ensamt i Europa om att mäta punktlighet med ett spann av +15 minuter. Sverige- Inlämnad
- 2013-02-27
- Besvarare
- Catharina Elmsäter-Svärd (M)
Riksdagens beslut om att avbryta höjningen av banavgifterna
Skriftlig fråga 2012/13:346 av Bergström, Stina (MP)
den 27 februari Fråga 2012/13:346 Riksdagens beslut om att avbryta höjningen av banavgifterna av Stina Bergström MP till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Den 19 december 2012 beslutade riksdagen att rikta ett tillkännagivande till regeringen om banavgifterna. Riksdagens mening är att banavgifterna inte bör- Inlämnad
- 2013-02-27
- Besvarare
- Catharina Elmsäter-Svärd (M)
med anledning av skr. 2012/13:60 Kommunikationsutrustning i fordon
Motion 2012/13:T15 av Stina Bergström m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2012/13:T15 av Stina Bergström m.fl. MP med anledning av skr. 2012/13:60 Kommunikationsutrustning i fordon MP026 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om ett förbud mot mobilanvändning utan handsfree under bilkörning, vilket- Inlämnad
- 2013-01-29
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2012/13:TU7
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 bifall,
SJ:s biljettstopp
Skriftlig fråga 2012/13:191 av Bergström, Stina (MP)
den 7 december Fråga 2012/13:191 SJ:s biljettstopp av Stina Bergström MP till statsrådet Birgitta Ohlsson FP SJ tänker enligt uppgift sluta sälja biljetter på tågen den 1 januari. Därefter planerar SJ i stället att låta resenärerna få köpa mobilbiljetter på tågen även ett tag efter avgång. Detta är en service som- Inlämnad
- 2012-12-07
- Besvarare
- Birgitta Ohlsson (FP)
Hastighet på nya järnvägar
Interpellation 2012/13:47 av Bergström, Stina (MP)
den 23 oktober Interpellation 2012/13:47 Hastighet på nya järnvägar av Stina Bergström MP till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Den 29 augusti i år presenterade regeringen en satsning på ny järnväg, som bland annat inkluderade byggandet av Ostlänken mellan Järna och Linköping. Vid regeringens pressträff i- Inlämnad
- 2012-10-23
- Besvarare
- Catharina Elmsäter-Svärd (M)
med anledning av prop. 2012/13:25 Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem
Motion 2012/13:T11 av Åsa Romson m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2012/13:T11 av Åsa Romson m.fl. MP med anledning av prop. 2012/13:25 Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem MP016 Sammanfattning Miljöpartiet presenterar i denna motion ett förslag på inriktning av infrastrukturplaneringen där klimatmålen är styrande. Därför föreslår vi stora- Inlämnad
- 2012-11-07
- Förslag
- 25
- Utskottsberedning
- 2012/13:SkU19 2012/13:TU2
- Riksdagsbeslut
- (25 yrkanden): 24 avslag, 1 bifall,
med anledning av prop. 2012/13:30 Forskning och innovation
Motion 2012/13:Ub5 av Åsa Romson m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2012/13:Ub5 av Åsa Romson m.fl. MP med anledning av prop. 2012/13:30 Forskning och innovation MP015 1 Sammanfattning Forskningspolitik handlar i grunden om två saker: hur forskningen ska organiseras och finansieras. Men det handlar också om vilka utmaningar vi ser framför oss där vi behöver forskningshjälp- Inlämnad
- 2012-11-07
- Förslag
- 32
- Utskottsberedning
- 2012/13:UbU3
- Riksdagsbeslut
- (32 yrkanden): 32 avslag
med anledning av skr. 2012/13:19 Utförande av drift och underhåll av järnväg
Motion 2012/13:T4 av Stina Bergström m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2012/13:T4 av Stina Bergström m.fl. MP med anledning av skr. 2012/13:19 Utförande av drift och underhåll av järnväg MP012 Sammanfattning Situationen för tågresenärer och de företag som transporterar gods på spår är många gånger oacceptabel i Sverige. Förseningar och inställda tåg är vardagsmat,- Inlämnad
- 2012-10-19
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2012/13:TU2
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 2 avslag, 1 bifall,
med anledning av skr. 2012/13:3 Riksrevisionens rapport om infrastrukturplanering – på väg mot klimatmålen?
Motion 2012/13:T2 av Stina Bergström m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2012/13:T2 av Stina Bergström m.fl. MP med anledning av skr. 2012/13:3 Riksrevisionens rapport om infrastrukturplanering på väg mot klimatmålen MP009 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om ett klimatpolitiskt ramverk. Riksdagen- Inlämnad
- 2012-10-12
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2012/13:TU2
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 7 avslag
En långsiktig biogasstrategi
Motion 2012/13:N405 av Lise Nordin m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2012/13:N405 av Lise Nordin m.fl. MP En långsiktig biogasstrategi MP2905 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av en helhetsstrategi kring biogas inklusive mål och åtgärder. Riksdagen tillkännager för regeringen som- Inlämnad
- 2012-10-05
- Förslag
- 15
- Utskottsberedning
- 2012/13:MJU11 2012/13:MJU2 2012/13:MJU8 2012/13:NU17 2012/13:SkU19 2012/13:TU17
- Riksdagsbeslut
- (15 yrkanden): 15 avslag