Tony Wiklander (SweDem)

Tidigare riksdagsledamot

Constituency
Västra Götaland County West
Birth year
1939
Address
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

All assignments

Member of Parliament

Ordinary member
2010-10-4 – 2018-9-24

Committee on Transport and Communications

Member
2015-1-22 – 2018-9-24
Deputy member
2014-10-14 – 2015-1-22
Member
2010-10-12 – 2014-9-29

Committee on the Constitution

Member
2014-10-7 – 2015-1-22

Biography

The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 10-. Ledamot trafikutskottet 10-14 och 15- och konstitutionsutskottet 14-15. Suppleant trafikutskottet 14-15. Ledamot Svensk-polska parlamentarikerförbundet 10-.

Föräldrar

Sergeanten Yngve Wiklander och servitrisen Elna Wiklander.

Utbildning

Folkskola 54. Hermods matematikkurs 63. Mentalskötarutbildning 64-67. Kurs ur Socialhögskolans förvaltningslinje 69.

Anställningar

Sjöfart/motorelev, 2:e motorman/1:e motorman 56-58 och 60-63. Mentalskötare, Göteborgs sjukhus 64-67. Föreståndare äldreomsorg, Malmö 67-70 och Åstorp 71- 83. Kultursekreterare, Åstorp 83-93.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Åstorp 74-. Kommunstyrelsen 80-10. Kristianstads läns landsting 76-79. Region Skåne ledamot/pol. sekr. 98-02.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Varierande uppdrag för Socialdemokraterna 68-78. Partiledare, Framstegspartiet 84-02. Ledamot, partistyrelsen, Sverigedemokraterna 03-. Partistyrelsen, Sverigedemokraterna 03-15.

Said and done

Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.

  • Still from Debatt om förslag: Luftfart

    Luftfart

    Betänkande 2017/18:TU10

    Regeringen bör prioritera arbetet med ett gemensamt europeiskt luftrum eftersom det bidrar till minskade utsläpp och kostnader. Det tycker riksdagen som därför riktade en uppmaning, ett tillkännagivande, om det till regeringen.

    Sedan 2001 pågår ett arbete i EU om det gemensamma europeiska luftrummet, kallat Single European Sky. Syftet är bland annat att bidra till effektivare och mindre miljöfarlig flygtrafik genom att ta bort nationella gränsdragningar i luften. Flygen skulle då kunna gå den rakaste sträckan med minskade utsläpp som följd. Riksdagen tycker dock att arbetet går för långsamt och vill att regeringen prioriterar Single European Sky för att skynda på processen.

    Förslagen om tillkännagivanden kom i samband med behandlingen av motioner från allmänna motionstiden 2016 och 2017 om luftfartsfrågor. Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    25
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    17 
    Anföranden och repliker
    24, 120 minuter
    Justering
    2018-03-15
    Bordläggning
    2018-03-21
    Debatt
    2018-03-22
    Beslut
    2018-03-28
  • Still from Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag om ändring av kombidirektivet

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag om ändring av kombidirektivet

    Utlåtande 2017/18:TU8

    EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

    EU har lämnat ett förslag om att ändra i de gemensamma regler som handlar om kombinerad transport av gods mellan medlemsländerna. Det vill säga när godset transporteras med minst två olika typer av transporter, där en delsträcka är på väg och den andra på järnväg eller vatten. Syftet med ändringarna är att förbättra konkurrenskraften och främja övergången från vägtransporter till andra mer miljövänliga transportsätt.

    Riksdagen välkomnar stora delar av förslaget. Men när det gäller maxavståndet mellan omlastningsterminaler anser riksdagen att det är ett beslut som bör fattas i respektive medlemsland.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    4, 17 minuter
    Justering
    2017-12-14
    Bordläggning
    2018-01-16
    Debatt
    2018-01-17
    Beslut
    2018-01-17
  • Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Motion 2017/18:2532 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:2532 av Per Klarberg m.fl. SD Utgiftsområde 22 Kommunikationer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2018 inom utgiftsområde 22 Kommunikationer enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Motivering Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk
    Inlämnad
    2017-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:TU1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Cykeln är nyckelen till friheten

    Motion 2017/18:1591 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:1591 av Per Klarberg m.fl. SD Cykeln är nyckelen till friheten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda hur kommuner och regioner enklare kan få tillgång till mark för att bygga cykelvägar och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2017/18:TU5
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 4 avslag
  • En sverigedemokratisk väg mot en tryggare trafik

    Motion 2017/18:1590 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:1590 av Per Klarberg m.fl. SD En sverigedemokratisk väg mot en tryggare trafik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att alla tunga fordon med över 3 500 kg totalvikt som framförs på svenska vägar vintertid ska ha vinterdäck på samtliga axlar
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    12
    Utskottsberedning
    2017/18:JuU14 2017/18:TU11
    Riksdagsbeslut
    (12 yrkanden): 12 avslag
  • En sverigedemokratisk politik för en livskraftig åkerinäring

    Motion 2017/18:1589 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:1589 av Per Klarberg m.fl. SD En sverigedemokratisk politik för en livskraftig åkerinäring Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda införandet av en särskild trafikpolis och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2017/18:JuU1 2017/18:SkU10
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • En järnväg som inte spårar ur

    Motion 2017/18:1588 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:1588 av Per Klarberg m.fl. SD En järnväg som inte spårar ur Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att förstärka intrångsskyddet från passagerarutrymmet in till lokförarens hytt och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    5
    Utskottsberedning
    2017/18:TU6 2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (5 yrkanden): 5 avslag
  • Med flyget lyfter Sverige

    Motion 2017/18:1587 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:1587 av Per Klarberg m.fl. SD Med flyget lyfter Sverige Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda möjligheten att utjämna de finansiella villkoren för de regionala och statliga flygplatserna och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2017/18:TU10
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 1 avslag, 1 bifall,
  • Trafik för unga

    Motion 2017/18:1586 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:1586 av Per Klarberg m.fl. SD Trafik för unga Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ändra reglerna så att myndiga personer som innehavt körkort under två års tid tillåts ta taxilegitimation och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2017/18:TU15 2017/18:TU17
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 4 avslag
  • Vattenvägen till framtiden

    Motion 2017/18:1585 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2017/18:1585 av Per Klarberg m.fl. SD Vattenvägen till framtiden Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda möjligheten att lotsbefria inlandssjöfarten och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2017/18:TU11 2017/18:TU16
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Fossiloberoende transporter

    Fossiloberoende transporter

    Betänkande 2016/17:TU12

    För att minska flygtrafikens klimatpåverkan bör användning av biodrivmedel stödjas. Det anser riksdagen som i ett tillkännagivande uppmanade regeringen att genom lämpliga styrmedel främja användningen av biodrivmedel. Bland annat ska möjligheten att införa olika start- och landningsavgifter beroende på vilket bränsle som används ses över.

    Biodrivmedel är fordonsbränslen som är producerade från förnybar biomassa till skillnad från fossila bränslen.

    Behandlade dokument
    30
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    19 
    Anföranden och repliker
    24, 120 minuter
    Justering
    2017-04-06
    Bordläggning
    2017-04-18
    Debatt
    2017-04-19
    Beslut
    2017-04-19
  • Still from Debatt om förslag: Luftfartsfrågor

    Luftfartsfrågor

    Betänkande 2016/17:TU10

    Den 26 januari presenterade regeringen " En svensk flygstrategi - för flygets roll i framtidens transportsystem". Men riksdagen tycker inte regeringens flygstrategi är tillräcklig. Bland annat har regeringen inte lagt fokus på åtgärder som kan stärka flygets konkurrenskraft, enligt riksdagen. Därför bör de former och riktlinjer som omger arbetet med flygstrategin ändras och ges en ny inriktning. Riksdagen riktade ett tillkännagivande till regeringen där den uppmanas att snarast utforma en nationell flygstrategi som syftar till att säkerhetsställa flygets konkurrenskraft.

    Riksdagen tycker också att regeringen borde modernisera regelverket kring drönare. I den nationella flygstrategin pekar regeringen på att reglerna kring drönare behöver ses över. Riksdagen anser dock att det behövs en tydligare precisering när en sådan översyn ska göras. Regeringen borde ta fram en nationell strategi och moderniserad lagstiftning som både tar till vara på möjligheterna med ny teknik och värnar flygsäkerheten. Riksdagen uppmanade regeringen till detta i ett tillkännagivande.

    Behandlade dokument
    19
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    10 
    Anföranden och repliker
    39, 144 minuter
    Justering
    2017-02-28
    Bordläggning
    2017-03-15
    Debatt
    2017-03-16
    Beslut
    2017-03-22
  • med anledning av prop. 2016/17:112 Godstrafikfrågor

    Motion 2016/17:3629 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3629 av Per Klarberg m.fl. SD med anledning av prop. 2016/17:112 Godstrafikfrågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att uppdra åt Trafikverket att förutsättningslöst införa den nya bärighetsklassen BK4 på samtliga vägar där nuvarande infrastruktur
    Inlämnad
    2017-03-08
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:TU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Infrastruktur för framtiden

    Infrastruktur för framtiden

    Betänkande 2016/17:TU4

    622,5 miljarder kronor ska gå till satsningar på den statliga transportinfrastrukturen under perioden 2018- 2029. 125 miljarder kronor av de pengarna ska gå till drift, underhåll och återinvestering i statliga järnvägar, 164 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar och 333,5 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Riksdagen riktade samtidigt fem tillkännagivanden, det vill säga uppmaningar, till regeringen:

    • Regeringen bör jobba för att få till fler globala lösningar där luftfarten och sjöfarten kan bära sina klimatkostnader.
    • Regeringen bör ta fram en nationell strategi för gränsöverskridande järnvägstrafik för att minska sårbarheten i transportsystemet.
    • Regeringen bör verka för att det fortsatta införandet av det EU-gemensamma signalsystemet, ERTMS, sker i nära samarbete med branschen och att det samordnas med våra nordiska grannländer, men även med länder i övriga Europa såsom Tyskland. Dessutom bör driftstörningar minimeras.
    • Riksdagen vill att regeringen i sin kommande flygstrategi ska ta särskild hänsyn till de regionala icke-statliga flygplatserna.
    • När Trafikverket ska ta beslut om investeringar och upphandlingar i väg och järnväg tycker riksdagen att verket bör göra en bred analys av vilken metod som ger störst effektivitet, nytta och produktivitet samt uppmuntrar till innovation. Regeringen borde se till att Trafikverket gör sådana breda analyser.
    Behandlade dokument
    332
    Förslagspunkter
    22
    Reservationer
    40 
    Anföranden och repliker
    48, 226 minuter
    Justering
    2016-12-06
    Bordläggning
    2016-12-09
    Debatt
    2016-12-12
    Beslut
    2016-12-13
  • Still from Debatt om förslag: Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Betänkande 2016/17:TU1

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet kommunikationer ska fördelas. Totalt handlar det om cirka 55,1 miljarder kronor för 2017. Pengarna ska bland annat användas till drift och underhåll av järnvägen och insatser för förbättrade stadsmiljöer.

    Behandlade dokument
    14
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    77, 189 minuter
    Justering
    2016-12-06
    Bordläggning
    2016-12-09
    Debatt
    2016-12-12
    Beslut
    2016-12-13
  • med anledning av prop. 2016/17:21 Infrastruktur för framtiden - innovativa lösningar för stärkt konkurrenskraft och hållbar utveckling

    Motion 2016/17:3509 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3509 av Per Klarberg m.fl. SD med anledning av prop. 2016/17:21 Infrastruktur för framtiden innovativa lösningar för stärkt konkurrenskraft och hållbar utveckling 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 Bakgrund 4 Sverigedemokraternas förslag för
    Inlämnad
    2016-10-26
    Förslag
    21
    Utskottsberedning
    2016/17:SkU24 2016/17:TU11 2016/17:TU16 2016/17:TU17 2016/17:TU18 2016/17:TU4
    Riksdagsbeslut
    (21 yrkanden): 19 avslag, 2 bifall,
  • Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Motion 2016/17:2224 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:2224 av Per Klarberg m.fl. SD Utgiftsområde 22 Kommunikationer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2017 inom utgiftsområde 22 Kommunikationer enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Motivering Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk
    Inlämnad
    2016-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:TU1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Nya slussar i Trollhättan

    Motion 2016/17:1824 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:1824 av Jimmy Ståhl m.fl. SD Nya slussar i Trollhättan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att påbörja byggandet av nya slussar i Trollhättan och tillkännager detta för regeringen. Motivering Trollhätte kanal mellan Vänern och Göteborg bjuder
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:TU4
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Jordskredssäkring av Göta älv

    Motion 2016/17:1820 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:1820 av Jimmy Ståhl m.fl. SD Jordskredssäkring av Göta älv Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att påbörja jordskredssäkring av Göta älv omgående och tillkännager detta för regeringen. Motivering Göta älv är 93 kilometer lång och rinner
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:FöU7
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Säkrare vägmiljö för alla trafikanter

    Motion 2016/17:1771 av Per Klarberg m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2016/17:1771 av Per Klarberg m.fl. SD Säkrare vägmiljö för alla trafikanter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att nollvisionen ska omfatta alla trafikanter, även motorcyklister, och att väghållarna därför måste skapa en förlåtande vägmiljö utan
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2016/17:TU11
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag

Filter