Leif Pettersson (SocDem)

Tidigare riksdagsledamot

Constituency
Norrbotten County
Birth year
1954
Address
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

All assignments

Member of Parliament

Ordinary member
2009-1-1 – 2018-9-24
Off duty
2008-11-3 – 2008-12-31
Ordinary member
2006-10-2 – 2008-11-2

Committee on Transport and Communications

Member
2014-10-7 – 2018-9-24
Member
2010-10-12 – 2014-9-29

Committee on Civil Affairs

Deputy member
2006-10-10 – 2010-10-4

Committee on Cultural Affairs

Deputy member
2010-10-12 – 2014-9-29
Deputy member
2006-10-10 – 2010-10-4

Committee on Defence

Deputy member
2014-11-5 – 2018-9-24
Deputy member
2010-10-19 – 2014-9-29
Deputy member
2007-1-17 – 2010-10-4

Committee on Finance

Deputy member
2014-10-7 – 2018-9-24

Committee on European Union Affairs

Deputy member
2018-1-1 – 2018-9-24

Election Review Board

Member
2015-2-18 – 2019-3-13
Deputy member
2011-4-6 – 2015-2-18

Board of the National Audit Office

Deputy member
2006-10-17 – 2010-12-31

Biography

The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 06-. Ledamot trafikutskottet 10-. Suppleant civilutskottet 06-10, kulturutskottet 06-14, försvarsutskottet 07- och finansutskottet 14-. Ledamot Valprövningsnämnden 15-. Suppleant Riksrevisionens styrelse 06-10 och Valprövningsnämnden 11-15.

Föräldrar

Järnverksarbetaren Thure Pettersson och handelsanställda Astrid Pettersson, f. Renberg.

Utbildning

Gymnasieskola, Luleå, slutår 73.

Anställningar

Järnverksarbetare 73-76. Ombudsman, SSU Norrbotten och SSU Stockholms län 76-81. Ombudsman, Socialdemokraterna i Huddinge, Stockholms län, Boden och Norrbotten 81-06.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, E-offentlighetskommittén 08-10. Ledamot, referensgruppen till utredningen om översyn av filmcensuren för vuxna 08-09. Suppleant, Presstödsnämnden 08-14.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Boden 06-. Ledamot, kommunstyrelsen, Huddinge 88-90. Styrelseledamot, Stiftelsen Boden Bo 98-06.

Bostadsort

Boden

Said and done

Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.

  • Still from Debatt om förslag: Taxifrågor

    Taxifrågor

    Betänkande 2017/18:TU17

    Det införs en ny kategori av taxitrafik som inte behöver ha en taxameter. Istället måste taxifordonen vara anslutna till en beställningscentral för taxitrafik och ha en särskild utrustning. Det är beställningscentralen som tar emot och fördelar beställningar av köruppdrag till de chaufförer som är anslutna. Den som beställer taxi betalar alltid ett fast pris och betalningen görs till beställningscentralen och inte direkt i taxin. För att få driva en beställningscentral ska det krävas tillstånd.

    I dag måste en taxi ha en taxameterutrustning för att kunna användas i taxitrafik. Taxameterutrustningen ska bland annat beräkna pris, skriva ut kvitto och ge myndigheter uppgifter för kontroll av taxiverksamhet. Transportstyrelsen kan ge ett undantag för dessa krav för högst två år om det finns synnerliga skäl. Det undantaget tas bort i och med införandet av den nya kategorin.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2020 och 1 januari 2021.

    Behandlade dokument
    9
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 41 minuter
    Justering
    2018-05-31
    Bordläggning
    2018-06-11
    Debatt
    2018-06-12
    Beslut
    2018-06-13
  • Still from Debatt om förslag: Yrkestrafik och beställaransvar

    Yrkestrafik och beställaransvar

    Betänkande 2017/18:TU14

    Beställare som sluter avtal med en trafikutövare också har ansvaret att kontrollera att transporten sker med stöd av rätt tillstånd. Om en transport skett utan rätt tillstånd kan alla som har beställt den aktuella transporten hållas ansvariga, det vill säga samtliga beställare i en avtalskedja.

    Utöver det ändras reglerna när det gäller klampning. Klampning är när ett fordon låses fast så att det inte kan köras - exempelvis genom att hjulen låses fast - för att hindra att fordonet kör vidare efter att det har skett en trafiköverträdelse. Tiden som klampning får pågå utökas från 24 timmar till 36 timmar.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2018. Riksdagen sa samtidigt nej till en följdmotion samt motioner om yrkestrafik och beställaransvar.

    Behandlade dokument
    23
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    27, 107 minuter
    Justering
    2018-05-03
    Bordläggning
    2018-05-22
    Debatt
    2018-05-23
    Beslut
    2018-05-23
  • Still from Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Närings- och innovationsminister Mikael Damberg S Försvarsminister Peter Hultqvist S Socialminister Annika Strandhäll S Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson MP Närings- och innovationsminister
    Datum
    2018-01-25
  • Still from Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag om ändring av kombidirektivet

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag om ändring av kombidirektivet

    Utlåtande 2017/18:TU8

    EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

    EU har lämnat ett förslag om att ändra i de gemensamma regler som handlar om kombinerad transport av gods mellan medlemsländerna. Det vill säga när godset transporteras med minst två olika typer av transporter, där en delsträcka är på väg och den andra på järnväg eller vatten. Syftet med ändringarna är att förbättra konkurrenskraften och främja övergången från vägtransporter till andra mer miljövänliga transportsätt.

    Riksdagen välkomnar stora delar av förslaget. Men när det gäller maxavståndet mellan omlastningsterminaler anser riksdagen att det är ett beslut som bör fattas i respektive medlemsland.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    4, 17 minuter
    Justering
    2017-12-14
    Bordläggning
    2018-01-16
    Debatt
    2018-01-17
    Beslut
    2018-01-17
  • Skrotbilar

    Motion 2017/18:2186 av Hannah Bergstedt m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:2186 av Hannah Bergstedt m.fl. S Skrotbilar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över hur problemet med skrotbilsdumpning kan adresseras och tillkännager detta för regeringen. Motivering Övergivna uttjänta bilar skrotbilar är ett återkommande
    Inlämnad
    2017-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:TU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Förutsättningarna för små glesbygdskommuner

    Motion 2017/18:2209 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:2209 av Ida Karkiainen m.fl. S Förutsättningarna för små glesbygdskommuner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ta ett större grepp kring små glesbygdskommuners förutsättningar och utvecklingskraft och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2017-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:NU19
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Strandnära lägen i glesbygd

    Motion 2017/18:1854 av Emilia Töyrä m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:1854 av Emilia Töyrä m.fl. S Strandnära lägen i glesbygd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att beakta de erfarenheter av LIS-områden som Naturvårdsverket pekat på i sin granskning och förnya systemet med LIS för att öka möjligheten till
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:MJU9
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kontanthantering

    Motion 2017/18:1833 av Hannah Bergstedt m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:1833 av Hannah Bergstedt m.fl. S Kontanthantering Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna till en fungerande kontanthantering i hela landet och tillkännager detta för regeringen. Motivering Ett allt större problem är
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:FiU22
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Möjligheter till utbildning via lärcentra

    Motion 2017/18:1468 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:1468 av Ida Karkiainen m.fl. S Möjligheter till utbildning via lärcentra Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna till distansutbildning via lärcentra och tillkännager detta för regeringen. Motivering God utbildning
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:UbU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Datacenter och digital industri

    Motion 2017/18:587 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:587 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. S Datacenter och digital industri Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av att forma en nationell strategi för att främja investeringar inom datacenter och satsa på forskning inom datacenter och big
    Inlämnad
    2017-09-29
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:NU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag

Filter

Active filter