Sök
1 498 träffar, Sökning utan sökord, filtrerat på Betänkanden och utlåtanden, Utrikesutskottet, sorterat efter relevans
- Dokument & lagar
Avancerat ramavtal mellan Europeiska unionen och dess medlemsstater, å ena sidan, och Republiken Chile, å andra sidan
Betänkande 2024/25:UU4
Riksdagen godkände ett nytt samarbetsavtal mellan EU och Chile – ett så kallat avancerat ramavtal. Avtalet är en modernisering av det nuvarande avtalet och kommer bland annat att innehålla bestämmelser om politisk dialog och handel mellan EU och Chile.
För att ramavtalet ska börja gälla krävs att det godkänns av var och en av EU:s medlemsstater. Det beror på att avtalet omfattar områden som faller under både EU:s och medlemsstaternas kompetens. I Sverige godkänns avtalet genom ett riksdagsbeslut.
- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 2, 18 minuter
- Justering
- 2024-10-17
- Bordläggning
- 2024-10-22
- Debatt
- 2024-10-23
- Beslut
- 2024-10-23
- Dokument & lagar
Sveriges internationella bistånd – uppföljning, utvärdering och rapportering
Betänkande 2024/25:UU3
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Riksrevisionens rapport om Sveriges internationella bistånd.
Riksrevisionen har granskat om regeringens, inklusive Expertgruppens för biståndsanalys (EBA) och Styrelsens för internationellt utvecklingssamarbetes (Sida) uppföljning och utvärdering av Sveriges internationella bistånds resultat är effektivt utformad.
Riksrevisionens övergripande bedömning är att regeringens och Sidas uppföljning och utvärdering av biståndets resultat i vissa delar är effektivt utformad.
Dock konstaterar Riksrevisionen att det finns brister i regeringens rapportering till riksdagen. Riksrevisionen fastslår i sin granskning att bristerna leder till att riksdagen inte får tillräcklig insyn i biståndets resultat samt att de resurser som läggs på uppföljning och utvärdering riskerar att användas ineffektivt.
I sin skrivelse instämmer regeringen i Riksrevisionens övergripande iakttagelser. Regeringen fastslår också i skrivelsen att verksamhet som finansieras av biståndsmedel ska genomsyras av tydliga krav på resultat, effektivitet, långsiktighet och transparens. Regeringen hänvisar till pågående arbete för att åtgärda bristerna.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 24, 69 minuter
- Justering
- 2024-11-14
- Bordläggning
- 2024-11-19
- Debatt
- 2024-11-20
- Beslut
- 2024-11-20
- Dokument & lagar
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Betänkande 2024/25:UU2
Totalt cirka 44,5 miljarder kronor ur statens budget för 2025 går till utgiftsområdet Internationellt bistånd. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Den största delen av pengarna, drygt 42,4 miljarder kronor, går till biståndsverksamhet. Bland övriga anslag inom utgiftsområdet finns exempelvis Sidas förvaltningsanslag och Folke Bernadotteakademin.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om bemyndiganden om ekonomiska åtaganden och om att upphäva vissa riksdagsbindningar när det gäller politiken för global utveckling. Samtidigt sa riksdagen nej förslag i motioner från allmänna motionstiden 2024, bland annat alternativa budgetförslag.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 10
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 43, 138 minuter
- Justering
- 2024-12-05
- Datum
- 2024-12-10
- Bordläggning
- 2024-12-13
- Debatt
- 2024-12-16
- Beslut
- 2024-12-17
- Dokument & lagar
Nationell säkerhetsstrategi
Betänkande 2024/25:UU6
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om nationell säkerhetsstrategi. I strategin definieras Sveriges nationella säkerhetsintressen.
Den nationella säkerhetsstrategin är avsedd att ge en långsiktig inriktning av regeringens arbete med nationell säkerhet. Strategin ska också vara vägledande för arbetet med nationell säkerhet i Sverige lokalt, nationellt och internationellt. Strategin kommer också att ligga till grund för regeringens styrning av myndigheter och andra regeringsbeslut.
Riksdagen konstaterar i enlighet med regeringens strategi att riksdag och regering har det yttersta ansvaret för att värna Sveriges fred, frihet och säkerhet.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 11
- Anföranden och repliker
- 25, 114 minuter
- Justering
- 2024-11-21
- Datum
- 2024-11-22
- Bordläggning
- 2024-11-26
- Debatt
- 2024-11-27
- Beslut
- 2024-11-28
- Dokument & lagar
Internationellt bistånd
Betänkande 2024/25:UU8
Riksdagen sa nej till cirka 100 förslag om internationellt bistånd i motioner från den allmänna motionstiden 2024.
Förslagen handlar bland annat om civilsamhällets roll i biståndet, regeringens reformagenda för biståndet, biståndsnivåer, och prioriteringar inom biståndet.
- Behandlade dokument
- 25
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 36, 112 minuter
- Justering
- 2025-03-13
- Datum
- 2025-03-18
- Bordläggning
- 2025-03-26
- Debatt
- 2025-03-27
- Beslut
- 2025-03-27
- Dokument & lagar
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Betänkande 2024/25:UU1
Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet Internationell samverkan ska fördelas.
Totalt handlar det om cirka 2,3 miljarder kronor ur statens budget. Mest pengar går till avgifter till internationella organisationer, cirka 1,4 miljarder kronor. Utrikes- och säkerhetspolitiskt strategiska insatser får cirka 344 miljoner kronor och freds- och säkerhetsfrämjande verksamhet får cirka 185 miljoner kronor.
Riksdagen sa därmed nej till alternativa budgetförslag som inkommit i motioner under den allmänna motionstiden 2024.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 13, 67 minuter
- Justering
- 2024-11-28
- Datum
- 2024-11-28
- Bordläggning
- 2024-12-03
- Debatt
- 2024-12-04
- Beslut
- 2024-12-04
- Dokument & lagar
Situationen i Israel och Palestina m.m.
Betänkande 2024/25:UU15
Riksdagen sa nej till cirka 150 förslag om situationen i Israel och Palestina med mera. De handlar bland annat om den israelisk-palestinska konflikten, bistånd till Palestina och UNRWA samt åtgärder mot bosättare på Västbanken.
Förslagen inkom under den allmänna motionstiden 2024.
- Behandlade dokument
- 39
- Förslagspunkter
- 7
- Reservationer
- 18
- Anföranden och repliker
- 50, 191 minuter
- Justering
- 2025-02-27
- Datum
- 2025-03-19
- Bordläggning
- 2025-03-19
- Debatt
- 2025-03-20
- Beslut
- 2025-03-26
- Dokument & lagar
Internationellt bistånd genom multilaterala organisationer
Betänkande 2024/25:UU11
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Sveriges internationella bistånd genom multilaterala organisationer med fokus på år 2023.
I skrivelsen framgår det att utbetalningar genom multilaterala organisationer, det vill säga internationella organisationer som till exempel olika FN-organ, uppgick till 31,8 miljarder kronor 2023. Det motsvarar 59 procent av Sveriges totala biståndsutbetalningar.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Riksdagen sa även nej till två följdmotioner som lämnats med anledning av skrivelsen samt tio motionsyrkanden från den allmänna motionstiden 2024 inom samma område.
- Behandlade dokument
- 11
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 29, 91 minuter
- Justering
- 2025-04-03
- Datum
- 2025-04-04
- Bordläggning
- 2025-04-08
- Debatt
- 2025-04-09
- Beslut
- 2025-04-10
- Dokument & lagar
Uppsägning av avtalet med Organisationen för det globala nätverket för vattenfrågor
Betänkande 2024/25:UU18
Avtalet mellan Sveriges regering och Organisationen för det globala nätverket för vattenfrågor, GWPO, sägs upp. Riksdagen godkände uppsägningen av avtalet.
Riksdagen delar regeringens uppfattning om att verksamheter som finansieras av svenskt bistånd ska genomsyras av tydliga krav på resultat, effektivitet, långsiktighet och transparens.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 2
- Justering
- 2025-04-29
- Datum
- 2025-04-30
- Bordläggning
- 2025-05-06
- Debatt
- 2025-05-07
- Beslut
- 2025-05-07
- Dokument & lagar
Ny lag om internationella sanktioner
Betänkande 2024/25:UU17
Reglerna om internationella sanktioner ska skärpas genom en ny lag. Riksdagen sa ja till regeringens förslag, som syftar till att införa EU:s sanktionsdirektiv i svensk rätt.
Internationella sanktioner innebär att ett eller flera länder begränsar handlingsfriheten för exempelvis en person, en organisation eller ett annat lands regering. Syftet är att på fredlig väg, genom ekonomiska och politiska åtgärder, försöka påverka den som begränsningarna införs mot. Det kan bland annat göras genom att införa restriktioner för export och import, införa inreseförbud eller att frysa tillgångar.
Syftet med EU:s sanktionsdirektiv – och med den nya lagen – är att kriminalisera och fastställa straff om sanktionerna inte följs.
Lagen innebär att
- straffen för överträdelser av internationella sanktioner skärps
- även överträdelser av mindre allvarlig grad (ringa fall) ska kriminaliseras
- nya brottsbeteckningar i form av sanktionsförseelse, sanktionsbrott, grovt sanktionsbrott och upprepat sanktionsbrott ska införas
- försök och medhjälp till vissa sanktionsbrott ska kriminaliseras
- vissa myndigheter blir skyldiga att anmäla om det finns misstanke om brott mot den nya lagen.
Riksdagen beslutade att lagen börjar gälla den 10 juni 2025 istället för den 20 maj 2025 som regeringen föreslagit.
- Behandlade dokument
- 7
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 20, 64 minuter
- Justering
- 2025-04-29
- Datum
- 2025-04-29
- Bordläggning
- 2025-05-06
- Debatt
- 2025-05-07
- Beslut
- 2025-05-07
- Dokument & lagar
Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE)
Betänkande 2024/25:UU16
- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 3
- Justering
- 2025-05-08
- Datum
- 2025-05-09
- Bordläggning
- 2025-06-10
- Debatt
- 2025-06-11
- Beslut
- 2025-06-11
- Dokument & lagar
Europarådet
Betänkande 2024/25:UU12
- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 2
- Justering
- 2025-05-08
- Datum
- 2025-05-09
- Bordläggning
- 2025-06-10
- Debatt
- 2025-06-11
- Beslut
- 2025-06-11
- Dokument & lagar
Internationella relationer m.m.
Betänkande 2024/25:UU7
Riksdagen sa nej till cirka 130 förslag i motioner om internationella relationer.
Motionerna har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om internationell samverkan, jämställdhet samt kvinnor fred och säkerhet, relationer till Kina och konsulära frågor.
- Behandlade dokument
- 50
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 10
- Anföranden och repliker
- 19, 82 minuter
- Justering
- 2025-04-10
- Datum
- 2025-04-23
- Bordläggning
- 2025-05-07
- Debatt
- 2025-05-08
- Beslut
- 2025-05-14
- Dokument & lagar
Nordiskt samarbete inklusive Arktis
Betänkande 2024/25:UU14
- Behandlade dokument
- 17
- Justering
- 2025-05-22
- Datum
- 2025-02-07
- Bordläggning
- 2025-06-04
- Debatt
- 2025-06-05
- Beslut
- 2025-06-10
- Dokument & lagar
Interparlamentariska unionen
Betänkande 2024/25:UU13
Riksdagen lade redogörelsen för verksamheten inom Interparlamentariska unionen (IPU) och den svenska delegationens arbete under 2023, till handlingarna. IPU grundades 1889 med syfte att arbete för fred och mellanfolkligt samarbete. Organisationen har 181 nationella parlament som medlemmar.
Under 2024 debatterade IPU-församlingen huvudsakligen Rysslands krig mot Ukraina, kriget mellan Israel och Hamas, kränkningar av parlamentarikers mänskliga rättigheter och parlaments möjligheter att motverka internationell terrorism. Dessutom debatterades jämställdhets- och hållbarhetsfrågor, möjligheter för unga människor att komma till tals inom organisationens medlemsparlament samt hur parlament kan spela en aktiv och konstruktiv roll inom vetenskap och forskning.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 2, 26 minuter
- Justering
- 2025-05-08
- Datum
- 2025-05-09
- Bordläggning
- 2025-05-14
- Debatt
- 2025-05-15
- Beslut
- 2025-05-15
- Dokument & lagar
Verksamheten i Europeiska unionen under 2024
Betänkande 2024/25:UU10
- Behandlade dokument
- 25
- Justering
- 2025-05-22
- Datum
- 2025-02-07
- Bordläggning
- 2025-06-04
- Debatt
- 2025-06-05
- Beslut
- 2025-06-10
- Dokument & lagar
Strategisk exportkontroll 2024 – krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden
Betänkande 2024/25:UU9
- Behandlade dokument
- 8
- Justering
- 2025-05-22
- Datum
- 2025-02-07
- Bordläggning
- 2025-06-09
- Debatt
- 2025-06-10
- Beslut
- 2025-06-10
- Dokument & lagar
Verksamheten i Nordatlantiska fördragsorganisationen (Nato) under 2024
Betänkande 2024/25:UU19
- Behandlade dokument
- 4
- Beredning
- 2025-05-20
- Justering
- 2025-05-22
- Datum
- 2025-04-04
- Bordläggning
- 2025-06-09
- Debatt
- 2025-06-10
- Beslut
- 2025-06-10
- Dokument & lagar
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Betänkande 2023/24:UU2
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur anslagen i statens budget för år 2024 ska fördelas inom utgiftsområdet Internationellt bistånd.
Den största delen av pengarna, cirka 46 miljarder kronor, går till biståndsverksamhet. Övriga anslag inom utgiftsområdet är Sidas förvaltningsanslag, utvärdering av internationellt bistånd, Nordiska Afrikainstitutet, Folke Bernadotteakademin samt Riksrevisionen (Internationellt utvecklingssamarbete).
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ekonomiska bemyndiganden. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag i motioner.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 8
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 99, 257 minuter
- Justering
- 2023-12-07
- Bordläggning
- 2023-12-14
- Debatt
- 2023-12-15
- Beslut
- 2023-12-19
- Dokument & lagar
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Betänkande 2023/24:UU1
Cirka 2,3 miljarder kronor ur statens budget för 2024 ska gå till utgiftsområdet Internationell samverkan. Riksdagen säger ja till regeringens förslag.
Utgiftsområdet består av elva anslag och omfattar frågor som gäller Sveriges förhållande till och överenskommelser med andra stater och internationella organisationer. Mest pengar, 1,5 miljarder kronor, ska gå till avgifter till internationella organisationer. Det är avgifter till organisationer som Förenta nationerna, Nordiska ministerrådet, Europarådet och Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa med flera.
Riksdagen säger nej till alternativa budgetförslag i motioner.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 20, 99 minuter
- Justering
- 2023-11-30
- Bordläggning
- 2023-12-05
- Debatt
- 2023-12-06
- Beslut
- 2023-12-06