Anna Ekström (S)
Tidigare utbildningsminister
- Parti
- Socialdemokraterna
- Titel
- Jur.kand.
- Född år
- 1959
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Utbildningsdepartementet
- Utbildningsminister
- 2022-10-07 – 2022-10-18
- Utbildningsminister
- 2021-02-05 – 2022-10-06
- Utbildningsminister
- 2019-01-21 – 2021-02-04
- Statsråd
- 2016-09-13 – 2019-01-21
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Statsråd (gymnasie- och kunskapslyftsminister), Utbildningsdepartementet 160913-190121. Utbildningsminister, Utbildningsdepartementet 190121-.
Föräldrar
Riksåklagaren Torsten Jonsson och Birgitta Jonsson, f. Gyllenhammar.
Utbildning
Historia, Stockholms universitet 80. Jur.kand., Stockholms universitet 88. Riksdagens stenografiutbildning 89.
Anställningar
Tingsnotarie, Huddinge tingsrätt 88-90. Biträdande sekreterare, LOA-utredningen 90-92. Sekreterare, arbetsdomstolen 92-98. Sekreterare, 1995 års arbetsrättskommission 95-96. Ämnessakkunnig, Statsrådsberedningen 97-98. Statssekreterare, Arbetsmarknadsdepartementet 98-99. Statssekreterare, Näringsdepartementet 99-01. Generaldirektör, Statens skolverk 11-16.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ordförande, ILO-kommittén 98-01. Ledamot, EU:s högnivågrupp för sysselsättning 03. Ordförande, Delegationen för jämställdhet i förskolan 03-06. Vice ordförande, Uppsala universitets konsistorium 03-13. Ledamot, Globaliseringsrådet 07-09. Ordförande, Delegationen för jämställdhet i skolan 08-10. Ledamot, Nationalkommittén för Raoul Wallenberg och Raoul Wallenberg Academy 12-16. Ordförande, Linköpings universitets styrelse 13-16. Ordförande, 2015 års skolkommission 15-16.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ordförande, SACO/SRs studeranderåd 85-87. Ordförande, Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa 01-11. Styrelseledamot, Europafacket, EFS 01-11. Ordförande, Saco (omvald 2005 och 2009) 01-11. Styrelseledamot, Första AP-fonden 02-11. Styrelseledamot AMS, 02-07. Styrelseledamot, Bruegel (Europeisk tankesmedja) 07-16. Styrelseledamot, svenska Transparency International 08-11.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Radikala islamister anställda av svenska skolor
Svar på skriftlig fråga 2018/19:837 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/02487/GV Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:837 av Markus Wiechel SD Radikala islamister anställda av svenska skolor Markus Wiechel har frågat mig vad jag och regeringen gör för att sätta stopp för en viss typ av skolor och framgent säkerställa att något liknande- Svarsdatum
- 2019-07-18
- Frågeställare
- Markus Wiechel (SD)
Reviderad läroplan kring hedersrelaterat våld och förtryck
Svar på skriftlig fråga 2018/19:773 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/02203/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:773 av Roger Haddad L Reviderad läroplan kring hedersrelaterat våld och förtryck Roger Haddad har frågat mig om jag som minister och regeringen avser att förtydliga läroplanen och ännu mer tydliggöra vikten av att skolorna- Svarsdatum
- 2019-06-26
- Frågeställare
- Roger Haddad (L)
Skolor med koppling till extremism
Svar på skriftlig fråga 2018/19:808 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/ 02280/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:808 av Roger Haddad L Skolor med koppling till extremism Roger Haddad har frågat mig vilka generella åtgärder som jag och regeringen avser att vidta för att icke-konfessionella skolor som ändå driver konfessionella inslag- Svarsdatum
- 2019-06-26
- Frågeställare
- Roger Haddad (L)
Folkbildningens roll i det framtida nordiska utbildningssamarbetet
Svar på skriftlig fråga 2018/19:754 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/02209/GV Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:754 av Gudrun Brunegård KD Folkbildningens roll i det framtida nordiska utbildningssamarbetet Gudrun Brunegård har frågat kultur- och demokratiministern samt ministern med ansvar för idrottsfrågorna om ministern, mot bakgrund- Svarsdatum
- 2019-06-19
- Frågeställare
- Gudrun Brunegård (KD)
Reglerade friluftsdagar i skolan
Svar på skriftlig fråga 2018/19:749 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/02169 S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:749 av Cassandra Sundin SD Reglerade friluftsdagar i skolan Cassandra Sundin har frågat mig om regeringen avser att arbeta för att återinföra de reglerade friluftsdagarna i skolan och därmed tillsätta en utredning om detta.- Svarsdatum
- 2019-06-19
- Frågeställare
- Cassandra Sundin (SD)
Pedagogisk omsorg
Svar på skriftlig fråga 2018/19:745 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/02168/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:745 av Mats Wiking S Pedagogisk omsorg Mats Wiking har frågat mig om jag och regeringen kommer att vidta några åtgärder för att höja kraven på enskild pedagogisk omsorg vad det gäller personalens utbildning och språkkrav.- Svarsdatum
- 2019-06-19
- Frågeställare
- Mats Wiking (S)
Säkerställande av att skolplikten gäller samtliga barn
Svar på skriftlig fråga 2018/19:735 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/ 02160/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:735 av Mats Persson L Säkerställande av att skolplikten gäller samtliga barn Mats Persson har frågat mig om jag avser vidta några åtgärder för att säkerställa att alla barn omfattas av skolplikten. Inledningsvis vill jag- Svarsdatum
- 2019-06-19
- Frågeställare
- Mats Persson (L)
Avsaknaden av förskoleklasser för elever som tillhör särskolan
Svar på skriftlig fråga 2018/19:664 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/ 01932/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:664 av Roger Haddad L Avsaknaden av förskoleklasser för elever som tillhör särskolan Roger Haddad har frågat mig om jag och regeringen är beredda att ändra och förtydliga skollagen om att huvudmännen ska erbjuda förskoleklass- Svarsdatum
- 2019-05-29
- Frågeställare
- Roger Haddad (L)
Religiös påverkan på utbildningen
Svar på skriftlig fråga 2018/19:601 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01712/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Svar på fråga 2018/19:601 av Markus Wiechel SD Religiös påverkan på utbildningen Markus Wiechel har frågat mig vad jag och regeringen avser att vidta för konkreta åtgärder för att eliminera religiös påverkan på utbildningen för att säkerställa en likvärdig- Svarsdatum
- 2019-05-08
- Frågeställare
- Markus Wiechel (SD)
Trygghet och studiero för elever
Svar på skriftlig fråga 2018/19:559 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01580/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:559 av Johan Pehrson L Trygghet och studiero för elever Johan Pehrson har frågat mig om jag är beredd att snarast initiera en översyn av rådande lagstiftning så att samtliga huvudmän kan säkerställa trygghet och studiero- Svarsdatum
- 2019-05-02
- Frågeställare
- Johan Pehrson (L)
Barns och ungas psykiska hälsa
Svar på skriftlig fråga 2018/19:566 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Svar på fråga 2018/19:566 av Hans Hoff S Barns och ungas psykiska hälsa Hans Hoff har frågat mig om vilka åtgärder jag och regeringen planerar att vidta för att stärka den psykiska hälsan hos barn och unga i grund- och gymnasieskolan. Jag vill börja med att instämma i att utvecklingen av den psykiska ohälsan hos barn och- Svarsdatum
- 2019-05-02
- Frågeställare
- Hans Hoff (S)
Krav i gymnasieskolan
Svar på skriftlig fråga 2018/19:528 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/ 01515/GV Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:528 av Johanna Rantsi M Krav i gymnasieskolan Johanna Rantsi har frågat mig om jag tänker vidta några åtgärder för att ge gymnasieskolan möjlighet att ställa fler krav. Jag vill börja med att framhålla vikten av att alla- Svarsdatum
- 2019-04-24
- Frågeställare
- Johanna Rantsi (M)
Aktivitetsansvaret
Svar på skriftlig fråga 2018/19:527 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01514/GV Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:527 av Johanna Rantsi M Aktivitetsansvaret Johanna Rantsi har frågat mig om vilka initiativ jag tänker ta för att hjälpa de elever som riskerar att inte uppnå gymnasieexamen men inte heller omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret.- Svarsdatum
- 2019-04-24
- Frågeställare
- Johanna Rantsi (M)
Motverkan av lärartapp
Svar på skriftlig fråga 2018/19:485 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01408/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:485 av Nermina Mizimovic S Motverkan av lärartapp Nermina Mizimovic har frågat mig vad jag gör för att motverka lärartappet. Lärarbristen är just nu en av skolans största utmaningar. Sedan 2010 har antalet barn i grundskoleåldrarna- Svarsdatum
- 2019-04-17
- Frågeställare
- Nermina Mizimovic (S)
Åtgärder för god elevhälsa
Svar på skriftlig fråga 2018/19:465 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01319/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Svar på fråga 2018/19:465 Åtgärder för god elevhälsa av Jörgen Grubb SD Jörgen Grubb har frågat mig vilka konkreta nationella åtgärder som jag anser ska till för att förbättra elevers hälsa i skolan vid sidan av den nationella planen för ökad trygghet. Jag vill- Svarsdatum
- 2019-04-10
- Frågeställare
- Jörgen Grubb (SD)
Lärarbehörighet
Svar på skriftlig fråga 2018/19:442 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/ 01242 S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:442 av Johanna Rantsi M Lärarbehörighet Johanna Rantsi har frågat mig vilka åtgärder jag tänker vidta för att stoppa den negativa utvecklingen av lärarbehörigheten i grundskolor. Lärarbristen är en av skolans största- Svarsdatum
- 2019-04-03
- Frågeställare
- Johanna Rantsi (M)
Anmälningar mot lärare
Svar på skriftlig fråga 2018/19:418 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Svar på fråga 2018/19:418 av Jimmy Loord KD Anmälningar mot lärare Jimmy Loord KD har frågat mig om vilka åtgärder jag avser att vidta för att komma till rätta med det problem som lärare nu ger uttryck för med anledning av det eskalerande antalet anmälningar. Denna fråga och liknande har varit föremål för interpellationer- Svarsdatum
- 2019-03-27
- Frågeställare
- Jimmy Loord (KD)
Behöriga lärare
Svar på skriftlig fråga 2018/19:411 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/ 01081/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:411 av Lars Beckman M Behöriga lärare Lars Beckman har frågat mig vad jag i tjänsten avser att göra för att ge våra barn och unga en likvärdig skolgång och öka antalet personer som vill bli lärare. Lärarbristen är en av- Svarsdatum
- 2019-03-27
- Frågeställare
- Lars Beckman (M)
Fritt skolval
Svar på skriftlig fråga 2018/19:393 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01052/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:393 av Johanna Rantsi M Fritt skolval Johanna Rantsi har frågat mig om jag avser ta några initiativ för att begränsa elevers och föräldrars möjlighet att välja skola. Enligt skollagen 2010:800 ska alla ha lika tillgång- Svarsdatum
- 2019-03-20
- Frågeställare
- Johanna Rantsi (M)
Barns övergång från förskola till förskoleklass samt särskolan
Svar på skriftlig fråga 2018/19:348 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/00928/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:348 av Roger Haddad L Barns övergång från förskola till förskoleklass samt särskolan Roger Haddad har frågat mig vilka åtgärder jag och regeringen avser att vidta för att även barn som ska börja i särskolan kan tillförsäkras- Svarsdatum
- 2019-03-13
- Frågeställare
- Roger Haddad (L)