Anna Ekström (S)
Tidigare utbildningsminister
- Parti
- Socialdemokraterna
- Titel
- Jur.kand.
- Född år
- 1959
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Utbildningsdepartementet
- Utbildningsminister
- 2022-10-07 – 2022-10-18
- Utbildningsminister
- 2021-02-05 – 2022-10-06
- Utbildningsminister
- 2019-01-21 – 2021-02-04
- Statsråd
- 2016-09-13 – 2019-01-21
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Statsråd (gymnasie- och kunskapslyftsminister), Utbildningsdepartementet 160913-190121. Utbildningsminister, Utbildningsdepartementet 190121-.
Föräldrar
Riksåklagaren Torsten Jonsson och Birgitta Jonsson, f. Gyllenhammar.
Utbildning
Historia, Stockholms universitet 80. Jur.kand., Stockholms universitet 88. Riksdagens stenografiutbildning 89.
Anställningar
Tingsnotarie, Huddinge tingsrätt 88-90. Biträdande sekreterare, LOA-utredningen 90-92. Sekreterare, arbetsdomstolen 92-98. Sekreterare, 1995 års arbetsrättskommission 95-96. Ämnessakkunnig, Statsrådsberedningen 97-98. Statssekreterare, Arbetsmarknadsdepartementet 98-99. Statssekreterare, Näringsdepartementet 99-01. Generaldirektör, Statens skolverk 11-16.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ordförande, ILO-kommittén 98-01. Ledamot, EU:s högnivågrupp för sysselsättning 03. Ordförande, Delegationen för jämställdhet i förskolan 03-06. Vice ordförande, Uppsala universitets konsistorium 03-13. Ledamot, Globaliseringsrådet 07-09. Ordförande, Delegationen för jämställdhet i skolan 08-10. Ledamot, Nationalkommittén för Raoul Wallenberg och Raoul Wallenberg Academy 12-16. Ordförande, Linköpings universitets styrelse 13-16. Ordförande, 2015 års skolkommission 15-16.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ordförande, SACO/SRs studeranderåd 85-87. Ordförande, Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa 01-11. Styrelseledamot, Europafacket, EFS 01-11. Ordförande, Saco (omvald 2005 och 2009) 01-11. Styrelseledamot, Första AP-fonden 02-11. Styrelseledamot AMS, 02-07. Styrelseledamot, Bruegel (Europeisk tankesmedja) 07-16. Styrelseledamot, svenska Transparency International 08-11.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Hjälpmedel till elever som skriver nationella prov
Interpellation 2018/19:315 av Roger Haddad (L)
Interpellation 2018/19:315 Hjälpmedel till elever som skriver nationella prov av Roger Haddad L till Utbildningsminister Anna Ekström S Under våren har Liberalerna uppmärksammats på frågan att elever som har dyslexi inte får använda vissa hjälpmedel i samband med att de skriver nationella prov. Hur situationen ser ut- Inlämnad
- 2019-09-04
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Kritik mot handläggningen av personalkränkningar inom skolan
Interpellation 2018/19:304 av Roger Haddad (L)
Interpellation 2018/19:304 Kritik mot handläggningen av personalkränkningar inom skolan av Roger Haddad L till Utbildningsminister Anna Ekström S För sex månader sedan inlämnade Liberalerna en interpellation för att uppmärksamma problemet med att lärare som ingriper mot stöket i klassrummet känner en rädsla för att bli- Inlämnad
- 2019-08-13
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Färre skolinspektioner
Interpellation 2018/19:297 av Roger Haddad (L)
Interpellation 2018/19:297 Färre skolinspektioner av Roger Haddad L till Utbildningsminister Anna Ekström S Statens skolinspektion är en av våra viktigaste myndigheter och har med nuvarande modell verkat i tio år. Myndigheten sköter inte bara tillståndsprövningar av friskolor utan har även det viktiga uppdraget att vara- Inlämnad
- 2019-06-19
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Utredningen om konfessionella inslag i skolväsendet
Interpellation 2018/19:292 av Gudrun Brunegård (KD)
Interpellation 2018/19:292 Utredningen om konfessionella inslag i skolväsendet av Gudrun Brunegård KD till Utbildningsminister Anna Ekström S Den 8 mars 2018 tillsattes en utredning för att analysera regelverket för konfessionella inslag i skolväsendet. Utredningsdirektiven innehåller bland annat att analysera för- och- Inlämnad
- 2019-06-14
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Slöjförbud i den svenska för- och grundskolan
Interpellation 2018/19:255 av Richard Jomshof (SD)
Interpellation 2018/19:255 Slöjförbud i den svenska för- och grundskolan av Richard Jomshof SD till Utbildningsminister Anna Ekström S Den muslimska slöjan är en islamistisk symbol som symboliserar såväl religiös underkastelse som påtvingad uppdelning mellan män och kvinnor. Den är framtagen av män för att förtrycka kvinnor- Inlämnad
- 2019-05-16
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Förstelärare i utanförskapsområden
Interpellation 2018/19:253 av Noria Manouchi (M)
Interpellation 2018/19:253 Förstelärare i utanförskapsområden av Noria Manouchi M till Utbildningsminister Anna Ekström S Var fjärde elev som slutade nionde klass våren 2018 saknade fullständiga betyg. Drygt en av sex elever var inte behörig till gymnasiet. En stor del av de elever som har svårigheter att nå kunskapsmålen- Inlämnad
- 2019-05-16
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Partipolitik av lärare i skolan
Interpellation 2018/19:203 av Robert Stenkvist (SD)
Interpellation 2018/19:203 Partipolitik av lärare i skolan av Robert Stenkvist SD till Utbildningsminister Anna Ekström S Vi menar att vår demokrati förutsätter att stat och kommun förhåller sig partipolitiskt neutrala i sin tjänsteutövning. Tjänstemän ska tjäna staten eller kommunen. Likaså ska inte lärare, som vanligtvis- Inlämnad
- 2019-04-23
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Studiero
Interpellation 2018/19:198 av Kristina Axén Olin (M)
Interpellation 2018/19:198 Studiero av Kristina Axén Olin M till Utbildningsminister Anna Ekström S Under hösten 2018 genomförde Skolinspektionen Skolenkäten för 17:e gången sedan år 2010. I april presenterades en rapport med ett urval av resultaten med fokus på trygghet, studiero, stöd och stimulans. Dessa är grundläggande- Inlämnad
- 2019-04-17
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Skolkommissionens förslag om stärkt likvärdighet
Interpellation 2018/19:171 av Kristina Axén Olin (M)
Interpellation 2018/19:171 Skolkommissionens förslag om stärkt likvärdighet av Kristina Axén Olin M till Utbildningsminister Anna Ekström S Svensk skola ska ge alla chansen. När skolan fungerar som bäst är den en motor för social rörlighet. Det innebär att var och en får möjlighet att förverkliga sin fulla potential.- Inlämnad
- 2019-04-03
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Samverkan för bästa skola
Interpellation 2018/19:126 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2018/19:126 Samverkan för bästa skola av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Anna Ekström S Uppdraget till Skolverket att starta upp satsningen Samverkan för bästa skola har syftet att höja kunskapsresultaten och öka likvärdigheten. Det är ett uppdrag att stötta skolor med svåra förutsättningar att- Inlämnad
- 2019-03-07
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Studiero i skolan
Interpellation 2018/19:125 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2018/19:125 Studiero i skolan av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Anna Ekström S Trygghet och studiero i skolan är ständigt uppe i skoldebatten. Många vittnar om, och många utvärderingar visar, att det behövs åtgärder för att alla skolor ska vara en trygg miljö med studiero för alla elever. Den- Inlämnad
- 2019-03-07
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Likvärdiga villkor för fristående och kommunala skolor
Interpellation 2018/19:124 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2018/19:124 Likvärdiga villkor för fristående och kommunala skolor av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Anna Ekström S Det gladde mig att se skrivningarna om åtgärder för att säkerställa lika villkor mellan fristående och kommunala alternativ inom välfärdssektorn. I skolvärlden är det viktigt,- Inlämnad
- 2019-03-07
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Hotfulla situationer i skolan
Interpellation 2018/19:158 av Johanna Rantsi (M)
Interpellation 2018/19:158 Hotfulla situationer i skolan av Johanna Rantsi M till Utbildningsminister Anna Ekström S I medierna rapporteras kontinuerligt om ökat hot och våld i skolan samtidigt som brist på studiero är ett ihållande problem. Lärare tvingas lägga mer tid på att upprätthålla ordning i klassrummen, och följden- Inlämnad
- 2019-03-27
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Fler lärare
Interpellation 2018/19:157 av Johanna Rantsi (M)
Interpellation 2018/19:157 Fler lärare av Johanna Rantsi M till Utbildningsminister Anna Ekström S Sverige har ett kompetensförsörjningsproblem när det gäller lärare. Skolverket skrev den 12 mars 2019 att lärarbehörigheten minskar i landets grundskolor. Lärarbehörigheten är nu nere på 70,5 procent i grundskolan. Vi behöver- Inlämnad
- 2019-03-27
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Ordning och reda i klassrummen
Interpellation 2018/19:122 av Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)
Interpellation 2018/19:122 Ordning och reda i klassrummen av Ann-Charlotte Hammar Johnsson M till Utbildningsminister Anna Ekström S Skolan ska vara en skyddad plats där barn och unga ska känna sig trygga och kunna utvecklas som individer genom lärande. Tyvärr vittnar allt fler om en vardag i skolan som präglas av stök- Inlämnad
- 2019-03-06
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Trygghet i skolan
Interpellation 2018/19:117 av Robert Stenkvist (SD)
Interpellation 2018/19:117 Trygghet i skolan av Robert Stenkvist SD till Utbildningsminister Anna Ekström S Vi har sett återkommande rapporter i medierna om att det finns allvarliga brister gällande studiero i skolor på många områden. Dessa problem är inte på något sätt nya, men är icke desto mindre mycket allvarliga- Inlämnad
- 2019-03-01
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Kritik mot lärare som följer skollagen
Interpellation 2018/19:35 av Roger Haddad (L)
Interpellation 2018/19:35 Kritik mot lärare som följer skollagen av Roger Haddad L till Utbildningsminister Anna Ekström S Frågan om lärarnas och rektorernas befogenheter måste åter lyftas i den skolpolitiska debatten. Inte nog med att antalet fall av våld och hot mot skolans personal har ökat. Det finns därtill ett stort- Inlämnad
- 2019-01-30
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Avgiftsfria nationellt godkända idrottsutbildningar
Interpellation 2018/19:49 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2018/19:49 Avgiftsfria nationellt godkända idrottsutbildningar av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Anna Ekström S En av de huvudsakliga utgångspunkterna bakom behovet av gymnasiala idrottsutbildningar är att möjliggöra för elitidrottande ungdomar att kombinera elitsatsning inom vald idrott med- Inlämnad
- 2019-01-31
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Mobiltelefonförbud i klassrum
Interpellation 2018/19:48 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2018/19:48 Mobiltelefonförbud i klassrum av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Anna Ekström S I januariöverenskommelsen finns en mycket detaljerad punkt som de fem partierna kommit överens om. Det handlar om att införa ett förbud mot mobiltelefoner i klassrummen i svenska skolor. Redan i dag finns- Inlämnad
- 2019-01-31
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Åtgärder mot frånvaro
Interpellation 2018/19:47 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2018/19:47 Åtgärder mot frånvaro av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Anna Ekström S I december 2016 överlämnades utredningen Saknad om frånvaro i skolan till regeringen. I utredningen har utredaren kartlagt frånvaro men även kommit med ett antal förslag på åtgärder. Problematisk frånvaro, som- Inlämnad
- 2019-01-31
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)