Per Söderlund (SD)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Örebro län, plats 307
Titel
Datortekniker.
Född år
1972
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Skatteutskottet

Vice ordförande

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2019-02-01 – 2026-09-21

Skatteutskottet

Vice ordförande
2022-10-04 – 2026-09-21
Ledamot
2022-10-04 – 2022-10-04
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Ledamot
2021-10-20 – 2022-09-26
Suppleant
2020-09-07 – 2021-10-20
Suppleant
2020-03-20 – 2020-09-06

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2019-02-06 – 2022-04-05

Justitieutskottet

Suppleant
2019-06-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2019-06-18 – 2022-09-26

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Deputerad
2021-11-11 – 2021-12-15

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-10-04

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 19-. Suppleant konstitutionsutskottet 19-, kulturutskottet 19- och justitieutskottet 19-.

Föräldrar

Läraren Lennart Söderlund och lärarinnan Ingela Stark, f. Persson.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Lindesbergs kommun. Regionfullmäktig, Örebro län.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • med anledning av prop. 2019/20:168 En moderniserad radio- och tv-lag

    Motion 2019/20:3634 av Aron Emilsson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3634 av Aron Emilsson m.fl. SD med anledning av prop. 2019/20:168 En moderniserad radio- och tv-lag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om innehållskrav för streamingtjänster och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom
    Inlämnad
    2020-06-15
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2020/21:KU3
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av skr. 2019/20:141 Riksrevisionens rapport om valförfarandet

    Motion 2019/20:3580 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3580 av Matheus Enholm m.fl. SD med anledning av skr. 2019/20:141 Riksrevisionens rapport om valförfarandet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda ett system med gemensamma valsedlar och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2020-04-08
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:KU23
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2019/20:102 Sekretess till skydd för enskilda som lämnat stödförklaringar enligt EU:s nya förordning om det europeiska medborgarinitiativet

    Motion 2019/20:3515 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3515 av Matheus Enholm m.fl. SD med anledning av prop. 2019/20:102 Sekretess till skydd för enskilda som lämnat stödförklaringar enligt EU:s nya förordning om det europeiska medborgarinitiativet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår propositionen. Riksdagen ställer sig bakom det
    Inlämnad
    2020-03-25
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2019/20:KU24
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Komplettering av remissvar

    Skriftlig fråga 2019/20:983 av Per Söderlund (SD)

    Fråga 2019/20:983 Komplettering av remissvar av Per Söderlund SD till Statsrådet Mikael Damberg S I promemorian Svara på remiss hur och varför SB PM 2003:2 finns information om hur och varför remisser sänds ut. I promemorian anges att myndigheter under regeringen är skyldiga att svara på remisser. Respektive myndighet
    Inlämnad
    2020-02-18
    Besvarare
    Statsrådet Mikael Damberg (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2019/20:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    KU har granskat en övergångsregerings befogenheter. Den avgående regeringen efter valet 2018 fungerade som en övergångsregering i närmare fyra månader, vilket är en ovanligt lång period.

    Granskningen rör ett antal frågeställningar som är konstitutionellt intressanta. En sådan frågeställning är om det finns behov av att förtydliga principerna för vilka befogenheter en övergångsregering har. En annan gäller om den praxis och de riktlinjer som har utvecklats kring en övergångsregerings befogenheter är anpassade till den situationen att regeringsbildningen drar ut på tiden. För att få en övergripande bild av hur övergångsregeringen utövade sina befogenheter och om detta förändrades över tid har granskningen kopplats till olika frågor om hur övergångsregeringen arbetade efter valet 2018. Frågorna rör antalet avgjorda regeringsärenden och olika typer av regeringsärenden, hanteringen av EU-frågor och riksdagens kontrollmakt. De behandlas och diskuteras närmare i utskottets betänkande.

    KU har bland annat gått igenom övergångsregeringens samtliga 19 regeringssammanträden och de cirka 1400 regeringsärenden som beslutades vid sammanträdena. En övergripande slutsats är att övergångsregeringen var restriktiv när det gäller att besluta om regeringsärenden och att mängden ärenden i stort var stabil över tid. En övergångsregerings behörighet bör vara begränsad och endast avse löpande ärenden och ärenden som inte kan skjutas upp utan betydande olägenheter. Regeringsbildningsprocessen under hösten 2018 medförde att fler ärenden efter hand betraktades som brådskande eller angelägna.

    När det gäller övergångsregeringens förhållande till riksdagens kontrollmakt konstaterar KU att övergångsregeringen inte besvarade några interpellationer och frågor i riksdagen. Även om utgångspunkten fortfarande bör vara att en övergångsregering i regel inte ska besvara interpellationer och frågor kan enligt utskottet vissa justeringar behöva göras. Om en övergångsregering sitter under en lång period ökar regeringens handlingsutrymme. Ett sådant utökat handlingsutrymme bör kunna underställas riksdagens kontrollmakt.

    I en annan granskning har KU gått igenom propositioner med förslag till extra ändringsbudgetar som regeringen har lagt fram sedan hösten 2014. Vid den tidpunkten infördes krav i riksdagsordningen på särskilda skäl för att lämna extra ändringsbudgetar. KU framhåller att det ligger på aktuellt utskott och i slutänden riksdagen att i varje enskilt ärende ta ställning till om det finns särskilda skäl för en extra ändringsbudget. Regeringen bör göra en noggrann bedömning av omständigheterna innan den lägger fram förslag till extra ändringsbudget.

    Regeringens styrning av myndigheter med styrelser har också granskats. I en styrelsemyndighet är det styrelsen som utgör myndighetens högsta ledning. Styrelsen är ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen. Det är därför viktigt att den politiska ledningen hos regeringens departement har en regelbunden och nära kontakt med myndighetsstyrelserna. KU:s genomgång visar bland annat att det endast vid några tillfällen har förekommit att den politiska ledningen träffat hela styrelsen vid en myndighet. Med tanke på styrelsens ansvar ser utskottet att det finns skäl för att detta sker med större regelbundenhet.

    KU har granskat regeringens kontroll av myndighetsföreskrifter. Granskningen uppmärksammar i vilken utsträckning myndigheterna lämnar förteckningar över gällande författningar till regeringen. Granskningen tar också upp i vilken omfattning regeringen beslutar att medge att myndigheter beslutar om föreskrifter som leder till kostnadsökningar för staten, kommuner och landsting. Granskningen visar att inte alla departement har en rutin för att kontrollera myndigheternas skyldighet att lämna förteckningar. Det saknas även i viss utsträckning rutiner för att se till att myndigheter som har föreskriftsrätt vid behov görs medvetna om denna skyldighet. Utskottet utgår från att de åtgärder som bedöms vara nödvändiga vidtas. Utskottet noterar vidare att under fem år har regeringen endast fattat ett beslut om medgivande till myndighetsbeslut om föreskrifter som leder till kostnadsökningar för staten, kommuner och landsting. Att sådana regeringsbeslut inte har fattats i större utsträckning väcker frågan om bestämmelserna tillämpas på det sätt som det var tänkt.

    Slutligen har KU granskat regeringens kontroll av EU-kommissionens befogenhet att anta delegerade akter. Delegerade akter kompletterar eller ändrar mindre viktiga delar av EU-lagstiftningen. Granskningen visar att delegerade akter som inkommer till Regeringskansliet i regel gemensambereds mellan olika departement. I nära vart femte fall har dock gemensamberedning inte ägt rum, och utskottet betonar vikten av att det sker.

    Anföranden och repliker
    9, 51 minuter
    Justering
    2019-12-17
    Bordläggning
    2020-01-21
    Debatt
    2020-01-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: En ny beteckning för kommuner på regional nivå och vissa frågor om regionindelning

    En ny beteckning för kommuner på regional nivå och vissa frågor om regionindelning

    Betänkande 2019/20:KU3

    Alla landsting använder i dag termen region. Samtidigt används termen landsting i ett stort antal lagar. Regeringen tycker att den lagstadgade beteckningen och den som används i praktiken ska vara densamma. Dessutom ska större hänsyn tas till berörda parters synpunkter vid

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    3, 20 minuter
    Justering
    2019-11-14
    Bordläggning
    2019-11-19
    Debatt
    2019-11-20
    Beslut
    2019-11-20
  • Föråldrade it-system

    Skriftlig fråga 2019/20:363 av Per Söderlund (SD)

    Fråga 2019/20:363 Föråldrade it-system av Per Söderlund SD till Statsrådet Anders Ygeman S I rapporten Föråldrade it-system RiR 2019:28 skriver Riksrevisionen att regeringen har bristande kunskap om förekomsten av föråldrade it-system och de problem detta för med sig för svenska myndigheter. Förutom problemen med osäker
    Inlämnad
    2019-11-12
    Besvarare
    Statsrådet Anders Ygeman (S)
  • Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Motion 2019/20:2635 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:2635 av Matheus Enholm m.fl. SD Utgiftsområde 1 Rikets styrelse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2020 inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Bakgrund Den svenska myndighetstraditionen är mycket gammal och har länge påbjudit
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:KU1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Folkmordet 1915

    Motion 2019/20:958 av Per Söderlund (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:958 av Per Söderlund SD Folkmordet 1915 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att erkänna folkmordet 1915 och tillkännager detta för regeringen. Motivering Under folkmordet 1915 och efterföljande år utsattes flera folkslag inom Osmanska riket
    Inlämnad
    2019-10-01
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2020/21:UU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Slopad indexuppräkning av bensinskatten

    Motion 2019/20:957 av Per Söderlund (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:957 av Per Söderlund SD Slopad indexuppräkning av bensinskatten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om slopad indexuppräkning av bensinskatten och tillkännager detta för regeringen. Motivering Sverige är ett till ytan stort land med utspridd
    Inlämnad
    2019-10-01
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:SkU22
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Vildsvinsjakt

    Motion 2019/20:956 av Per Söderlund och Mikael Strandman (båda SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:956 av Per Söderlund och Mikael Strandman båda SD Vildsvinsjakt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om jakt på vildsvin och tillkännager detta för regeringen. Motivering De skador vildsvinen orsakar innebär stora kostnader för landets markägare.
    Inlämnad
    2019-10-01
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:MJU19
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Rättshjälp vid tvist gentemot det allmänna

    Motion 2019/20:1271 av Per Söderlund (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:1271 av Per Söderlund SD Rättshjälp vid tvist gentemot det allmänna Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om rättshjälp vid tvist gentemot det allmänna och tillkännager detta för regeringen. Motivering Det är viktigt att myndighetsutövning utövas
    Inlämnad
    2019-10-01
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:JuU27
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Normprövning och granskning

    Motion 2019/20:584 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:584 av Matheus Enholm m.fl. SD Normprövning och granskning Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Motivering 2 Granskning av statsråd 2.1 Abstrakt normprövning 2.2 Val av forum 2.3 Tjänstemän med förordnande från regeringen 3 Nämnden för prövning av statsråds och statssekreterares
    Inlämnad
    2019-09-27
    Förslag
    10
    Utskottsberedning
    2019/20:FiU25 2020/21:KU24
    Riksdagsbeslut
    (10 yrkanden): 10 avslag
  • Grundlag

    Motion 2019/20:583 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:583 av Matheus Enholm m.fl. SD Grundlag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ny programskrivning och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att reversera sentida grundlagsrevisioners utmönstringar
    Inlämnad
    2019-09-27
    Förslag
    15
    Utskottsberedning
    2020/21:KU15 2020/21:KU23 2020/21:KU24
    Riksdagsbeslut
    (15 yrkanden): 15 avslag
  • Några kommunala frågor

    Motion 2019/20:547 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:547 av Matheus Enholm m.fl. SD Några kommunala frågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att återta den kommunala självstyrelsen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om kommunal verksamhet
    Inlämnad
    2019-09-27
    Förslag
    9
    Utskottsberedning
    2019/20:KU15
    Riksdagsbeslut
    (9 yrkanden): 9 avslag
  • Valfrågor

    Motion 2019/20:546 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:546 av Matheus Enholm m.fl. SD Valfrågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om medborgarskapets betydelse och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda ett system med gemensamma valsedlar
    Inlämnad
    2019-09-27
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2019/20:KU12 2020/21:KU24
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • Några parlamentariska frågor

    Motion 2019/20:545 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:545 av Matheus Enholm m.fl. SD Några parlamentariska frågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om presidieposter i riksdagens utskott och tillkännager detta för riksdagsstyrelsen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om val
    Inlämnad
    2019-09-27
    Förslag
    5
    Utskottsberedning
    2019/20:KU9 2020/21:KU24
    Riksdagsbeslut
    (5 yrkanden): 5 avslag
  • Förvaltningsfrågor

    Motion 2019/20:544 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:544 av Matheus Enholm m.fl. SD Förvaltningsfrågor Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Motivering 1.1 Objektivitetsprincipen 2 Myndighetsinventering 2.1 Jämställdhetsmyndigheten 3 Advokatsamfundet 4 Förvaltningslagen 4.1 Svenska språket Förslag till riksdagsbeslut
    Inlämnad
    2019-09-27
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2019/20:AU1 2019/20:FiU25 2020/21:KU19 2020/21:KU22
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • med anledning av prop. 2018/19:162 En ny beteckning för kommuner på regional nivå och vissa frågor om regionindelning

    Motion 2019/20:363 av Matheus Enholm m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2019/20:363 av Matheus Enholm m.fl. SD med anledning av prop. 2018/19:162 En ny beteckning för kommuner på regional nivå och vissa frågor om regionindelning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att det ska krävas synnerliga skäl för att besluta om
    Inlämnad
    2019-09-25
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:KU3
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,

Filter

Valda filter