Ida Drougge (M)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms län, plats 112
Titel
Producer.
Född år
1990
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Finansutskottet

Ledamot

Skatteutskottet

Suppleant

EU-nämnden

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2019-09-10 – 2026-09-21
Ledig
2019-02-11 – 2019-09-09
Ordinarie
2017-02-01 – 2019-02-10
Ledig
2016-08-01 – 2017-01-31
Ordinarie
2014-09-29 – 2016-07-31

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2022-10-27
Ledamot
2019-02-13 – 2022-09-26
Ledamot
2018-10-02 – 2019-02-12
Suppleant
2018-01-19 – 2018-09-24

Finansutskottet

Ledamot
2022-10-27 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

Civilutskottet

Suppleant
2020-01-29 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2022-12-09
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2022-11-29 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2022-10-12 –
Suppleant
2020-01-29 – 2022-10-04

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14-. Ledamot konstitutionsutskottet 18-. Suppleant utbildningsutskottet 14-18 och konstitutionsutskottet 18.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Undantag från plan- och bygglagen vid spridning av en samhällsfarlig sjukdom

    Undantag från plan- och bygglagen vid spridning av en samhällsfarlig sjukdom

    Betänkande 2019/20:CU27

    Regeringen ska kunna tillåta undantag i plan- och bygglagen (PBL) vid spridning av en samhällsfarlig sjukdom, som covid-19. Syftet är att snabbt få exempelvis fältsjukhus och provtagningstält på plats om de vanliga sjukvårdslokalerna inte räcker till. Riksdagen sa ja till

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    2, 7 minuter
    Justering
    2020-04-16
    Bordläggning
    2020-04-21
    Debatt
    2020-04-22
    Beslut
    2020-04-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kommunala och regionala frågor

    Kommunala och regionala frågor

    Betänkande 2019/20:KU15

    Riksdagen sa nej till ett fyrtiotal förslag i motioner från allmänna motionstiden 2019 om kommunala och regionala frågor, bland annat eftersom arbete redan pågår i flera av de frågor som motionerna tar upp.

    Motionerna handlade bland annat om den kommunala självstyrelsen,

    Behandlade dokument
    24
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 29 minuter
    Justering
    2020-04-02
    Bordläggning
    2020-04-15
    Debatt
    2020-04-16
    Beslut
    2020-04-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tryck- och yttrandefrihet, massmediefrågor

    Tryck- och yttrandefrihet, massmediefrågor

    Betänkande 2019/20:KU14

    Riksdagen sa nej till cirka 30 förslag om tryck- och yttrandefrihets- samt massmediefrågor i motioner från den allmänna motionstiden 2019. Anledningen är bland annat de utredningar och det arbete som redan pågår inom de områden som förslagen berör.

    Förslagen handlar exempelvis om stärkt skydd för journalister, om hur granskningsnämnden för radio och tv utses och om dess verksamhet samt om stöd till medier.

    Behandlade dokument
    25
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 25 minuter
    Justering
    2020-04-02
    Bordläggning
    2020-04-15
    Debatt
    2020-04-16
    Beslut
    2020-04-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksdagens arbetsformer

    Riksdagens arbetsformer

    Betänkande 2019/20:KU9

    Riksdagen sa nej till cirka 50 förslag i motioner från allmänna motionstiden 2019 om riksdagens arbetsformer. Motionerna handlar exempelvis om riksmötets öppnande, utskottsorganisationen, val av talman, vice talmän och utskottspresidier och applåder i riksdagens kammare.

    Behandlade dokument
    40
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    3, 9 minuter
    Justering
    2020-04-02
    Bordläggning
    2020-04-15
    Debatt
    2020-04-16
    Beslut
    2020-04-16
  • med anledning av prop. 2019/20:152 Undantag från plan- och bygglagen vid spridning av en samhällsfarlig sjukdom

    Motion 2019/20:3581 av Carl-Oskar Bohlin m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:3581 av Carl-Oskar Bohlin m.fl. M med anledning av prop. 2019/20:152 Undantag från plan- och bygglagen vid spridning av en samhällsfarlig sjukdom Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen snarast ska återkomma till riksdagen med
    Inlämnad
    2020-04-14
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:CU27
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2019/20:120 Nya befogenheter på konsumentskyddsområdet

    Motion 2019/20:3567 av Carl-Oskar Bohlin m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:3567 av Carl-Oskar Bohlin m.fl. M med anledning av prop. 2019/20:120 Nya befogenheter på konsumentskyddsområdet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om testköp under dold identitet och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig
    Inlämnad
    2020-04-08
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2019/20:CU23
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens ledningsstruktur

    Riksrevisionens ledningsstruktur

    Betänkande 2019/20:KU6

    Riksdagsstyrelsen har föreslagit att Riksrevisionen ska få en ny ledningsstruktur. Det innebär att myndigheten inte längre ska ledas av tre riksrevisorer, utan av en enda riksrevisor som har ansvar för verksamheten inför riksdagen. Riksdagen ska enligt förslaget också utse

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 24 minuter
    Justering
    2020-02-11
    Bordläggning
    2020-02-18
    Debatt
    2020-02-19
    Beslut
    2020-02-19
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Socialminister Lena Hallengren S Försvarsminister Peter Hultqvist S Utbildningsminister Anna Ekström S EU-minister Hans Dahlgren S Socialminister Lena Hallengren S besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget ansvarsområde.
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2019/20:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    KU har granskat en övergångsregerings befogenheter. Den avgående regeringen efter valet 2018 fungerade som en övergångsregering i närmare fyra månader, vilket är en ovanligt lång period.

    Granskningen rör ett antal frågeställningar som är konstitutionellt intressanta. En sådan frågeställning är om det finns behov av att förtydliga principerna för vilka befogenheter en övergångsregering har. En annan gäller om den praxis och de riktlinjer som har utvecklats kring en övergångsregerings befogenheter är anpassade till den situationen att regeringsbildningen drar ut på tiden. För att få en övergripande bild av hur övergångsregeringen utövade sina befogenheter och om detta förändrades över tid har granskningen kopplats till olika frågor om hur övergångsregeringen arbetade efter valet 2018. Frågorna rör antalet avgjorda regeringsärenden och olika typer av regeringsärenden, hanteringen av EU-frågor och riksdagens kontrollmakt. De behandlas och diskuteras närmare i utskottets betänkande.

    KU har bland annat gått igenom övergångsregeringens samtliga 19 regeringssammanträden och de cirka 1400 regeringsärenden som beslutades vid sammanträdena. En övergripande slutsats är att övergångsregeringen var restriktiv när det gäller att besluta om regeringsärenden och att mängden ärenden i stort var stabil över tid. En övergångsregerings behörighet bör vara begränsad och endast avse löpande ärenden och ärenden som inte kan skjutas upp utan betydande olägenheter. Regeringsbildningsprocessen under hösten 2018 medförde att fler ärenden efter hand betraktades som brådskande eller angelägna.

    När det gäller övergångsregeringens förhållande till riksdagens kontrollmakt konstaterar KU att övergångsregeringen inte besvarade några interpellationer och frågor i riksdagen. Även om utgångspunkten fortfarande bör vara att en övergångsregering i regel inte ska besvara interpellationer och frågor kan enligt utskottet vissa justeringar behöva göras. Om en övergångsregering sitter under en lång period ökar regeringens handlingsutrymme. Ett sådant utökat handlingsutrymme bör kunna underställas riksdagens kontrollmakt.

    I en annan granskning har KU gått igenom propositioner med förslag till extra ändringsbudgetar som regeringen har lagt fram sedan hösten 2014. Vid den tidpunkten infördes krav i riksdagsordningen på särskilda skäl för att lämna extra ändringsbudgetar. KU framhåller att det ligger på aktuellt utskott och i slutänden riksdagen att i varje enskilt ärende ta ställning till om det finns särskilda skäl för en extra ändringsbudget. Regeringen bör göra en noggrann bedömning av omständigheterna innan den lägger fram förslag till extra ändringsbudget.

    Regeringens styrning av myndigheter med styrelser har också granskats. I en styrelsemyndighet är det styrelsen som utgör myndighetens högsta ledning. Styrelsen är ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen. Det är därför viktigt att den politiska ledningen hos regeringens departement har en regelbunden och nära kontakt med myndighetsstyrelserna. KU:s genomgång visar bland annat att det endast vid några tillfällen har förekommit att den politiska ledningen träffat hela styrelsen vid en myndighet. Med tanke på styrelsens ansvar ser utskottet att det finns skäl för att detta sker med större regelbundenhet.

    KU har granskat regeringens kontroll av myndighetsföreskrifter. Granskningen uppmärksammar i vilken utsträckning myndigheterna lämnar förteckningar över gällande författningar till regeringen. Granskningen tar också upp i vilken omfattning regeringen beslutar att medge att myndigheter beslutar om föreskrifter som leder till kostnadsökningar för staten, kommuner och landsting. Granskningen visar att inte alla departement har en rutin för att kontrollera myndigheternas skyldighet att lämna förteckningar. Det saknas även i viss utsträckning rutiner för att se till att myndigheter som har föreskriftsrätt vid behov görs medvetna om denna skyldighet. Utskottet utgår från att de åtgärder som bedöms vara nödvändiga vidtas. Utskottet noterar vidare att under fem år har regeringen endast fattat ett beslut om medgivande till myndighetsbeslut om föreskrifter som leder till kostnadsökningar för staten, kommuner och landsting. Att sådana regeringsbeslut inte har fattats i större utsträckning väcker frågan om bestämmelserna tillämpas på det sätt som det var tänkt.

    Slutligen har KU granskat regeringens kontroll av EU-kommissionens befogenhet att anta delegerade akter. Delegerade akter kompletterar eller ändrar mindre viktiga delar av EU-lagstiftningen. Granskningen visar att delegerade akter som inkommer till Regeringskansliet i regel gemensambereds mellan olika departement. I nära vart femte fall har dock gemensamberedning inte ägt rum, och utskottet betonar vikten av att det sker.

    Anföranden och repliker
    9, 51 minuter
    Justering
    2019-12-17
    Bordläggning
    2020-01-21
    Debatt
    2020-01-22
  • Minskande andel kvinnor som startar företag

    Skriftlig fråga 2019/20:472 av Ida Drougge (M)

    Fråga 2019/20:472 Minskande andel kvinnor som startar företag av Ida Drougge M till Statsrådet Åsa Lindhagen MP Två år i rad har andelen kvinnor som startat företag minskat, och i den senaste rapporten från Global Entrepreneurship Monitor Gem minskar andelen med hela 30 procent. Det är så mycket att det drar ned hela
    Inlämnad
    2019-11-21
    Besvarare
    Statsrådet Åsa Lindhagen (MP)
  • Redovisning av vad skattepengarna går till på deklarationen

    Motion 2019/20:3116 av Josefin Malmqvist och Ida Drougge (båda M)

    Motion till riksdagen 2019/20:3116 av Josefin Malmqvist och Ida Drougge båda M Redovisning av vad skattepengarna går till på deklarationen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga om det ska framgå tydligt av deklarationen vad skattepengarna gått till och tillkännager
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2019/20:SkU24
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Reformer för ökad tillväxt i Stockholm

    Motion 2019/20:3115 av Josefin Malmqvist m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:3115 av Josefin Malmqvist m.fl. M Reformer för ökad tillväxt i Stockholm Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av att etablera ett tillväxtramverk och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    12
    Utskottsberedning
    2019/20:CU15 2019/20:CU16 2019/20:NU12 2019/20:SfU15 2019/20:SfU25 2019/20:SkU20 2019/20:SoU9 2019/20:UbU11 2019/20:UbU15
    Riksdagsbeslut
    (12 yrkanden): 12 avslag
  • Åtgärder för att stärka demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter samt motverka hedersrelaterat våld och förtryck

    Motion 2019/20:2726 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:2726 av Karin Enström m.fl. M Åtgärder för att stärka demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter samt motverka hedersrelaterat våld och förtryck Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av ett lättillgängligt och användarvänligt
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2019/20:AU7 2019/20:AU9 2019/20:KrU7 2019/20:SoU12
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • Motverka hybridkrigföring i form av propaganda

    Motion 2019/20:2725 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:2725 av Karin Enström m.fl. M Motverka hybridkrigföring i form av propaganda Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över om det i yttrandefrihetsgrundlagen bör tillskapas en möjlighet att genom vanlig lag införa bestämmelser om ingripande
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:KU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Skydd för medieredaktioner

    Motion 2019/20:2724 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:2724 av Karin Enström m.fl. M Skydd för medieredaktioner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda behovet av ytterligare åtgärder för att värna tryck- och yttrandefriheten och utveckla arbetet mot hot, våld och andra olagliga angrepp
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:KU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Förebyggande av våldsbejakande extremism

    Motion 2019/20:2723 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:2723 av Karin Enström m.fl. M Förebyggande av våldsbejakande extremism Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en översyn av regelverket kring utländsk finansiering av trossamfund och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2020/21:KU23
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Starkare rättsstatliga principer, ett förstärkt fri- och rättighetsskydd och andra grundlagsfrågor

    Motion 2019/20:2722 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:2722 av Karin Enström m.fl. M Starkare rättsstatliga principer, ett förstärkt fri- och rättighetsskydd och andra grundlagsfrågor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att en grundlagsutredning bör tillsättas i syfte att stärka domstolarnas
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    11
    Utskottsberedning
    2020/21:KU23 2020/21:KU24
    Riksdagsbeslut
    (11 yrkanden): 11 avslag
  • Utjämningssystemet

    Motion 2019/20:2358 av Ida Drougge (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:2358 av Ida Drougge M Utjämningssystemet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en översyn av skatteutjämningssystemet i syfte att utjämna förutsättningar och inte utfall och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2019/20:FiU18
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Kommunalt självbestämmande om strandskydd

    Motion 2019/20:2350 av Ida Drougge (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:2350 av Ida Drougge M Kommunalt självbestämmande om strandskydd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överlåta till kommunerna att i översiktsplaner, planprogram och detaljplaner själva styra och besluta om strandskydd och tillkännager
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:CU16
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Motion 2019/20:3312 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2019/20:3312 av Karin Enström m.fl. M Utgiftsområde 1 Rikets styrelse Sammanfattning Inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse finansieras den centrala statsledningen samt flera viktiga myndigheter, statsbidrag och uppdrag. För Moderaterna är ett effektivt användande av skattemedel ett kärnvärde. Alla
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:KU1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag

Filter

Valda filter