Trafikutskottet säger ja till krav på förarbevis för vattenskoter
Förarbevis ska krävas för vattenskoter från och med sommaren 2022. Trafikutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag. Utskottet föreslår också tre tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen om ett teknikneutralt förarbevis samt om att dra nytta av båtlivets befintliga utbildningsorganisation. Flera partier invänder mot utskottets förslag och framför synpunkter i reservationer.
Användningen av vattenskotrar ökar kontinuerligt. Antalet vattenskotrar i Sverige beräknas uppgå till cirka 12 000 stycken, enligt den senaste svenska båtlivsundersökningen. De används mest för nöjeskörning, ofta nära land, exempelvis vid hamnar och badplatser, där många andra människor befinner sig. Konsekvensen är enligt regeringen att antalet olyckor ökar, att nöjeskörningen upplevs som störande och att fåglars häckning i skyddade kustområden störs.
Förarbevis krävs från och med sommaren 2022
Trafikutskottet välkomnar regeringens förslag som ska säkerställa att den som kör en vattenskoter ska ha tillräcklig kunskap för att göra det på ett sjösäkert och miljövänligt sätt. Enligt förslaget ska ett förarbevis krävas för vattenskoter från och med den 1 maj 2022. Föraren ska ha fyllt 15 år och ha gått en särskild utbildning med godkänt resultat. En förare ska kunna förlora sitt förarbevis om hen gör sig skyldig till exempelvis sjöfylleri, vårdslöshet i sjötrafik eller brott mot sjöfartsregler. Den som erbjuder utbildning för förarbevis ska ha tillstånd för det samt stå under tillsyn. Tillstånd, tillsyn och utfärdande av förarbevis ska enligt regeringen hanteras av Transportstyrelsen.
Kravet på förarbevis föreslås börja gälla den 1 maj 2022. Regler för utbildare och utfärdare av förarbevis ska börja gälla den 1 juli 2021.
Utskott vill ha teknikneutrala regler samt dra nytta av båtlivets organisation
Trafikutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag. Men samtidigt anser utskottet att reglerna är för snävt utformade och att de inte tar hänsyn till teknikutvecklingen. Exempelvis kan vattenskotrar som är längre än fyra meter köras utan förarbevis och det kan uppstå osäkerhet om vad som framöver kommer att anses utgöra en vattenskoter när nya båttyper, med andra storlekar och drivtekniker, kommer ut på marknaden. Utskottet anser sammanfattningsvis att reglerna borde vara teknikneutrala för att kunna omfatta fler vattenfarkoster som kan köras med hög fart.
Utskottet anser vidare att det är viktigt att man drar nytta av de organisationer och företag som i dag bedriver utbildning för förarintyg för fritidsbåt. Detta för att processen kring utbildning för och utfärdande av förarbeviset blir så tids- och kostnadseffektiv som möjligt.
Mot den bakgrunden föreslår utskottet tre tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen. Regeringen bör enligt utskottet:
• | införa ett nytt teknikneutralt obligatoriskt förarbevis kopplat till fart för vissa vattenfordon utan att lagen ytterligare fördröjs, |
• | se till att den samordnande myndigheten bejakar möjligheten att ge båtlivets befintliga utbildningsorganisation och andra externa aktörer möjlighet att utbilda och examinera för förarbevis, |
• | se till att den samordnande myndigheten bejakar möjligheten att ge båtlivets befintliga utbildningsorganisation och andra externa aktörer som erbjuder utbildning och examination möjlighet att utfärda förarbevis. |
Förslagen om tillkännagivanden har sin grund i förslag i motioner.
Reservationer från flera partier
I totalt nio reservationer framför flera riksdagspartier synpunkter på olika delar av utskottets förslag. Partierna framför följande invändningar:
• | Kristdemokraterna anser att kravet på förarbevis borde senareläggas till den 1 september 2022 för att de norra delarna av Sverige ska ha lika möjligheter till utbildning för det nya förarbeviset för vattenskoter. Partiet anser också att ett obligatoriskt praktiskt moment inte ska ingå i utbildningen för det nya förarbeviset för vattenskoter. Detta för att praktiska utbildningsmoment är dyra och kan skapa en tröskel till båtlivet som gör det mer otillgängligt för personer med mindre ekonomiska resurser. |
• | Socialdemokraterna och Miljöpartiet anser att det inte behövs några tillkännagivanden till regeringen. Partierna tycker att regeringens bedömning är välavvägd när det gäller avgränsningen för förarbeviset, att aktörer inom båtlivets utbildningsorganisation kommer att kunna anordna kurser för det nya förarbeviset och att en myndighet av rättssäkerhetsskäl ska hantera utfärdandet av förarbevisen. |
• | Vänsterpartiet anser inte att en extern aktör ska kunna utfärda förarbevis för vattenskoter. Däremot bör regeringen ge en myndighet i uppdrag att se till att utfärdande av förarbevis för vattenskoter harmoniseras med båtlivets befintliga utbildningsorganisation. Vidare anser partiet att åldersgränsen för förarbevis bör höjas till 18 år och att förarbevis för vattenskoter ska utfärdas efter en godkänd examination. |
• | Moderaterna anser att de nya reglerna är otillräckliga och att det därför är angeläget att reformen utvärderas efter ett år. |
• | Sverigedemokraterna anser att övningskörning ska ingå i förarbevisutbildningen för vattenskoter. |
Kontaktperson för media
Anna Larsson, föredragande trafikutskottet, telefon: 08-786 61 06, e-post:
anna.larsson@riksdagen.se
Planerad dag för debatt och beslut
Debatt är planerad till tisdag den 15 juni. Beslut är planerat till onsdag den 16 juni. Debatten sänds via webb-tv.
Webb-tv 
Ledamöter
Trafikutskottets ledamöter 
Dokument
Trafikutskottets betänkande 2020/21:TU12 Förarbevis för vattenskoter 