Särskilda bestämmelser i systemet för tonnagebeskattning för företag som är föremål för återkrav av statligt stöd Proposition 2026/27:3Till innehåll på sidan
Sveriges Riksdags logotyp, tillbaka till startsidan

Särskilda bestämmelser i systemet för tonnagebeskattning för företag som är föremål för återkrav av statligt stöd

Proposition 2026/27:3

Regeringens proposition 2026/27:3

Särskilda bestämmelser i systemet för Prop.
tonnagebeskattning för företag som är föremål 2026/27:3
för återkrav av statligt stöd  

Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.

Stockholm den 1 oktober 2026

Ulf Kristersson

Elisabeth Svantesson (Finansdepartementet)

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att det i systemet för tonnagebeskattning införs bestämmelser som innebär att ett företag inte ska kunna tonnagebeskattas om det är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden. Det innebär dels att en ansökan om godkännande för tonnagebeskattning inte ska godkännas om företaget är föremål för ett sådant betalningskrav, dels att Skatteverket ska återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning om ett företag inte i tid har fullgjort betalning enligt ett sådant betalningskrav. Återkallelse ska dock inte ske om företaget har fullgjort betalning senast under samma beskattningsår som betalningskravet ursprungligen förföll till betalning, förutsatt att det sker innan Skatteverket fattar sitt beslut om återkallelse.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2027.

1

Prop. 2026/27:3

2

Innehållsförteckning

1 Förslag till riksdagsbeslut ................................................................. 3
2 Förslag till lag om ändring i skatteförfarandelagen  
  (2011:1244)....................................................................................... 4
3 Ärendet och dess beredning .............................................................. 7
4 Det svenska systemet för tonnagebeskattning och ett nytt  
  statsstödsgodkännande ...................................................................... 7
5 Företag som är föremål för återkrav av statligt stöd ......................... 9
6 Uppgiftsskyldighet.......................................................................... 12
7 Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser................................... 13
8 Konsekvensanalys........................................................................... 14
  8.1 Offentligfinansiella effekter ............................................. 15
  8.2 Effekter för företag........................................................... 16

8.3Effekter för statliga myndigheter och de allmänna

    förvaltningsdomstolarna................................................... 16
  8.4 Övriga effekter ................................................................. 16
9 Författningskommentar................................................................... 16
Bilaga 1 Sammanfattning av promemorian .................................... 21
Bilaga 2 Promemorians lagförslag.................................................. 22
Bilaga 3 Förteckning över remissinstanserna ................................. 25
Bilaga 4 Lagrådsremissens lagförslag ............................................ 26
Bilaga 5 Lagrådets yttrande ............................................................ 29
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 1 oktober 2026....... 30
1 Förslag till riksdagsbeslut Prop. 2026/27:3
 

Regeringens förslag:

Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i skatteförfarandelagen (2011:1244).

3

Prop. 2026/27:3

4

2Förslag till lag om ändring i skatteförfarandelagen (2011:1244)

Härigenom föreskrivs i fråga om skatteförfarandelagen (2011:1244) dels att 13 a kap. 2, 10, 17 och 18 §§ och 31 kap. 15 a § ska ha följande

lydelse,

dels att det ska införas en ny paragraf, 13 a kap. 10 a §, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

13 a kap.

2 §1

Den som bedriver eller har för avsikt att bedriva kvalificerad rederiverksamhet enligt 39 b kap. 3–5 a §§ inkomstskattelagen (1999:1229) ska efter ansökan godkännas av Skatteverket för tonnagebeskattning.

En ansökan enligt första stycket får inte godkännas om företaget är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

10 §2

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning, om

1. det godkända företaget begär det,  
2. förutsättningarna för god- 2. förutsättningarna för god-
kännande för tonnagebeskattning kännande för tonnagebeskattning
enligt 2 och 3 §§ inte är uppfyllda, enligt 2 § första stycket och 3 § inte
  är uppfyllda,

3.det godkända företaget inte har fullgjort en uppgiftsskyldighet enligt 29–33 kap. eller en dokumentationsskyldighet enligt 39 kap. 3 § och detta är av betydelse för godkännandet eller för tonnagebeskattningen, eller

4.det godkända företaget har meddelats en dom som har fått laga kraft och där lagen (1995:575) mot skatteflykt har tillämpats och detta är av betydelse för tonnagebeskattningen.

Första stycket 2 gäller inte om

1.en kvalificerad rederiverksamhet avvecklas och inte bedrivs vidare av någon annan,

2.det beslutas att företaget ska gå i likvidation,

3.företaget försätts i konkurs,

4.företaget upplöses genom en fusion eller fission och det övertagande företaget är godkänt för tonnagebeskattning eller enligt 7 § ansöker om godkännande och godkänns för tonnagebeskattning, eller

1Senaste lydelse 2026:1305.

2Senaste lydelse 2026:1305.

5. företaget upplöses till följd av ett beslut om förenklad avveckling. Prop. 2026/27:3
Skatteverket ska trots vad som föreskrivs i andra stycket återkalla ett  
godkännande för tonnagebeskattning enligt första stycket 2 om det  
godkända företaget är i sådana ekonomiska svårigheter som avses i  
39 b kap. 5 a § inkomstskattelagen (1999:1229).  

10 a §

Skatteverket ska även återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning, om det godkända företaget inte i tid har fullgjort betalning enligt ett betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

Skatteverket ska trots vad som föreskrivs i första stycket inte återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning om det godkända företaget har fullgjort betalning under samma beskattningsår som betalningskravet ursprungligen förföll till betalning och innan Skatteverket fattar sitt beslut om återkallelse.

17 §3

En återkallelse enligt 10 § första En återkallelse enligt 10 § första
stycket 2–4 avser godkännande för stycket 2–4 och 10 a § avser god-
  kännande för

1.det beskattningsår då beslut om återkallelse meddelades, och

2.tidigare beskattningsår som verksamheten har tonnagebeskattats, dock tidigast det beskattningsår som har gått ut under det sjätte kalenderåret före det kalenderår då beslut om återkallelse meddelades.

En återkallelse enligt 10 § första En återkallelse enligt 10 § första
stycket 2 på grund av att det stycket 2 på grund av att det
godkända företaget är i sådana godkända företaget är i sådana
ekonomiska svårigheter som avses ekonomiska svårigheter som avses
i 39 b kap. 5 a § inkomstskatte- i 39 b kap. 5 a § inkomstskatte-
lagen (1999:1229) får dock tidigast lagen (1999:1229) får dock tidigast
avse det beskattningsår företaget avse det beskattningsår företaget
hamnade i svårigheter. hamnade i svårigheter. En åter-
  kallelse enligt 10 a § får tidigast
  avse det beskattningsår då
betalningskravet ursprungligen
förföll till betalning.  
3 Senaste lydelse 2026:1305. 5
Prop. 2026/27:3 18 §4
  Den som har fått ett godkännande för tonnagebeskattning återkallat på

egen begäran får inte godkännas för tonnagebeskattning igen förrän minst tio beskattningsår har gått från utgången av det senaste beskattningsår då

tonnagebeskattning har skett.    
Den som har fått ett god- Den som har fått ett god-
kännande för tonnagebeskattning kännande för tonnagebeskattning
återkallat på Skatteverkets initiativ återkallat enligt 10 § första stycket
får inte godkännas för tonnage- 2–4 får inte godkännas för tonnage-
beskattning igen förrän minst tio beskattning igen förrän minst tio
beskattningsår har gått från beskattningsår har gått från
utgången av det sista beskattnings- utgången av det sista beskattnings-
år som återkallelsen avser. år som återkallelsen avser.
    Den som har fått ett god-
    kännande för tonnagebeskattning
    återkallat enligt 10 a § får inte god-

kännas för tonnagebeskattning igen förrän det återkrävda beloppet har betalats.

31 kap.

15 a §5

Den som är godkänd för tonnagebeskattning och som bedriver både kvalificerad rederiverksamhet enligt 39 b kap. 3–5 a §§ inkomstskattelagen (1999:1229) och annan verksamhet ska lämna uppgift om principerna för fördelning av tillgångar och förpliktelser samt intäkter och kostnader mellan verksamheterna.

Den som är godkänd för tonnagebeskattning ska lämna de uppgifter som Skatteverket behöver för att kunna bedöma om godkännandet av tonnagebeskattning ska återkallas enligt 13 a kap. 10 a §.

1.Denna lag träder i kraft den 1 januari 2027.

2.Beslut om återkallelse av godkännande för tonnagebeskattning enligt 13 a kap. 10 a och 17 §§ i den nya lydelsen får inte avse beskattningsår som börjar före den 1 januari 2027.

6 4 Senaste lydelse 2026:1305.
5 Senaste lydelse 2026:1305.
3 Ärendet och dess beredning Prop. 2026/27:3
 

Regeringen beslutade den 9 april 2026 att överlämna en proposition till riksdagen med förslag på förbättrade regler för svensk tonnagebeskattning (prop. 2025/26:243). Förslagen trädde i kraft den 20 juli 2026 och ska tillämpas för beskattningsår som börjar efter den 31 december 2026. Det svenska systemet för tonnagebeskattning, inklusive de ändringar som ska tillämpas från och med årsskiftet, utgör ett statligt stöd som måste anmälas till och godkännas av Europeiska kommissionen i enlighet med artikel

108.3i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (förkortat EUF- fördraget). Förslaget anmäldes till kommissionen för godkännande den 16 december 2025. Kommissionen beslutade den 7 maj 2026 att godkänna det anmälda förslaget för en tioårsperiod. Under beredningen av anmälan har kommissionen begärt att det svenska systemet för tonnagebeskattning ska kompletteras med bestämmelser som innebär att ett företag inte ska kunna tonnagebeskattas om det är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av kommissionen som förklarat ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

Inom Finansdepartementet har promemorian Särskilda bestämmelser i systemet för tonnagebeskattning för företag som är föremål för återkrav av statligt stöd utarbetats. En sammanfattning av promemorian finns i bilaga 1 och promemorians lagförslag finns i bilaga 2. Promemorian har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 3. Remissvaren finns tillgängliga på regeringens webbplats, regeringen.se, och i Finansdepartementet (Fi2026/01133).

I denna proposition behandlas promemorians förslag.

Lagrådet

Regeringen beslutade den 20 augusti 2026 att inhämta Lagrådets yttrande över det lagförslag som finns i bilaga 4. Lagrådet lämnar förslaget utan erinran. Lagrådets yttrande finns i bilaga 5. I förhållande till lagrådsremissens lagförslag görs vissa språkliga och redaktionella ändringar.

4 Det svenska systemet för  
  tonnagebeskattning och ett nytt  
  statsstödsgodkännande  
Kort om det svenska systemet för tonnagebeskattning  
Sverige införde ett system för tonnagebeskattning den 1 januari 2017  
(prop. 2015/16:127). Tonnagebeskattning är en frivillig beskattnings-  
metod som kan tillämpas av företag som bedriver s.k. kvalificerad  
rederiverksamhet och utgör ett alternativ till den konventionella beskatt-  
ningen. Tonnagebeskattning innebär sammanfattningsvis att inkomst från  
kvalificerad rederiverksamhet beräknas schablonmässigt utifrån fartygens  
nettodräktighet, dvs. last- och passagerarkapacitet, oberoende av före-  
tagets inkomster och utgifter. Den schablonmässigt beräknade inkomsten 7

Prop. 2026/27:3 beskattas med den gällande skattesatsen. Bestämmelser om tonnagebeskattning finns i 39 b kap. inkomstskattelagen (1999:1229) och i 13 a kap. skatteförfarandelagen (2011:1244), förkortad SFL. Syftet med det svenska tonnagebeskattningssystemet är att stärka den svenska sjöfartsnäringens konkurrenskraft, öka andelen svenskflaggade fartyg i den svenska handelsflottan och bevara svenskt sjöfartskunnande (prop. 2015/16:127 s. 40 och 41).

Regeringen beslutade den 9 april 2026 att överlämna en proposition till riksdagen med ett antal förslag på ändringar av systemet för tonnagebeskattning (prop. 2025/26:243). Riksdagen beslutade att anta regeringens förslag den 11 juni 2026. Lagändringarna trädde i kraft den 20 juli 2026 och tillämpas första gången för beskattningsår som börjar efter den 31 december 2026. Syftet med förändringarna är att möjliggöra för fler företag och fartyg att kunna omfattas av tonnagebeskattning, men också att anpassa och förtydliga regelverket så att det bättre överensstämmer med EU:s regler om statligt stöd (prop. 2025/26:243 s. 18).

Kommissionens riktlinjer för statligt stöd till sjötransport

Artiklarna 107 och 108 i EUF-fördraget innehåller bestämmelser om statligt stöd. Utgångspunkten är ett principiellt förbud mot statligt stöd som påverkar handeln mellan medlemsstaterna och som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion. Av Europeiska kommissionens riktlinjer för statligt stöd till sjötransport (2004/C 13/03) framgår att ett system med tonnagebeskattning, som ersätter den vanliga företagsbeskattningen, betraktas som ett statligt stöd. Tonnagebeskattningssystem måste därför anmälas till och godkännas av kommissionen, i enlighet med artikel 108.3 i EUF-fördraget, innan det kan genomföras. Kommissionen har utfärdat riktlinjerna för att i viss utsträckning samordna medlemsstaternas stödåtgärder i syfte att klargöra vilka stödordningar som kan införas för att främja unionens sjöfartsintressen. Kommissionen har i sin beslutspraxis lämnat vägledning om hur riktlinjerna ska tolkas och tillämpas gällande olika aspekter av medlemsstaternas tonnagebeskattningssystem.

Det svenska systemet för tonnagebeskattning har anmälts till och godkänts av kommissionen. Den 7 maj 2026 (SA.118588) godkände kommissionen Sveriges nya anmälan som förenlig med den inre marknaden och riktlinjerna. Godkännandet gäller för en tioårsperiod, från och med den 1 januari 2027 till och med den 31 december 2036. Under beredningen av anmälan har kommissionen begärt att det svenska systemet för tonnagebeskattning ska kompletteras med bestämmelser som innebär att ett företag inte ska kunna tonnagebeskattas om det är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden, vilket även framgår av kommissionens godkännande.

8

5 Företag som är föremål för återkrav av Prop. 2026/27:3
 
  statligt stöd  
   
Regeringens förslag  
En ansökan om godkännande för tonnagebeskattning ska inte få  
godkännas om företaget är föremål för ett betalningskrav på grund av  
ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt  
och oförenligt med den inre marknaden.  
Skatteverket ska återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning  
om ett företag inte i tid har fullgjort betalning av ett sådant återkrav av  
statligt stöd. Återkallelse ska ske från och med det beskattningsår  
betalningskravet ursprungligen förföll till betalning. Återkallelse ska  
dock inte ske om företaget har fullgjort betalning senast under samma  
beskattningsår som betalningskravet ursprungligen förföll till betalning  
och betalning har skett innan Skatteverket har fattat sitt beslut om  
återkallelse.  
Regeringens bedömning  
Återkallelseavgift bör inte kunna tas ut i dessa situationer.  
   
Promemorians förslag och bedömning  
Förslagen och bedömningen i promemorian stämmer överens med  
regeringens.  
Remissinstanserna  
Remissinstanserna tillstyrker eller lämnar inga synpunkter på förslagen  
eller bedömningen. Svensk sjöfart, som tillstyrker förslagen, bedömer att  
de är väl balanserade för att inte skapa ytterligare ekonomiska bekymmer  
för rederier i ett ansträngt läge. Sjöbefälsföreningen för fram att de före-  
slagna bestämmelserna måste tillämpas proportionerligt och rättssäkert  
samt med beaktande av behovet av långsiktigt stabila villkor för den  
svenska sjöfartsnäringen.  
Skälen för regeringens förslag och bedömning  
Företag som är föremål för återkrav av statligt stöd  
I unionsrätten ställs det upp olika krav för att statliga stöd ska tillåtas och  
därmed anses förenliga med den inre marknaden. Ett sådant villkor är att  
stöd vanligtvis inte får ges till en stödmottagare som är föremål för betal-  
ningskrav på grund av ett beslut av kommissionen som förklarat ett stöd  
olagligt och oförenligt med den inre marknaden (jfr dom av den 9 mars  
1994, TWD Textilwerke Deggendorf, C‑188/92, EU:C:1994:90). Ett  
motsvarande villkor finns exempelvis för att beviljas sjöfartsstöd enligt  
förordningen (2001:770) om sjöfartsstöd. Det är den som har lämnat ett  
olagligt stöd eller den myndighet som regeringen bestämmer som ska  
återkräva ett olagligt stöd (se 2 § lagen [2013:388] om tillämpning av  
Europeiska unionens statsstödsregler). När ett statsstöd återkrävs ska 9
   

Prop. 2026/27:3 betalningskravet omfatta även ränta enligt artikel 16.2 rådets förordning (EU) 2015/1589 av den 13 juli 2015 om tillämpningsföreskrifter för artikel 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt och 4 § lagen om tillämpning av Europeiska unionens statsstödsregler.

10

Under beredningen av Sveriges anmälan om statsstödsgodkännande har Europeiska kommissionen begärt att det svenska systemet för tonnagebeskattning ska kompletteras med bestämmelser som innebär att företag som är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av kommissionen som förklarat ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden inte ska kunna tonnagebeskattas. För att säkerställa att det svenska systemet för tonnagebeskattning är förenligt med de krav EU-rätten ställer på nationella stödordningar bör därför företag som är föremål för sådana återkrav av statligt stöd inte kunna omfattas av tonnagebeskattning. Det bör därmed införas bestämmelser som innebär att en ansökan om godkännande för tonnagebeskattning inte ska kunna godkännas om företaget är föremål för ett sådant återkrav.

Återkallelse av godkännande för tonnagebeskattning

Ett godkännande för tonnagebeskattning ska under vissa förutsättningar återkallas. Det framgår av 13 a kap. 10 § SFL. Som redogjorts för ovan får ett företag som är föremål för ett återkrav av statligt stöd inte beviljas nya stöd. Bestämmelserna om återkallelse behöver därför kompletteras på så sätt att återkallelse av godkännande för tonnagebeskattning ska ske om företaget är föremål för ett sådant återkrav. Om ett företag har fått ett olagligt stöd ska det återkrävas av den som har lämnat det olagliga stödet eller av den som regeringen i det enskilda fallet bestämt ska återkräva det. Sättet på vilket beslut om och betalning av återkrav sker kan därför skilja sig åt mellan de olika typer av stöd som räknas som statsstöd.

Med hänsyn till tonnagebeskattningssystemets särskilda karaktär, där ett företag som har valt att verksamheten ska tonnagebeskattas normalt sett är bunden av det valet i minst tio beskattningsår, de merkostnader som det är förenat med att ställa om mellan tonnagebeskattning och konventionell beskattning och de långtgående ekonomiska konsekvenser en återkallelse kan innebära för det godkända företaget bör Skatteverket endast återkalla ett godkännande om företaget inte i tid i sin helhet har fullgjort betalning av ett sådant återkrav av statligt stöd. Därmed har företaget möjlighet att, när en tidsfrist finns, återbetala återkravet inom utsatt tid utan att direkt bli föremål för en återkallelse av godkännandet för tonnagebeskattning. Denna ordning framstår även som rimlig med hänsyn till att kommissionens beslut om att förklara ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden helt kan sakna koppling till det enskilda företagets agerande. Återkallelse kan alltså komma att ske på grund av omständigheter utanför företagets kontroll. Det bör dock framhållas att det är ytterst ovanligt med återkravsituationer i Sverige på grund av att kommissionen förklarat ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

En återkallelse av godkännande för tonnagebeskattning bör i den angivna situationen tidigast avse det beskattningsår då betalningskravet ursprungligen förföll till betalning. Återkallelse ska dock inte ske om företaget har betalat hela det återkrävda beloppet, dvs. både återkrävt stöd och påförd ränta, senast under samma beskattningsår som betalningskravet

ursprungligen förföll till betalning och betalning sker innan Skatteverket har fattat beslut om återkallelse. Regeringen anser att utformningen av bestämmelserna innebär sådana långsiktiga och stabila förutsättningar som Sjöbefälsföreningen efterfrågar.

Återkallelseavgift ska inte tas ut

Som redogjorts för ovan ska ett godkännande för tonnagebeskattning under vissa förutsättningar återkallas. När ett godkännande för tonnagebeskattning återkallas av annan anledning än att företaget har begärt det ska en återkallelseavgift normalt sett tas ut enligt 49 a kap. 1 § SFL. Någon återkallelseavgift tas inte tas ut om återkallelse sker på grund av att företaget är i ekonomiska svårigheter (prop. 2025/26:243 s. 39–44).

Den nu föreslagna återkallelsegrunden för företag som är föremål för återkrav av statligt stöd införs, i likhet med återkallelsegrunden för företag i ekonomiska svårigheter, för att anpassa den svenska regleringen till EU- rätten. Att ta ut en återkallelseavgift i den angivna situationen skulle framstå som oskäligt med hänsyn till att kommissionens beslut om att förklara ett stöd olagligt kan bero på omständigheter som ligger helt utanför företagets kontroll. Återkallelseavgift bör därför inte tas ut när återkallelse sker på grund av att företaget är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av kommissionen som förklarat ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

Beräkning av spärrtid

När ett godkännande av tonnagebeskattning återkallas ska en spärrtid beräknas. Med spärrtid avses i detta sammanhang den tid under vilken den som har fått ett godkännande för tonnagebeskattning återkallat inte får godkännas för tonnagebeskattning igen, vilket framgår av 13 a kap. 18 § SFL. Spärrtiden är som utgångspunkt tio år och den räknas från utgången av det sista beskattningsår som återkallelsen avser eller från utgången av det senaste beskattningsår då tonnagebeskattning har skett. När en ny grund för återkallelse införs aktualiseras frågan om spärrtid.

Som framgår ovan kan Europeiska kommissionens beslut att ett stöd är olagligt och oförenligt med den inre marknaden helt sakna koppling till det enskilda företagets agerande. Återkallelse kan alltså komma att ske på grund av omständigheter utanför företagets kontroll. Det framgår även ovan att det som utgör hinder mot utbetalning av stöd är att ett företag är föremål för ett betalningskrav. När det återkrävda beloppet till fullo har betalats finns det inte längre hinder för företaget i fråga att på nytt få ett stöd. Mot denna bakgrund bör den spärrtid om tio år som gäller vid återkallelse på de grunder som framgår av 13 a kap. 10 § SFL inte gälla i de fall en återkallelse sker på grund av betalningskrav av nu aktuellt slag. Det bör därför införas en bestämmelse i skatteförfarandelagen som tydliggör att det föreligger hinder för att på nytt godkänna en ansökan om tonnagebeskattning så länge ett betalningskrav inte till fullo har betalats.

En ansökan om godkännande ska dock enligt 13 a kap. 4 § SFL komma in senast fem månader före ingången av det första beskattningsår som ansökan avser. Det medför att företag i vissa fall inte kommer att kunna återinträda i systemet för tonnagebeskattning förrän ytterligare ett beskattningsår har gått från det att betalning av återkravet skett. Detta kan

Prop. 2026/27:3

11

Prop. 2026/27:3 illustreras med följande exempel: Ett företag får ett betalningskrav för ett statligt stöd år 1 som förfaller till betalning samma år. Betalning sker inte och beslut om återkallelse gäller därför från och med år 1. Företaget betalar kravet under år 2, och kan då ansöka om och få ett nytt godkännande från och med år 3. Detta förutsätter dock att ansökan sker senast fem månader före ingången av år 3. Om ansökan kommer in efter denna tidpunkt kommer ett nytt godkännande tidigast att kunna beslutas för år 4.

12

Lagförslag

Förslaget medför ändringar i 13 a kap. 2, 10, 17 och 18 §§ skatteförfarandelagen, och att det införs en ny paragraf, 13 a kap. 10 a §, i samma lag.

6Uppgiftsskyldighet

Regeringens förslag

Ett företag som har godkänts för tonnagebeskattning ska i sin inkomstdeklaration lämna uppgift om att företaget är eller har varit föremål för ett betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarat ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

Regeringens bedömning

En uppgift som är nödvändig för att Skatteverket ska kunna bedöma om förutsättningarna för ett godkännande för tonnagebeskattning är uppfyllda är upplysningar om att företaget är föremål för ett betalningskrav på grund av ett beslut av kommissionen som förklarat ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden. Det behövs inte någon ny bestämmelse för att ett företag ska vara skyldigt att lämna en sådan upplysning i sin ansökan.

Promemorians förslag och bedömning

Förslaget och bedömningen i promemorian stämmer överens med regeringens.

Remissinstanserna

Remissinstanserna tillstyrker eller lämnar inga synpunkter på förslagen eller bedömningen. Svensk Sjöfart, som tillstyrker förslagen, anser att de är väl balanserade.

Skälen för regeringens förslag och bedömning

Skatteverket behöver på ett effektivt sätt kunna motverka att tonnagebeskattning sker i strid med unionsrättens krav på att ett nytt stöd inte får beviljas ett företag som är föremål för ett betalningskrav grund av ett beslut av kommissionen som förklarat ett stöd olagligt och oförenligt med den

inre marknaden. Ett företag som vill ansöka om godkännande för tonnage- Prop. 2026/27:3 beskattning bör därför vara skyldigt att lämna de uppgifter Skatteverket

behöver för att kunna bedöma om företaget uppfyller förutsättningarna för att godkännas för tonnagebeskattning.

En ansökan om godkännande för tonnagebeskattning ska enligt 13 a kap. 8 § SFL innehålla de uppgifter som är nödvändiga för att Skatteverket ska kunna bedöma om förutsättningarna för ett sådant godkännande är uppfyllda. Genom förslagen i denna proposition kommer kravet på att ett företag inte är föremål för betalningskrav på grund av olagligt statsstöd att utgöra en förutsättning för godkännande för tonnagebeskattning. Den befintliga regleringen innebär således att företag som önskar godkännas för tonnagebeskattning även ska lämna uppgift om att de är föremål för ett sådant betalningskrav. Någon ytterligare bestämmelse behöver därför inte införas i detta avseende.

Eftersom godkännande för tonnagebeskattning innebär att ett företag ansöker om att under minst tio år få tonnagebeskattas är det dock inte tillräckligt att företaget enbart vid ansökningstillfället ska lämna de uppgifter som krävs för ett godkännande. Skatteverket behöver även få information om att ett företag är föremål för betalningskrav löpande, dvs. för varje beskattningsår som företaget omfattas av tonnagebeskattning. Den information som ligger till grund för ett företags slutliga tonnagebeskattning är de uppgifter som lämnas i företagets inkomstdeklaration. Det är därför lämpligt att ett företag som har ett godkännande för tonnagebeskattning blir skyldigt att upplysa Skatteverket om att företaget är föremål för ett betalningskrav och att denna upplysning ska lämnas samtidigt som övriga upplysningar som påverkar företagets inkomstskatt lämnas. Bestämmelserna om återkrav innebär dock att ett godkännande av tonnagebeskattning i vissa fall ska återkallas även om återkravet är betalat. En inkomstdeklaration lämnas dessutom året efter beskattningsårets utgång. Ett företag som är godkänt för tonnagebeskattning behöver därför lämna uppgifter om betalningskrav även om återkravet till fullo har betalats. I skatteförfarandelagen bör det därför införas en bestämmelse som innebär att ett företag som har godkänts för tonnagebeskattning i sin inkomstdeklaration ska lämna de uppgifter som behövs för att bedöma om dess godkännande ska återkrävas till följd av att företaget är eller har varit föremål för ett betalningskrav på grund av beslut av kommissionen som förklarat ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

Lagförslag

Förslaget medför ändringar i 31 kap. 15 a § skatteförfarandelagen.

7Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

Regeringens förslag

De föreslagna lagändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2027.

13

Prop. 2026/27:3 Beslut enligt bestämmelserna om återkallelse av ett godkännande för
  tonnagebeskattning i den nya lydelsen ska inte få avse beskattningsår
  som börjar före den 1 januari 2027.
   
  Promemorians förslag
  Förslaget i promemorian stämmer överens med regeringens.
  Remissinstanserna
  Remissinstanserna tillstyrker eller lämnar inga synpunkter på förslaget.
  Skälen för regeringens förslag
  De föreslagna lagändringarna kompletterar de ändringar i systemet för
  tonnagebeskattning som trädde i kraft den 20 juli 2026 och som ska
  tillämpas första gången för beskattningsår som börjar efter den
  31 december 2026 (prop. 2025/26:243). De lagändringar som föreslås i
  denna proposition bör därför träda i kraft den 1 januari 2027.
  Förslaget att ett godkännande för tonnagebeskattning ska återkallas om
  ett företag inte i tid har fullgjort betalning enligt ett återkrav av statligt stöd
  bör inte avse beskattningsår som börjar före den 1 januari 2027. Det
  bedöms dock inte finnas skäl att införa särskilda övergångsbestämmelser
  för företag som har godkänts för tonnagebeskattning före den föreslagna
  tidpunkten för ikraftträdande.
  Bestämmelsen kan åskådliggöras med följande exempel. Ett företag som
  har kalenderår som beskattningsår har ansökt om och godkänts för
  tonnagebeskattning från och med beskattningsår 2023. Företaget blir
  under beskattningsår 2026 föremål för ett betalningskrav på grund av ett
  beslut av kommissionen som förklarar ett stöd som företaget har fått del
  av olagligt och oförenligt med den inre marknaden. Betalningskravet
  förfaller till betalning samma år och företaget betalar inte kravet under
  2026. Skatteverket får indikationer om detta under 2027 och beslutar i
  början av 2028 om återkallelse av företagets godkännande för tonnage-
  beskattning på grund av att företaget inte i tid har fullgjort betalning.
  Skatteverkets beslut föreslås i ett sådant fall gälla för 2028 och samtliga
  beskattningsår från och med det år betalningskravet förföll till betalning.
  Till följd av den föreslagna övergångsbestämmelsen kommer återkallelse
  dock inte kunna ske för 2026 eftersom beslut i den angivna situationen inte
  får avse beskattningsår som börjar före den 1 januari 2027. Återkallelse
  kommer därför i detta exempel att gälla för beskattningsåren 2027 och
  2028.
  8 Konsekvensanalys
  I detta avsnitt redogörs för förslagets effekter i den omfattning som
  bedöms lämpligt i det aktuella lagstiftningsärendet och med beaktande av
  relevanta delar av 5–10 §§ förordningen (2024:183) om konsekvens-
14 utredningar. Redogörelser avseende kraven i 6, 9 och 10 §§ återfinns

förutom i detta avsnitt även i det avsnitt där förslaget beskrivs närmare Prop. 2026/27:3 (avsnitt 5–7).

De offentligfinansiella effekterna till följd av ändrade skatte- och avgiftsregler beräknas i enlighet med Finansdepartementets beräkningskonventioner. Beräkningarna görs i ikraftträdandeårets priser och volymer och utgår vanligtvis från att beteendet hos individer och företag inte ändras till följd av förändringarna i skattereglerna. Antagandet om oförändrat beteende ger en god uppskattning av åtgärdernas effekt på kort och medellång sikt. På längre sikt, och för att analysera andra konsekvenser än de offentligfinansiella effekterna, kan ett mer dynamiskt synsätt behöva användas, där skattebaser tillåts påverkas av regeländringen.

Förslagets konsekvenser bedöms inte vara av sådan omfattning att en större utvärdering är nödvändig. Efter ikraftträdandet kan förslaget utvärderas genom en uppföljning av Regeringskansliet tillsammans med exempelvis relevanta myndigheter eller branschorganisationer för att verifiera att syftet uppnåtts och för att oförutsedda konsekvenser av förslaget ska kunna uppdagas.

8.1Offentligfinansiella effekter

Förslaget innebär att företag som är föremål för återkrav av statligt stöd inte ska kunna få sin ansökan om godkännande för tonnagebeskattning godkänd samt att om företag har fått ett tidigare godkännande för tonnagebeskattning så ska detta återkallas om företaget inte i tid har fullgjort betalning av ett sådant återkrav. Detta leder till offentligfinansiella effekter till den del företag inom tonnagebeskattningssystemet blir föremål för ett sådant återkrav av statligt stöd. En sådan situation skulle påverka statens skatteintäkter eftersom ett företag under sådana omständigheter enligt gällande regler hade redovisat tonnageinkomst från kvalificerad rederiverksamhet men enligt förslaget ska betala skatt på den inkomst av näringsverksamhet som uppstår inom den kvalificerade rederiverksamheten. I de flesta fall hade detta lett till en ökad beskattning för företaget men utfallet beror på verksamhetens skattemässiga resultat.

Bedömningen av den offentligfinansiella effekten beror på i vilken utsträckning företag inom tonnagebeskattningssystemet bedöms bli föremål för ett återkrav av statligt stöd och inte i tid fullgör betalning. Det har totalt sett funnits fyra beslut om återkrav av statligt stöd från Sverige sedan den 1 januari 1999 och dessa har återbetalats i sin helhet. Det finns inte några pågående ärenden som berör statligt stöd från Sverige. Det bedöms inte heller finnas några pågående beslut som rör svenska företag som bedriver kvalificerad rederiverksamhet. Med hänsyn till tillgänglig information finns det alltså inget skäl att anta att ett företag som bedriver kvalificerad rederiverksamhet skulle bli föremål för återkrav utan att i tid fullgöra en återbetalning. Förslaget bedöms därför inte leda till några offentligfinansiella effekter.

15

Prop. 2026/27:3 8.2 Effekter för företag
  Förslaget påverkar endast de företag som bedriver kvalificerad rederi-
  verksamhet och som ingår eller ansöker om att ingå i tonnagebeskatt-
  ningssystemet om företaget blir föremål för ett återkrav av statligt stöd
  genom ett beslut från kommissionen. Av vad som framgår av avsnitt 8.1
  bedöms inga sådana företag finnas i dagsläget och det finns inga skäl att
  anta att den situationen skulle uppstå för de företag som bedriver
  kvalificerad rederiverksamhet och ingår i tonnagebeskattningssystemet.
  Med anledning av detta bedöms det inte finnas några företag som berörs
  av förslaget. Förslaget bedöms därmed inte heller leda till några ökade
  administrativa kostnader för företagen.

8.3 Effekter för statliga myndigheter och de allmänna förvaltningsdomstolarna

Skatteverket kommer att behöva ändra informationsmaterial till följd av förslagen. Dessa förändringar kommer att ingå i den anpassning som görs med anledning av ny eller förändrad lagstiftning och det bedöms inte finnas behov av särskilda informationsinsatser utöver detta. Utgångspunkten är att eventuella tillkommande kostnader ska hanteras inom befintliga ekonomiska ramar.

Frågor som rör ansökan om och återkallelse av godkännande för tonnagebeskattning kan bli föremål för domstolsprövning. Förslagen i denna proposition bedöms dock inte påverka antalet mål i de allmänna förvaltningsdomstolarna.

8.4 Övriga effekter

Förslaget bedöms inte innebära några effekter för kommuner och regioner, miljön, för enskilda eller för sysselsättningen. Förslaget väntas inte heller innebära några effekter för inflationen eller för den ekonomiska jämställdheten. Inte heller väntas några fördelningseffekter uppstå.

9 Författningskommentar

Förslaget till lag om ändring i skatteförfarandelagen (2011:1244)

13 a kap.

2 § Den som bedriver eller har för avsikt att bedriva kvalificerad rederiverksamhet enligt 39 b kap. 3–5 a §§ inkomstskattelagen (1999:1229) ska efter ansökan godkännas av Skatteverket för tonnagebeskattning.

16

En ansökan enligt första stycket får inte godkännas om företaget är föremål för Prop. 2026/27:3 betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar

ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

I paragrafen anges förutsättningarna för att godkännas för tonnagebeskattning.

I andra stycket, som är nytt, anges att en ansökan om godkännande för tonnagebeskattning inte får godkännas om företaget är föremål för ett betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden. Hinder mot godkännande finns så länge betalningskravet inte till fullo har reglerats. När ett företag har betalat hela det återkrävda beloppet finns det inte längre hinder mot att godkännas för tonnagebeskattning.

Övervägandena finns i avsnitt 5.

10 § Skatteverket ska återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning, om

1.det godkända företaget begär det,

2.förutsättningarna för godkännande för tonnagebeskattning enligt 2 § första stycket och 3 § inte är uppfyllda,

3.det godkända företaget inte har fullgjort en uppgiftsskyldighet enligt 29– 33 kap. eller en dokumentationsskyldighet enligt 39 kap. 3 § och detta är av betydelse för godkännandet eller för tonnagebeskattningen, eller

4.det godkända företaget har meddelats en dom som har fått laga kraft och där lagen (1995:575) mot skatteflykt har tillämpats och detta är av betydelse för tonnagebeskattningen.

Första stycket 2 gäller inte om

1.en kvalificerad rederiverksamhet avvecklas och inte bedrivs vidare av någon annan,

2.det beslutas att företaget ska gå i likvidation,

3.företaget försätts i konkurs,

4.företaget upplöses genom en fusion eller fission och det övertagande företaget är godkänt för tonnagebeskattning eller enligt 7 § ansöker om godkännande och godkänns för tonnagebeskattning, eller

5.företaget upplöses till följd av ett beslut om förenklad avveckling. Skatteverket ska trots vad som föreskrivs i andra stycket återkalla ett god-

kännande för tonnagebeskattning enligt första stycket 2 om det godkända företaget är i sådana ekonomiska svårigheter som avses i 39 b kap. 5 a § inkomstskattelagen (1999:1229).

Paragrafen reglerar förutsättningarna för återkallelse av ett godkännande för tonnagebeskattning.

I första stycket andra punkten ändras hänvisningen som en följd av att det införs ett nytt andra stycke i 2 §.

Övervägandena finns i avsnitt 5.

10 a § Skatteverket ska även återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning, om det godkända företaget inte i tid har fullgjort betalning enligt ett betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

Skatteverket ska trots vad som föreskrivs i första stycket inte återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning om det godkända företaget har fullgjort betalning under samma beskattningsår som betalningskravet ursprungligen förföll till betalning och innan Skatteverket fattar sitt beslut om återkallelse.

17

Prop. 2026/27:3

18

Paragrafen, som är ny, anger att återkallelse ska ske när ett företag är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

I första stycket anges att återkallelse ska ske om ett återkrav inte betalas i tid. Med detta menas att företaget inte till fullo har betalat hela beloppet som omfattas av återkravet, dvs. både återkrävt stöd och påförd ränta, inom den tid som anges när återkravet riktas mot företaget av den som har lämnat stödet eller av den som regeringen i det enskilda fallet bestämt ska återkräva stödet.

I andra stycket anges att återkallelse inte ska ske om företaget som har varit föremål för ett betalningskrav till fullo har betalat det återkrävda beloppet samma beskattningsår som betalningskravet ursprungligen förföll till betalning. En förutsättning för att återkallelse inte ska ske är att betalning har gjorts innan Skatteverket har fattat sitt beslut om återkallelse.

Övervägandena finns i avsnitt 5.

17 § En återkallelse enligt 10 § första stycket 2–4 och 10 a § avser godkännande för

1.det beskattningsår då beslut om återkallelse meddelades, och

2.tidigare beskattningsår som verksamheten har tonnagebeskattats, dock tidigast det beskattningsår som har gått ut under det sjätte kalenderåret före det kalenderår då beslut om återkallelse meddelades.

En återkallelse enligt 10 § första stycket 2 på grund av att det godkända företaget är i sådana ekonomiska svårigheter som avses i 39 b kap. 5 a § inkomstskattelagen (1999:1229) får dock tidigast avse det beskattningsår företaget hamnade i svårigheter. En återkallelse enligt 10 a § får tidigast avse det beskattningsår då betalningskravet ursprungligen förföll till betalning.

I paragrafen anges vilka beskattningsår en återkallelse av ett godkännande för tonnagebeskattning på initiativ av Skatteverket avser.

Ändringen i första stycket är en följd av att det införs en ny återkallelsegrund i 10 a §.

Av andra stycket andra meningen, som är ny, framgår att en återkallelse på grund av att det godkända företaget är föremål för betalningskrav till följd av ett beslut av Europeiska kommissionen om att ett stöd är olagligt och oförenligt med den inre marknaden tidigast får avse det beskattningsår då betalningskravet mot företaget ursprungligen förföll till betalning. Tillämpningen av den andra meningen kan illustreras med följande exempel. Anta att ett företag, med kalenderår som räkenskapsår och därmed som beskattningsår, godkänns för tonnagebeskattning 2027. 2033 riktas ett återkrav mot företaget på grund av ett beslut från Europeiska kommissionen om att ett annat stöd som företaget har fått utgör ett olagligt statsstöd som förfaller till betalning samma år. Detta uppmärksammas av Skatteverket som under 2034 beslutar att återkalla godkännandet för tonnagebeskattning. Beslutet att återkalla godkännandet ska då enligt första stycket avse det beskattningsår då beslutet om återkallelse meddelades, dvs. 2034, samt de sex tidigare beskattningsåren 2028–2033. På grund av bestämmelsen i andra meningen kan beslutet dock tidigast avse det beskattningsår då betalningskravet ursprungligen förföll till betalning, dvs. 2033. Beslutet om återkallelse ska med andra ord avse åren 2033–2034.

Övervägandena finns i avsnitt 5. Prop. 2026/27:3

18 § Den som har fått ett godkännande för tonnagebeskattning återkallat på egen begäran får inte godkännas för tonnagebeskattning igen förrän minst tio beskattningsår har gått från utgången av det senaste beskattningsår då tonnagebeskattning har skett.

Den som har fått ett godkännande för tonnagebeskattning återkallat enligt 10 § första stycket 2–4 får inte godkännas för tonnagebeskattning igen förrän minst tio beskattningsår har gått från utgången av det sista beskattningsår som återkallelsen avser.

Den som har fått ett godkännande för tonnagebeskattning återkallat enligt 10 a § får inte godkännas för tonnagebeskattning igen förrän det återkrävda beloppet har betalats.

I paragrafen anges den tid som måste gå till dess att ett företag, som har fått sitt godkännande för tonnagebeskattning återkallat, kan beviljas ett nytt godkännande för tonnagebeskattning, dvs. hur lång den s.k. spärrtiden är.

I första och andra styckena anges vilken spärrtid som gäller när återkallelse sker enligt 10 §. I andra stycket ändras lydelsen med anledning av att det införs en ny återkallelsegrund i 10 a §. Ingen ändring i sak är avsedd.

I tredje stycket, som är nytt, anges hur spärrtiden ska beräknas när återkallelse sker enligt 10 a §. Den som har fått ett godkännande återkallat till följd av ett betalningskrav på grund av ett beslut från Europeiska kommissionen om att ett stöd är olagligt och oförenligt med den inre marknaden får inte godkännas igen förrän hela det återkrävda beloppet har betalats. Tillämpningen av andra stycket kan illustreras med följande exempel. Anta att ett företag, med kalenderår som räkenskapsår och därmed som beskattningsår, godkänns för tonnagebeskattning 2027. 2033 riktas ett återkrav mot företaget på grund av ett beslut från Europeiska kommissionen om att ett annat stöd som företaget har fått utgör ett olagligt statsstöd. Detta uppmärksammas av Skatteverket som under april 2034 beslutar att återkalla godkännandet för tonnagebeskattning. Beslutet om återkallelse gäller från och med 2033 då betalningskravet ursprungligen förföll till betalning. Om företaget till fullo betalar det belopp som har återkrävts under 2034 kan företaget ansöka om godkännande för tonnagebeskattning från och med 2035. En ansökan ska dock ha kommit in inom den tid som anges i 4 §, dvs. senast fem månader före ingången av det första beskattningsår som ansökan avser.

Övervägandena finns i avsnitt 5.

31 kap.

15 a § Den som är godkänd för tonnagebeskattning och som bedriver både kvalificerad rederiverksamhet enligt 39 b kap. 3–5 a §§ inkomstskattelagen (1999:1229) och annan verksamhet ska lämna uppgift om principerna för fördelning av tillgångar och förpliktelser samt intäkter och kostnader mellan verksamheterna.

Den som är godkänd för tonnagebeskattning ska lämna de uppgifter som Skatteverket behöver för att kunna bedöma om godkännandet av tonnagebeskattning ska återkallas enligt 13 a kap. 10 a §.

19

Prop. 2026/27:3 I paragrafen regleras uppgiftsskyldigheten för den som är godkänd för tonnagebeskattning.

I andra stycket, som är nytt, anges att den som är godkänd för tonnagebeskattning ska lämna de uppgifter som Skatteverket behöver för att kunna bedöma om godkännandet av tonnagebeskattning ska återkallas enligt 13 a kap. 10 a §. Bestämmelsen innebär att ett företag som är godkänt för tonnagebeskattning i sin inkomstdeklaration ska upplysa Skatteverket om företaget är eller har varit föremål för ett betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen om att ett stöd som företaget har fått är olagligt och oförenligt med den inre marknaden under det beskattningsår som inkomstdeklarationen avser. För att Skatteverket ska kunna fullgöra sin kontroll av att företag som är godkända för tonnagebeskattning fortfarande uppfyller villkoren ska uppgift om betalningskrav lämnas även om företaget har betalat det återkrävda beloppet.

Övervägandena finns i avsnitt 6.

20

Sammanfattning av promemorian

Prop. 2026/27:3 Bilaga 1

I promemorian föreslås att det i systemet för tonnagebeskattning införs bestämmelser som innebär att ett företag inte ska kunna tonnagebeskattas om det är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden. Det innebär dels att en ansökan om godkännande för tonnagebeskattning inte ska godkännas om företaget är föremål för ett sådant betalningskrav, dels att Skatteverket ska återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning om ett företag inte i tid har fullgjort betalning enligt ett sådant betalningskrav. Återkallelse ska dock inte ske om företaget har fullgjort betalning senast under samma beskattningsår som betalningskravet ursprungligen förföll till betalning, förutsatt att det sker innan Skatteverket fattar sitt beslut om återkallelse.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2027.

21

Prop. 2026/27:3 Bilaga 2

22

Promemorians lagförslag

Förslag till lag om ändring i skatteförfarandelagen (2011:1244)

Härigenom föreskrivs i fråga om skatteförfarandelagen (2011:1244) dels att 13 a kap. 2, 10, 17 och 18 §§ och 31 kap. 15 a § ska ha följande

lydelse,

dels att det ska införas en ny paragraf, 13 a kap. 10 a §, av följande lydelse.

Lydelse enligt prop. 2025/26:243 Föreslagen lydelse

13 a kap.

2 §

Den som bedriver eller har för avsikt att bedriva kvalificerad rederiverksamhet enligt 39 b kap. 3–5 a §§ inkomstskattelagen (1999:1229) ska efter ansökan godkännas av Skatteverket för tonnagebeskattning.

En ansökan enligt första stycket får inte godkännas om företaget är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

10 §

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning, om 1. det godkända företaget begär det,

2. förutsättningarna för 2. förutsättningarna för
godkännande för tonnage- godkännande för tonnage-
beskattning enligt 2 och 3 §§ inte är beskattning enligt 2 § första stycket
uppfyllda,     och 3 § inte är uppfyllda,  

3.det godkända företaget inte har fullgjort en uppgiftsskyldighet enligt 29–33 kap. eller en dokumentationsskyldighet enligt 39 kap. 3 § och detta är av betydelse för godkännandet eller för tonnagebeskattningen, eller

4.det godkända företaget har meddelats en dom som har fått laga kraft och där lagen (1995:575) mot skatteflykt har tillämpats och detta är av betydelse för tonnagebeskattningen.

Första stycket 2 gäller inte om

1.en kvalificerad rederiverksamhet avvecklas och inte bedrivs vidare av någon annan,

2.det beslutas att företaget ska gå i likvidation,

3.företaget försätts i konkurs,

4.företaget upplöses genom en fusion eller fission och det övertagande företaget är godkänt för tonnagebeskattning eller enligt 7 § ansöker om godkännande och godkänns för tonnagebeskattning, eller

5.företaget upplöses till följd av ett beslut om förenklad avveckling.

Skatteverket ska trots vad som föreskrivs i andra stycket återkalla ett Prop. 2026/27:3
godkännande för tonnagebeskattning enligt första stycket 2 om det Bilaga 2
godkända företaget är i sådana ekonomiska svårigheter som avses i  
39 b kap. 5 a § inkomstskattelagen (1999:1229).            
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse        
  10 a §              
  Skatteverket ska även återkalla  
  ett godkännande för tonnage-  
  beskattning,   om det godkända  
  företaget inte i tid har fullgjort  
  betalning enligt ett betalningskrav  
  på grund av ett beslut av  
  Europeiska kommissionen som  
  förklarar ett stöd olagligt och  
  oförenligt med den inre marknaden.  
  Skatteverket ska trots vad som  
  föreskrivs i första stycket inte  
  återkalla ett godkännande för  
  tonnagebeskattning om det god-  
  kända företaget har fullgjort  
  betalning under samma beskatt-  
  ningsår som betalningskravet ur-  
  sprungligen förföll till betalning  
  och innan Skatteverket fattar sitt  
  beslut om återkallelse.      
Lydelse enligt prop. 2025/26:243 Föreslagen lydelse        
17 §              
En återkallelse enligt 10 § första En återkallelse enligt 10 § första  
stycket 2–4 avser godkännande för stycket 2–4   och 10 a § avser  
  godkännande för        

1.det beskattningsår då beslut om återkallelse meddelades, och

2.tidigare beskattningsår som verksamheten har tonnagebeskattats, dock tidigast det beskattningsår som har gått ut under det sjätte kalenderåret före det kalenderår då beslut om återkallelse meddelades.

En återkallelse enligt 10 § första stycket 2 på grund av att det godkända företaget är i sådana ekonomiska svårigheter som avses i 39 b kap. 5 a § inkomstskattelagen (1999:1229) får dock tidigast avse det beskattningsår företaget hamnade i svårigheter.

En återkallelse enligt 10 a § får dock tidigast avse det beskattningsår då betalningskravet ursprungligen förföll till betalning.

18 §

Den som har fått ett godkännande för tonnagebeskattning återkallat på egen begäran får inte godkännas för tonnagebeskattning igen förrän minst

23

Prop. 2026/27:3 Bilaga 2

24

tio beskattningsår har gått från utgången av det senaste beskattningsår då

tonnagebeskattning har skett.    
Den som har fått ett god- Den som har fått ett god-
kännande för tonnagebeskattning kännande för tonnagebeskattning
återkallat på Skatteverkets initiativ återkallat enligt 10 § första stycket
får inte godkännas för tonnage- 2–4 får inte godkännas för tonnage-
beskattning igen förrän minst tio beskattning igen förrän minst tio
beskattningsår har gått från beskattningsår har gått från
utgången av det sista beskattnings- utgången av det sista beskattnings-
år som återkallelsen avser. år som återkallelsen avser.
    Den som har fått ett god-
    kännande för tonnagebeskattning
    återkallat enligt 10 a § får inte god-

kännas för tonnagebeskattning igen förrän det återkrävda beloppet har betalats.

31kap. 15 a §

Den som är godkänd för tonnagebeskattning och som bedriver både kvalificerad rederiverksamhet enligt 39 b kap. 3–5 a §§ inkomstskattelagen (1999:1229) och annan verksamhet ska lämna uppgift om principerna för fördelning av tillgångar och förpliktelser samt intäkter och kostnader mellan verksamheterna.

Den som är godkänd för tonnagebeskattning ska lämna de uppgifter som Skatteverket behöver för att kunna bedöma om godkännandet av tonnagebeskattning ska återkallas enligt 13 a kap. 10 a §.

1.Denna lag träder i kraft den 1 januari 2027.

2.Beslut om återkallelse av godkännande för tonnagebeskattning enligt 13 a kap. 10 a och 17 §§ i den nya lydelsen får dock inte avse beskattningsår som börjar före den 1 januari 2027.

Förteckning över remissinstanserna

Prop. 2026/27:3 Bilaga 3

Efter remiss har yttranden kommit in från Bokföringsnämnden, Ekobrottsmyndigheten, Föreningen Svensk Sjöfart, Kommerskollegium, Konkurrensverket, Sjöbefälsföreningen, Skatteverket, Skärgårdsredarna, Svenska Skeppshypotek, Svenskt Näringsliv och Trafikverket.

Följande remissinstanser har inte svarat eller angett att de avstår från att lämna några synpunkter: FAR, Havs- och vattenmyndigheten, Maritimt Forum, Näringslivets regelnämnd, Regelrådet, Seko, Sveriges Skeppsmäklare och Transportföretagen Sjöfart.

25

Prop. 2026/27:3 Bilaga 4

26

Lagrådsremissens lagförslag

Förslag till lag om ändring i skatteförfarandelagen (2011:1244)

Härigenom föreskrivs i fråga om skatteförfarandelagen (2011:1244) dels att 13 a kap. 2, 10, 17 och 18 §§ och 31 kap. 15 a § ska ha följande

lydelse,

dels att det ska införas en ny paragraf, 13 a kap. 10 a §, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

13 a kap.

2 §1

Den som bedriver eller har för avsikt att bedriva kvalificerad rederiverksamhet enligt 39 b kap. 3–5 a §§ inkomstskattelagen (1999:1229) ska efter ansökan godkännas av Skatteverket för tonnagebeskattning.

En ansökan enligt första stycket får inte godkännas om företaget är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

10 §2

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning, om 1. det godkända företaget begär det,

2. förutsättningarna för 2. förutsättningarna för
godkännande för tonnage- godkännande för tonnage-
beskattning enligt 2 och 3 §§ inte är beskattning enligt 2 § första stycket
uppfyllda,     och 3 § inte är uppfyllda,  

3.det godkända företaget inte har fullgjort en uppgiftsskyldighet enligt 29–33 kap. eller en dokumentationsskyldighet enligt 39 kap. 3 § och detta är av betydelse för godkännandet eller för tonnagebeskattningen, eller

4.det godkända företaget har meddelats en dom som har fått laga kraft och där lagen (1995:575) mot skatteflykt har tillämpats och detta är av betydelse för tonnagebeskattningen.

Första stycket 2 gäller inte om

1.en kvalificerad rederiverksamhet avvecklas och inte bedrivs vidare av någon annan,

2.det beslutas att företaget ska gå i likvidation,

3.företaget försätts i konkurs,

1Senaste lydelse 2026:1305.

2Senaste lydelse 2026:1305.

4. företaget upplöses genom en fusion eller fission och det övertagande Prop. 2026/27:3
företaget är godkänt för tonnagebeskattning eller enligt 7 § ansöker om Bilaga 4
godkännande och godkänns för tonnagebeskattning, eller  

5.företaget upplöses till följd av ett beslut om förenklad avveckling. Skatteverket ska trots vad som föreskrivs i andra stycket återkalla ett

godkännande för tonnagebeskattning enligt första stycket 2 om det godkända företaget är i sådana ekonomiska svårigheter som avses i 39 b kap. 5 a § inkomstskattelagen (1999:1229).

10 a §

Skatteverket ska även återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning, om det godkända företaget inte i tid har fullgjort betalning enligt ett betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

Skatteverket ska trots vad som föreskrivs i första stycket inte återkalla ett godkännande för tonnagebeskattning om det godkända företaget har fullgjort betalning under samma beskattningsår som betalningskravet ursprungligen förföll till betalning och innan Skatteverket fattar sitt beslut om återkallelse.

17 §3

En återkallelse enligt 10 § första En återkallelse enligt 10 § första
stycket 2–4 avser godkännande för stycket 2–4 och 10 a § avser god-
  kännande för

1.det beskattningsår då beslut om återkallelse meddelades, och

2.tidigare beskattningsår som verksamheten har tonnagebeskattats, dock tidigast det beskattningsår som har gått ut under det sjätte kalenderåret före det kalenderår då beslut om återkallelse meddelades.

En återkallelse enligt 10 § första stycket 2 på grund av att det godkända företaget är i sådana ekonomiska svårigheter som avses i 39 b kap. 5 a § inkomstskattelagen (1999:1229) får dock tidigast avse det beskattningsår företaget hamnade i svårigheter.

En återkallelse enligt 10 a § får dock tidigast avse det beskattningsår då betalningskravet ursprungligen förföll till betalning.

3 Senaste lydelse 2026:1305. 27

Prop. 2026/27:3 Bilaga 4

18 §4

Den som har fått ett godkännande för tonnagebeskattning återkallat på egen begäran får inte godkännas för tonnagebeskattning igen förrän minst tio beskattningsår har gått från utgången av det senaste beskattningsår då

tonnagebeskattning har skett.    
Den som har fått ett god- Den som har fått ett god-
kännande för tonnagebeskattning kännande för tonnagebeskattning
återkallat på Skatteverkets initiativ återkallat enligt 10 § första stycket
får inte godkännas för tonnage- 2–4 får inte godkännas för tonnage-
beskattning igen förrän minst tio beskattning igen förrän minst tio
beskattningsår har gått från beskattningsår har gått från
utgången av det sista beskattnings- utgången av det sista beskattnings-
år som återkallelsen avser. år som återkallelsen avser.
    Den som har fått ett god-
    kännande för tonnagebeskattning
    återkallat enligt 10 a § får inte god-

kännas för tonnagebeskattning igen förrän det återkrävda beloppet har betalats.

31kap.

15 a §5

Den som är godkänd för tonnagebeskattning och som bedriver både kvalificerad rederiverksamhet enligt 39 b kap. 3–5 a §§ inkomstskattelagen (1999:1229) och annan verksamhet ska lämna uppgift om principerna för fördelning av tillgångar och förpliktelser samt intäkter och kostnader mellan verksamheterna.

Den som är godkänd för tonnagebeskattning ska lämna de uppgifter som Skatteverket behöver för att kunna bedöma om godkännandet av tonnagebeskattning ska återkallas enligt 13 a kap. 10 a §.

1.Denna lag träder i kraft den 1 januari 2027.

2.Beslut om återkallelse av godkännande för tonnagebeskattning enligt 13 a kap. 10 a och 17 §§ i den nya lydelsen får dock inte avse beskattningsår som börjar före den 1 januari 2027.

28 4 Senaste lydelse 2026:1305.
5 Senaste lydelse 2026:1305.
Lagrådets yttrande Prop. 2026/27:3
Bilaga 5
 
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 2026-09-14  
Närvarande: F.d. justitierådet Dag Mattsson samt justitieråden  
Magnus Medin och Martin Nilsson  
Särskilda bestämmelser i systemet för tonnagebeskattning för företag  
som är föremål för återkrav av statligt stöd  
Enligt en lagrådsremiss den 20 augusti 2026 har regeringen (Finans-  
departementet) beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om  
ändring i skatteförfarandelagen (2011:1244).  
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av kanslirådet Sara Hemlin och  
departementssekreteraren Charlotta Wesslau, biträdda av rättssakkunnige  
Ville Pelling.  
Lagrådet lämnar förslaget utan erinran.  

29

Prop. 2026/27:3

Finansdepartementet

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 1 oktober 2026

Närvarande: statsminister Kristersson, ordförande, och statsråden Busch, Svantesson, Edholm, Waltersson Grönvall, Jonson, Slottner, Wykman, Malmer Stenergard, Kullgren, Liljestrand, Carlson, Pourmokhtari, Dousa, Larsson, Mohamsson, Lann

Föredragande: statsrådet Svantesson

Regeringen beslutar proposition Särskilda bestämmelser i systemet för tonnagebeskattning för företag som är föremål för återkrav av statligt stöd

30

Tillbaka till dokumentetTill toppen