Till sidans huvudinnehåll
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Lyssna
Genom att använda Lyssna-funktionen samtycker du till att kakor används.Om kakor
  • Start
  • Lättläst
  • Det här gör utskotten

Det här gör utskotten

På sidan:

Ledamöterna i riksdagen delas in
i olika arbetsgrupper.
Arbetsgrupperna kallas för utskott.

Riksdagen beslutar varje år
om hundratals olika förslag.

För att hinna med arbetet
med alla förslag måste
riksdagens ledamöter dela på arbetet.
Därför delas ledamöterna in
i olika arbetsgrupper.
Arbetsgrupperna kallas för utskott.

15 utskott

Det finns 15 utskott
som arbetar med olika frågor.
Till exempel arbetar försvarsutskottet
med förslag som handlar om militären.
Socialutskottet arbetar med förslag
som har med sjukvården att göra.

I varje utskott sitter 17 ledamöter.
Varje utskott är som en liten riksdag.
Partierna har platser i utskotten
efter hur många platser de har i riksdagen.

Utskotten har möten varje vecka. 
Då får inte allmänheten eller media
vara med.

Arbetet i utskotten

Utrikesutskottet har sammanträde runt ett bord

Utskotten arbetar med frågor som hela riksdagen ska bestämma om. Här är det utrikesutskottet som har möte. Foto: Anders Löwdin

Mycket av riksdagens arbete
gör ledamöterna i utskotten. 
Utskotten arbetar med frågorna
som riksdagen ska besluta om.

Innan riksdagen beslutar om en fråga
ska ett utskott ha arbetat fram
ett förslag till beslut.

Ibland behöver utskotten få veta mer
om ett ämne.
Då kan de bjuda in experter och ställa frågor.
Det kallas öppen utfrågning.

När utskotten är färdiga med sitt förslag
till beslut så röstar alla ledamöter om förslaget
i kammaren.

Andra exempel på arbetsuppgifter:

  • Utskotten följer upp alla frågor som
    riksdagen har beslutat om.
    Det är för att se om det blev som det var tänkt.
  • Utskotten arbetar också med EU-frågor.
    Till exempel arbetar skatteutskottet
    med förslag från EU
    som handlar om skatter.

Konstitutionsutskottet granskar regeringen

Konstitutionsutskottet har en särskild roll i riksdagen.
Det är det utskott som granskar
hur regeringen sköter sitt arbete.

Om utskottet ser att regeringen
inte har skött en uppgift kan utskottet
ge råd om hur regeringen kan bättra sig.

  • Dela på facebook
  • Dela på twitter
  • Dela på linkedin
  • Dela via e-post
  • Val till riksdagen

    • Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna genom val.

  • Partierna i riksdagen

    • Det finns åtta partier i riksdagen.

  • Demokrati

    • Demokrati handlar om att alla människor är lika mycket värda.

  • Riksdagen i samhället

    • Så hänger de som bestämmer över samhället ihop.

  • Det här har riksdagen beslutat

    • Visa riksdags-beslut

  • Det här gör riksdagen

    • Riksdagen bestämmer om lagarna i Sverige.

  • Det här gör talmannen

    • Talmannen leder riksdagens arbete.

  • Det här gör ledamöterna

    • Ledamöter är de personer som sitter i riksdagen. 

  • Debatter och beslut i kammaren

    • I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och beslutar.

  • Det här gör utskotten

    • Utskott är olika grupper som ledamöterna jobbar i.

  • Det här gör EU-nämnden

    • EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.

  • Det här gör partierna

    • Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige. 

  • Så arbetar riksdagen med andra länder

    • Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.

  • Kontakta riksdagen

    • Du kan fråga riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.

  • Besök riksdagen

    • Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.

  • Beställ information om riksdagen

    • Det finns en broschyr som heter Sveriges riksdag på lättläst svenska.

Våra andra webbplatser

EU-information Öppna data Fira demokratin!

Följ Sveriges riksdag

Sveriges riksdag på Twitter Sveriges riksdag på YouTube Sveriges riksdag på Instagram Sveriges riksdag på LinkedInn

Följ talman Andreas Norlén

Talmannen på Twitter Talmannen på Instagram

Prenumerera

För dig som vill bevaka arbetet i kammaren och utskotten finns det flera olika sätt att välja mellan.
Följ & prenumerera

Växeln

08-786 40 00

Frågor om riksdagen och EU?

020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se

Registrator

registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se
Kontakt Press Besök riksdagen
Arbeta hos oss För lärare Riksdagsbiblioteket Beställ och ladda ned
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
  • Om webbplatsen
  • Kakor
  • Tillgänglighet
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
Till toppen