Till sidans huvudinnehåll
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Lyssna
  • Start
  • Lättläst
  • Det här gör ledamöterna

Det här gör ledamöterna

På sidan:

Det är val till riksdagen 
en gång vart fjärde år. 
Då väljer folket vilka 
personer som ska sitta i riksdagen.

Ledamöter sitter i sina bänkar i kammaren

Riksdagens ledamöter fattar ett beslut i kammaren. Foto: Melker Dahlstrand

Det är 349 politiker som sitter i riksdagen. 
De kallas ledamöter. 
Ledamöterna ska se till att 
folkets vilja finns med 
i det riksdagen bestämmer.

Den som vill bli ledamot 
måste ha rätt att rösta i 
val till riksdagen. 
Den som vill bli ledamot 
måste också bli föreslagen 
av ett politiskt parti.

Är med i partigrupp

Ledamöter som är med i samma parti 
bildar en partigrupp. 
I partigruppen pratar ledamöterna med varandra 
om vad partiet ska tycka i olika frågor.

Arbetar i utskott

Ledamöterna i riksdagen delar upp sig 
i olika arbetsgrupper. 
Arbetsgrupperna kallas för utskott. 
Där jobbar ledamöterna med förslagen 
som riksdagen sedan ska besluta om. 
Arbetet i utskotten tar mycket tid.

Debatterar och beslutar

I riksdagens kammare debatterar
ledamöterna viktiga frågor

och är med och fattar beslut.
Det kan till exempel handla om
att en ny lag ska införas.

Andra uppgifter för ledamöterna

Ledamöterna gör också andra saker. 
De skriver förslag på nya lagar. 
Förslagen kallas motioner. 

När ledamöterna undrar över något 
som regeringen gjort eller låtit bli att göra 
ställer de frågor till ministrarna i regeringen.

Ledamöterna är inte alltid på plats i riksdagen. 
De arbetar också i sin valkrets. 
Då träffar de väljare 
och besöker företag, organisationer och skolor.

  • Dela på facebook
  • Dela på twitter
  • Dela på linkedin
  • Dela via e-post
  • Val till riksdagen

    • Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna genom val.

  • Partierna i riksdagen

    • Det finns åtta partier i riksdagen.

  • Demokrati

    • Demokrati handlar om att alla människor är lika mycket värda.

  • Riksdagen i samhället

    • Så hänger de som bestämmer över samhället ihop.

  • Det här har riksdagen beslutat

    • Visa riksdags-beslut

  • Det här gör riksdagen

    • Riksdagen bestämmer om lagarna i Sverige.

  • Det här gör talmannen

    • Talmannen leder riksdagens arbete.

  • Det här gör ledamöterna

    • Ledamöter är de personer som sitter i riksdagen. 

  • Debatter och beslut i kammaren

    • I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och beslutar.

  • Det här gör utskotten

    • Utskott är olika grupper som ledamöterna jobbar i.

  • Det här gör EU-nämnden

    • EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.

  • Det här gör partierna

    • Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige. 

  • Så arbetar riksdagen med andra länder

    • Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.

  • Kontakta riksdagen

    • Du kan fråga riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.

  • Besök riksdagen

    • Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.

  • Beställ information om riksdagen

    • Det finns en broschyr som heter Sveriges riksdag på lättläst svenska.

Våra andra webbplatser

EU-information Öppna data Fira demokratin!

Följ Sveriges riksdag

Sveriges riksdag på Twitter Sveriges riksdag på YouTube Sveriges riksdag på Instagram Sveriges riksdag på LinkedInn

Följ talman Andreas Norlén

Talmannen på Twitter Talmannen på Instagram

Prenumerera

För dig som vill bevaka arbetet i kammaren och utskotten finns det flera olika sätt att välja mellan.
Följ & prenumerera
Växeln
08-786 40 00
Frågor om riksdagen och EU?
020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se
Frågor om Riksdagsförvaltningens diarium?
registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se
Kontakt Press Besök riksdagen
Arbeta hos oss För lärare Riksdagsbiblioteket Beställ och ladda ned
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
  • Om webbplatsen
  • Kakor
  • Tillgänglighet
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
Till toppen