Till sidans huvudinnehåll
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Lyssna
  • Start
  • Lättläst
  • Demokrati

Demokrati

På sidan:

Demokrati handlar om att alla människor 
är lika mycket värda. 
Demokrati handlar om att alla människor 
ska ha lika rättigheter. 
Demokrati handlar om att folket har möjlighet 
att vara med och bestämma.

Sverige har demokrati. 
Det innebär att folket väljer 
vilka som ska bestämma i riksdagen. 
Det står skrivet i en av våra grundlagar 
som heter regeringsformen.

Val vart fjärde år i Sverige

Det är val till riksdagen
en gång vart fjärde år.
Då väljer folket vilka
personer som ska sitta i riksdagen.

Väljare lämnar fram sina valkuvert till en valfunktionär.

När det är val röstar väljarna i tre val samma dag. Valen är till riksdagen, kommunerna och regionerna. Foto: Melker Dahlstrand

Det är 349 politiker som sitter i riksdagen.
Politikerna ska se till att
folkets vilja finns med
i det riksdagen bestämmer.

Riksdagen beslutar om sådant 
som handlar om hela landet. 
Folket väljer också politikerna
i regionerna och kommunerna. 
Politikerna i regionerna och kommunerna 
styr där vi bor.

Det är inte bara politikerna 
som har makt. 
Medierna, domstolarna och marknaden 
har också makt.

Kungen är statschef

Den högsta företrädaren för ett land 
kallas statschef. 
I Sverige är kungen är statschef. 
En regerande drottning kan också vara statschef. 
Kungen har ingen politisk makt. 
Varje år öppnar kungen riksdags-året.

  • Dela på facebook
  • Dela på twitter
  • Dela på linkedin
  • Dela via e-post
  • Val till riksdagen

    • Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna genom val.

  • Partierna i riksdagen

    • Det finns åtta partier i riksdagen.

  • Demokrati

    • Demokrati handlar om att alla människor är lika mycket värda.

  • Riksdagen i samhället

    • Så hänger de som bestämmer över samhället ihop.

  • Det här har riksdagen beslutat

    • Visa riksdags-beslut

  • Det här gör riksdagen

    • Riksdagen bestämmer om lagarna i Sverige.

  • Det här gör talmannen

    • Talmannen leder riksdagens arbete.

  • Det här gör ledamöterna

    • Ledamöter är de personer som sitter i riksdagen. 

  • Debatter och beslut i kammaren

    • I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och beslutar.

  • Det här gör utskotten

    • Utskott är olika grupper som ledamöterna jobbar i.

  • Det här gör EU-nämnden

    • EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.

  • Det här gör partierna

    • Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige. 

  • Så arbetar riksdagen med andra länder

    • Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.

  • Kontakta riksdagen

    • Du kan fråga riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.

  • Besök riksdagen

    • Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.

  • Beställ information om riksdagen

    • Det finns en broschyr som heter Sveriges riksdag på lättläst svenska.

Våra andra webbplatser

EU-information Öppna data Fira demokratin!

Följ Sveriges riksdag

Sveriges riksdag på Twitter Sveriges riksdag på YouTube Sveriges riksdag på Instagram Sveriges riksdag på LinkedInn

Följ talman Andreas Norlén

Talmannen på Twitter Talmannen på Instagram

Prenumerera

För dig som vill bevaka arbetet i kammaren och utskotten finns det flera olika sätt att välja mellan.
Följ & prenumerera
Växeln
08-786 40 00
Frågor om riksdagen och EU?
020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se
Frågor om Riksdagsförvaltningens diarium?
registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se
Kontakt Press Besök riksdagen
Arbeta hos oss För lärare Riksdagsbiblioteket Beställ och ladda ned
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
  • Om webbplatsen
  • Kakor
  • Tillgänglighet
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
Till toppen