Sök (332 träffar)

Betänkande 2012/13:FiU13

Finansinspektionen får möjligheter att förbjuda eller begränsa blankning eller korta positioner i aktier eller statspapper. Den möjligheten ska gälla vid ogynnsamma händelser eller en utveckling som utgör ett allvarligt hot mot den finansiella stabiliteten eller marknadsförtroendet. De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2013 och innebär en anpassning till EU:s blankningsförordning. Syftet med förordningen är att öka transparensen för korta positioner i finansiella instrument. Reglerna ska bidra till att minska stabilitetsrisker och upprätthålla tilliten till marknaden. Blankning, eller korta positioner, innebär att man säljer aktier, statspapper eller andra värdepapper som man inte äger vid försäljningen. Vid äkta blankning har man lånat värdepapperen av en annan part före försäljningen. Vid så kallad naken blankning säljer man värdepapperen utan att ha lånat dem före försäljningen. Blankning innebär att man kan tjäna pengar på en nedåtgående marknad.

Förslagspunkter: 2
Justering: 2012-10-25 Debatt: 2012-11-07 Beslut: 2012-11-07

Betänkande 2012/13:FiU13 (pdf, 376 kB)

Betänkande 2012/13:FiU10

Riksdagen överlämnade till regeringen en sammanställning av riksdagens beslut om statsbudgeten för 2013.


Justering: 2012-12-19 Debatt: 2012-12-19 Beslut: 2012-12-19

Betänkande 2012/13:FiU10 (pdf, 231 kB)

Betänkande 2012/13:CU9

Plan- och bygglagen som riksdagen beslutade om 2010 har visat sig ha brister. Bland annat har hanteringen av plan- och bygglovsärenden inte blivit snabbare och enklare, vilket var avsikten. Riksdagen gav regeringen i uppdrag att tillsätta en parlamentarisk kommitté som ska se över lagen. Kommittén bör få ett brett uppdrag att föreslå lagändringar som bland annat kan leda till en snabbare och enklare plan- och byggprocess. I kommitténs uppdrag bör ingå att se över det nuvarande systemet med regionplanering i plan- och bygglagen, som regeringen tidigare har meddelat att den har för avsikt att låta se över. Tillkännagivandet innebär att riksdagen sa ja till ett motionsförslag.

Riksdagen sa nej till övriga motioner om planering och byggande från allmänna motionstiden 2012.

Förslagspunkter: 15 Reservationer: 11
Justering: 2013-03-05 Debatt: 2013-03-20 Beslut: 2013-03-21

Betänkande 2012/13:CU9 (pdf, 285 kB) Webb-tv debatt om förslag: Planering och byggande

Betänkande 2012/13:CU7

Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 om fastighetsrättsliga frågor. Motionerna handlar bland annat om jordbruksarrende och vägsamfälligheter.

Förslagspunkter: 5
Justering: 2013-02-14 Debatt: 2013-03-07 Beslut: 2013-03-13

Betänkande 2012/13:CU7 (pdf, 74 kB) Webb-tv debatt om förslag: Fastighetsrätt

Betänkande 2012/13:CU22

Vissa uppgifter som länsstyrelserna ansvarar för tas över av Bolagsverket från den 1 november 2013. Det gäller bland annat att utse en behörig revisor i ett aktiebolag eller en ekonomisk förening och att i vissa fall också kalla till stämma i sådana företag. Revisionsbyråer ska inte längre undantas från kravet på att den verkställande direktören ska vara revisor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2013-06-13 Debatt: 2013-09-18 Beslut: 2013-09-18

Betänkande 2012/13:CU22 (pdf, 1675 kB)

Betänkande 2012/13:CU21

Plan- och bygglagen kompletteras. Det innebär att byggsanktionsavgiften som tas ut vid olovligt byggande i enskilda fall ska kunna sänkas, om den inte står i rimlig proportion till lagöverträdelsen. En sanktionsbestämmelse i lagen ska också formuleras tydligare.

Byggsanktionsavgifterna har fått kritik för att de ibland blir för höga i jämförelse med den lagöverträdelse det handlar om. Reglerna för byggsanktionsavgifter i plan- och bygglagen har i vissa fall också varit svåra att tillämpa.

Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2013.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2013-05-02 Debatt: 2013-05-22 Beslut: 2013-05-22

Betänkande 2012/13:CU21 (pdf, 101 kB) Webb-tv debatt om förslag: Nedsättning av en byggsanktionsavgift

Betänkande 2012/13:CU20

Plan- och bygglagen ändras från den 1 juli 2013. Lagändringarna innebär att de svenska reglerna anpassas till EU:s byggproduktförordning om villkor för försäljning av byggprodukter. Ändringarna rör bland annat CE-märkning och tillsyn.

Förslagspunkter: 1 Reservationer: 1
Justering: 2013-05-02 Debatt: 2013-05-22 Beslut: 2013-05-22

Betänkande 2012/13:CU20 (pdf, 461 kB) Webb-tv debatt om förslag: Anpassning av svensk rätt till EU-förordning om byggprodukter

Betänkande 2012/13:CU2

Övergångsperioden för kraven på kontrollansvariga enligt plan- och bygglagen, PBL, förlängs till utgången av juni 2013. En ny plan- och bygglag ersatte 2010 de tidigare kvalitetsansvariga med kontrollansvariga som fick utvidgade uppgifter och en ökad självständighet. Den kontrollansvarige ska hjälpa byggherren bland annat med att upprätta förslaget till kontrollplan, vara med vid samråd, besiktningar och kontroller och lämna ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked. Den kontrollansvariges kompetens ska säkras genom en obligatorisk certifiering. Eftersom tillräckligt många ännu inte har kunnat certifieras förlängs den övergångsperiod som ger kommunerna möjlighet att göra undantag från kraven på kontrollansvariga. Det görs även en rättelse av en felaktig hänvisning i plan- och bygglagen. Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2013.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2012-11-27 Debatt: 2012-12-05 Beslut: 2012-12-05

Betänkande 2012/13:CU2 (pdf, 106 kB)

Betänkande 2012/13:CU19

Nya regler ska motverka att det finns inaktuella inskrivningar i fastighetsregistret. Registret kan då bli mer tillförlitligt, och åtgärderna ska minska kostnaderna när uppgifter från registret används, till exempel vid fastighetsbildning. Den nya lagen innebär att mer än 50 år gamla inskrivningar av bland annat nyttjanderätter och servitut kan tas bort från fastighetsregistret. Det kan handla om en rätt att ha en ledning eller en väg över någon annans fastighet. Den som vill behålla en sådan inskrivning måste lämna in en anmälan om förnyelse. Det blir också tydligare regler om förrättningskostnader och skadestånd när ledningsrätter som inte längre behövs ska upphävas. De nya reglerna börjar gälla den 1 juli 2013.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2013-05-02 Debatt: 2013-05-23 Beslut: 2013-05-29

Betänkande 2012/13:CU19 (pdf, 455 kB)

Betänkande 2012/13:CU18

Riksrevisionen har granskat hur Finansinspektionen och Konsumentverket sköter sin tillsyn av konsumentinformationen om tjänstepensioner. Regeringen ger sin syn på granskningen i en skrivelse. Riksrevisionen anser att konsumenterna varken får tillräcklig eller rätt anpassad information om sin kollektivavtalade tjänstepension. Den information som finns är svår att förstå. Regeringen håller med om detta. Regeringen anser dock att de prioriteringar som Finansinspektionen och Konsumentverket har gjort i sitt arbete har varit motiverade med tanke på de senaste årens finansiella oro. Med anledning av granskningen har regeringen har gjort ett antal åtgärder för att stärka konsumentskyddet på finansmarknaden. Bland annat har Finansinspektionens och Konsumentverkets anslag för 2013 ökats med 34 miljoner kronor respektive 1,5 miljoner kronor. Riksdagen ser positivt på regeringens åtgärder. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

Förslagspunkter: 1 Reservationer: 1
Justering: 2013-05-30 Debatt: 2013-06-12 Beslut: 2013-06-12

Betänkande 2012/13:CU18 (pdf, 47 kB) Webb-tv debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om statens tillsyn av information på tjänstepensionsmarknaden

Betänkande 2012/13:CU16

Styrelseledamöter i aktiebolag och bolagets aktieägare kan i vissa situationer få ett personligt betalningsansvar för bolagets skulder. Detta ansvar gäller i dag i minst tio år men ska från den 1 maj 2013 gälla under kortare tid. Talan om personligt betalningsansvar ska föras fram inom tre år från det att skulden uppkom. Men talan får alltid föras fram inom ett år från det att skulden senast skulle ha betalats. Om man inte har fört fram talan inom dessa tidsfrister upphör det personliga betalningsansvaret för skulden. Ett personligt betalningsansvar kan till exempel uppstå för en styrelseledamot som inte gör vad lagen kräver vid kapitalbrist i bolaget. Då ska bland annat en kontrollbalansräkning upprättas.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2013-03-07 Debatt: 2013-03-14 Beslut: 2013-03-14

Betänkande 2012/13:CU16 (pdf, 73 kB)

Betänkande 2012/13:CU12

Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 om hushållningen med mark- och vattenområden. I flera av frågorna hänvisar man till tidigare riksdagsbeslut. Motionerna handlar bland annat om vattenförsörjning och avloppssystem, bättre skydd för nationalstadsparker och åtgärder till förmån för fiske och stranderosion.

Förslagspunkter: 3 Reservationer: 1
Beredning: 2013-03-05 Justering: 2013-03-14 Debatt: 2013-03-27 Beslut: 2013-04-10

Betänkande 2012/13:CU12 (pdf, 63 kB) Webb-tv debatt om förslag: Hushållningen med mark- och vattenområden

Betänkande 2012/13:CU10

Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 om olika ersättningsrättsliga frågor. Motionerna handlar bland annat om skadeståndsansvar vid radiologiska olyckor, obligatorisk hemförsäkring, barnförsäkringar, trafikförsäkringsavgift, information vid försäkringsfall och handläggning av trafikskadeärenden. Andra frågor som tas upp är solidariskt skadeståndsansvar, ideellt skadestånd och ersättning vid inkomstförlust.

Förslagspunkter: 4 Reservationer: 1
Beredning: 2013-03-14 Justering: 2013-04-09 Debatt: 2013-04-17 Beslut: 2013-04-18

Betänkande 2012/13:CU10 (pdf, 68 kB) Webb-tv debatt om förslag: Ersättningsrätt

Betänkande 2012/13:AU8

Riksdagen sa nej till motioner om arbetsrättsliga frågor från allmänna motionstiden 2012. En orsak är att det redan pågår arbete i flera av de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar bland annat om anställningsformer, turordning, företrädesrätt till återanställning och rätt till heltid.

Förslagspunkter: 18 Reservationer: 17
Justering: 2013-04-11 Debatt: 2013-04-24 Beslut: 2013-04-25

Betänkande 2012/13:AU8 (pdf, 319 kB) Webb-tv debatt om förslag: Arbetsrätt

Betänkande 2012/13:AU6

Vissa regler i arbetslöshetsförsäkringen ändras den 1 september 2013:

  • De allmänna villkoren för rätt till arbetslöshetsersättning ändras. Endast sådana krav som måste vara uppfyllda redan vid inskrivningen ska i fortsättningen ingå i de allmänna villkoren. Krav på hur personer sköter sitt arbetssökande flyttas till åtgärdsreglerna.
  • Reglerna för åtgärder, sanktioner, ändras. Åtgärdsgrunderna blir fler, men åtgärderna blir mildare än i dag. Det ska finnas tre typer av förseelser av olika allvarlig grad: att missköta sitt arbetssökande, att förlänga sin tid i arbetslöshet respektive att orsaka sin arbetslöshet. Upprepade förseelser av samma typ ska leda till avstängning från ersättning i allt längre perioder. Åtgärden nedsättning av ersättning avskaffas.
  • A-kassorna får utökade möjligheter att hålla inne ersättning under tiden som de utreder rätten till ersättning.
  • Den som ansöker om ersättning ska intyga att de uppgifter som man lämnar är riktiga och meddela a-kassan om förhållandena ändras.
  • Både den som lämnat oriktiga uppgifter och den som har låtit bli att anmäla ändrade förhållanden som har betydelse för rätten till ersättning ska kunna uteslutas ur a-kassan eller förlora rätten till ersättning. En sådan person kommer också att kunna straffas enligt regler i brottsbalken och bidragsbrottslagen.
  • Reglerna för a-kassornas återbetalning av statsbidrag görs mer enhetliga.
  • Alla så kallade känsliga personuppgifter enligt 13 § personuppgiftslagen ska få behandlas i en arbetsmarknadspolitisk databas, om de har lämnats i ett ärende.

Riksdagen sa ja till regeringens förslag och nej till motförslag från Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet. Riksdagen sa samtidigt nej till ett antal motioner om arbetslöshetsförsäkringen från allmänna motionstiden 2012.

Förslagspunkter: 8 Reservationer: 16
Justering: 2013-02-21 Debatt: 2013-03-07 Beslut: 2013-03-13

Betänkande 2012/13:AU6 (pdf, 1490 kB) Webb-tv debatt om förslag: Åtgärder inom arbetslöshetsförsäkringen, m.m.

Betänkande 2012/13:AU4

Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, är ett forskningsinstitut under Arbetsmarknadsdepartementet. IFAU ska främja, stödja och genomföra vetenskapliga studier, uppföljningar och utvärderingar. En ny lag ska gälla för den behandling av personuppgifter som sker vid IFAU. Lagen innehåller regler om när personuppgifter får behandlas, vilka personuppgifter som får behandlas och hur uppgifterna får behandlas. Den nya lagen börjar gälla den 1 januari 2013 och ska gälla till den 31 december 2015.

Förslagspunkter: 1 Reservationer: 1
Justering: 2012-11-06 Debatt: 2012-11-14 Beslut: 2012-11-14

Betänkande 2012/13:AU4 (pdf, 249 kB)

Betänkande 2012/13:AU2

Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen om 67,2 miljarder kronor till arbetsmarknad och arbetsliv för 2013. Mest pengar går till arbetslöshetsersättning, lönebidrag och Samhall, arbetsmarknadspolitiska program och insatser och kostnader för Arbetsförmedlingen. Riksdagen ställer sig bakom regeringens särskilda satsningar för att bryta långtidsarbetslösheten, motverka ungdomsarbetslösheten och göra det lättare för nyanlända och personer med funktionshinder att komma in på arbetsmarknaden. Arbetsmiljöverket får ett utökat uppdrag som en nationell funktion för kunskapsområdet arbetsmiljö och arbetsliv och verkets anslag ökar. Riksdagen säger samtidigt nej till oppositionens alternativa budgetförslag. Arbetsmarknadsutskottet har även behandlat regeringens skrivelse om Riksrevisionens rapport om arbetsförmedlingskontorens effektivitet. Utskottet konstaterar att regeringen och Arbetsförmedlingen redan har börjat använda Riksrevisionens rapport i sitt arbete. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Riksdagen sa också nej till ett hundratal motionsförslag om arbetsmarknads- och arbetslivsfrågor.

Förslagspunkter: 24 Reservationer: 24
Justering: 2012-12-04 Debatt: 2012-12-17 Beslut: 2012-12-18

Betänkande 2012/13:AU2 (pdf, 825 kB) Webb-tv debatt om förslag: Utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv

Betänkande 2012/13:AU10

Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om att ändra reglerna för lönekartläggning och handlingsplaner för jämställda löner. Tillkännagivandet bygger på flera motioner från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet.

Enligt tillkännagivandet ska lönekartläggningar och handlingsplaner för jämställda löner göras varje år. Endast företag med färre än tio anställda ska undantas från kravet att göra handlingsplaner för jämställda löner. Syftet är att minska löneskillnader mellan kvinnor och män. I dagsläget gäller att arbetsgivare ska göra lönekartläggningar och handlingsplaner för jämställda löner vart tredje år. Arbetsgivare med färre än 25 arbetstagare är undantagna från kravet om handlingsplaner för jämställda löner.

Vidare har regeringen lämnat in en skrivelse till riksdagen om den satsning på jämställdhet som genomfördes år 2007 till 2010. Satsningen uppgick till 1,6 miljarder kronor och i skrivelsen redovisar regeringen sin bedömning av åtgärdernas effekter och resultat.

Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Riksdagen sa nej till de motioner som lämnats med anledning av skrivelsen. Riksdagen sa även nej till övriga motioner från den allmänna motionstiden 2012.

Förslagspunkter: 10 Reservationer: 14
Beredning: 2013-05-02 Justering: 2013-05-28 Debatt: 2013-06-05 Beslut: 2013-06-05

Betänkande 2012/13:AU10 (pdf, 230 kB) Webb-tv debatt om förslag: Slutredovisning av regeringens särskilda jämställdhetssatsning 2007–2010, m.m.

Betänkande 2012/13:TU1

Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen om 44,6 miljarder kronor till vägar, järnvägar, IT och post för 2013. Vägområdet får cirka 1 miljard kronor extra för 2013 och järnvägen cirka en halv miljard kronor extra. Det ska förstärka satsningen på drift och underhåll och är även tänkt för utbyggnaden av gruvrelaterad infrastruktur, främst i Norrbotten. Trängselskatten i Göteborg blir också ett särskilt anslag i budgeten som får användas till finansiering av investeringar i kollektivtrafiken, vägar och järnvägar i Göteborg.

Riksdagen godkände också regeringens förslag till ändring av hänsynsmålet för transportpolitiken. Transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt, bidra till att det övergripande generationsmålet för miljö och miljökvalitetsmålen nås samt bidra till ökad hälsa.

Trafikutskottet har följt upp regeringens redovisning av resultat för utgiftsområde 22 i budgetpropositionen. Utskottet konstaterar att regeringen behöver fortsätta att utveckla resultatredovisningen, så att riksdagen har tillräckligt bra underlag för att bedöma resultaten i förhållande till uppsatta mål. Utskottet är också positivt till regeringens arbete med att utveckla resultatindikatorer. Riksdagen godkände vad utskottet anfört om utskottets uppföljning av resultatredovisningen.

Förslagspunkter: 9 Reservationer: 3
Beredning: 2012-11-08 Justering: 2012-11-29 Debatt: 2012-12-13 Beslut: 2012-12-13

Betänkande 2012/13:TU1 (pdf, 3844 kB) Webb-tv debatt om förslag: Utgiftsområde 22 Kommunikationer

Betänkande 2012/13:SoU7

Riksdagen sa ja till lagändringar som genomför EU:s nya direktiv om skydd mot förfalskade läkemedel i svensk lag. Lagändringarna innebär bland annat följande: Läkemedelslagen ska även omfatta aktiva substanser och hjälpämnen. Med aktiva substanser menas ämnen som ger ett läkemedel medicinsk effekt. Hjälpämnen är ämnen som inte har någon effekt utan som används som bärare av den aktiva substansen. Den som förmedlar läkemedel inom EES ska ha en fast adress i ett EES-land. Verksamheten ska anmälas till ansvarig myndighet i landet. Om förmedlaren har sin fasta adress i Sverige ska verksamheten anmälas till Läkemedelsverket. Även framställning, förpackning eller ompackning av aktiva substanser ska räknas som tillverkning och ska därmed följa principerna och riktlinjerna för tillverkning av läkemedel. Läkemedel ska märkas så att det går att identifiera enskilda förpackningar och kontrollera deras äkthet. Den som förmedlar läkemedel är skyldig att försäkra sig om att läkemedlen är godkända. Webbplatser som lagligt säljer läkemedel ska tydligt visa en EU-logotyp. Lagändringarna börjar i huvudsak att gälla den 1 mars 2013.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2013-01-17 Debatt: 2013-01-30 Beslut: 2013-01-30

Betänkande 2012/13:SoU7 (pdf, 1484 kB)