Sök (416 träffar)

Betänkande 2005/06:BoU13

Riksdagen godkände att bostadsutskottet skjuter upp behandlingen av regeringens redovisning av omstruktureringen av kommunala bostadsföretag till riksmötet 2006XZBW07.

Förslagspunkter: 1
Beredning: 2006-06-01 Justering: 2006-06-01 Debatt: 2006-06-13 Beslut: 2006-06-14

Betänkande 2005/06:BoU13 (pdf, 14 kB)

Betänkande 2005/06:BoU9

Riksdagen sade ja till regeringens förslag till nytt delmål för energieffektivisering i byggnader. Målet innebär att energianvändningen i bostäder och lokaler bör minska med 20 procent till år 2020 och med 50 procent till år 2050 jämfört med 1995. Till år 2020 ska beroendet av fossila bränslen för energianvändningen i bebyggelsesektorn vara brutet samtidigt som andelen förnybar energi ökar kontinuerligt. En ny lag införs om att ägare till byggnader ska bli skyldiga att deklarera energianvändningen och inomhusmiljön i en energideklaration. Lagen grundar sig på ett EU-direktiv och börjar gälla den 1 oktober 2006. Olika kategorier av byggnader kommer att successivt omfattas av reglerna.

Förslagspunkter: 6 Reservationer: 13
Beredning: 2006-05-04 Justering: 2006-06-01 Debatt: 2006-06-13 Beslut: 2006-06-14

Betänkande 2005/06:BoU9 (pdf, 869 kB)

Betänkande 2005/06:BoU10

Ett nytt system ska införas för att bestämma hyran för nybyggda lägenheter. Förändringarna syftar till att förbättra förutsättningarna för nybyggnation av bostadslägenheter och till att förbättra hyresnämndernas beslutsmotiveringar. Om hyran för en planerad eller nybyggd lägenhet har bestämts i en förhandlingsöverenskommelse, ska hyran presumeras vara skälig. Presumeras betyder här ungefär "anses". En förutsättning för att hyran ska presumeras vara skälig ska vara att den hyresgästorganisation som är part i överenskommelsen är etablerad på orten. En annan förutsättning ska vara att förhandlingsöverenskommelsen omfattar samtliga bostadslägenheter i huset och har ingåtts innan det har ingåtts hyresavtal för någon av lägenheterna. Presumtionen ska gälla under tio år. Därefter ska hyran bestämmas enligt de vanliga bruksvärdereglerna. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2006.

Förslagspunkter: 15 Reservationer: 23
Beredning: 2006-03-23 Justering: 2006-05-02 Debatt: 2006-05-10 Beslut: 2006-05-11

Betänkande 2005/06:BoU10 (pdf, 1252 kB)

Betänkande 2005/06:BoU11

Riksdagen gav regeringen i uppdrag att utreda förutsättningarna att ändra regelverket så att regleringsföretagen kan åläggas att anlägga laxtrappor eller andra fiskvandringsvägar i alla reglerade vattendrag. Ställningstagandet gjordes med anledning av motionsförslag. Riksdagen sade nej till andra motioner från allmänna motionstiden 2005 om naturresursfrågor och vattenrätt.

Förslagspunkter: 13 Reservationer: 17
Beredning: 2006-04-06 Justering: 2006-04-20 Debatt: 2006-05-03 Beslut: 2006-05-03

Betänkande 2005/06:BoU11 (pdf, 170 kB) Webb-tv debatt om förslag: Naturresursfrågor och vattenrätt

Betänkande 2005/06:BoU12

Riksdagen sade nej till motioner om allmännyttiga bostadsföretag, kommunernas bostadsförsörjningsansvar och införande av ägarlägenheter på den svenska bostadsmarknaden. Riksdagen hänvisade bland annat till arbeten inom Regeringskansliet, kommande lagförslag och tidigare ställningstaganden. Motionerna lämnades in under den allmänna motionstiden 2005.

Förslagspunkter: 10 Reservationer: 16
Beredning: 2006-03-16 Justering: 2006-04-20 Debatt: 2006-04-27 Beslut: 2006-05-03

Betänkande 2005/06:BoU12 (pdf, 196 kB)

Betänkande 2005/06:BoU8

En ny lag om allmänna vattentjänster ska ersätta dagens lag om allmänna vatten- och avloppsanläggningar. En av nyheterna i lagen är att allmänna vatten- och avloppsanläggningar, va-anläggningar, antingen ska ägas helt av kommunen, eller så ska kommunen ha det rättsliga bestämmande inflytandet över anläggningen. Därmed slopas möjligheten att allmänförklara anläggningar som drivs av någon annan än kommunen. Det kommunala ansvaret ska också utvidgas till att gälla när en allmän va-anläggning behövs med hänsyn till skyddet för miljön. Dessutom föreslås ett undantag från den kommunala lokaliseringsprincipen för att göra det möjligt för en kommunal huvudman att sköta driften av va-anläggningar i andra kommuner. De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2007.

Förslagspunkter: 4 Reservationer: 3
Beredning: 2006-03-07 Justering: 2006-03-30 Debatt: 2006-04-20 Beslut: 2006-04-26

Betänkande 2005/06:BoU8 (pdf, 1347 kB)

Betänkande 2005/06:BoU5

Riksrevisionen har granskat hur sex statliga myndigheter handlägger ärenden om marklösen. Marklösen innebär att staten eller kommunen skaffar sig förfoganderätt över enskildas fastigheter. Riksrevisionen har redovisat resultatet av granskningen för riksdagen. Riksdagen avslutade ärendet utan att göra något mer eftersom regeringen redan följt Riksrevisionens rekommendationer. Riksdagen sade också nej till motioner om fastighetsrättsliga frågor från motionstiden 2004 och 2005.

Förslagspunkter: 18 Reservationer: 20
Justering: 2006-02-23 Debatt: 2006-03-10 Beslut: 2006-03-15

Betänkande 2005/06:BoU5 (pdf, 344 kB) Webb-tv debatt om förslag: Fastighetsrättsliga frågor

Betänkande 2005/06:BoU6

Riksdagen uppmanar regeringen att kartlägga vilka krav och villkor hyresvärdarna ställer på dem som söker bostad. Riksdagen anser att det är viktigt att klarlägga de hinder många bostadssökande möter på hyresmarknaden. Det är förbjudet i lag för hyresvärdar att diskriminera bostadssökande utifrån etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller funktionshinder. Till grund för förslaget om kartläggningen ligger en motion från Vänsterpartiet. Riksdagen sade också nej till motioner om hyresrätt, bostadsrätt och kooperativ hyresrätt från den allmänna motionstiden 2005.

Förslagspunkter: 20 Reservationer: 29
Justering: 2006-03-07 Debatt: 2006-03-15 Beslut: 2006-03-15

Betänkande 2005/06:BoU6 (pdf, 551 kB)

Betänkande 2005/06:BoU7

Riksdagen sade nej till motionsförslag från den allmänna motionstiden 2005 om plan- och byggfrågor. Motionerna handlade om plan- och byggprocessen, fysisk planering, bygglov, inomhusmiljö, energianvändning, säkerhet, byggforskning, bostadsanpassningsbidrag och tillgänglighet i boendemiljön. Motionerna avslogs bland annat därför att riksdagen vill avvakta regeringens ställningstagande till PBL-kommitténs förslag till ändringar i plan- och bygglagen (PBL). Riksdagen avslutade Riksrevisionens redogörelse om Boverkets och länsstyrelsens roll i den fysiska planeringen utan några ytterligare tillägg samt avslog de motioner som lämnats in med anledning av redogörelsen.

Förslagspunkter: 19 Reservationer: 29
Beredning: 2006-01-19 Justering: 2006-02-09 Debatt: 2006-02-23 Beslut: 2006-03-08

Betänkande 2005/06:BoU7 (pdf, 678 kB) Webb-tv debatt om förslag: Plan- och byggfrågor

Betänkande 2005/06:BoU1

Riksdagen sade ja till regeringens förslag i budgetpropositionen om anslag till samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande för 2006. Riksdagen godkände också bostadsutskottets synpunkter om mål- och resultatredovisningen i budgetpropositionen. Synpunkterna handlar om hur redovisningen bättre ska kunna anpassas till riksdagens behov när utskotten och kammaren arbetar med förslagen i budgetpropositionen.

Förslagspunkter: 26 Reservationer: 45
Beredning: 2005-11-08 Justering: 2005-11-29 Debatt: 2005-12-08 Beslut: 2005-12-08

Betänkande 2005/06:BoU1 (pdf, 956 kB) Webb-tv debatt om förslag: Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande

Betänkande 2005/06:BoU3

Ett avtal om att den som hyr i andra hand avstår från besittningsskyddet ska i fortsättningen gälla utan att hyresnämnden behöver godkänna det. Ett sådant avtal ska kunna gälla i upp till fyra år. Avtalet måste ta sikte på att den som hyr ut lägenheten ska bosätta sig i lägenheten - när det är fråga om en bostadsrättslägenhet får det också omfatta det fallet att lägenheten ska överlåtas. Förändringarna omfattar också vissa andra typer av avståenden. De nya bestämmelserna börjar gälla den 1 januari 2006.

Förslagspunkter: 5 Reservationer: 2
Beredning: 2005-10-20 Justering: 2005-11-17 Debatt: 2005-11-29 Beslut: 2005-11-30

Betänkande 2005/06:BoU3 (pdf, 909 kB)

Betänkande 2005/06:BoU2

Ett antal lagar ändras för att bättre stämma överens med riksdagens tidigare beslut om tredimensionell fastighetsindelning (se 2003XZBW04XZAWBoU2 ). Genom ändringarna blir det tydligt att sådana bestämmelser i lagarna som ger rätt att tvångsvis ta i anspråk eller på annat sätt förfoga över annans mark även ska tillämpas på förfoganden som avser sådana utrymmen som inte omfattar någon del av markytan.

Förslagspunkter: 1
Beredning: 2005-10-20 Justering: 2005-11-10 Debatt: 2005-11-24 Beslut: 2005-11-25

Betänkande 2005/06:BoU2 (pdf, 5474 kB)

Betänkande 2005/06:BoU4

Regeringen får möjlighet att meddela föreskrifter om att andra myndigheter än lantmäterimyndigheten ska föra in eller ta bort uppgifter i fastighetsregistrets allmänna del. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2006.

Förslagspunkter: 14 Reservationer: 16
Beredning: 2005-10-27 Justering: 2005-11-10 Debatt: 2005-11-24 Beslut: 2005-11-25

Betänkande 2005/06:BoU4 (pdf, 900 kB)

Betänkande 2004/05:BOU9

Bostadsbidraget till barnfamiljer förstärks. Det särskilda bidraget för hemmavarande barn höjs, och ett umgängesbidrag införs. Den del av bostadsbidraget som lämnas för bostadskostnaden ändras från nuvarande två ersättningsnivåer till en ersättningsnivå. Sambor likställs med makar, även om de varken har eller har haft gemensamt barn eller har gemensam folkbokföringsadress. Det införs en särskild regel om bevisbördan när det gäller samboförhållanden så att det blir tydligare att de bidragssökande i vissa fall ska likställas med sambor, om de inte visar att de inte är sambor. De nya reglerna börjar gälla den 1 november 2005 men ska i huvudsak tillämpas på bostadsbidrag efter 2005.

Förslagspunkter: 12 Reservationer: 11
Beredning: 2005-04-28 Justering: 2005-05-19 Debatt: 2005-06-02 Beslut: 2005-06-03

Betänkande 2004/05:BOU9 (pdf, 1319 kB)

Betänkande 2004/05:BOU10

Riksdagen säger nej till ett antal motioner från allmänna motionstiden om olika bostadsförsörjningsfrågor. Motionerna handlar om kommunernas ansvar för bostadsförsörjningen, allmännyttiga bostadsföretag, systemet för hyressättning och ägarlägenheter.

Förslagspunkter: 12 Reservationer: 20
Beredning: 2005-04-19 Justering: 2005-05-12 Debatt: 2005-05-26 Beslut: 2005-06-01

Betänkande 2004/05:BOU10 (pdf, 397 kB)

Betänkande 2004/05:BOU7

Riksdagen sade ja till regeringens förslag om ändringar i jordförvärvslagen. Ändringarna handlar främst om tillstånd vid förvärv av lantbruksegendom i glesbygd och om bestämmelserna om juridiska personers förvärv av lantbruksegendom. Bestämmelserna om tillstånd vid förvärv av lantbruksegendom i glesbygd skärps genom att vissa tidigare tillståndsfria förvärv blir tillståndspliktiga. Syftet med ändringen är att motverka så kallade exploaterande förvärv.

Förslagspunkter: 10 Reservationer: 22
Beredning: 2005-04-14 Justering: 2005-05-12 Debatt: 2005-05-27 Beslut: 2005-06-01

Betänkande 2004/05:BOU7 (pdf, 1735 kB)

Betänkande 2004/05:BOU11

Riksdagen sa nej till motioner om bland annat boende och buller och om lokalisering av mobiltelefonimaster. Motionerna lämnades in under den allmänna motionstiden 2004.

Förslagspunkter: 4 Reservationer: 4
Beredning: 2005-04-19 Justering: 2005-05-10 Debatt: 2005-05-25 Beslut: 2005-05-26

Betänkande 2004/05:BOU11 (pdf, 18154 kB)

Betänkande 2004/05:BOU8

Regeringen ska få möjlighet att meddela föreskrifter om undantag från vissa av plan- och bygglagens bestämmelser om det har inträffat en naturhändelse med synnerligen omfattande negativa effekter på miljön eller egendom. Regeringen ska i ett sådant fall få meddela föreskrifter om undantag från bland annat krav på bygglov, om detta behövs för att åtgärder som är nödvändiga till följd av händelsen snabbt ska kunna vidtas. Undantag ska endast få gälla för begränsad tid.

Förslagspunkter: 2 Reservationer: 1
Beredning: 2005-04-05 Justering: 2005-04-14 Debatt: 2005-04-21 Beslut: 2005-04-21

Betänkande 2004/05:BOU8 (pdf, 336 kB)

Betänkande 2004/05:BOU3

Reglerna kring fastigheter som ägs av upplösta juridiska personer, så kallade herrelösa fastigheter, ändras den 1 maj 2005. Syftet är dels att skapa regler för hantering av herrelösa fastigheter, dels att motverka uppkomsten av dem. En god man ska kunna utses för upplösta juridiska personer i mål och ärenden om expropriation. Det blir då möjligt att expropriera herrelösa fastigheter. Motsvarande ordning kommer även att gälla för inlösen enligt plan- och bygglagen. Det innebär att det blir möjligt att definitivt ta hand om fastigheter som blivit herrelösa. Det införs också en regel som innebär att konkursförvaltare, som lägger ut av egna medel för att försöka sälja fastigheter, i sista hand ska få sina utlägg ersatta av staten. Det ska motverka att konkursförvaltare avstår från att försöka sälja fast egendom på grund av risken att inte ersättas för utlägg. Det införs dessutom regler om ansvar för konkurskostnader när en konkurs upphävs av högre rätt. Den borgenär som ansökt om konkurs ska i vissa fall svara för konkurskostnaderna när konkursen upphävs av högre rätt. Detta ska gälla när konkursbeslutet inte kan anses bero på omständigheter gäldenären svarar för.

Förslagspunkter: 5 Reservationer: 5
Beredning: 2005-03-01 Justering: 2005-03-15 Debatt: 2005-04-06 Beslut: 2005-04-07

Betänkande 2004/05:BOU3 (pdf, 978 kB)

Betänkande 2004/05:BOU5

Riksdagen sade nej till motioner från allmänna motionstiden 2004 och 2003 om byggfrågor. Skälet är tidigare riksdagsbeslut och att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar om ansvaret i byggandet, vissa villkor för bygglov, miljöanpassat byggande, energianvändningen och säkerheten i byggnader samt tillgängligheten i boendemiljön. Andra motioner handlar om bostadsanpassningsbidragen och forskningen inom bygg- och bostadssektorn.

Förslagspunkter: 19 Reservationer: 20
Beredning: 2005-02-01 Justering: 2005-02-17 Debatt: 2005-03-03 Beslut: 2005-03-09

Betänkande 2004/05:BOU5 (pdf, 449 kB)