Leif Pettersson(SocDem)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Party
Constituency Norrbotten County, Bench 241
Title Ombudsman.
Born 1954
Address Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Telephone 08-7866106
Email leif.pettersson[på]riksdagen.se

Current assignments

    • Member of Parliament

    • Ordinary member
    • Committee on Transport and Communications

    • Member
    • Committee on Defence

    • Deputy member
    • Committee on Finance

    • Deputy member
    • Election Review Board

    • Member

    • Member of Parliament

    • Ordinary member 2009-01-01 – 2018-09-24
    • Ledig 2008-11-03 – 2008-12-31
    • Ordinary member 2006-10-02 – 2008-11-02
    • Committee on Transport and Communications

    • Member 2014-10-07 – 2018-09-24
    • Member 2010-10-12 – 2014-09-29
    • Committee on Civil Affairs

    • Deputy member 2006-10-10 – 2010-10-04
    • Committee on Cultural Affairs

    • Deputy member 2010-10-12 – 2014-09-29
    • Deputy member 2006-10-10 – 2010-10-04
    • Committee on Defence

    • Deputy member 2014-11-05 – 2018-09-24
    • Deputy member 2010-10-19 – 2014-09-29
    • Deputy member 2007-01-17 – 2010-10-04
    • Committee on Finance

    • Deputy member 2014-10-07 – 2018-09-24
    • Election Review Board

    • Member 2015-02-18 –
    • Deputy member 2011-04-06 – 2015-02-18
    • Board of the National Audit Office

    • Deputy member 2006-10-17 – 2010-12-31

Said and done

Trafikpolisens utveckling

Interpellation 2015/16:622 av Pia Nilsson (S)

Interpellation 2015/16:622 Trafikpolisens utveckling av Pia Nilsson (S) till Statsrådet Anders Ygeman (S) Få av våra myndigheter är så omskrivna och omtalade som Polismyndigheten. Inte minst i samband med det stora antal personer som sökt skydd i Sverige under förra året och de gränskontroller som regeringen beslutat

Inlämnad: 2016-05-03 Svarsdatum: 2016-06-07 Besvarare: Statsrådet Anders Ygeman (S)

Interpellation 2015/16:622 av Pia Nilsson (S) (pdf, 81 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Trafikpolisens utveckling

Transportstyrelsens förslag om utglesade besiktningsintervall

Interpellation 2015/16:379 av Eskil Erlandsson (C)

Interpellation 2015/16:379 Transportstyrelsens förslag om utglesade besiktningsintervall av Eskil Erlandsson (C) till Statsrådet Anna Johansson (S) Transportstyrelsen har tagit fram ett förslag som innebär förändring av regelverket för fordonsbesiktning. Förslaget innebär att det blir en utglesning av hur ofta

Inlämnad: 2016-02-04 Svarsdatum: 2016-03-01 Besvarare: Statsrådet Anna Johansson (S)

Interpellation 2015/16:379 av Eskil Erlandsson (C) (pdf, 82 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Transportstyrelsens förslag om utglesade besiktningsintervall

Byggstart för Norrbotniabanan

Interpellation 2015/16:351 av Helena Lindahl (C)

Interpellation 2015/16:351 Byggstart för Norrbotniabanan av Helena Lindahl (C) till Statsrådet Anna Johansson (S) Regeringen har tidigare uttalat att den vill börja bygga Norrbotniabanan under innevarande mandatperiod, vilket i dagsläget innebär att det blir en byggstart om senast två år. Detta står i bjärt kontrast

Inlämnad: 2016-01-29 Svarsdatum: 2016-03-01 Besvarare: Statsrådet Anna Johansson (S)

Interpellation 2015/16:351 av Helena Lindahl (C) (pdf, 77 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Byggstart för Norrbotniabanan

Byggandet av Norrbotniabanan

Interpellation 2015/16:272 av Edward Riedl (M)

Interpellation 2015/16:272 Byggandet av Norrbotniabanan av Edward Riedl (M) till Statsrådet Anna Johansson (S) Bygget av Norrbotniabanan kommer att binda ihop Umeå och Luleå samt skapa förutsättningar för en fungerande gods- och persontågsförbindelse längs norra Norrlands kust. När banan är färdig kommer den att

Inlämnad: 2015-12-11 Svarsdatum: 2016-01-26 Besvarare: Statsrådet Anna Johansson (S)

Interpellation 2015/16:272 av Edward Riedl (M) (pdf, 68 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Byggandet av Norrbotniabanan

Svaveldirektivet

Interpellation 2014/15:497 av Gunnar Hedberg (M)

Interpellation 2014/15:497 Svaveldirektivet av Gunnar Hedberg (M) till Statsrådet Anna Johansson (S) Sedan den 1 januari 2015 gäller mycket hårda krav för de så kallade svavelkontrollområdena (SECA). Inom områdena, som bland annat omfattar Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen får bränslet inte innehålla mer

Inlämnad: 2015-04-09 Besvarare: Anna Johansson (S)

Interpellation 2014/15:497 av Gunnar Hedberg (M) (pdf, 77 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Svaveldirektivet

Tyngre lastbilar

Interpellation 2014/15:386 av Jessica Rosencrantz (M)

Interpellation 2014/15:386 Tyngre lastbilar av Jessica Rosencrantz (M) till Statsrådet Anna Johansson (S) Alliansregeringen påbörjade ett viktigt arbete för att möjliggöra tyngre lastbilar upp till 74 ton. Tyngre fordon kan minska utsläppen eftersom lastbilarna då kan lasta mer och köra färre gånger. Effektiviteten

Inlämnad: 2015-03-12 Besvarare: Anna Johansson (S)

Interpellation 2014/15:386 av Jessica Rosencrantz (M) (pdf, 75 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Tyngre lastbilar

Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige

Interpellation 2014/15:197 av Sten Bergheden (M)

Interpellation 2014/15:197 Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige av Sten Bergheden (M) till Statsrådet Anna Johansson (S) Den 23 april fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna att tillåta högre bruttovikt och längre lastbilar.  Utredningen

Inlämnad: 2014-12-19 Besvarare: Statsrådet Anna Johansson (S)

Interpellation 2014/15:197 av Sten Bergheden (M) (pdf, 70 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige

Beslut om Förbifart Stockholm

Interpellation 2014/15:178 av Lars Tysklind (FP)

Interpellation 2014/15:178 Beslut om Förbifart Stockholm av Lars Tysklind (FP) till Statsrådet Anna Johansson (S) Folkpartiet och Alliansen driver på för att bygget av Förbifart Stockholm ska återupptas senast den 1 januari 2015. Frysningen av bygget kostar skattebetalarna 4 miljoner kronor varje dag, vilket är

Inlämnad: 2014-12-05 Besvarare: Statsrådet Anna Johansson (S)

Interpellation 2014/15:178 av Lars Tysklind (FP) (pdf, 81 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Beslut om Förbifart Stockholm

Bygget av Norrbotniabanan

Interpellation 2014/15:71 av Jonas Sjöstedt (V)

Interpellation 2014/15:71 Bygget av Norrbotniabanan av Jonas Sjöstedt (V) till Statsrådet Anna Johansson (S) Norrbotniabanan är en avgörande investering för utvecklingen av övre Norrland. En kustjärnväg mellan Umeå och Luleå innebär att även denna del av landet får moderna järnvägstransporter. Det har stor betydelse

Inlämnad: 2014-10-27 Besvarare: Statsrådet Anna Johansson (S)

Interpellation 2014/15:71 av Jonas Sjöstedt (V) (pdf, 127 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Bygget av Norrbotniabanan

Resultat av utförsäljningen av Bilprovningen

Interpellation 2013/14:535 av Leif Pettersson (S)

Interpellation 2013/14:535 Resultat av utförsäljningen av Bilprovningen av Leif Pettersson (S) till Statsrådet Peter Norman (M) Efter att marknaden för fordonsbesiktning öppnades upp för konkurrens 2010 valde få nya aktörer att etablera sig i Sverige. Regeringen valde därför 2012 att dela upp Svensk Bilprovnings

Inlämnad: 2014-05-28 Besvarare: Peter Norman (M)

Interpellation 2013/14:535 av Leif Pettersson (S) (pdf, 77 kB) Webb-tv interpellationsdebatt: Resultat av utförsäljningen av Bilprovningen