Karin Svensson Smith (Grn)
Tidigare riksdagsledamot
- Party
- The Green Party
- Constituency
- Skåne County South
- Title
- Lärare.
- Birth year
- 1956
- Address
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
All assignments
Member of Parliament
- Ordinary member
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinary member
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinary member
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Committee on Transport and Communications
- Chair
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Member
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Member
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Member
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Member
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Member
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Committee on Environment and Agriculture
- Deputy member
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Deputy member
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Deputy member
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Committee on Taxation
- Deputy member
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biography
The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Said and done
Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.
Biogas
Interpellation 2017/18:235 av Karin Svensson Smith (MP)
Interpellation 2017/18:235 Biogas av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ibrahim Baylan S Sveriges åtagande inför klimatavtalet i Paris var att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Eftersom ungefär tre fjärdedelar av oljeimporten till Sverige används inom transportsektorn måste denna stå i centrum- Inlämnad
- 2017-11-28
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Framtiden för svensk biogas
Interpellation 2017/18:221 av Gunilla Nordgren (M)
Interpellation 2017/18:221 Framtiden för svensk biogas av Gunilla Nordgren M till Statsrådet Ibrahim Baylan S I dag ökar importen av biogas till Sverige. Den största anledningen till detta är att Sverige går i otakt med många länder inom EU när det gäller stöd till biogasen. Detta innebär bland annat att importerad biogas- Inlämnad
- 2017-11-23
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Problem med miljöbilsstöd
Interpellation 2015/16:758 av Karin Svensson Smith (MP)
Interpellation 2015/16:758 Problem med miljöbilsstöd av Karin Svensson Smith MP till Miljöminister Karolina Skog MP Supermiljöbilspremien och 5-årig skattebefrielse för nya miljöbilar har instiftats för att miljöbilarnas andel av fordonsbeståndet inom Sverige ska öka. Åtgärderna syftar till att kompensera för ekonomiska- Inlämnad
- 2016-08-12
- Besvarare
- Miljöminister Karolina Skog (MP)
Planering av banunderhåll
Interpellation 2014/15:286 av Margareta B Kjellin (M)
Interpellation 2014/15:286 Planering av banunderhåll av Margareta B Kjellin M till Statsrådet Anna Johansson S Den svenska järnvägen har förfallit under decennier av socialdemokratiskt ointresse för banunderhåll. Alliansregeringen tog ett helhetsgrepp på transportsystemet och gjorde omfattande satsningar för långsiktig- Inlämnad
- 2015-02-12
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Finansiering av transportinfrastruktur
Interpellation 2014/15:591 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:591 Finansiering av transportinfrastruktur av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Under Alliansens åtta regeringsår ökades satsningarna på transportinfrastruktur kraftigt. Då dubblerades till exempel satsningarna på järnvägens drift och underhåll jämfört med föregående socialdemokratiska- Inlämnad
- 2015-05-13
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige
Interpellation 2014/15:197 av Sten Bergheden (M)
Interpellation 2014/15:197 Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige av Sten Bergheden M till Statsrådet Anna Johansson S Den 23 april fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna att tillåta högre bruttovikt och längre lastbilar. Utredningen är klar och- Inlämnad
- 2014-12-19
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Kilometerskatt för tunga lastbilar
Interpellation 2009/10:135 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 25 november Interpellation 2009/10:135 Kilometerskatt för tunga lastbilar av Karin Svensson Smith mp till finansminister Anders Borg m Drygt 40 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser kommer från transportsektorn, inkluderat utrikes flyg och sjöfart 2007En stor del av denna klimatpåverkan kommer från lastbilstrafiken.- Inlämnad
- 2009-11-25
- Besvarare
- Anders Borg (M)
Förbifart Stockholms effekter på sårbarhet och trängsel
Interpellation 2009/10:139 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:139 Förbifart Stockholms effekter på sårbarhet och trängsel av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I debatten om Förbifart Stockholm har begreppet sårbarhet blivit alltmer förekommande. Oftast avses den sårbarhet som vägtrafiken står inför om Essingeleden- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Arbetet med trafikplan 2010-2021
Interpellation 2009/10:138 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:138 Arbetet med trafikplan 20102021 av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Inför Köpenhamnsmötet står världens ledare inför en avgörande utmaning. Det gäller att hitta metoder för att på ett snabbt och effektivt sätt minska utsläppen av växthusgaser.- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Konsekvenser av att avreglera Gotlandstrafiken
Interpellation 2009/10:97 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 10 november Interpellation 2009/10:97 Konsekvenser av att avreglera Gotlandstrafiken av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Den 25 juni 2009 beslutade regeringen att göra ändringar i den förordning som reglerar linjesjöfarten till och från Gotland. Ändringen går ut på att det inte längre- Inlämnad
- 2009-11-10
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Kritiska punkter i den nationella planen för transportsystemet och Förbifart Stockholm
Interpellation 2009/10:117 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 18 november Interpellation 2009/10:117 Kritiska punkter i den nationella planen för transportsystemet och Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till miljöminister Andreas Carlgren c Just nu pågår en planering av vilka infrastrukturinvesteringar som ska prioriteras under perioden 20102021. Med anledning- Inlämnad
- 2009-11-18
- Besvarare
- Andreas Carlgren (C)
Nyckelfrågor kring finansiering av Förbifart Stockholm
Interpellation 2009/10:142 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 27 november Interpellation 2009/10:142 Nyckelfrågor kring finansiering av Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Just nu pågår åtgärdsplaneringen för trafikplanen 20102021. Här finns en möjlighet att styra om investeringar till att bli en del av klimatlösningen, i stället- Inlämnad
- 2009-11-27
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm och kollektivtrafiken
Interpellation 2009/10:141 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:141 Förbifart Stockholm och kollektivtrafiken av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Inför Köpenhamnsmötet står världens ledare inför en avgörande utmaning. Det gäller att hitta metoder för att på ett snabbt och effektivt sätt minska utsläppen av växthusgaser.- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Cykling
Interpellation 2009/10:140 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:140 Cykling av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I regeringens infrastrukturproposition Framtidens resor och transporter lyfter regeringen fram vikten av att utveckla cykeltrafiken. Man har en målsättning att andelen gång- och cykeltrafik av de korta- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm
Interpellation 2008/09:544 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 14 maj Interpellation 2008/09:544 Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till miljöminister Andreas Carlgren c Naturvårdsverkets obesvarade framställan Den 26 maj 2008 skickade Naturvårdsverket en framställan till regeringen med anledning av planeringen av Förbifart Stockholm: Naturvårdsverket föreslår- Inlämnad
- 2009-05-14
- Besvarare
- Andreas Carlgren (C)
Stöd till trafiksäkerhetsarbetet
Interpellation 2008/09:547 av Nordén, Marie (s)
den 14 maj Interpellation 2008/09:547 Stöd till trafiksäkerhetsarbetet av Marie Nordén s till statsrådet Åsa Torstensson c Antalet dödade i trafiken minskade under 2008, vilket är glädjande. Dessvärre kan vi inte dra några stora positiva slutsatser för framtiden av detta. De som arbetar dagligen med trafiksäkerhet- Inlämnad
- 2009-05-14
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Klimat och sårbarhet
Interpellation 2008/09:437 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 31 mars Interpellation 2008/09:437 Klimat och sårbarhet av Karin Svensson Smith mp till miljöminister Andreas Carlgren c I klimatpropositionen återger regeringen slutsatser från Klimat- och sårbarhetsutredningen: De vetenskapliga resultaten visar enligt utredningen att Sverige kommer att påverkas kraftigt av- Inlämnad
- 2009-03-31
- Besvarare
- Andreas Carlgren (C)
Samhällsekonomisk värdering av väg- och järnvägsinvesteringar
Interpellation 2007/08:617 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 24 april Interpellation 2007/08:617 Samhällsekonomisk värdering av väg- och järnvägsinvesteringar av Karin Svensson Smith mp till finansminister Anders Borg m Det övergripande målet för transportpolitiken enligt ett enigt riksdagsbeslut är att den ska säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt- Inlämnad
- 2008-04-24
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm och jämställdheten
Interpellation 2007/08:443 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 februari Interpellation 2007/08:443 Förbifart Stockholm och jämställdheten av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c De senaste månaderna har jag och statsrådet haft återkommande dialoger om Förbifart Stockholm, den sexfiliga motorväg som om den byggs kommer att bidra till ökad klimatpåverkan- Inlämnad
- 2008-02-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Alkolås i bilar
Interpellation 2007/08:376 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 5 februari Interpellation 2007/08:376 Alkolås i bilar av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Under 2007 ökade antalet dödsoffer på vägarna och blev närmare 500 till antalet. De som dör i trafiken förlorar i genomsnitt 33,5 år av sin återstående livslängd. Trafikolyckor är enligt WHO den- Inlämnad
- 2008-02-05
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)